Burgemeester wil in gesprek met ondernemers over rijgedrag maaltijdbezorgers | De Utrechtse Internet Courant Burgemeester wil in gesprek met ondernemers over rijgedrag maaltijdbezorgers | De Utrechtse Internet Courant

Burgemeester wil in gesprek met ondernemers over rijgedrag maaltijdbezorgers

Burgemeester wil in gesprek met ondernemers over rijgedrag maaltijdbezorgers
Het stadhuis in Utrecht
Burgemeester Jan van Zanen wil met ondernemers in Utrecht gaan praten over het rijgedrag van maaltijdbezorgers. Dat was zijn antwoord op vragen van een aantal fracties in de gemeenteraad, die zich zorgen maken over het rijgedrag van bezorgers op snor- en elektrische fietsen.

Burgemeester Jan van Zanen wil met ondernemers in Utrecht gaan praten over het rijgedrag van maaltijdbezorgers. Dat was zijn antwoord op vragen van een aantal fracties in de gemeenteraad, die zich zorgen maken over het rijgedrag van bezorgers op snor- en elektrische fietsen.

Rik van der Graaf, fractiemedewerker van de ChristenUnie, stelde donderdag een aantal vragen namens de ChristenUnie, het CDA, de VVD en de PvdA. Zij stellen dat maaltijdbezorgers zich gevaarlijk gedragen in het verkeer en dat er vaker lichamelijk letsel voorkomt bij ongevallen waarbij maaltijdbezorgers betrokken zijn. De fracties willen weten of de burgemeester bereid is hier maatregelen tegen te nemen.

Als voorbeeld verwees Van der Graaf naar Rotterdam, waar bezorgers na een ongeval op eigen kosten een cursus verantwoord rijgedrag moeten volgen en waar de restaurants in uiterste gevallen niet meer mogen bezorgen en zelfs hun vergunning kunnen verliezen. Verder vroeg de raad of er gekeken kan worden naar een aparte registratie voor ongevallen met maaltijdbezorgers, een helmplicht en een verplichte bel voor elektrische fietsen.

Voor zomer met maaltijdbezorgers in gesprek

Burgemeester van Zanen zei alle mogelijke maatregelen te onderzoeken, en hoopt nog voor de zomer met ondernemers om tafel gaan. Hij stelde dat de gemeente niet bevoegd is om een bel- en helmplicht te handhaven maar dat hij het bij de ondernemers zou aankaarten. “Ik ga een aantal van de ondernemers bij elkaar roepen, en een oplossing verzinnen. Ze doen hun best, maar het leidt inderdaad tot onwenselijke situaties”, aldus Van Zanen.

6 Reacties

Reageren
  1. Massegast

    Hoogste tijd dat dit wordt aangepakt. Ik bestel nooit wat bij deze mij onsympathieke bedrijfstak. De ene dag brengen ze je een pizza, om je de volgende dag het ziekenhuis in te manoeuvreren. Zal één van de redenen zijn waarom zoveel mensen (zie ander bericht) zich onveilig in het verkeer voelen.

  2. MJPD

    Er moet inderdaad een minimumleeftijd komen voor bezorgers. Regelgeving hieromtrent is er al, maar hier wordt niet op gecontroleerd door de arbeibsinspectie omdat het geen prioriteit heeft. Economische belangen spelen schijnbaar zwaarder.

    En alles begint met strikte controle en handhaving van de huidige regels.
    – Tegen het verkeer inrijden op fietspaden? Boete.
    – Appen tijdens het rijden? Boete.
    – Brom- of snorfiets opgevoerd? Inleveren en boete.
    – Op fietspaden rijden met geel verzekeringsplaatje of Speedelecs? Boete.
    – Ondeugdelijke of geen verlichting? Boete.
    – Et cetera.

  3. Gerard Brugmans

    Economische belangen gaan voor veiligheid, haast en roekeloosheid zitten ingebakken in het businessmodel van de maaltijdbezorgers. Lijkt me niet het soort ondernemers die je met een goed gesprek duidelijk kan maken dat ze verkeerd bezig zijn…

  4. Jarno

    Heel goed!

  5. mees kees

    Volkomen eens met alle drie reageerders. Ook nu geldt weer: “pas als er een kalf verdronken is, gaan we eens een gesprekje voeren hoe we deze (beer)put zouden kunnen dempen.

  6. 04

    De (hele) jonge knullen die op elektrische bezorgfietsen door het centrum rijden lijken vooral iets baldadig te zijn, die zouden denk ik wel baat hebben bij een verplichte cursus verkeersetiquette.

    Maar waar ik echt mijn hart voor vasthou zijn de iets oudere brom/scooter bezorgers die met 45km/u wild slingerend tegen het verkeer in rijden op bijvoorbeeld de Oudegracht. Die nemen echt bewust grote risico’s, en als je ziet hoeveel voetgangerspubliek er tegenwoordig in de binnenstad loopt dan wordt snel duidelijk dat ze er een soort kick uit halen om daar maling aan te hebben. Van die groep zie ik er elke dag meerdere voorbij razen, en daar zou denk ik wel meer op gecontroleerd (en tegen opgetreden) kunnen worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).