Campagne voor verbetering onveilige situaties rond scholen gestart | De Utrechtse Internet Courant Campagne voor verbetering onveilige situaties rond scholen gestart | De Utrechtse Internet Courant

Campagne voor verbetering onveilige situaties rond scholen gestart

Campagne voor verbetering onveilige situaties rond scholen gestart
De zomervakantie is voor de schoolgaande kinderen in Utrecht weer voorbij. Vandaag starten alle scholen en brengen veel ouders hun kinderen weer met de auto naar school. Ruim zeven van de tien Utrechters vindt dat het met de auto naar school brengen van kinderen zorgt voor een onveiligere situatie rondom scholen.

De zomervakantie is voor de schoolgaande kinderen in Utrecht weer voorbij. Vandaag starten alle scholen en brengen veel ouders hun kinderen weer met de auto naar school. Ruim zeven van de tien Utrechters vindt dat het met de auto naar school brengen van kinderen zorgt voor een onveiligere situatie rondom scholen.

Van de ondervraagden vindt ruim 63% dat gemeenten maatregelen moeten treffen om het met de auto brengen te ontmoedigen, zoals het aanbrengen van paaltjes. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Noties dat in opdracht van de Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU) is uitgevoerd. De NMU start in september op tientallen scholen samen met Utrecht Natuurlijk en de gemeente Utrecht een campagne om het fietsen en lopen naar school te stimuleren. Alle Utrechtse docenten worden opgeroepen mee te doen met de campagne.

Docenten kunnen een lespakket opvragen via de website GezondOpPad.nl en leerlingen die lopend of fietsend naar school gaan maken kans op gratis tickets voor het spoorwegmuseum. Daarvoor kunnen ze hun fiets of wandelfoto plaatsen op facebook.com/gezondoppad. Alle schoolgaande kinderen van de basisscholen in Utrecht kunnen daaraan meedoen.

5 Reacties

Reageren
  1. Ulaan

    Nou dàt weer. ‘Paaltjes in de weg’, ‘ontmoedigen’, ‘drieënzestig procent’, ‘gezond op pad,’ een zeker bureau Noties, dat namens een federatie de zg. feiten levert. Wat nog ontbreekt is een verbod op plastic regenkleding en cadmiumrijke regenlaarsjes. De Fijne Geitenwollensokkencultuur druipt er vanaf. En dan de beloningen! Een fietsenplan! Een vrijkaartje voor het Spoorwegmuseum! Ik zou zeggen tegen die zevenendertig procent: láát je niet ontmoedigen! Maak je eigen keuzes! Kies voor de fiets als het kan, neem de auto als dat wenselijk is, en geef een vrolijke toeter naar je kind als je wegrijdt. Want er is geen milieu zo verstikkend als dat van de Fijnen. Brrr.

  2. Van Pimpelen

    … tijd niet gelezen, Ulaan! Burn-out? Sabbatical? D. Pressie? En dat terwijl ik al tijden rondloop -of gewoon zit- met de gedachte Vredenburg-Lange Vie- en Potterstraat om te vormen tot wandelpromenade…

  3. Ulaan

    Beste van Pimpelen! Niets van dat al! En je idee om Vredenburg, Lange Vie- en Potterstraat – doe dan de Voorstraat ook maar meteen, inclusief ‘t Janskerkhof – tot wandelgebied om te bouwen, met brede allées, de geur van de Singel en een vechtpartijtje op zijn tijd aan de voet van het Muziekcentrum, is briljant! ‘t Enige wat er nu mag rijden zijn bussen en taxi’s, op een klein stukje Janskerkhof na, dus veel hoeft er niet eens te gebeuren. Wel parkeergarages voor aanwonenden natuurlijk. Maar voor de rest: ik ben ervóór!

  4. Van Pimpelen

    … dank voor de correctie, ik vergat de Lange Janssstraat! Mwa, de geur van de utrechtse singels wordt binnenkort in spuitbus verkocht, en gaat aldus de hele wereld over. Daarnevens heerst in de utrechtse binnenstad een zekere frituurlucht, vooral bij windstilte…
    U pleit voor parkeergarages ten behoeve van aanwonenden, als het aan mij ligt 4 free. Toch neem ik vanuit mijn woonstede waar dat meest autochtone automobilisten wensen te parkeren aan/op/langs de Oudegracht. Prijsklasse vehikels valt buiten het bestek van deze tekst. Inhoeverre opbrengst Parkeerboetes ten goede komt aan de Gemeente kan mogelijk onderwerp van onderzoek zijn…

  5. Loes

    Redactie/meneer Kroonbergs,

    Dit artikel toont precies waar al die kritiek vandaan komt op de wijze waarop DUIC er nu uitziet.

    Op de nieuwspagina ziet men een logo (met website) en een inleidend kopje. Overduidelijk een advertentie, zou je denken, verder zoeken naar de echte nieuwsartikelen. Maar op DUIC is dat helemaal nooit duidelijk op het eerste gezicht. Dit stukje schijnt bijvoorbeeld gewoon ‘nieuws’ te zijn, al lijkt het toch gewoon letterlijk een ingezonden mededeling vanuit de NMU te zijn, zonder één woord van de redactie.

    Dan kun je cynisch doen en zeggen: “Het is een schande, er staan advertenties op DUIC”, je kunt je lezers ook dom noemen, maar als hier iemand 10 seconden over nadenkt is het probleem óók opgelost..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).