Camera’s gaan veiligheid verkeersplein ’t Goylaan in beeld brengen - De Utrechtse Internet Courant Camera’s gaan veiligheid verkeersplein ’t Goylaan in beeld brengen - De Utrechtse Internet Courant

Camera’s gaan veiligheid verkeersplein ’t Goylaan in beeld brengen

Camera’s gaan veiligheid verkeersplein ’t Goylaan in beeld brengen
De gemeente heeft eerder al een extra bord opgehangen om duidelijk te maken wie er voorrang moet verlenen.
De gemeente gaat camera’s inzetten om de veiligheid op het verkeersplein bij ’t Goylaan in beeld te brengen. Verschillende bewoners uiten al langer hun zorgen over de verkeersveiligheid.

De gemeente gaat camera’s inzetten om de veiligheid op het verkeersplein bij ’t Goylaan in beeld te brengen. Verschillende bewoners uiten al langer hun zorgen over de verkeersveiligheid.

Het verkeersplein, ook wel ovonde en voorrangsplein genoemd, is volgens sommige omwonenden ‘levensgevaarlijk’. Enkele maanden geleden is er een enquête gehouden onder buurtbewoners en gebruikers van ’t Goylaan. Honderden mensen gaven aan de kruising met de Constant Erzeijstraat en Hooft Graaflandstraat onveilig te vinden.

Er is al langer discussie over het verkeersplein. Er zijn namelijk binnen en buiten de gemeentelijke organisatie verschillende opvattingen over wie er voorrang heeft op de kruising. De gemeente gaf aan dat de onduidelijkheid vooral van juridische aard is en niet voor onveilige situaties zorgt. Veel buurtbewoners denken hier dus anders over

De gemeente heeft daarom besloten dat er een verkeersmonitoring met camera’s uitgevoerd gaat worden. Op basis van de uitkomsten gaat de gemeente bekijken hoe de zorgen over het voorrangsplein kunnen worden weggenomen.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Katja

    O kom op nou, maak er een voorrangsrotonde van, klaar !

  2. cas

    Dus ipv dat gedrocht te veranderen gaan ze er van een afstand naar kijken en zeggen dat het een super idee was…?

  3. Tim

    Het leuke is dat ze nu bij de kruising Koningin Wilhelminalaan/Lomanlaan bezig zijn met precies zo’n verkeersplein. Hopelijk wordt die bij de uitkomsten ook in beschouwing genomen.

  4. Harry Schuring

    Terwijl iedereen al kan zien dat het bedenksel van de “OVONDE” gewoon gevaarlijk is, willen de gemeenteambtenaren het eerst op camera vastleggen. Dat wordt dan compleet met aanrijdingen en bijna aanrijdingen !

  5. Robert van Lely

    Dit soort geldverslindende geklungel is symptomatisch voor het totale verkeersbeleid in Utrecht. Je bent een hufter als je een auto hebt, en als zodanig word je ook behandeld binnen de infrastructuur. In de afgelopen tien jaar zijn alle rijbanen in breedte wel zo’n beetje gehalveerd, is de logische doorstroming op grote lijnen verbroken en is het aantal parkeerplaatsen dramatisch gedaald. Wat er dan nog over is, is een stuk duurder, want stel je voor dat je inkomsten mist van die rot-auto. Het adagium ‘ruimte is veiligheid’ is onbekend. Inmiddels had nu toch wel duidelijk moeten worden dat het weggedrag van alle weggebruikers niet meer te reguleren is, en dat je de mensen beter zoveel mogelijk ongestoord hun gang kunt laten gaan, dan iedereen in de weg te zitten met overdadige hoeveelheden verkeerslichten en talloze hinderlijke onderbrekingen en onwerkbare rotondes. Op de kruising waar het hier over gaat, die oorspronkelijk zonder verkeerslichten was ontworpen, zijn toch weer verkeerslichten neergezet, t.b.v van lijn 1, en bij filevorming vanuit de wijk. Elke dag is het er drama. Had je voorheen de ruimte, en kon je traditioneel kiezen uit voorsorteervakken, nu rijdt iedereen elkaar in de weg, is de irritatie hoog (een grote factor in de aanzet tot onveilig rijgedrag, les 1 in de opleiding tot verkeerspsycholoog), merkbaar door het vele getoeter, en de situatie onveilig, zichtbaar in het gehannes van mensen die NIET uit Utrecht komen en niet in één oogopslag de merkwaardige voorrangssituatie kunnen inschatten, mede veroorzaakt door het ongeschikte materiaalgebruik. Mijn oma had al kunnen voorspellen: daar komen ongelukken van.

    Het meest onintelligente en visieloze van het gehele verkeersbeleid in Utrecht vind ik, dat de nieuwe manier van voortbewegen zich al heeft ingezet, gewoon op landelijk niveau. De auto is binnen enkele jaren emissievrij. Dan kun je die dingen met goed fatsoen ook niet meer in de weg zitten. We gaan het beleven dat de in de afgelopen tien jaar doorgevoerde verkeersverschrikkingen weer zullen moeten worden hersteld naar de oude situatie, omdat de economie van de stad er onder lijdt. Dus breek maar op, dit stompzinnig gedrocht op de Goylaan, herstel de kruising naar de oorspronkelijke opzet, breng het aantal rijstroken weer terug naar twee per weghelft, en geef de mensen weer de ruimte om zich door de stad te verplaatsen. Alleen al voor het oog zou dat een hele verademing zijn. Bovendien zal het over een paar jaar mogelijk zijn om de snelheid via satellietinfo terug te brengen tot 30 km/h op de gedeeltes waar dat wenselijk is (een vergelijkbare voorziening is nu al actief op de stadsbussen, waar het vermogen op bepaalde trajecten automatisch wordt teruggedraaid) dus begin ook maar vast met het verwijderen van die verschrikkelijk irritante drempels, opzettelijke wegversmallingen, hinderlijke chicanes, gedeeltes waar auto’s elkaar niet kunnen passeren en moeten wachten op doorgang, en hinderlijke stoplichtafstellingen. Zijn we meteen terug op het wenselijke: rust en regelmaat in de beweging, hetgeen weer gunstig uitwerkt op de hoeveelheid fijnstof van remmen en banden. Dan heb je al die camera’s om te kijken of de mensen wel gelijk hebben in hun geklaag, ook niet meer nodig.

  6. bee

    @Robert van Lely
    zo zie ik het ook.
    de boel loopt nu al iedere dag vast en dan moet men nog beginnen met de “stadsboulevard” op de kardinaal de jong weg,waar ze ook weer zo´n constructie voor bedacht hebben waar je je van afvraagt of ze wel in de gaten hebben dat het de boel alleen maar nog vaster zet iedere dag.
    wat ook zo´n miskleuner is is dat stuk bij zwembad de kwakel ,waar je nu een haakse bocht hebt en nog meer net het tegemoetkomende verkeer kunt ontwijken.
    vanaf het zwembad word het doorgetrokken tot de veemarkt ,wat inhoud dat 2 banen 1 word in beide richtingen .
    ze zijn bezig om de auto onbetaalbaar te maken voor de mensen door parkeergeld en parkeervergunningen te verhogen,is net bekend geworden samen met de intrede van de wielklem.

  7. Theo

    Tsja, je zou ook direct kunnen concluderen dat er nogal wat mankeert aan dit type kruisingen, in plaats van er eerst weer camera’s op te moeten zetten om later tot dezelfde conclusie te komen. En inderdaad, er worden steeds meer van deze gedrochten bij gebouwd. Heel de wereld is bekend met het fenomeen ‘rotonde’ en kan daar zonder veel gedoe mee uit de voeten maar in Utrecht moeten we weer zo nodig met een variatie op thema komen. Wat is er mis met een ouderwetse voorrangsrotonde waar elke bestuurder, Utrechter of niet, bekend mee is?

  8. paul

    de gemeente vindt het belangrijker om het eigen gelijk te bewijzen dan een simpele ingreep uit te voeren (normale rotonde waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft). daar wordt heel veel belastinggeld voor ingezet. zie ook de zgn fietsstraten bij de maliesingel en de bisschop romerostraat/kapteinlaan.

  9. Barend

    @ Robert

    Hear hear 👍👍👍

  10. bee

    @Robert van Lely

    zo is het.

  11. JABUS

    Zo snel als mogelijk Verkeerslichten plaatsen en die rare rotonde op die plaats verwijderen. In de Praktijk werkt dat op die plaats niet.

  12. Willem

    @Robert van Lely

    Utrecht groeit nog steeds. Inmiddels 350.000 inwoners. Straks Merwedekanaalzone erbij, nieuwe woningen Leidsche Rijn worden nog steeds gebouwd, Uithof breidt ook verder uit, stationsgebied krijgt er veel nieuwe functies bij etc etc. Emissievrij is slechts een van de opgaven voor mobiliteit. Hoe hou je iedereen mobiel en waar laat je alle auto’s en fietsen. Dat zijn opgaven die minstens zo groot zijn. Om de economie draaiende te houden moet de auto een stap terug doen ten gunste van minder ruimte gebruikende modaliteiten. Anders staat de stad ‘s ochtends gewoon vast. Wen er maar aan.

  13. Sander

    @willem,

    Vind je dan ook dat dit ten koste moet gaan van de veiligheid? Want dat is wat nu gebeurt.

    Overigens vast staan doet het nu ook, ook doordat er geen rekening is gehouden met de verkeersstroom. Iedereen mobiel houden is belangrijk, maar dan moet dat wel goed gebeuren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).