Cambridgelaan op Utrecht Science Park wordt fietsstraat; doorgaand verkeer niet meer mogelijk Cambridgelaan op Utrecht Science Park wordt fietsstraat; doorgaand verkeer niet meer mogelijk

Cambridgelaan op Utrecht Science Park wordt fietsstraat; doorgaand verkeer niet meer mogelijk

Cambridgelaan op Utrecht Science Park wordt fietsstraat; doorgaand verkeer niet meer mogelijk
Utrecht Science Park (2016). Foto: Robert Oosterbroek
De Cambridgelaan op het Utrecht Science Park wordt opnieuw ingericht als fietsstraat, waar gemotoriseerde voertuigen te gast zijn. Dit betekent ook dat de weg straks niet meer toegankelijk is voor doorgaand autoverkeer.

De Cambridgelaan op het Utrecht Science Park wordt opnieuw ingericht als fietsstraat, waar gemotoriseerde voertuigen te gast zijn. Dit betekent ook dat de weg straks niet meer toegankelijk is voor doorgaand autoverkeer.

De Cambridgelaan is volgens de gemeente een belangrijke verbindingsweg van het Utrecht Science Park. Het gebied groeit bovendien. Het aantal werknemers en bewoners neemt toe, en er wordt gebouwd.

“Om het gebied leefbaar en veilig te houden, willen we het centrum autoluw maken en sluipverkeer tegengaan. Er moet meer ruimte komen voor fietsers, voetgangers, groen en verblijfskwaliteit”, schrijft de gemeente in een brief aan omwonenden.

Langs de Cambridgelaan verrijzen verschillende nieuwe gebouwen, waaronder een woontoren, de nieuwe Internationale School Utrecht en het nieuwe hoofdkantoor van het RIVM. Ook wordt ondergronds een nieuwe warmte-koude-opslag aangelegd en wordt de riolering vernieuwd. “Een goed moment dus om de Cambridgelaan te vernieuwen.”

Bijeenkomst

De gemeente wil van de weg een fietsstraat maken waar de auto te gast is. De maximumsnelheid moet terug worden geschroefd naar 30 kilometer per uur en langs de weg komen bomen. Op woensdag 25 juni is een informatiebijeenkomst georganiseerd. “We laten zien wat de bedoeling is en welke verbeteringen wij zien. Jij kunt aangeven wat voor jou belangrijk is bij de inrichting van de openbare ruimte.”

20 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Goed plan.

  2. Wim

    Kan ik nog behoorlijk bij het ziekenhuis komen vanuit Utrecht met de auto???

  3. Pee

    En al die nieuwe mensen die daar komen te wonen en/of werken komen zonder auto?

  4. Margriet

    Een fietsstraat daar is best een mooi plan, maar wordt doorgaand verkeer (mocht dat er al zijn, van waar naar waar?) geknipt? Dat lijkt niet zo handig omdat er nu 2 wegen zijn om van de ene kant naar de andere te komen. Als je er 1 afsluit wordt dat wel erg afhankelijk van die andere straat.

    Het afsluiten van de Archimedeslaan onlangs voor asfalteren zorgde al voor een tijdelijk verkeersinfarct in Utrecht Oost.

    Dus fietsstraten zijn prima maar stop met knippen. Geldt trouwens voor de hele stad.

  5. M.

    Onvolledig bericht. Om welke van de drie assen gaat het? Graag een plattegrond met de straatnamen.

  6. Alain

    @Pee Niet zo’n drama. Als je daar moet zijn, kun je er nog wel zijn. Voor doorgaand verkeer zijn er de Leuvenlaan en Toulouselaan, alhoewel de vraag is “waar” je dan precies naar aan het doorgaan bent? In principe zou je kruip-door naar Bunnik kunnen? Volgens mij is er niet zoveel “doorgaand” verkeer hier om mee te beginnen.

    (Lessers, haha, omdat het een rustig stukje is om de voertuigbeheersing te oefenen)

  7. Fietsfan

    @ Leon: Ja!

    @ Wim: Er stopt een sneltram, en ander ov voor de deur!

    @ Pee: Als je daar gaat wonen en werken heb je toch geen auto meer nodig, of wil je die paar honderd meter ook nog met je kar?

    @ Margriet: Volgens mij wordt er niet geknipt daar, waar lees jij dat?

  8. Theo

    Handig, een fietsstraat als ingang van de grote parkeergarage op de Cambridgelaan…

  9. Uw naam

    @margriet fietsstraten zonder knippen zijn niet mogelijk.

    De knip zorgt er voor dat er alleen bestemmingsverkeer komt(autobobilisten), wat het enig zins veilig maakt voor fietsers om de weg te delen met automobilisten. Op doorgaande wegen is dit te gevaarlijk.

  10. W

    @wim: want normaal reed je via de cambridgelaan naar het UMCU..?!?!

  11. Sj

    Nee Wim, daar kun je nu niet meer komen… wat denk je zelf?

  12. Ollie

    Laat ze dan ook gelijk de rest van de fietspaden op de Uithof moderniseren/opknappen.

  13. bulent

    goed plan, meer ruimte voor fietsers. Moet in Leidsche Rijn ook gebeuren

    Lezen voorgaande reageerders wel? Auto’s zijn er te gast.

  14. Brunel

    Fietsstraat prima; de knip is overbodig. Zo druk is het daar niet.

  15. Jopie

    Waar gaan die RIVM mensen allemaal parkeren dan?

  16. Ramon

    Niemand die hier om heeft gevraagd. Er rijden daar al nauwelijks autos en het is een handige weg om naar de binnenstad te komen. Laat ze maar eens een supermarkt hier bouwen in plaats van dingen waar niemand wat aan heeft

  17. Marc

    @Wim Dat kan via de A28 en de Universiteitsweg. De Cambridgelaan was al nooit een echt handige weg om naar het UMC te rijden vanuit de meeste Utrechtse wijken.

    @Pee er zijn de afgelopen jaren verschillende parkeergarages bijgebouwd waar je in rijdt als je net vanaf de snelweg komt. Dus ook aan de rijdende medemens is gedacht. De mensen die er wonen hebben overigens meestal geen auto. Dat zijn studenten.

  18. Robin

    @wim, als je naar het ziekenhuis moet heb je niks te zoeken op de cambridelaan.

    Wat idioot is: parkeergarages langs een fietsstraat. Maak het 30km/u, prima. Maar noem het geen fietsstraat als er auto infrastructuur aan ligt.

  19. Marcel 59

    Een fietsstraat, waar auto’s te gast zijn, is vaak niet meer dan een vermomming van fietsers op de rijbaan, en dus zeker niet veiliger voor fietsers. Het grote verschil is een papieren werkelijkheid, die slechts te vinden is in stapels ambtelijke documenten en de hoofden van bevlogen politici.
    De huidige fietspaden langs de Cambridgelaan zijn ruim genoeg voor fietsers, zonder dat deze hinder hebben van het autoverkeer. Fietsstraten zijn over het algemeen relatief smal met als kennelijke bedoeling om fietser het autoverkeer te laten hinderen. Helaas is vaak het omgekeerde het geval.
    Met het huidige bouwverkeer en toekomstig nog te bebouwen percelen is dit vooralsnog helemaal geen goed idee.

  20. Peter

    Fietsstraten zijn best goed, geknip levert alleen maar omrijdend verkeer op in straten die daar niet op berekend zijn. Dus niet aan beginnen.

    Op het USP mogen ze ook wel eens goede voetpaden aanleggen, dat moet nu allemaal op de drukke fietspaden of door het gras.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).