Het werk aan de busbaan op het Vredenburg is zo goed als klaar, maar de temperatuur afgelopen weekend zorgde er voor dat het asfalt niet goed genoeg af kon koelen en uit kon harden. De bussen die normaal over het Vredenburg rijden, moeten hierdoor vandaag nog omrijden.
Fietsers en voetgangers rijden en lopen globaal hun gebruikelijke routes. Er zijn wat omleidingen ter plaatse, die worden aangegeven met borden en begeleid door verkeersregelaars.
Zoals eerder gemeld, zijn er tot groot ongenoegen van winkeliers geen extra bushaltes gekomen. Vanaf 1 september zullen de haltes die er wél zijn, in gebruik worden genomen.
10 Reacties
ReagerenHet is gewoon heel jammer dat Utrecht niet gekozen heeft voor snel en regelmatig (light)railvervoer naar omliggende gemeentes zoals Den Haag en Rotterdam dat wel hebben gedaan.
Vanuit plaatsen als Vianen, IJsselstein, Nieuwegein, Zeist, Bunnik, Houten, Den Dolder, Bilthoven en De Bilt snel met een elektrische tram tot in het centrum van Utrecht. Weg vervuilende bussen en auto’s, hallo toekomst.
Ondernemers en gemeente, sla de handen toch eens ineen en kom met een echt vernieuwende oplossing voor auto’s in de historische binnenstad. Meer parkeerplaatsen is NIET de oplossing. De voortdurende strijd rondom de Bijenkorf laat zien hoe vastgeroest de ideeen zijn en hoe de partijen alleen maar tegen elkaar strijden zonder dat iemand er ook maar iets mee opschiet.
Op deze manier zijn er maar twee uitkomsten mogelijk: de winkels en bedrijvigheid uit de binnenstad verdwijnen naar de stadsrand en we krijgen Amerikaanse malls, of de binnenstad loopt vast met verkeer, er worden vele m2 opgeofferd aan stalling van auto’s en bewoners en ondernemers zijn continu in strijd.
Beide scenario’s zijn voor alle partijen ongewenst!
Verzin eens iets nieuws! Waarom niet de binnenstad autovrij, maar dan wel ruime, veilige gratis parkeerplaatsen aan de rand van de stad en gratis vervoer naar de stad met witte fietsen, elektro-autootjes en -bussen naar de stad. Zware boodschappen kun je in de winkels al afgeven en die worden gratis alvast gebracht naar je auto. Financier dit met de opbrengst van alle grond en ruimte die vrij komt door de p-plaatsen die niet meer nodig zijn. Maak van Utrecht een prachtige en unieke bestemming die wereldwijd aandacht zal krijgen!
Durf!
Ik sluit me helemaal bij Nielsch aan.
In het buitenland zie je het ook. Veel trams die vaak wel 40 km ver rijden. Schoon gemakkelijk.
En iedereen wil daar in zitten.
Veel mensen hebben geen zin om met een bus te rijden wel met trams.
Nederland denkt nog steeds met behoudende kruideniersmentaliteit die ons vervuilde landje steeds duurder komt te staan in de toekomst.
We lopen hopeloos achter inmiddels.
… de Binnenstad is niet van ons maar van projectontwikkelaars. Daarnevens is ‘wonen’ een economisch laagwaardige functie; dat doe je maar ergens anders…
Hele binnenstad auto vrij,,,tot 11 uur laden lossen
Van ledig erf tot lucasbrug
Binnenstad met tolheffing bereikbaar na 11 uur en sloop idd al die parkeerplaatsen. die ruimte kan veel beter benut worden.
Hier is echt over nagedacht door de slimme mensen achter hun bureau.
Als er 1 dubbel gelede bus op deze halte (voor C&A) kan er geen bus meer door. Wat ga je krijgen….file in de Viestraat en in de Jacobstraat.
Wat tot gevolg heeft dat de binnenstad vast komt te staan en weggebruikers over doorgetrokken strepen gaan rijden en de voetgangers en fietsers wurmen zich dan overal tussendoor wat vele gevaarlijke situaties met zich mee gaat brengen.
Dus gemeente luister ALSTUBLIEFT eens naar de mensen uit de praktijk, want die zien zoveel meer dan uw heren achter hun bureau.
Ook hebben jullie jaren de winkeliers dwsrs gezeten met al die rommel voor hun deur dus laat hun nu weer profiteren van bussen voor hun zaak(maken jullie de jaren verlies weer ern “beetje” goed).
Als reactie op de vele reacties hierboven: Het is een busbaan…. hier rijden (behalve taxi’s) geen auto’s….!!
Ben het met NIelsch en Pauline eens dat er ook gewoon een tram moet rijden, dat is veel comfortabeler en schoner! Ooit komt ie er nog wel eens hoop en denk ik.
Nielsch, kijk eens op de kaart en constateer dat de meeste plaatsen die je noemt al(lang) zijn bediend met geëlektrificeerd spoor. Hallo heden!
Bovendien heeft de gemeente wel degelijk plannen voor extra lijnen. Nu nog iemand met een dikke portemonnee voor een onrendabele lijn.
Is die automobilist misschien toch weer ergens goed voor.
@ Adrie, als je goed kijkt zie je dat er een baan NAAST de bushaltes is aangelegd, zodat bussen de halte kunnen passeren (zowel links als rechts). best goed gedaan door die mensen achter hun bureau toch? Struiklepunten nu qua onnodige busvertraging zijn de vele stoplichten, slechte afstemming qua stoplichten en onhandig gedrag van fietsers op de vele kruispunten. Ik hoop dat bij de definitieve aanleg van de aansluiting op het station dit verholpen gaat zijn.
@Nielsch Op Vianen en de Bilt na, zijn al deze plaatsen idd te bereiken (via lightrail zelfs, NS Spinters zijn lightrail treinen en fungeren als een soort voorstadstrein/ metro). De NS bedient deze stations met Sprinters en Regiotram met de Sneltram IJsselstein en Nieuwegein. Vaak 4x per uur en de reistijd is zeker vanaf de NS-sprinterstations tussen de 5 en 10 minuten. Sneller kan niet dacht ik. Vanaf de Bilt ben je natuurlijk via de vrije busbanen ook binnen 10 minuten in het centrum (en dat geldt eigenlijk ook voor Zeist). Alleen Vianen is dus van het rijtje dat je opnoemt het minst bereikbaar. Enige verbeterpunten> meer nachtsprinters en nachttrams voor uitgaansvolk.