Buslijn 4 door Utrechtse Schaakwijk gaat ondanks protest verdwijnen Buslijn 4 door Utrechtse Schaakwijk gaat ondanks protest verdwijnen

Buslijn 4 door Utrechtse Schaakwijk gaat ondanks protest verdwijnen

Buslijn 4 door Utrechtse Schaakwijk gaat ondanks protest verdwijnen
Er gaat geen bus meer rijden over de Prinses Irenelaan. Ondanks weerstand uit de buurt gaat buslijn 4 verdwijnen. Dat zei gedeputeerde van de provincie Utrecht Arne Schaddelee donderdagochtend tijdens een bezoek aan Zuilen.

Er gaat geen bus meer rijden over de Prinses Irenelaan. Ondanks weerstand uit de buurt gaat buslijn 4 verdwijnen. Dat zei gedeputeerde van de provincie Utrecht Arne Schaddelee donderdagochtend tijdens een bezoek aan Zuilen.

Buslijn 4 rijdt momenteel door Schaakwijk over de Prinses Irenelaan, maar zal in de nieuwe dienstregeling over de Prins Bernhardlaan rijden. Het actiecomité Buslijn4Zuilen wilde echter dat de bus dezelfde route bleef rijden. Buslijn 4 zal vanaf 15 december in de nieuwe dienstregeling overigens lijn 7 gaan heten.

Het actiecomité Buslijn4Zuilen is bang dat mensen geïsoleerd raken en startten een petitie. De petitie is uiteindelijk 940 ondertekend. Volgens Marlies Verhoef, woordvoerder van Schaddelee, komen de actievoerders te laat. “Utrecht heeft een groot vervoersnetwerk en dat kan niet zomaar veranderd worden. […] In maart 2020 maken we weer nieuwe vervoersplannen en dan kunnen we kijken of we de plannen kunnen verbeteren.”

Wethouder Lot van Hooijdonk van Verkeer betreurde eerder ook al het besluit. “Want niet iedereen kan zich makkelijk voortbewegen. Grote loopafstanden naar een bushalte kunnen een belemmering vormen om mee te doen in de samenleving.” Ook zij ontving eerder al klachten uit de wijk.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. MJPD

    940 ondertekenaars en de gemeente staat (weer eens) machteloos.

  2. Tim

    Ach, alsof de hogere politiek zich iets ooit aan zal trekken van burgers. Als er eenmaal zo’n besluit is, wat ongetwijfeld door mensen is gemaakt die nog nooit een voet in het OV hebben gezet, kunnen zelfs een miljoen handtekeningen zoiets niet meer tegenhouden. Ik zou zeggen: veel sterkte en kijk of je misschien nog bezwaar kunt maken.

  3. Katja

    Vroeger had je het GVU, kon gemeente zelf beleid bepalen. Leve de markt”werking”.

  4. André

    Er lopen op deze route wat belangen door elkaar heen:
    – Gemeente doet groot onderhoud en maakt de weg ‘veiliger’ met versmallingen en drempels (in het ontwerp is rekening gehouden met bushalte’s, maar die komen dus niet terug – de abri’s zijn al verwijderd)
    – UOV wil met langer materieel rijden, en dat is lastiger met die drempels en versmallingen
    – Provincie kijkt alleen naar kosten en aantal busritten, echt niet op wijk/straat niveau naar de vervoersvraag.
    Uiteindelijk kan iedereen de ander de schuld geven.

    Dat de actievoerders te laat zouden zijn is onzin, tegen het eerste concept vervoersplan is ook geprotesteerd.

  5. Karin Luidens

    Wijkraad Noordwest heeft in in de zomer al een zienswijze ingediend over deze onwenselijke voorgenomen wijziging en 0 (nul) reactie van de Provincie Utrecht ontvangen hierop. https://www.duic.nl/algemeen/wijkraad-noordwest-kritisch-op-ov-plan-utrecht-2020/

    Ook is er weinig steun vanuit de gemeente gekomen om dit plan tegen te houden. Het is absurd dat de provincie in een wijk zo’n impact mag hebben op leef- en bereikbaarheid.

  6. Henk Borst

    Leuk verhaal: “Utrecht heeft een groot vervoersnetwerk en dat kan niet zomaar veranderd worden. […] In maart 2020 maken we weer nieuwe vervoersplannen en dan kunnen we kijken of we de plannen kunnen verbeteren.” maar het gaat hier niet om het (niet) verleggen van de route naar een parallelstraat. Niet een geheel andere planning. Kunnen en willen zijn 2 verschillende dingen

  7. Michael van Londen

    Lekker logisch, waarom nu een buslijn wijzigen als er in maart 2020 een nieuw vervoersplan komt.
    Zal ambtenarenlogica zijn om nu die buslijn te wijzigen en niet een paar maanden te wachten.
    Schande dat dit weer ten kosten van de burgers gaat.

  8. Harry

    De stad is er voor de bestuurders. De inwoners zijn de financierders.
    Als bestuurder is het geweldig in Utrecht! En ze stemmen ook nog op je. ha ha ha

  9. JdV

    Als de gemeente betaalt is de provincie best bereid extra bussen of buslijnen in te zetten. Maar de wethouder van verkeer besteed uitsluitend geld aan 2 zaken, namelijk het hinderen van auto’s en het bevoordelen van fietsen. Bussen zijn geen auto’s en ook geen fietsen dus hebben de bijna 1000 mensen die protest aantekenen pech. Blijf vooral op de partijen uit het huidige college stemmen hoor beste bewoners. Je krijgt waar je voor kiest.

  10. Utrechter2

    En wie heeft er met de provinciale staten gestemd op de partijen waar altijd op gestemd wordt? Het enige wat de politiek (en vele anderen) echt vrezen is dat het stemgedrag anders wordt door out of the box te stemmen.

  11. isabelle

    Tja…Van Zanen en companen worden natuurlijk zelf in een grote auto heen en weer gereden. Die zal het worst zijn dat minder validen tegenwoordig maar gewoon weer thuis moeten blijven zitten.

    Maar wel genoeg geld voor grote, dure, mislukte OV-projecten. Dat dan weer wel.

  12. Ineke

    Inderdaad vreemd dat de gemeente nauwelijks invloed meer heeft op het busvervoer. Lijn 7, die dus in mijn deel van de stad – Wittevrouwen – lijn 4 wordt, gaat minder frequent rijden. Je moet nu al regelmatig staan.
    Ook tegen die verandering heeft de gemeente, en bewoners, geprotesteerd.

  13. Robertjc

    We hebben hier te maken met een doodenge, incompetente, elitaire en zelfingenomen bestuurslaag naar analogie van het 19e eeuws regentendom. Wat dat betreft is er niets veranderd. Alleen het spreekwoord ‘ze dronken een glas, ze deden een plas, en alles bleef zoals het was’, is veranderd in ‘ze dronken een glas, ze deden een plas, en niets bleef zoals het was’.

  14. Luuk Upuuk

    Allemaal op de fiets!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).