De Britse krant The Guardian heeft het nieuws over het herstel van de singel opgepikt. Wethouder Eelco Eerenberg en stadsconservator René de Kam gaven tekst en uitleg over het terugbrengen van het water.
The Guardian, een Britse krant en nieuwssite, nam op maandag de Utrechtse singel mee in het buitenlands nieuws: “Het wordt gezien als de correctie van een historische fout. Meer dan 40 jaar nadat delen van de gracht, die Utrechts oude stadscentrum omringde, werden geasfalteerd om plaats te maken voor een autoweg, viert de Nederlandse stad het herstellen van haar 900 jaar oude slotgracht.”
Wethouder Eelco Eerenberg (D66) vertelt vervolgens over het “master plan” voor het terugdrijven van de auto’s uit het centrum van Utrecht, om de leefomgeving te vergroenen. The Guardian haalt er nog twee andere topprestaties uit het meesterplan bij, namelijk ’s werelds grootste fietsenstalling bij Utrecht Centraal en het plaatsen van groen op de bushokjes.
“Hét winkelgebied van Nederland zou goed bereikbaar met de auto moeten zijn, dachten ze. Daar ging het mis”, zegt stadsconservator van het Centraal Museum, René de Kam. Hij kan zich wel voorstellen dat het asfalteren van de singel zo’n 40 jaar geleden een aantrekkelijk plan moet zijn geweest. Het verkeersprobleem was zo in één keer opgelost, hoopten ze.
Gekoppelde berichten
Utrecht door de jaren heen; De veranderende singel in beeld
Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er…
Het is officieel: De Utrechtse singel is na jaren weer rond
Na jaren van slopen, bouwen en graven is de Utrechtse singel weer rond. Zaterdagochtend was…
Megaproject komt ten einde: zaterdag wordt de opening van de singel gevierd
Het is eigenlijk te absurd om te bedenken, maar toch is het gebeurd: na tientallen…
23 Reacties
ReagerenHet was 1 en al gejuich over Utrecht om nog meer mensen naar de Utrechtse binnenstad te trekken. Is het nu ook al nieuws dat Marketing Utrecht een artikel heeft laten plaatsen in de buitenlandse media?
Blijft triest vinden dat in alle communicatie er nog een enkel keer een excuus van de gemeente is geweest die de demping doordrukte ondanks de grote protesten uit de burgerij. Helemaal triest dat de gemeente nu de eer claimt.
Ik had liever gezien dat de initiatiefnemers (mensen als Ben) de openingstoespraak hadden gehouden.
@Utrechtse Sjoerd
Volgens mij heeft de gemeente al de verse keren gezegd dat het een historische fout was en die is binnen 50 jaar gecorrigeerd.
Daarmee is het klaar en moeten we ophouden met klagen.
Het artikel is op initiatief van die krant geplaatst en daar mogen we als Utrecht trots op zijn.
Geniet nu gewoon van die Singel.
Wat zo treurig is, is dat Utrecht met het Cityplan een twee keer zo groot en ook nog foeilelijk commercieel Hoog Catharijne gekregen heeft, terwijl dat tegen de zin van verreweg de meeste Utrechters was en is. Het terugbrengen van de singel is daarvoor niet meer dan een schrale troost. Maar daar zul je zo’n wethouder en stadsconservator nooit over horen.
@Wim Door het een historische fout te noemen lijkt het alsof het buiten jezelf ligt, alsof het de ander zijn schuld is. Maar het was HUN (gemeente Utrecht) fout. Zij hebben massale protesten die minstens de helft van de Utrechtse bevloking vertegenwoordigden genegeerd, hun zin doorgrdramd, openbare ruimte aan het grootkapitaal verkocht en de stad verkracht.
Het is ook niet dankzij de gemeente dat een deel van het verwoeste gebied enigzins hersteld. De eer en het initiatief komen anderen toe.
@lexus
Heb jij de bezoekers die in Hoog Chatereine komen gevraagd of ze dit winkel centrum niet willen.
Heb jij een telling gehouden onder de prov Utrechtse bewoners wie dit niet willen.
Dat eeuwig geklaag over dit centrum is zeer vermoeiend, wat had je dan gewild de bouwval van de oude stationswijk.
@Lexus:
2x zo groot?
Verreken je de hoogte in de oppervlakte ofzo?
Ik heb noch aan stadszijde, noch aan jaarbeurszijde een uitbreiding van HC gezien.
@Sjoerd: ja, de gemeente Utrecht kan immers gewoon een artikel laten plaatsen in een Engelse kwaliteitskrant. Kwestie van goede contacten.
@lexus: iets met mosterd en maaltijd
Q Joep.
Degene die de historische fout hebben gemaakt liggen op het kerkhof de bestuurders van nu hebben het gecorrigeerd,
zand erover en klaar.
@Wim: die stationswijk was, met aan de westkant het prachtige centraal station, een mooie, statige negentiende-eeuwse wijk, die de gemeente moedwillig aan het verval en de uiteindelijke sloop heeft prijsgegeven. Ken uw geschiedenis!
@WvR: leg de plannen van het Cityplan maar eens naast de situatie van omstreeks 1980, die overigens al heel erg was.
Ken uw geschiedenis!
Gaaf Engelse toeristen die naar de Utrechteling komen zich vol laten lopen het centrum onderkotsen en weer vertrekken. Kan niet wachten tot ze er zijn.
gratis tip: verbreding van a27 niet doen, hoef je later ook geen stukken amelisweerd terug te planten.
Wat een geneuzel
Het is de politiek populisme geweest die in het verleden deze kolossale fout heeft veroorzaakt, net zoals het politiek populisme is om die fout zogenaamd weer te herstellen. Immers, de politiek heeft geen baan als ze niet populair zijn!
Herstellen kan namelijk helemaal niet, alle oude gebouwen die deze plek ooit haar charme gaven zijn vernietigd door het effectief negeren van protesten van bewoners. Net zoals nu weer alle protesten van weldenkende bewoners worden genegeerd omdat het politiek eigenbelang zwaarder weegt dan het algemeen belang.
@ Wim
De bestuurders van nu hebben vrij weinig te maken met het terugbrengen van de singel. Behalve dat ze WEER niet hun rug recht hebben gehouden en Kleppierre weer ongebreiddelde macht hebben gegeven en zelfs hun macht hebben laten uitbreiden.
Daarnaast vertegenwoordigen ze het gemeenteapparaat, van toen en nu. Sommige dingen verjaren niet. Sommige lieden hadden niet met de eer moeten strijken en de juiste personen de credits moeten geven.
@Joep de Utrechtse gemeenteraad is toentertijd met deze plannen akkoord gegaan (kleine meerderheid). Gewoon een democratisch besluit dus. Bovendien is Hoog Catherijne een enorm commercieel succes gebleken dat Utrecht ook heel veel goed heeft gedaan. Dat het een lelijk gedrocht is dat ben ik wel met je eens.
@wollie
“gratis tip: verbreding van a27 niet doen, hoef je later ook geen stukken amelisweerd terug te planten.”
Het is een gratis tip, maar hij is wel zeer waardevol!
@Don, de Engelse, zich vol laten lopende, centra onderkotsende toerist, leest The Guardian niet, is namelijk een links elitaire krant, zij vinden Utrecht te saai, 020 is hun reisdoel, De Engelse toeristen die ik hier tegenkom zijn compleet anders, interesse in cultuur e.d. Geen angst dus.
@wollie: Helemaal eens. Vooral nu thuiswerken echt een vlucht gaat nemen is die verbreding van A27 nergens voor nodig. Nog beter dan historische fouten herstellen is het om historische fouten te voorkómen.
@ WvR
Kun je het Peek & Cloppenburg gebouw nog herinneren ?
@WvR er ligt een extra passerelle met winkels over de singel heen. De overkluizing van de singel is 4 a 5x breder dan hij was met een extra hal aan winkels. Er is dus ook een complete winkelstraat bijgekomen. Ook is er een extra stuk Vredenburg bebouwd waar eerder niks was. Voor de voormalige P en C. Daar is nu ook een extra hal met winkels.
@Wim. Nee natuurlijk niet, maar liever in de plaats van Hoog Catharijne een gezellige nieuwe woonwijk met wat winkels. Dan hadden ze nu niet een paar woontorens achter het station hoeven neer zetten.
Wonen is belangrijker dan winkelen.
@Wim: om haar plannen te kunnen verwezenlijken heeft de gemeente destijds de statige negentiende-eeuwse stationswijk met opzet aan het verval prijsgegeven en daarna gesloopt, met inbegrip van het fraaie centraal station.
@WvR: vergelijk de situatie van 1980, die al buitengewoon treurig was, maar eens met de situatie nu. Met Hoog Catharijne bedoel ik uiteraard, zoals gebruikelijk, het Cityproject in zijn geheel en niet alleen de koopgoot.
Ken uw geschiedenis!
Fijn Utrechters dat jullie zo geweldig in het nieuws komen. Maar denk niet dat je met zo’n stukje water meer toeristen trekt. Die blijven naar Amsterdam komen.
Wij hebben namelijk met verstand gedempt. Overal in de stad hebben wij ruimte gemaakt voor onze trams en voor winkelend publiek Kom eens wandelen over het Rokin en het Damrak en breng een bezoekje aan onze walletjes. Net als de lezers van de Guardian.
The guardian heeft zeker last van komkommertijd terwijl de wereld rondom dat Britse eiland in brand staat?
Iemand in Utrecht (gemeente, UCM) heeft ze gewoon een mailtje gestuurd.
Propaganda voor pretpark Utrecht: “Nieuwe attractie, een rondje varen om de binnenstad!”
De historische singel welke overijverige blinde politici de afgelopen 175 jaar in takt hebben gelaten, is mooi. Dar kunnen we het allemaal wel overeens zijn.
Maar dat stuk tussen A’damse straatweg en Moreelsepark is compleet mislukt dankzij foeilijke hoogbouw met het poortgebouw als verrotte kers op de taart.
Enkel die watertunnel is leuk gedaan, maar dan houdt het ook echt op.
Ik zou de toeristen adviseren:”sluit uw ogen tot aan de tunnel, open ze voor 30 seconden in te tunnel, en sluit ze weer totdat u de hoek om vaart…. Vergeet uw buitenlandse tour guide niet een tip te geven bij het verlaten van de boot”.