De gemeente Utrecht wil peilen welke wensen, vragen en eventuele zorgen buurtbewoners hebben over de mogelijke komst van een sekswerkbedrijf in parkeergarage Paardenveld. De eerste inloopbijeenkomst was afgelopen woensdag. Maar verder praten kan op maandagavond 27 januari en woensdagavond 29 januari.
Lange tijd was het de vraag wat de nieuwe invulling van parkeergarage Paardenveld in het centrum van de stad zou moeten worden, maar nu lijkt de gemeente er misschien wel over uit: een kleinschalig sekswerkbedrijf zou ‘kansrijk’ zijn. Maar die optie staat nog niet vast. De gemeente wil eerst in gesprek met belanghebbenden, om te peilen hoe zij over het idee denken. De aftrap was afgelopen woensdagavond.
De eerstvolgende bijeenkomst is digitaal, op maandagavond 27 januari om 20.00 uur. Een tweede gesprek op locatie is woensdagavond 29 januari van 19.30 tot 21.30 uur. Dan wordt verder gepraat over de opgehaalde reacties en meningen tot nu toe.
Zonder raamsekswerk
Sekswerk is een legaal beroep. Maar volgens de gemeente zijn er op dit moment te weinig plekken in de stad om veilig en legaal sekswerk uit te voeren. Daarom wordt er nu gekeken naar meer werkplekken voor deze groep.
De gemeente onderzoekt of een klein sekswerkbedrijf mogelijk is in de parkeergarage, waar sekswerkers zelfstandig ruimten kunnen huren. De gemeente denkt aan een bedrijf zonder raamsekswerk met maximaal 15 werkruimten.
Tot 2035
De gemeente is vanaf september 2025 eigenaar van parkeergarage Paardenveld. Maar na 2035 wordt het gebied opnieuw ingericht. Voor de komende tien jaar zoekt de gemeente dus naar een invulling van het gebouw.
Een definitief voorstel van het college aan de gemeenteraad wordt naar verwachting op zijn laatst in maart 2025 verwacht. Meningen en reacties van omwonenden worden daaraan toegevoegd. In de zomer van 2025 denkt de gemeente duidelijkheid te kunnen geven over de toekomst van de parkeergarage.
Gekoppelde berichten

Gemeente Utrecht wil sekswerklocatie in parkeergarage Paardenveld
Lange tijd was het de vraag wat de nieuwe invulling van parkeergarage Paardenveld in het…

Utrecht wil kleinschalige locaties voor sekswerkers, maar het vinden van een geschikte plek is niet makkelijk
Als het aan de gemeente ligt komen er in Utrecht een à twee locaties waar…

Sekswerkers mogen binnenkort legaal thuiswerken in Utrecht
Sekswerkers mogen binnenkort legaal vanuit huis werken. Daarover stemde de gemeenteraad donderdagavond. Thuis sekswerken gebeurt…

Garage Paardenveld in Utrecht niet dit jaar dicht maar in 2025; wat moet er daarna mee gebeuren?
Parkeergarage Paardenveld in Utrecht gaat dit jaar niet dicht, maar dat moet in september 2025…
25 Reacties
ReagerenVerkeerstechnisch is dit een onzalig plan. Alsof de doorstroming aldaar al niet voldoende moeizaam is. De parkeergarage Westraven is veel geschikter. Doe er een paar koffieshops bij, zodat ook dat verkeer de binnenstad verlaat en de stad wordt een stuk leefbaarder.
Mag niet volgens het bestemmingsplan en is ook zeker niet de juiste plek zo middenin een woonwijk. Wie verzint dit?
Waarom geeft de gemeente nu alweer zoveel geld uit aan nieuwe, onhaalbare plannen terwijl er een begrotingstekort is? Tijd dat de Utrechtse journalistiek eens vragen gaat stellen over het uitgavenpatroon van onze gemeente.
Een combinatie tussen wonen-hotel en detailhandel zou fantastisch zijn!
Alle betonnen-elementen zichtbaar houden en een mooie strakke vliesgevel, kostentechnisch prima te doen! Op deze manier hebben we het voor de komende 10 jaar prima ingevuld. Zie parkeergarage Buiksloterham in Amsterdam.
Wedden dat het ondanks alle participatie uiteindelijk toch een kleinschalig sekswerkbedrijf wordt? Zie: https://www.rtvutrecht.nl/tv/aflevering/docu/RTVU_3800374_20241214200000
@ Nina
Huh, joh, is er een begrotingstekort. Je meent het niet. Dat is vandaag pas de eerste keer dat je dat schrijft!
Gewoon terug naar het Zandpad, alles ligt daar klaar.
Bijna geen omwonenden, op een paar boten na. Aparte rijstrook maken vanaf de brug, dus niet meer langs de Vecht, en klaar is Kees. De Gemeente is al 13 jaar aan het treuzelen, kritiek zal er altijd zijn.
Wat wel opvalt bij dit College is dat ze alle verkeersplannen ( ondanks protesten van bewoners en burgers) er wel doorheen drukken, en dit dossier niet!
Je zou haast denken dat men het gewoon niet wil hebben in de 4e stad van Nederland, en dat is a 13 jaar een schande!
Het is werkelijk dolkomisch hoe @ Nina in letterlijk ál haar reacties het woord ‘begrotingstekort’ weet te frommelen. Hilarisch
Blijft een raar plan.
Totdat je bedenkt dat het op loopafstand van het stadskantoor zit en PGGM er ook vlakbij komt.
Verkeerstechnisch onzalig? hoe hebben de auto’s tot heden de parkeergarage bereikt? valt over na te denken lijkt me. Een grote bus of rijden met auto’s lijkt me inderdaad niet verstandig. Maar daar hebben we genoeg ervaring mee, een studie zal laten zien wat-wel niet verstandig is op gebied van verkeer.
Zo mag er meer niet volgens een bestemmingsplan, bestemmingplan kan worden herzien lijkt me. Woonwijk met volgende functies: politiebureau-HKU-AOB-inspectie onderwijs-kvk-Bunk hotel…
Wellicht zijn er geïnteresseerde die kunnen en willen investeren, kan de gemeente kosten besparen en wellicht inkomsten genereren.
Slopen die hap.
@dennekamp: alsof de heren hoerelopers alleen maar met de auto komen. Kan toch ook lopes, fietsend of met de busch?
Inderdaad gewoon het zandpad herstellen in zijn oude vorm met nieuwe boten op zonne-energie.
Er is nogal wat te zeggen voor het cancelen van dit plan. De parkeergarage staat bij een woonwijk. Lijkt me niet prettig voor de bewoners om dit allemaal te moeten ondergaan. En dat tot diep in de nacht.
Zoals al meerder malen gezegd hier, ga terug naar het Zandpad. Dat voldeed uitstekend. En ben je bang voor uitwassen aldaar, zorg dan voor goede handhaving.
In september 2025 wordt de gemeente eigenaar van de parkeergarage en zoekt nu ‘invulling’ van het pand. Wat en eerbaar streven: ‘invulling’. Dit linkse gemeentebestuur gaat – zeer eerbaar – de zwakken in de samenleving helpen: dames die zich liggend staande proberen te houden en eenzame mannen. En ondertussen baat de gemeente een bordeel uit. Ook mooi: pooiers worden op afstand gehouden. Concurrentie heeft de gemeente liever niet. Ik heb net de aanslag gemeentelijke belastingen binnen. Nou, de gemeente kan wel een extraatje gebruiken, anders wordt de aanslag volgend jaar nog hoger. Ik zeg: Go for it.
Toen ik begin jaren 70 in Utrecht kwam wonen was er volop prostitutie in de Vogelenbuurt (zowel straat- als raamprostitue). Het verdween langzamerhand richting Europalaan, maar tot zeker begin jaren 80 heb ik er duidelijke signalen van gezien. Nooit enige vorm van drukte, files of zoiets gezien. Het lijkt me dat een beperkte prositutie in de Paardenveldgarage nauwelijks problemen zal geven. Hooguit is de vraag: Hoeveel?
Gezien de situatie van zoeken naar een prostitutiezone in de stad zou ik zeggen: ga voorzichtig proberen.
Ja het Zandpad hoorde bij Utrecht, net zoals de Wallen in Amsterdam, dus gewoon terug naar het Zandpad , beter als Parkeergarage Paardenveld in een woonwijk.
Van de ene kant doet de gemeente er alles aan om de auto de stad uit te pesten en nu moet de auto weer het centrum in komen voor sexwerkbedrijf?
Zet er ook gelijk laadpalen neer voor de bezoekers als service……….pffff
Als de gemeente zoiets wilt realiseren, dan moeten ze het ook gewoon doen. Vreemde locatie, maar als dit door onderzoek het beste is moet je het neerzetten want je weet dat toch iedereen tegen is. Overigens had het nieuwe zandpad er allang moeten zijn.
Ik snap inderdaad niet waarom het Zandpad dan moest verdwijnen, en we vervolgens jarenlang gaan zoeken naar een andere locatie (en hoeveel geld heeft dat al weer niet gekost?). Leek me toch een plek waar, als het er dan moet zijn, dit vrij weinig overlast opleverde.
de gemeente heeft de ‘P’ van prostitutiegebied al op het dak gezet!
@Nico, die ‘laadpalen’ brengen die bezoekers zelf al mee….;-)
Fijn dat er eindelijk onderdak geregeld word voor de sekswerkers.
Jammer is dan weer dat de gemeente een beroerde locatie heeft gekozen, waar overlast voor de buurt zowat gegarandeerd is. En het ook maar een tijdelijke invulling is, zorg nu eens voor een permanente locatie. En 15 werkplekken is echt niet genoeg, het Zandpad had er ongeveer 150.
Om de overlast voor wijk c te beperken zouden op meer plekken in de stad kleine prostitutie gebieden moeten komen. Of alles concentreren op één nieuwe grote plek. Het Jaarbeusplein lijkt mij hiervoor wel geschikt, goed bereikbaar met OV, fiets en auto en er woont niemand.
@ Michiel. Het Zandpad moest verdwijnen omdat huizen met uitzicht op de historische vaarroute van Utrecht naar Amsterdam, nu eenmaal beter verkopen dan huizen met uitzicht op de dynamische en bruisende rossebuurt van Utrecht..
Nieuwe bootjes/huisjes aan het Zandpad gaan er niet komen. De gemeente wil huizen bouwen op de plek van de rioolwaterzuivering, en geen enkele investeerder gaat daar geld in pompen in de wetenschap dat je over 15 jaar weer weg moet.
@Kees N — In de Vogelenbuurt (de naam – vogelen – zegt het eigenlijk al) was inderdaad prostitutie, o.a. in de Bellamystraat. Voor jou komst naar Utrecht in 1970 heeft dat in de jaren 60 tot rellen geleid. De huisvrouwen werden op straat als prostituee aangesproken en dat pikten de buurtbewoners niet meer.
Lijkt me een prima idee. 15 werkplekken is voldoende om het aantrekkelijk te maken voor de potentiële klant lijkt me, en klein genoeg om geen files met hitsige mannetjes te laten ontstaan. Argumenten over verkeersoverlast zijn natuurlijk onzin. Wat je er ook in stopt het zal altijd bezoekers opleveren die komen en gaan.
Groot voordeel, politiebureau naast de deur. Is bijna een garantie dat men zich daar ook een beetje netjes blijft gedragen. De buurtagent kan vanaf zijn bureau een oogje in het zeil houden bij wijze van spreken.
10 jaar is een overzichtelijke periode. Geen uitstraling naar buiten toe is ook prima om de impact op de buurt te minimaliseren. De heren die daartoe aangetrokken zijn weten de weg wel te vinden.
Tot slot kan je je afvragen of een ‘afwerkplek’ midden in de stad een gunstig effect zal hebben op misdragingen van mannen ten opzichte van vrouwen in het uitgaansleven. Wanneer er een legale, beschermde en ‘veilige’ (veilig in de zin van, je kan er niet voor bestraft worden) omgeving wordt geboden waarin ‘opgewonden’ mannen kunnen ontladen valt er een stuk van de drang weg om hun doel met agressie te forceren. Het zal vast niet alle problemen oplossen. Maar zelfs het kleinste positieve effect op dat gebied zou welkom zijn.
Veel geluiden voor terugkeer Zandpad, wat een horror. Nog elke dag blij dat je gewoon daar weer heerlijk kunt wandelen, rustig naar de sportclubs langs de Vecht fietsen (ook als kind), hardlopen en genieten van rust en natuur. Echt een troosteloze kloteplek was dat hele Zandpad: slechte vibes, zielige vrouwen en nog zieliger mannen. Dan liever in de parkeergarage sekswerkplekken zonder ramen voor zzp’ers. Dat lijkt me een redelijke optie voor de sekswerkers.