Bussen en trams in Utrecht gaan in 2021 minder rijden vanwege geldgebrek Bussen en trams in Utrecht gaan in 2021 minder rijden vanwege geldgebrek

Bussen en trams in Utrecht gaan in 2021 minder rijden vanwege geldgebrek

Bussen en trams in Utrecht gaan in 2021 minder rijden vanwege geldgebrek
Archieffoto
Er zullen volgend jaar minder bus- en tramritten zijn. Vervoerders U-OV en Syntus Utrecht schalen af, omdat de exploitatie onder druk staat door corona. Doordat er minder reizigers zijn, zijn er ook minder inkomsten. Dat heeft de provincie Utrecht vandaag bekendgemaakt.

Er zullen volgend jaar minder bus- en tramritten zijn. Vervoerders U-OV en Syntus Utrecht schalen af, omdat de exploitatie onder druk staat door corona. Doordat er minder reizigers zijn, zijn er ook minder inkomsten. Dat heeft de provincie Utrecht vandaag bekendgemaakt.

Het gebruik van het openbaar vervoer is sinds afgelopen voorjaar met meer dan de helft teruggelopen en daarmee ook de inkomsten. Doordat minder mensen gebruikmaken van het openbaar vervoer is het niet mogelijk om het huidige ov-aanbod in stand te houden.

Grote financiële gevolgen

De verwachting is dat de inkomsten de komende jaren lager blijven dan voor de coronacrisis. Dit heeft grote financiële gevolgen voor zowel de provincie Utrecht als opdrachtgever van het regionaal openbaar vervoer en de positie van de vervoerders. Zonder bezuinigingen kan de continuïteit van het openbaar vervoer in de provincie Utrecht niet worden gegarandeerd.

Het aanbod openbaar vervoer in de provincie gaat daarom vanaf volgend jaar tijdelijk terug met ongeveer 8 procent. Al met al heeft de nieuwe dienstregeling gevolgen voor het openbaar vervoer in de stadsdienst Utrecht en Amersfoort, maar ook in de regio en het buitengebied. Medio 2021 wordt gekeken of er aanpassingen nodig zijn.

Wil je lezen wat de belangrijkste wijzigingen zijn? Dat kan hier.

8 Reacties

Reageren
  1. Joep

    Je kan van iedere 8 minuten op sommige lijnen al terug naar iedere 10 minuten, iedere 15 minuten of iedere 20 minuten een bus. Je OV-netwerk is dan nog steeds zeer behoorlijk. Die paar minuutjes wachten maken het verschil niet, maar het bespaart immens op de brandstof- en personeelskosten.

  2. Tja...

    Besparen op OV betekent dat meer mensen alternatieven vinden om op andere manieren te reizen. Dus minder reizigers in het OV.
    En dus nog meer besparen. En dan dus nog minder reizigers in het OV.
    En dus nog meer besparen. En dan dus nog minder reizigers in het OV.
    En dus nog meer besparen. En dan dus nog minder reizigers in het OV.
    Enz.

    Jammer voor de mensen die echt afhankelijk zijn van het OV.

  3. herman

    Die tram rijdt al een halfjaar niet meer, dus minder kan helemaal niet!

  4. Jeroen

    Wat een vreemd bericht.

    Doordat er dit jaar minder reizigers zijn geweest, zijn er minder inkomsten. Dat is helder.
    Dat er volgend jaar minder aanbod van OV is, omdat de verwachting is dat er nog steeds minder minder mensen gebruik van maken, is ook te begrijpen.

    Maar dat er volgend jaar minder gereden kan worden doordat er dit jaar minder inkomsten waren, is heel raar. Dat zou niet met elkaar te maken mogen hebben, in ieder geval niet in een publieke dienstverlening, ook al wordt die dienstverlening commercieel uitgenut (de gebruiker betaald). Ik weet overigens niet hoeveel publiek geld er naar de OV vervoerder gaat.

    Misschien moet er nog maar eens goed nagedacht worden onder welke voorwaarden en regels een ov-concessie vergeven wordt.

  5. bawang putih

    mooie 1e klus voor ov wethouder Dijksma!

  6. Toine Goossens

    Les van een pensionado.

    Het middenkader legt altijd het loodje.

    Fiets, auto en trein zijn de favoriete vervoerskeuzes.

  7. Koel Hoofd

    @Jeroen, dat zijn de gevolgen van de privatisering van een nutsbedrijf, vroeger vond de overheid dat nut namelijk veel te duur.
    @Joep, je hebt helemaal gelijk. Maar alles draait om de beleving van de door en door verwende consument, waartegen de planeet het gewoon aflegt.
    @Toine het gebruik is ook al decennia lang gelijk: fiets korte afstand, auto (of de voorganger koets) middellange afstand, tram/trein/bus als alternatief voor de (tegenwoordig ook principieel) vervoersarmen. .

  8. HArry

    Ik kan iedereen een eigen auto aanbevelen. Vooral met de komende natte koude dagen voor de boeg is dat een verademing. Je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben. Maar denk maar bij het betalen van al die heffingen, vergunningen en belastingen dat je de salarissen van je ambtenaren of lokale fietsstraat hebt helpen realiseren.

    Is toch een mooie gedachte toch?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).