De gemeente wil een aantal maatregelen nemen waardoor de bus tussen station Overvecht en het Utrecht Science Park vaker op tijd komt en de reis minder lang duurt. Het zijn allemaal kleine aanpassingen en er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het huidige asfalt.
Lijn 30 is momenteel de directe busverbinding tussen station Overvecht en het Utrecht Science Park. Deze bus rijdt via de Meester Tripkade naar de Kardinaal de Jongweg, om via het Kardinaal Alfrinkplein, de Sartreweg en de Berekuil via de Waterlinieweg naar de eindbestemming. “De bus loopt vaak vertraging op vanaf de aansluiting Meester Tripkade naar de Kardinaal de Jongweg en bij het Kardinaal Alfrinkplein”, schrijft de gemeente Utrecht.
Er komen daarom een aantal maatregelen waardoor de doorstroom van de bus wordt verbeterd. Zo is het deel van de Kardinaal de Jongweg tussen het Salvador Allendeplein en de Meester Tripkade straks geen onderdeel meer van de groene golf, waardoor de bus vanaf station Overvecht eerder de Kardinaal de Jongweg kan opdraaien.
Daarnaast kom er een busbaan voor het Kardinaal Alfrinkplein, voor de bus die richting de Sartreweg rijdt. “De bus rijdt vervolgens met voorrang bij de verkeerslichten richting de Satreweg.” Ook de busbaan aan de andere kant van het plein wordt verlengd. Tot slot worden de bushaltes aan de Hengeveldstraat en de Hijmans van Den Berghlaan verplaatst.
Groen
Om het groen dat verloren gaat door het toevoegen van busstroken te compenseren wordt de rijweg tussen het Salvador Allendeplein en Kardinaal Alfrinkplein smaller gemaakt, waardoor er een midden- of buitenberm kan komen met ongeveer 1800 vierkante meter groen.
“Door de bus meer ruimte op de weg te geven, zal de bus vaker op tijd komen en de reis korter duren. Hiermee dragen we ook aan de ambitie om de steeds drukker wordende Utrecht centraal op termijn te ontlasten en verbeteren we de bereikbaarheid van het Utrecht Science Park”, schrijft de gemeente.
30 Reacties
ReagerenHet is toch wel heel pijnlijk om te zien dat juist bus 7 naar voordorp als vlag op dit artikel wordt gezet. Dankzij ons groene gemeentebestuur is het zo dat bewoners van voordorp MEER DAN EEN KWARTIER naar een bushalte moeten lopen omdat ‘s avonds en in het weekend bus 7 slechts om de 30 minuten rijdt. alsof we op het platteland wonen ipv in de 4e stad van het land. En dan heb ik het nog niet over de grote hoeveelheid uitval van bussen op lijn 7.
Ben benieuwd waar die 2 haltes naar toe gaan. De ligging is nu perfect voor de bewoners van het eniorencomplex Nieuw Bleyenburg waarvan velen slecht ter been zijn.
@Paul: jij wilt een bus elk kwarties in de avonduren voor die andrrhalve man en een paardekop die s avond van/naar voordorp wil vanuit de stad?
Hahaaha
Pak anders ff de fiets
Het linkse stadsbestuur doet niet alleen slechte dingen, dat zien we hier mooi. Jammer dat dan de reacties toch weer negatief zijn.
Dan worden die Kardinaal de Jongweg en de Sartreweg dus ook éénbaanswegen (stadsboulevards) want één rijstrook wordt busbaan, als ik de tekst goed begrijp. Spannend……
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de dienstregeling (tijden) aan te passen aan de praktijksituatie. Nu krijg ik toch een beetje de indruk dat dit als argument wordt gebruikt om het het autoverkeer in Utrecht nog wat meer te pesten.
@paul
Koop dan toch ook gewoon lekker een auto, Paul! Bent u van het gezeik af. Wat doet u zichzelf aan man…?
Nul minuten lopen, rechtstreeks naar je bestemming, goedkoper, sneller, hygiënischer en uiteraard ook vele malen comfortabeler. Lekker vers bakkie koffie uit de Jura erbij in de ochtend, muziekje, wegzakken in het verwarmde leer en heerlijk fris aankomen op je bestemming waar je ook al geen meter meer hoeft te lopen…Geen zeiknatte kleding meer door de regen, geen geblauwbek meer in de winter, niet langer iemand naast je die tanden poetsen als optioneel beziet, geen frustratie meer van een bus die niet komt opdagen. Gewoon comfortabel transport, geheel ingericht naar eigen wens.
Tijd om de 21e eeuw te omarmen, beste! U bent het waard.
Uhh Paul? Bus 7 rijd al paar jaar niet meer naar Voordorp.
Woon je daar toevallig al paar jaar niet meer?
Bus 4 rijd al paar jaar naar Voordorp.
En Duic, fijne site maar wordt het niet is tijd voor nieuwe foto’s?
Als het dus om lijn 30 gaat zet er dan foto van lijn 30 neer wel zo aardig.
Ook voor u geld dat lijn 7 rijd al paar jaar niet meer naar Voordorp gaat.
Het gaat om een tijdwinst van tussen de 30 en 60 seconden in de ochtendspits en tussen 1 en 3 minuten in de avondspits..
Het is niet de gemeente maar de provincie dus provincie Utrecht die deze beslissing neemt.
En lotje die doet toch wat ze wil want wie stemt er nu nog steeds GroenLinks in Utrecht juist de meeste zijn studenten en waar studeren deze juist op de Uithof.
Dus ……
Sterkte voor die arme mensen die in het verzorgingstehuis zitten naar jullie word niet geluisterd.
Hoeveel miljoenen belastinggeld gaat het kosten om die buslijn een minuutje eerder te laten aankomen?
Geldgebrek en de geldpest, fatale combi.
@Paul
In Utrecht móet je fietsen van ons slinkse stadsbestuur.
Alternatief is zoals @SS al stelt ‘de 21e eeuw omarmen en een auto kopen’.
@Lombokker
Lijkt me accurate indruk.
Nou, die weg gaat dus ook naar 1 baans. Gelukkig was dat al zo’n succes tussen Oog in Al en Overvecht.
Voor hoeveel passagiers is dit?
Ooit was de groene golf bedacht om de luchtkwaliteit te verbeteren door het gemotoriseerde verkeer goed te laten doorstromen.
@Scherpschutter Maar een auto is ook dan helemaal niet bedoeld voor het proletariaat! En, je weet, dat proletariaat is volgens Utrecht iedereen in de stad zonder eigen oprit. Zonder oprit is het betaald parkeren of een vergunning regelen waar je niet aan kan komen. In de echt socialistische landen betaal(de) je trouwens maar heel weinig voor uitstekend openbaar vervoer.
Erich Honecher bezat zelf overigens een Citroën CX Prestige, voortreffelijke keus.
@Nina, ja dat wordt weer het volgende infarct in de spits als die groene golf wordt onderbroken. Autopesten komt geen einde aan
De zeurpieten zijn nog voor Sinterklaas in het land. Hartstikke mooi toch dat het OV verbeterd wordt? En er is ook nog oog voor het behoud van groen.
Er wonen zometeen 400.000 mensen in de stad, zij kunnen helaas niet allemaal met de auto. Je wil toch juist dat er ruimte wordt gemaakt voor mensen die niet zonder auto kunnen? Ambulante zorg, bedrijfsbussen, mensen die slecht ter been zijn etc. Dan moet er wel aan OV gewerkt worden.
Wat er op de Marnixlaan gedaan is word gewoon doorgetrokken tot aan de veemarkt.
Van twee naar 1 baan en dan noemen ze het een boulevard.
Als ze die weg , die ze weg willen halen ,nou gewoon laten liggen en daar de busbaan van maken hoeven ze ook niet veel te verbouwen .
Ben wel bang dat het net zo’n daverend succes word als de Marnixlaan, waar hulpdiensten over het fietspad de brug over moeten zonder te kunnen zien of er niet toevallig een paar mensen fietsen.
Als de gemeente zich ermee gaat bemoeien, dan komt het vast goed, proest!!!!!!!
Heb jarenlang bus gereden in Utrecht voor 3 verschillende busmaatschappijen maar al die jaren was de bus naar Voordorp lijn 5
Huidige Lijn 30 is niet alleen een prima route voor de studenten van Nimeto en de Uithof (Science Park) maar ook voor passagiers cq patiënten /bezoekers die met openbaar vervoer naar het UMC
of WKZ moeten. Daar mag ook wel eens aan gedacht worden. Verleggen van haltes is meer dan een optelsom van zogenaamde minuten winst!,
@ss: een auto om van voordorp naar het station te rijden? Het is wel duidelijk dat je al zeer geruime tijd niet meer in Utrecht woont, áls je hier al ooit gewoond hebt,,,
Is er eindelijk op de Kardinaal de Jong weg een groene golf computersysteem om te voorkomen dat omwonende extra milieubelasting hebben door rokende stilstaande rijen auto’s, gaan we knippen in die groene golf. Zonde die ad-hoc maatregelen.
Merkwaardig verhaal. Het gaat over bus 30 vermoed ik. Met enige regelmatig neem ik die en ik heb NOOIT last van vertraging. Het lijkt erop dat de gemeente op zoek is naar een argument om de K de Jongweg te versmallen.
@ Betweter
Je mag toch zeker van ons stadsbestuur verwachten dat zij de economische samenhang der dingen en het algemeen belang op nummer één zetten.
Daar blijkt helaas zeer weinig van. Vele malen meer mensen hebben nl. last van veel maatregelen, dan dat er baat bij hebben.
Neem toch lijn 77, die heeft haltes op de Biltse Rading-Voordorp.
Koppel eerst Lijn6 en Lijn30 los van elkaar, daar zit het probleem. Weer een mooie manier om weer een weg te versmallen. Daar is het gewoon om te doen.
Door een eigen auto beweeg je minder danmet OV, dus een auto is verhoudingsgewijs gewijze erg duur per kilometer. Dus met OV blijf je gezonder, en kun je betere koffie drinken zonder enige parkeer zorgen. Muziek luisteren onderweg kan gewoon met oortjes net zo goed.
Mogelijk ontmoet je in de bus ,tram, trein of bij de haltes ook nog bekende of onbekende voor wat echt sociaal contact ipv klagen op een Internet forum, of alleen in de auto
@ Bernhard
Allemaal uit de auto en in het OV past helemaal niet. Daarnaast kan de rijksoverheid niet zonder de tientallen miljarden euro’s belastinggeld van autobezit en de gemeenten niet zonder de parkeerinkomsten.
Iets met economie…..
Ik voorzie een veel drukkere Eykmanlaan.