Buslijnennet Utrecht per 2013 op de schop | De Utrechtse Internet Courant Buslijnennet Utrecht per 2013 op de schop | De Utrechtse Internet Courant

Buslijnennet Utrecht per 2013 op de schop

Buslijnennet Utrecht per 2013 op de schop

Het Utrechtse busvervoer wordt met ingang van december 2012 ingrijpend gewijzigd. Dat meldt Jos van Sambeek in een artikel op dichtbij.nl en in Ons Utrecht. De voorgenomen wijzigingen staan vermeld in het OV-uitvoeringsplan 2013 van Bestuur Regio Utrecht (BRU), over het openbaar vervoer in Utrecht en de randgemeenten. Daaruit blijkt dat er 4 miljoen euro moet worden bezuinigd, wat betekent dat een aantal lijnen verdwijnt of wordt ingekort, dat bussen minder vaak gaan rijden en dat de loopafstand naar de haltes gemiddeld langer wordt. Volgens Van Sambeek staat de Utrechtse gemeenteraad buitenspel.

Al op 13 februari heeft het dagelijks bestuur (DB) van BRU de concept Uitgangspuntennotitie voor het OV-Uitvoeringsplan 2013 vrijgegeven voor consultatie. In de notitie worden beleidsmatige, vervoerkundige, infrastructurele en financiële uitgangspunten beschreven die vervoerders GVU en Connexxion nodig hebben om een voorstel te kunnen doen voor de uitvoering van het openbaar vervoer in 2013. Daarbij wordt invulling gegeven aan de verdere besparingsvoorstellen op het voorzieningenniveau (per saldo zo’n 6 procent minder OV-aanbod/Dienstregelingsuren in de regio ten opzichte van 2012) en de 5 procent gemiddelde tariefsverhoging bovenop de indexering. Deze besparingsmaatregelen komen voort uit het door het Algemeen Bestuur in juni 2011 vastgestelde ‘Besparingsmaatregelenpakket 2011-2014.’

Alleen de BRU-gemeenten en het Regionaal Overleg Consumentenorganisatie Openbaar Vervoer (ROCOV) hebben inspraak. Utrechtse gemeenteraadsleden hebben het concept van het OV-Uitvoeringsplan 2013 niet van het BRU ontvangen en hebben er ook niets over te vertellen. Dit omdat het DB van BRU het nieuwe lijnennet zelf mag vaststellen, zonder dat het algemeen bestuur (met raadsleden uit de aangesloten gemeenten) er over mag beslissen. Gemeenteraadsleden Michel Eggermont (SP) en Peter van Corler (GroenLinks) hebben inmiddels bij wethouder Lintmeijer aan de bel getrokken, zo blijkt uit het artikel van Van Sambeek. De gemeente had tot afgelopen vrijdag de tijd om op de notitie te reageren, maar Lintmeijer heeft om uitstel gevraagd. Op initiatief van beide raadsleden komt er op 17 april een raadsinformatieavond waar belanghebbenden hun zegje kunnen doen, zodat Lintmeijer er zijn voordeel mee kan doen.

In een reactie van 27 maart heeft het ROCOV inmiddels kritisch gereageerd op de notitie. Het ROCOV maakt zich met name zorgen over ‘de sociale functie, die zwaar onder druk komt te staan met de OV-visie. Openbaar vervoer wordt hierin vooral gezien als middel om het economisch belang te dienen. Zo zou het openbaar vervoer alleen een rol van betekenis moeten spelen op relaties waarin zij kan concurreren met de auto. Vervoer bieden aan hen in de samenleving die geen alternatief hebben lijkt te worden vergeten, of is alleen mogelijk tegen zeer hoge kosten voor de reiziger met lage frequenties.’

2 Reacties

Reageren
  1. Jacobs

    Onduidelijk is hoe iemand uit Oost/Wilhelminapark naar het UMC komt als buslijn 4 is opgenomen in buslijn 3. Ook is niet duidelijk hoe je vanuit de stad naar het Diac kunt komen Geen rekening wordt gehouden met mensen die in de Hoogstraat zitten voor revalidatie. Als buslijn 3 niet verder gaat dan het rosarium hoe kom je dan verder naar de Biltstraat om over te stappen op lijn 11.

  2. Jacobs

    Hoe kom ik uit Oost/Wilhelminapark op de Biltstraat om over te stappen op lijn 11 als ik naar het UMC moet? Wordt er rekening gehouden met de mensen in de Hoogstraat?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).