Brusselplein in Utrecht binnenkort autovrij; aangepaste plannen liggen ter inzage Brusselplein in Utrecht binnenkort autovrij; aangepaste plannen liggen ter inzage

Brusselplein in Utrecht binnenkort autovrij; aangepaste plannen liggen ter inzage

Brusselplein in Utrecht binnenkort autovrij; aangepaste plannen liggen ter inzage
Het Brusselplein in Leidsche Rijn Centrum
Het Brusselplein in Utrecht wordt binnenkort autovrij. Na reacties van omwonenden is het oorspronkelijke plan aangepast en de nieuwe uitwerking ligt nu zes weken ter inzage. Het verbod voor autoverkeer gaat daarna in.

Het Brusselplein in Utrecht wordt binnenkort autovrij. Na reacties van omwonenden is het oorspronkelijke plan aangepast en de nieuwe uitwerking ligt nu zes weken ter inzage. Het verbod voor autoverkeer gaat daarna in.

Bewoners en ondernemers klagen al langer over de situatie op het Brusselplein, dat het hart is van winkelgebied Leidsche Rijn Centrum. De gemeente verwacht, onder meer door de oplevering van verschillende projecten in de omgeving, dat de komende tijd meer mensen gebruik gaan maken van het gebied.

“Het toenemende gebruik is positief, maar het brengt ook onveilige en ongewenste situaties op het Brusselplein met zich mee”, schreef het college van burgemeester en wethouders eerder. Het autoverkeer zou volgens omwonenden en ondernemers een van de factoren zijn die de ‘verblijfskwaliteit’ aantast.

Automobilisten zouden bijvoorbeeld niet altijd rekening houden met winkelend publiek of spelende kinderen en ’s avonds zou er vaak te hard worden gereden. Vrachtverkeer dat het Brusselplein tegen de regels in gebruikt om te laden en lossen zou ook overlast veroorzaken, terwijl er voor ondernemers een ondergrondse expeditie is.

Aangepaste plannen

De gemeente besloot eerder al gehoor te geven aan klachten van omwonenden en kwam met een plan om van het Brusselplein een voetgangersgebied te maken. Omwonenden brachten tijdens een informatiebijeenkomst over de plannen verschillende punten naar voren die ze graag anders zouden zien. De gemeente heeft een aantal van die punten nu in de plannen verwerkt.

Omwonenden vroegen onder meer of het mogelijk is om laad- en losverkeer voor de bibliotheek en een toekomstig hotel via de Kopenhagenstraat te laten rijden, in plaats van vanuit de Londenstraat, zodat het verkeer niet om het Brusselplein heen hoeft. De gemeente onderzocht het idee en komt tot de conclusie dat dit mogelijk is. Daarop werden de plannen aangepast.

Nieuwe situatie

De plannen liggen zes weken ter inzage, wat inhoudt dat mensen erop kunnen reageren. Daarna worden borden geplaatst en mag gemotoriseerd verkeer niet meer rondom het plein rijden. Fietsen blijft wel toegestaan op de rijbaan. Op verschillende plekken komen palen te staan om auto’s tegen te gaan en de eerste week na de invoering van de nieuwe situatie worden verkeersregelaars ingezet.

Laden en lossen blijft voor winkels die niet zijn aangesloten op de ondergrondse expeditie wel mogelijk, maar dan alleen binnen bepaalde tijdstippen. Marktkooplieden, organisatoren van evenementen en bedrijven die voor werkzaamheden in het gebied moeten zijn, kunnen bij de gemeente een ontheffing aanvragen.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. W

    Prima plan. Over het algemeen rijden daar alleen maar mensen die de weg kwijt zijn of de notoire snelle wagentjes die inderdaad weinig oog voor winkelend publiek hebben. Hopelijk wordt er ook op gehandhaafd en worden die ellendige fatbikes die je over het hele plein van de sokken rijden ook eens weggejaagd.

  2. Lr

    Heel goed nieuws!

  3. Pieter

    Mooie stap, waarmee het daar nog meer als een prettig, stedelijk plein zal gaan aanvoelen.

  4. jan

    Weg met de geparkeerde fietsen. Weg met de weg als openbare autoweg. En als laatste nog: weg met de fontein die als openbaar zwembad voor kinderen wordt gebruikt in de zomer. En dan misschien .. heel misschien … met wat extra groen en leuke horeca … dan heel misschien is het levensvatbaar. En dan alleen als er een plan komt die ook wat doet met het pleintje achter de bieb.

  5. Jogo

    Weer zo een regel die een paar bewoners minder geluid overlast gaat bezorgen maar economisch slecht zal uitpakken. Ipv naar alleen meningen van bewoners te luisteren (die nooit objectief zijn omdat het persoonlijk betreft) was het misschien beter om te kijken wat met bijvoorbeeld de winkel centrum in vleuten is gebeurd en hoeveel de koopkracht daar achteruit is gegaan na dezelfde maatregel.

  6. Claire Obscur

    Het Brusselplein ligt in Leidsche Rijn, niet Utrecht.

  7. Waarom zou je

    Nu nog even de vermaledijde fietsen gelijk in de stalling zetten of bij het grofvuil, dan is het voor elkaar.
    Blijft een centrum dat uitblinkt in saaiheid, de trekker , vind men, is een jumbo als enige supermarkt waar de vakken vaker leeg zijn dan gevuld. Veel gezondheids en zorg bedrijven, en ruimte voor werkplekjes, kappers ook.
    Alleen als je echt niet anders kan moet je dit zielloze centrum bezoeken.

  8. Wilbert

    Tsja, het Repair Cafe (IDKG-Kopenhagenstraat) krijgt het toch wel steeds drukker.

  9. Romy

    Wel benieuwd waar de gehandicaptenplekken bij het station dan naar toe gaan….

  10. Herman

    LR wordt nu echt onderdeel van Utrecht, swingend culturele hart Berlijnplein en nu een bruisend winkelhart dat HC en de oude binnenstad in de schaduw zet.

    Nu nog plekkie voor Glagenwaard 3.0 zoeken.

  11. Esmee

    Beetje weinig groen en veel steen…

  12. Johan

    Leidsche Rijn heeft twee functies. Zo veel mogelijk gezinnen huisvesten en probleemwijken ontlasten. Vanwege de gezinnen is er enkel toekomst voor horeca die patat en pannenkoeken serveren. De overlast van de andere groep zal zich verplaatsen van het Brusselplein naar elders in de woonwijk.

  13. MW

    @Claire, en waar ligt Leidsche Rijn? Leidsche Rijn is een stadsdeel, geen plaats

  14. Pee

    Het word toch niks daar.

  15. Len

    @Esmee alsnog mooier dan het Vredenburg!

  16. Utrechtse Jantje

    Je kan in de ondergrondse parkeergarage 2 uur gratis parkeren, en dan loop je zo de Jumbo in , dus waarom zou je dan ergens anders gaan staan !!! En langer wil je daar niet zijn , en @ MW hier heb jij helemaal gelijk in …

  17. Ihsan

    Onbegrijpelijk dat dit ooit zo is gebouwd. Hoewel Leidsche Rijn is ontworpen in de jaren 90, toen de auto koning was, had men moeten ingrijpen voor de bouw van het centrum. Het was toen al lang duidelijk dat de stedenbouwkundige opzet mislukt was.

  18. Koen van Dijk

    Wat een bijzondere reacties lees ik op dit voornemen om LRC centrum weer een stukje beter te maken. Mooi dat de gemeente en de pandeigenaren de vraag om meer veiligheid van bewoners, bezoekers en winkeliers hebben opgepakt door het Brusselplein autoluw te maken. De roep om meer sfeer deel ik van harte. Sfeer komt niet alleen uit de stenen maar ook uit onze tenen. Juist wij de mensen maken voor de (be)-leefbaarheid hier het verschil, winkeliers, bewoners en vooral bezoekers samen. Kom, beleef, kijk en koop, eet en drink, voel je welkom en vooral ontspan en geniet ervan. En kijk verder dan je eigen neus lang is, bv net als Pinokkio doet in de etalage van de mooie speelgoedwinkel aan de Parijsboulevard.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).