Busbaan Dichterswijk officieel geopend door gemeente en provincie Utrecht Busbaan Dichterswijk officieel geopend door gemeente en provincie Utrecht

Busbaan Dichterswijk officieel geopend door gemeente en provincie Utrecht

Busbaan Dichterswijk officieel geopend door gemeente en provincie Utrecht
Foto: Gemeente Utrecht
Na een jaar van werkzaamheden aan de weg is de busbaan Dichterswijk begin deze maand officieel geopend. Gedeputeerde van de provincie Utrecht Arne Schaddelee en wethouder Lot van Hooijdonk openden de route langs de Van Zijstweg en de Dr. M.A. Tellegenlaan.

Na een jaar van werkzaamheden aan de weg is de busbaan Dichterswijk begin deze maand officieel geopend. Gedeputeerde van de provincie Utrecht Arne Schaddelee en wethouder Lot van Hooijdonk openden de route langs de Van Zijstweg en de Dr. M.A. Tellegenlaan.

In opdracht van de gemeente Utrecht is de nieuwe, rode busbaan aangelegd. De bussen kunnen nu over het hele traject tussen het Utrechtse stadscentrum en Leidsche Rijn in één keer doorrijden. Ze hebben geen last meer van files of rode verkeerslichten. De maximum snelheid voor zowel auto’s als bussen is nu 30 kilometer per uur.

Behalve de nieuwe busbaan zijn er ook fiets- en voetpaden aangelegd. Ook liggen er nieuwe kruisingen op de route en is er een nieuwe berm met 120 bomen aangeplant. Onder de Nelson Mandelabrug ligt eveneens een nieuw fietspad.

Schakel

De nieuwe busbaan Dichterswijk is een belangrijke schakel in het ov-netwerk tussen Utrecht CS en station Vleuten. Deze ov-route verbindt twee NS stations, een kantorenpark en drie grote winkelcentra met elkaar.

“Provincie en gemeente Utrecht werken samen aan het maken van goede ov-verbindingen”, zegt gedeputeerde Arne Schaddelee. “We hebben een schaalsprong ov nodig in de provincie Utrecht. Ondertussen zitten we niet op onze handen en werken we iedere dag hard aan verbetering van onze bereikbaarheid. Daar is deze nieuwe busbaan een goed voorbeeld van.”

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. DTW

    Mooi fietspad, alleen belachelijk dat even na oplevering de afslag richting hockey- en voetbalclub Zwaluwen is afgesloten (Truus van Lierlaan). Kinderen moeten nu een langere en gevaarlijkere route afleggen om er te komen.

  2. Fred

    En kunnen we daar straks ook trams over laten rijden ?
    Dat zou namelijk wel een verbetering zijn.
    Er is zowiezo een uitgebreider tramnetwerk nodig in Utrecht.
    Ik zie op dat vlak nog veel te weinig ambitie, zeker met het oog op de groei van de stad.

  3. Erwin

    Misschien dat de bussen ook in de rest van de stad 30 km/h kunnen rijden?!?!

  4. DCL

    Absoluut een mooie en goede oplossing om de doorstroom van alle verkeer zo soepel en veilig mogelijk te laten verlopen. Ik begrijp alleen niet waarom er t.h.v. de brug bij Villa Jongerius toch gekozen is voor een voetgangers- en fietsoversteekplaats, mét stoplichten terwijl door gebruik van de onderdoorgang bij de brug ook toegang is tot alle rijrichtingen. Als fietser zie ik dagelijks toch fietsers/bromfietsers door rood fietsen, wat ik niet begrijp met het laatste ernstige ongeluk even verderop in de wijk tussen een bus en en fietster in het achterhoofd. Mijn advies, sluit die overgang af met een hekwerk zodat fietsers/bromfietsers en voetgangers veilig gebruik moeten maken van de onderdoorgang én het overige verkeer nog soepeler en veiliger door kan stromen. Kortom een mooi project dat na evaluatie nog her en der wat nodige aanpassingen mag/moet krijgen.

  5. De count

    Heb daar heel veel bussen door rode busverkeerslichten zien rijden. Die staan dermate slecht afgesteld, dat sommigen zelfs zijn afgeplakt. Het klopt dus dat ze daar geen last meer van hebben.

  6. Juut

    Auto’s en bussen rijden op de nieuwe Nelson Mandelabrug vaak door rood, omdat je daar de stoplichten pas heel laat kunt zien hangen.

    Verder is er iets raars bij de kruising van de Van Zijstweg-Veilingkade. Er is slechts 1 aparte oversteek voor fietsers en voetgangers richting de Jaarsbeurszijde: aan de kant Kantien/Pure. Zo’n zelfde oversteek zou er ook nog moeten komen aan de kant van Fico.
    Want nu heb je als fietser vanaf de Jaarbeurszijde richting de haven maar liefst 2 stoplichten om 1 weg (Van Zijst) over te steken en daarbij voelt het alsof je een stukje ‘terug’ fietst, tegen het verkeer in. Erg onhandig.

    Ook hier zijn al meerdere botsingen geweest.

  7. Jasper

    @Juut: helemaal eens, daar klopt echt niets van. Als je het stoplicht, als fietser, volgt vanaf de Veilinghavenkade, dan mag je alleen maar linksaf. Het lijkt wel alsof ze daar de fietsers zijn vergeten. De bussen rijden daar absoluut geen 30 km/u, maar scheuren lekker door, want geen ander verkeer wat hindert.

  8. JdV

    Fietsers. Zucht. Ze hebben het maar over stoplichten terwijl ze verkeerslichten bedoelen. Dat komt er van als je niet behoorlijk les hebt gehad in de verkeerstheorie en daarna geslaagd bent voor je theorie-examen.

  9. Walter

    De bussen scheuren als een malle door over deze busbaan. Zeker geen 30!

  10. Kees

    @JdV Stoplicht staat in de Van Dale als synoniem van verkeerslicht. Volgens mij is er geen enkele verwarring over wat er in deze opmerkingen bedoeld wordt met ‘stoplichten’. Voor mensen iets verder op het autistische spectrum kan het wellicht wel problemen opleveren.

  11. Steve

    Goed zo DUIC, geen Beurskwartier meer maar de echte Utrechtse naam: Dichterswijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).