Buslijn 1 wordt tweede elektrische lijn in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Buslijn 1 wordt tweede elektrische lijn in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Buslijn 1 wordt tweede elektrische lijn in Utrecht

Buslijn 1 wordt tweede elektrische lijn in Utrecht
Archiefbeeld van lijn 1 in Utrecht
Utrecht krijgt een tweede elektrische buslijn. Lijn 1 wordt vanaf aankomend voorjaar vernieuwd en vanaf dat moment zullen er alleen nog maar elektrische bussen richting Overvecht en Hoograven rijden. Het is een volgende stap om alle bussen in de stad vanaf 2028 volledig schoon te krijgen. 

Utrecht krijgt een tweede elektrische buslijn. Lijn 1 wordt vanaf aankomend voorjaar vernieuwd en vanaf dat moment zullen er alleen nog maar elektrische bussen richting Overvecht en Hoograven rijden. Het is een volgende stap om alle bussen in de stad vanaf 2028 volledig schoon te krijgen. 

Buslijn 1 loopt vanuit Overvecht – door de binnenstad – naar Hoograven. Qbuzz koopt tien twaalf meter lange elektrische bussen. Bij de Vechtsebanen in Overvecht en op de stadsbusstalling aan de Europalaan wordt hiervoor oplaadinfrastructuur aangelegd.

Wethouder verkeer en vervoer Lot van Hooijdonk is blij met deze stap: “Deze state of the art bussen vergroten de kwaliteit van leven in de stad. Behalve dat ze geen uitlaat meer hebben en dus niets uitstoten, zijn ze ook stil. Maar waar ik misschien wel het meest enthousiast van word is dat deze bussen gaan bijdragen aan de energieopgave. De accu’s van deze bussen kunnen namelijk energie opslaan en terug leveren aan het energienet wanneer dat nodig is.”

Buslijn 2 is al langere tijd elektrisch in Utrecht.

14 Reacties

Reageren
  1. Stef

    Helemaal top!!

  2. R_Utrecht

    Super, Utrecht!!

  3. Joost

    Complimenten!

  4. Frank

    Eerlijk is eerlijk, dit is een compliment voor Linke Lotje waard. Al valt me dat moeilijk.

  5. jacob

    Het begin is er .

  6. Dirk

    Goede ontwikkeling.

    Interessant dat die bussen vraagpieken kunnen gaan opvangen, waarvoor normaal gesproken dus in het ergste geval een energiecentrale bijgeschakeld moet worden (wat relatief dure stroom is). Wanneer de piek over is voed je de energie weer terug de bussen in en dan heb je kosten bespaard.

    Het enige punt is dat het meeste stroomverbruik in de vroege avond plaatsvindt en volgens mij rijden de meeste bussen dan nog (maar ik kan me vergissen).

    Het is echter fantastisch dat ze met deze technologie (hardware, software, integratie met het stroomnet en de processen die bij stroomnetwerkbeheer horen) gaan experimenteren en het leren te gebruiken. Dit is wat je op termijn op grote schaal wilt gaan toepassen als maatschappij omdat je dan veel minder back-upcapaciteit aan hoeft te gaan houden, wat tot veel goedkopere stroom leidt.

  7. Zonnig

    Een stadstram is in grote delen van Utrecht meer op z’n plaats. Maar de minst intelligente politici hebben het kennelijk voor het zeggen dus komen we met kwats oplossingen.

  8. Berend

    Mooie ontwikkeling. Op naar een binnenstad zonder uitlaatgassen!

  9. Elbert

    @Zonnig: een tram is een mooi ding (veel capaciteit, robuust), maar juist voor een elektrische bus heb je veel minder nieuwe infrastructuur nodig – je kun lijnen verleggen, je kunt het bestaande wegennet gebruiken, hij maakt minder lawaai en veroorzaakt minder zware trillingen.

    Je suggestie over intelligentie van bestuurders raakt kant noch wal en is geroeptoeter van het zuiverste water. Daar hebben we niets aan.

  10. Scherpschutter

    Wat een ongekende geldverspilling. Peperdure electrische bussen en laadstations en ongekend hoge onderhoudskosten (dure accu’s die periodiek vervangen moeten worden) waarmee netto misschien een miljoenste minder uitstoot wordt gerealiseerd en defacto eigenlijk alleen maar verplaatsing van uitstoot plaatsvindt.

    Weer miljoenen belastinggeld door het toilet gespoeld, die ook door bedrijven hadden kunnen worden gebruikt voor R & D om duurzame technologie eindelijk eens volwassen (en dus rendabel) te kunnen maken, zodat er geen overheidsdwang meer nodig is om de markt ertoe te bewegen om te verduurzamen.

  11. Rob

    Als inwoner van de door zwaar busgeronk, en een constante dieselwalm geteisterde Adelaarstraat zeg ik:

    HOERA!!

  12. Martin

    Grappig, de bussen rijden al jaren op GTL behalve in de Adelaarstraat daar wisselen ze snel van brandstof.

  13. Rob

    Volgens mij rijden ze pas sinds afgelopen mei op GTL: https://zakelijk.u-ov.info/nieuws/nog-minder-co2-uitstoot-door-innovatieve-schonere-bussen-van-u-ov/

    en GTL is wel schoner, maar zeker niet zo schoon als elektrisch rijden, dus ik ben er blij mee.

  14. Martin

    Het leuke is dat je het verschil dus niet gemerkt hebt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).