BRU verkoopt Weense trams na 3 jaar met fors verlies: ‘Reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk’ | De Utrechtse Internet Courant BRU verkoopt Weense trams na 3 jaar met fors verlies: ‘Reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk’ | De Utrechtse Internet Courant

BRU verkoopt Weense trams na 3 jaar met fors verlies: ‘Reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk’

BRU verkoopt Weense trams na 3 jaar met fors verlies: ‘Reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk’

3,2 Miljoen waren de totale investeringskosten in 2008 die Bestuur Regio Utrecht (BRU) maakte voor de komst van de zogenoemde ‘Weense’ spitstrams. Vandaag maakt de regelaar van het openbaar vervoer bekend dat de trams voor 155.000,- euro worden verkocht aan het trambedrijf van Krakau. Dit betekent ook dat de perrons die speciaal voor de spitstrams zijn verhoogd weer verlaagd zullen worden.

Een ogenschijnlijk verlies van drie miljoen euro in drie jaar tijd vraagt om opheldering. Renske Bakker van BRU legt aan DUIC uit dat de trams destijds zijn aangeschaft omdat verwacht werd dat de reizigersaantallen enorm zouden gaan toenemen. Mede door de crisis blijkt dit echter niet het geval. “Nieuwe trams hadden destijds 15 miljoen euro gekost en dat had veel langer geduurd voordat ze ingezet konden worden. Daarom is destijds besloten om tweedehands trams over te nemen voor acht ton. Dit bracht echter wel extra investeringskosten met zich mee doordat de vier perrons waar de spitstram stopt verhoogd moesten worden en de trams zelf iets aangepast moesten worden. Het totale bedrag is hierdoor op 3,2 miljoen euro uitgekomen.”

‘De reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk’ volgens BRU en het ziet er niet naar uit dat deze in de nabije toekomst gaan stijgen. Hierom is besloten om de trams van de hand te doen. De verkoop levert BRU een bedrag van € 155.000,- op, plus een besparing op kosten voor beheer en onderhoud. De haltes waar de spitstrams stoppen en waar de perrons weer verlaagd zullen worden zijn: Jaarbeursplein, 5 Mei Plein, Kanaleneiland-Zuid en P+R Westraven. Het verlagen zal tegelijkertijd plaatsvinden met geplande werkzaamheden aan de haltes waardoor er geen extra kosten worden gemaakt voor het verlagen van de perrons.

13 Reacties

Reageren
  1. Markovic

    De BRU heeft zand in de ogen! Trams rijden om de haverklap niet ivm werkzaamheden. En we verkopen trams terwijl we de tramlijn naar de Uithof gaan verlengen. Lekker tegenstrijdig die gasten bij de BRU

  2. Erik

    “Reizigersaantallen in de tram zijn zorgelijk”

    Niet zo raar als dat ding vertrekt vanaf het afgelegen Jaarbeursplein en nu al voor het 3e jaar achtereen meer dan een maand buiten bedrijf is.

  3. Rob van Doesburg

    Erik heeft volkomen gelijk: het verleggen naar het Jaarbeursplein, hoe noodzakelijk ook, is één van de oorzaken. De crisis de schuld geven is een zot argument. Zouden mensen minder met de tram gaan hierdoor? Ook het om de haverklap weer eens een paar maanden met de bus moeten ipv met de tram is er debet aan. Je kunt niet op de sneltram vertrouwen. Het totaal bedrag van 3.2 miljoen euro lijkt mij schromelijk overdreven; voor 4 perrons? En het verkopen van de trams lijkt mij ook erg prematuur: het geld is al uitgegeven en je kunt ze ook goed gebruiken, zoals Markovic zegt, voor de tram naar de Uithof, zo die er ooit komt.

  4. Cees Jol

    Het was misschien een leuk en goedkoop idee om er hoerentrams van te maken.
    Veel goedkopere als het nieuwe hoerencontainer werkplekkenplan.
    Misschien kunnen er dan ook weer rittenkaarten verkocht worden.
    Trolleybussen was de uitkomst geweest.

  5. pauline

    BRU is een overbodig concept omdat het deels hetzelfde doet als provincie zou kunnen doen, al hebben ze taken wat verdeeld (LEES: geld wegsmijten).

    Dan zijn er al jaren dure grappen in het OV en spant men het paard achter de wagen (LEES: geld wegsmijten).

    Nu dan de lelijke ouderwetse trams waar je niet voor je plezier in gaat zitten. Die duur verbouwt moesten worden om hier te kunnen rijden en die nu weer met verlies verkocht worden (LEES: geld wegsmijten).

    wij moeten stoppen met overheden die achter mekaar geld van de burger verkwanselen.

  6. Frank

    Het verlagen van de perrons zal tegelijkertijd plaatsvinden mef geplande werkzaamheden, waardoor er geen extra kosten zijn. Mooi. Dat is net zoiets als zeggen dat nieuwe dakgoten niks extra’s kost als je toch je huis gaat schilderen…
    Want ze kunnen mij niet wijsmaken dat het ongedaan maken van een klus van pakweg 1,5-2 miljoen opeens niks kost als-ie gecombineerd wordt met gepland ander werk.

  7. Bill

    Wie is hier verantwoordelijk voor? Graag namen en rugnummers…, en direct op non-actief!!!

  8. Fredrik

    Duidelijke oorzaken voor teruglopende bezoekersaantallen:
    – Steeds weer werkzaamheden
    – Het schrappen van de twee drukste haltes die aansluiting gaven op de stadsbussen, streekbussen, Hoog Catharijne, de binnenstad en duizenden werkplekken aan de Laan van Puntenburg (oa NS, ProRail, Belastingdienst, etc)

    Iemand nog verbaasd over lege trams?

  9. Luukupuuk

    Ik had begrepen dat de BRU zou worden opgeheven als uitvloeisel van het regeerakkoord Rutte 1. Kennelijk is het allemaal niet niet doorgegaan en is ome Roon zich gaan focussen op Flutland. Wat een flutland!!

  10. Rob

    Tja dat krijg je met een groen links bestuur.
    Die lui denken dat de reizigers staan te dringen als je openbaar vervoer aanbiedt.
    Zo verzinnen ze plan na plan en iedere keer wordt het weer een teleurstelling.
    Kijk maar naar die “spitsbussen”. Of die parkeerplaatsen aan de rand van de stad.
    Laat ze zich er nou maar bij neerleggen dat je alleen groen linksen en studenten die niks te makken hebben in het openbaar vervoer krijgt.
    Zo bezien wordt die uithoflijn misschien nog een succes, maar daarbij kunnen ze het beter laten.

  11. Kees

    @Rob,
    Ik ben zeker geen groen-linkser, maar het BRU is een samenwerkingsverband tussen 9 plaatsen in zuid-oosten van de provincie utrecht, het regio gebied. Eigenlijk hebben veel gemeentes niets te vertellen over openbaar vervoer. Dat doet de BRU, een niet gekozen ondemocratisch orgaan, die ook bestuurders heeft als bijbaantje, zoals de burgemeesters in Utrecht, De Bilt. etc.Als je klachten hebt, stuur ze naar de BRU, want de vervoerders hebben weinig te zeggen over de dienstuitvoering.

  12. Chris

    Ik hoop dat ze op tijd in de gaten hebben dat de tramhaltes indertijd zijn verlaagd voor de spitstram en nu weer moeten worden verhoogd. In het artikel staat [meerdere keren!!] precies andersom. In het rijtje aan te passen haltes mis ik overigens Nieuwegein Zuid, de eindhalte van de spitstram die ook was verlaagd.

  13. Kees

    Ik weet wel dat het verhogen van de tramhaltes WEL geld kost, iets veranderen aan de perrons kost altijd geld. Kijk dat is nu de BRU, het kost niets extra voor het verhogen van de perrons. Dat is nu het niveau van de BRU, zand in de ogen strooien aan de burgers in het BRU gebied. Ze kunnen zelfs niet een geloofwaardige onwaarheid plaatsen. Daarom dag BRU.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).