Ook Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat op de schop - De Utrechtse Internet Courant Ook Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat op de schop - De Utrechtse Internet Courant

Ook Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat op de schop

Ook Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat op de schop
De Burgemeester Reigerstraat. Beeld: Google Streetview
De Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat gaan op de schop. Het gebied moet toegankelijker worden voor fietsers en voetgangers. De gemeente maakte gisteren bekend dat ze begin 2017 in gesprek gaan met betrokken partijen over de plannen.

De Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat gaan op de schop. Het gebied moet toegankelijker worden voor fietsers en voetgangers. De gemeente maakte gisteren bekend dat ze begin 2017 in gesprek gaan met betrokken partijen over de plannen.

Aanleiding voor de herinrichting is de weinige plek die er nu is voor voetgangers en de toename van het aantal fietsers dat langs deze straten fiets. De toegankelijkheid moet verbeterd worden, omdat er te weinig bezoekers bij de winkels en horeca in het gebied kunnen komen. Dit verslechtert de economische positie van de ondernemingen.

Bewoners, ondernemers, gebruikers en belangenbehartigers worden betrokken bij het uitwerken van de plannen voor de herinrichting. Begin 2017 worden er verschillende bijeenkomsten gehouden. Alle partijen moeten samen uiteindelijk tot een ontwerp komen.

Bereikbaarheid

De gemeente Utrecht heeft de ambitie om de bereikbaarheid van de stad goed te houden en waar mogelijk te verbeteren. De hoofdgebruikers van het verkeer in Utrecht zijn fietsers en voetgangers. Daarom staan er al verschillende herinrichtingen op de planning om de bereikbaarheid voor deze groepen te verbeteren. Zo gaan ook de Voorstraat en de Wittenvrouwenstraat op de schop.

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. Utrecht autovrij

    Top! Parkeerplaatsen weg, mooie brede stoepjes, iedereen veilig, helemaal goed.

  2. bas

    Mooi, bussen weg, fietsers verminderen en belemmerende maatregelen weghalen.

  3. Utrechter

    Goede zaak! Ik zou zeggen: brede fietsstraat maken zoals de Prins Hendrikstraat, gelijkwaardige kruispunten met de zijstraten, parkeren nog maar aan één kant van de weg in de vorm van laden/lossen en opstelplek voor de bushaltes, en de vrijkomende ruimte benutten voor bredere stoepen aan beide zijden.

  4. Rick

    Laat ze dan ook gelijk kijken naar het kruispunt van de Nachtegaalstraat en de singel bij de Schouwburg. Daar kan ook flink wat verbeterd worden.

  5. Jansen

    Prima plan. Reigerstraat en Nachtegaalstraat 1-richtingsverkeer en tenminste aan 1 kant van de straat de parkeervakken weg. Zo kun je stoepen en fietspaden met gemak verbreden. Zorg er voor dat de je bij de Maliebaan niet meer onnodig 3 wegen moet oversteken en haal 2 van de 3 stoplichten weg, of nog beter leg er een mini-rotonde aan.

    Buslijn 8 zou dan heen of terug een net iets andere route moeten rijden, maar dat kan ook. Mensen hoeven dan niet veel verder te lopen naar een andere halte, alleen zullen ze eraan moeten wennen en moeten de mensen goed geïnformeerd worden.

    Hoop dat er dan eindelijk eens een aanzet in de plannen te vinden is om een parkeergarage onder de Maliebaan aan te leggen. Die ruimte is er zo geschikt voor, met een in-en uiterit vanaf de Biltstraat.

    Neem trouwens ook meteen de Oudwijkerdwarstraat mee in de plannen. Deze straat oogt onnodig verwaarloosd en wordt door automobilisten als racebaan gebruikt. Misschien moet deze straat ook uit de route van buslijn 8. De straat is helemaal niet geschikt voor iedere 8 minuten een bus, beide kanten op.

    @ Bas

    Que? Het is juist de bedoeling dat de fiets alle ruimte krijgt. Het vervoersmiddel dat past bij een stad met de grootte van Utrecht. Daar is ook het hele beleid op gericht Onder welke steen leef jij? Prima toekomstgerichte plannen van de gemeente Utrecht.

  6. gkov

    Op Nachtegaalstraat ziten elke ochtend de vrachtwagens een beetje onhandig tijdens laden/lossen.

    Ook gelijk glasvezel aanlegen aub 🙂

  7. Sjonnie

    Hup daar gaan we weer. De pinautomaat van Lotje blijft oneindig eurotje uitspugen. Geld is er in overvloed in ons stadsie

  8. Erwin

    Uitmuntend plan! Utrecht wordt supermooi!!

  9. Suus

    @Sjonnie: vind je dat ook van de pinautomaat van de rijksoverheid waar het de verbreding van de A27 betreft? Of alleen maar van projecten waar je het niet mee eens bent?

  10. Jaap

    Goeie zaak dat de Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaal aangepakt worden (hopelijk in combinatie met de Maliebaan. Vooral het kleine pleintje bij de Albert Heijn (Burg. Reigerstraat) biedt kansen voor een mooie inrichting.

    Het is voor bewoners en ondernemers van groot belang dat de buslijn behouden blijft (in beide richtingen) waardoor een aantal opties afvallen. Een 24/7 fietsenstalling in de lege winkel (oudwijkerdwarsstraat t.h.v. Buurten) zou een enorme aanwinst zijn voor het gebied. De vele fietsen(rekken) kunnen dan verwijderd worden.

    Aan 1-zijde laden/lossen (i.p.v.) beide zijde zou een uitkomst zijn, toch blijft er (mede door de twee AH’s) veel vrachtverkeer aanwezig die zelfs in de huidige situatie (erg veel laden/lossen ruimte) soms op de straat geparkeerd staan.

    De weg versmallen (maliesingel) lijkt mij door de combinatie vele fietsen en vracht-/bus verkeer gevaarlijk en niet wenselijk.

    Ben benieuwd waar de gemeente mee gaat komen, herinrichting in het verleden pakte slecht uit.

  11. Thom

    Lotje van der Steenhoven. Leidend aan herinrichtingsmanie.

  12. jacob

    Heel goed plan, een normaal mens gaat toch niet met de auto de binnenstad in ….

  13. Robbert

    En zorgen de klagende ondernemers dat hun belemmerende reclameborden die ze midden op stoep hebben staan worden verwijderd? Slalommen tussen fietsen en reclameborden nodigt niet uit tot winkelbezoek

  14. Dirk

    Investeren heet dat Sjonnie. Dat doen mensen die met geld om kunnen gaan.

  15. Joris

    Ruimte voor voetgangers?
    Doe eens iets aan die lelijke reclame uitstallingen. Simpel, mooi, doeltreffend en goedkoop.

  16. Nosan

    Ja hoor, daar gaan we weer. Lotje probeert het oude GL project op de Burg Reigerstraat weer te lanceren. Lotje de stad is van iedereen, niet alleen van GL! Heb je niets geleerd van het verleden? je beleid klinkt aardig, maar is nauwelijks uitvoerbaar. Ons gemeenschapsgeld vloeit weg, je hebt geen structuur en geen doordachte visie…
    Slechts luchtkastelen.

  17. Napolitanov

    Zorg dat de winkels voor invaliden ook bereikbaar blijven, dus voldoende invalidenparkeerplaatsen behouden.

  18. Pieter

    @ Sjonnie

    Er is gewoon budget om straten en wegen te onderhouden in een gemeente hoor; per jaar en per 4 jaar. Kennelijk is dat budget er gewoon. Het geeft je wel te denken waarom al die vorige colleges nauwelijks geld hadden om iets aan straten en wegen te doen?

    Sommige straten en wegen in Utrecht zien er uit alsof ze al sinds 1970 geen onderhoud meer gehad hebben. Zo’n beetje iedere stoeptegel in heel Utrecht ligt ongelijk.

  19. BdV

    Bussen zijn daar inderdaad behoorlijk onmogelijk. Te weinig ruimte voor voetgangers komt inderdaad meer door het stallen van stapels fietsen voor Kruitvat en Hema (bijvoorbeeld, maar wel goeie voorbeelden) en reclameborden van bakker en slager (bijvoorbeeld). Of een oliebollenkraam, maar daar hebben we het in een ander bericht al over gehad.

  20. Pieter

    @ Jaap

    Een bus in twee richtingen door zowel Reigerstraat als Oudwijkerdwarsstraat is eigenlijk onhoudbaar, gelet op het overig verkeer daar en het ruimte geven aan de vele belangrijkere fietsers en voetgangers. De parkeervakken mogen wat mij betreft sowieso weg. Er is genoeg parkeerruimte op 5 minuten loopafstand te vinden.

    Het is jammer dat de situatie rondom de spoorwegovergang Zonstraat is veranderd. Anders had de lijn 8 één richting op kunnen afslaan vanuit de Nachtegaalstraat en dan via de Maliebaan, singel en spoorwegovergang naar de Homeruslaan kunnen rijden. De andere richting zou dan gewoon via de Reigerstraat kunnen blijven lopen. En zr zijn natuurlijk meerdere opties te bedenken.

    Het is normaal om 5 minuten (en vaak zelfs 10) naar een halte te lopen in Utrecht, tenzij je natuurlijk aan de busroute woont, werkt of winkelt. Er zijn genoeg alternatieven te bedenken waarbij mensen minder 5 minuten hoeven te lopen naar de Reigerstraat als de buroute 1 richting op een klein beetje aangepast wordt. Er is dus niks aan de hand voor bewoners en ondernemers. De straat wordt er zoveel beter van zelfs.

  21. Bernd

    heeeel goed plan. onze historische binnenstad teruggeven aan voetgangers en fietsers en auto buiten de singels.

    uit meerdere onderzoeken blijkt dat de winkeliers in de binnenstad liever een aantrekkelijk uitziende straat willen dan autoparkeren !

  22. Kitty Koelman (Projectmanager gem. Utrecht)

    In januari is er een inspiratieavond voor alle gebruikers, buurtbewoners, ondernemers en iedereen die een beeld heeft over de toekomst van de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Wilt u er ook bij zijn, stuur dan een mailtje naar [email protected]

  23. bas

    @ Bernd, je kompas is stuk… Dit deel ligt namelijk buiten de singels… Dus ga die eerst maar eens maken voordat je weer een reactie plaatst.

  24. Hendrik H.

    Nou Bernd, ik weet niet welke onderzoeken jij gelezen hebt. Graag boter bij de vis. Ik als winkelier vind het in ieder geval noodzaak dat ik ook voor auto’s bereikbaar ben. Voor de korte stop.

  25. Jaap

    @ Pieter

    Het is inderdaad goed mogelijk om vijf minuten te lopen naar een bushalte (Stadsschouwburg), maar bereikbaarheid van een winkelstraat is een belangrijk pluspunt. Mensen van verder af of slecht ter been zijn afhankelijk van het openbaar vervoer en die jaag je (terecht of niet) weg van de winkelstraat.
    Ik denk dat veel bewoners en ondernemers de buslijn dan ook willen behouden.

    Parkeerplaatsen Burgemeester Reigerstraat (vanaf AH) t/m Nachtegaalstraat dienen inderdaad weggehaald te worden. Op de Nachtegaal dienen meer laden-los plekken te komen (vooral t.h.v. de AH).

    Helaas blijft de Nachtegaal / Burgemeester Reigerstraat een belangrijke doorgaande weg voor autoverkeer. Eenrichtingsverkeer levert meer ongemak op (verdwijnen bus etc.) dan het oplevert. Eventueel zou het gebied een busbaan kunnen worden waarbij er dus alleen toegang is voor laden/lossen, hulpdiensten, bussen, taxi’s en fietsen. Dat gezegd hebbend, als bewoner van de Burg. Reigerstraat leveren de taxi’s en scooters (beide hoge snelheid) grotere gevaren op dan het autoverkeer.

    De ideale oplossing voor beide straten heb ik ook niet bij de hand. Het gebied is op sommige plekken erg nauw, toch stroomt het verkeer aan deze zijde van Utrecht goed door. Het zou jammer zijn als ook deze kant van Utrecht straks slecht bereikbaar wordt met de auto en ik hoop dan ook dat, in combinatie met de plannen Maliebaan, er rekening gehouden wordt met het auto en busverkeer.
    De fiets is de toekomst van Utrecht, maar ook auto’s verdienen hun plek aan de rand van de binnenstad.

    Benieuwd waar de gemeente mee komt, de Adriaen van Ostadelaan t.h.v. Bar Beton is erg mooi geworden, maar de verkeersituatie is er niet veiliger op geworden helaas.

    De Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat hebben beide verschillende problemen:

    Nachtegaal:
    Te weinig parkeerplekken
    Te weinig laden/lossen (t.h.v. Albert Heijn)
    Onduidelijke verkeersituatie kruising stadsschouwburg

    Burg. Reigerstraat
    Trottoir niet breed genoeg
    Door rood rijdende fietsers/scooters
    Hard rijdende taxi’s
    Geen vrijliggend fietspad fietsers
    Te weinig terrasruimte (dit zou de straat meer opleven)
    Te weinig parkeercapaciteit fietsers (fietskelder?)

  26. Marja Oosterman

    Herhaling van zetten?
    De Burg. Reigerstraat was al eens een fietsstraat maar daar waren vooral de ondernemers en fietsers niet van gecharmeerd. Maar wie weet zijn we nu inmiddels wel gewend aan fietsstraten. Toen was het een van de (of zelfs de?) eerste in het land.

  27. Kitty Koelman (Projectmanager Gemeente Utrecht)

    In januari is er een inspiratieavond voor alle gebruikers, buurtbewoners, ondernemers en iedereen die een beeld heeft over de toekomst van de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Wilt u er ook bij zijn, stuur dan een mailtje naar [email protected]

  28. Hans

    De Burg. Reigerstraat was inderdaad al eens fietsstraat, maar niet zoals de Prins Hendriklaan nu. Er liep een richel waardoor auto’s altijd achter fietsers aan duwden. En bumperkleven deden automobilisten niet alleen op de snelweg…

  29. Pieter

    @ Jaap

    Je presenteert jouw mening wel heel erg als feitelijk, terwijl wij bijvoorbeeld al duidelijk van mening verschillen.

    Ik heb het overigens nergens over het in zijn geheel weghalen van de buslijn op de Nachtegaalstraat en de Reigerstraat. Sowieso vind ik dat hij op de Reiger in 1 richting zou moeten blijven rijden, of dat nu de stadskant op of van de stadskant af is maakt mij niet uit, en dat de andere richting een net iets andere route maakt, zeer nabij de Reigerstraat. Op de Nachtegaalstraat kan de bus beide richtingen op blijven rijden.

    Stel dat de lijn 8 vanuit de stad komend idd vanuit de Nachtegaalstraat af zou slaan de Maliebaan op, dan zou op de Maliebaan een mooie grote busstop kunnen komen, waardoor al die bezoekers en mensen die slecht ter been zijn, zo de Reigerstraat in kunnen wandelen. Hierdoor heeft niemand er last van. Stel dat de bus vanuit de stad komend idd via spoorwegovergang Zonsstraat zou gaan, dan is er ook weer een halte bij de Oosterstraat, zodat ook de Oudwijkerdwarsstraat nog steeds supergoed bedient wordt door de bus. Bijkomend voordeel: het Spoorwegmuseum kan ook weer een volwaardige busstop krijgen.

    Op de terugweg vanuit het ziekenhuis rijdt de bus weer gewoon via de Reigerstraat. Of hij ook terug via de Oudwijkerdwarsstraat moet rijden, of juist via het Wilhelminapark de Reigerstraat in zou moeten laat ik even in het midden. Als het die laatste optie is, is tenminste de Oudwijkerdwars helemaal gevrijwaard van bussen en kan deze als volwaaridge fietsstraat met drempels ingericht worden, wat iedereen ten goede komt. Het podium Oost, het buurthuis en de huisartsenpraktijk en sportschool zijn zowel vanuit de halte Oosterstraat als de halte Albert Heijn prima te belopen, ook voor mensen die slecht ter been zijn. Beiden minder dan 5 minuten, ook als je heel langzaam loopt. Het zou wel schelen als dan daadwerkelijk de stoepen op de Oudwijkerdwars verbeterd worden.

    Parkeerplekken op Nachtegaal en Reiger moeten gewoon weggehaald worden. Men kan op de Maliebaan of rondom het Wilhelminapark parkeren>hier kan het aantal P-plekken uitgebreid worden. En in de buurt daar omheen zijn ook genoeg betaald parkeerplekken. Vanuit de Maliebaan e.o. loop je zo beide winkelstraten in, waardoor dit helemaal niet ten koste zou hoeven gaan van bezoek dat met auto komt, al denk ik dat er nauwelijks bezoek met de auto naar beide winkelstraten komt, maar dat terzijde.

    Het weghalen van de fietsenrekken en vervangen voor alternatieve opties is een heel goed idee. Ook dat levert de benodigde ruimte op voor goede brede fiets- en wandelpaden. Al kom je er niet omheen dat aan 1 zijnde van met name de Reigerstraat een stoepsmal zal blijven. Meer ruimte is er niet. Ik blijf pleiten voor 1-richtingsverkeer, want er zijn genoeg mogelijkheden in de omliggende buurt en genoeg omliggende wegen om het autoverkeer lussen te laten maken. Het van 1 richting inrijden van beide straten zal beide straten zeker ten goede komen. Vb. de Nachtegaal kan ingereden worden vanuit de Maliebaan en de Reiger kan ingereden worden vanuit Wilhelminapark. Via Maliebaan en via Stadsschouwburg-Singel-Maliebaan kan het autoverkeer dan makkelijk biede winkelstraten verlaten.

    Het pleintje voor Buurten moet verlost van worden van zijn afvalstation en ingericht worden als mooi buurtplein, waar ook de braderie zijn plek kan krijgen. Dit plein zou als share space ingericht kunnen worden, waardoor hier rijstroken zelfs volledig verdwijnen. De stoplichten die toch genegeerd worden nu, kunnen dan ook weg daar. Dit maakt alles hier veel veiliger. Alleen moet het stadsinrijdend autoverkeer dat vanaf Homeruslaan komt, ook echt geadiviuseerd worden niet meer de route Reigerstraat als toegangsroute tot het centrum te gebruiken. Dat maakt namelijk echt het verschil!

  30. Dirk

    Nosan 22/12/2016 – 11:16
    “Ons gemeenschapsgeld vloeit weg, je hebt geen structuur en geen doordachte visie…”

    Dit is de beste die ik hier in tijden gelezen heb. Dat je het niet eens bent met de visie waarop geacteerd wordt, betekent niet dat hij er niet is.

    Maar even los van je intellectueel luie getroll: wanneer ga je jouw coherente visie delen?

  31. Henk van H.

    Zoals we nu terugkijken op het mislukt bestuursmandaat van Van der Steenhoven zullen we dat over 10 jaar ook doen op dat van Van Hooijdonk. Groenlinks is hardleers en leert het nooit. Wat een verkwisting van gemeenschapsgelden.

  32. Bernd

    het gaat om onderzoeken die Centrum Management Utrecht CMU heeft laten uitvoeren !

  33. Jaap

    @Pieter

    Op een paar punten verschillen we inderdaad van inzicht.
    Zo is het afvalstation een van de meest gebruikte van Utrecht en een mooi voorbeeld van afvalscheiding. Weghalen zou zonde zijn, maar verplaatsen naar een iets minder prominente plek is wel haalbaar.

    Er is beginzijde Burgemeester Reigerstraat geen enkel parkeer of verkeersprobleem, waarom dan een probleem creëren met het weghalen van parkeerplekken?

    Verkeerslichten weghalen omdat ze genegeerd worden is ook een vreemde oplossing.

    Toegangswegen tot het centrum weghalen zorgt niet voor minder verkeer, wel voor meer files op de plekken die overblijven…

  34. Nosan

    Dirk 23/12/2016 – 10:23
    Ik ben een bewoner van Utrecht en mag en kan aanmerkingen hebben op het beleid. Dat kan ik doen zonder een politieke achtergrond en ik hoef ook niet met een nieuw beleidsplan te komen…
    Ik wandelde vandaag langs de Malie – Tolsteegsingel.
    Het plan van Lotje is duidelijk op de tekentafel gemaakt. Zag er vast heel mooi uit. Het ziet er ook goed uit.
    Echter,
    Storende factor is het verkeer. Het plan is dat auto’s op bezoek zijn in deze fietsstraat.
    Wat ik zie is dat praktisch alle (!) auto’s half, soms zelfs helemaal op het fiets gedeelte rijden.
    Resultaat, fietsers zijn op bezoek! Dan praat ik niet eens over de vuilnisophaal, auto’s die mensen en zaken ophalen, ziekenauto’s enz..

  35. Pieter

    @ Jaap

    De parkeerplekken op stuk wilhelminapark tot AH hoeven ook helemaal niet weg. Dat bedoelde ik niet. Fijn dat er een milieustation is, maar waarom zo prominent midden op iets dat een heel mooi plein kan zijn? In Nederland wint praktisch lelijk het altijd van hoe combineer je praktisch met mooi.

    De Burgemeester Reigerstraat is niet geschikt als toegangsweg. Daar begint het probleem al, al helemaal gelet op de plannen die gemeente en ondernemers hebben.

  36. Wim

    Voordat de boel weer op z’n kop gezet wordt lijkt het mij nuttig eens lering te trekken uit de mislukking in het nabije verleden van de inrichting van de Burg. Reigerstraat als fietsstraat. Dit heeft zeer veel geld gekost,,heeft gevaarlijke situaties opgeleverd en is weer teruggedraaid.
    Vervolgens lijkt het mij nuttig om eerst eens af te wachten of de in gebruik name van de tramlijn naar de Uithof zal resulteren in een substantiële afname van het fietsverkeer in beide straten.
    Ook zou eens gehandhaafd moeten worden m.b.t het wangedrag van fietsers die zich aan geen enkele regel houden ; tegen het verkeer in op de fietspaden rijden, op de stoep rijden, over de stoepen fietsen (Ook moeders met soms 2 kinderen voor en achter op de fiets maken zich daaraan schuldig en voeden hun kinderen daarmee niet op) en ten slotte worden fietsen vaak dwars op de stoep geparkeerd..

  37. Dirk

    Nosan 25/12/2016 – 14:03
    “Ik ben een bewoner van Utrecht en mag en kan aanmerkingen hebben op het beleid. Dat kan ik doen zonder een politieke achtergrond en ik hoef ook niet met een nieuw beleidsplan te komen…”

    Dat kan, maar dan moet je niet met absolutismen komen over het beleid van anderen. Dan moet je het gewoon houden bij wat je niet bevalt, geen alternatieve oplossingen bieden en al helemaal niet op de man/vrouw gaan spelen. Dan moet je tenslotte erkennen dat je enkel jouw eigen probleem opgelost wilt zien zonder rekening te houden met hoe dit anderen beïnvloedt.

    “Wat ik zie is dat praktisch alle (!) auto’s half, soms zelfs helemaal op het fiets gedeelte rijden.
    Resultaat, fietsers zijn op bezoek! Dan praat ik niet eens over de vuilnisophaal, auto’s die mensen en zaken ophalen, ziekenauto’s enz..”

    Ik denk dat je niet helemaal op de hoogte bent van het concept van een fietsstraat. Het idee hierachter is dat de fietsers het tempo bepalen. Als je de weg breder maakt dan razen de auto’s juist weer met een veel hogere snelheid langs de fietsers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).