Update: Cartesiusweg tot eind zaterdagochtend dicht vanwege instabiel spoorviaduct | De Utrechtse Internet Courant Update: Cartesiusweg tot eind zaterdagochtend dicht vanwege instabiel spoorviaduct | De Utrechtse Internet Courant

Update: Cartesiusweg tot eind zaterdagochtend dicht vanwege instabiel spoorviaduct

Update: Cartesiusweg tot eind zaterdagochtend dicht vanwege instabiel spoorviaduct
Bron: ProRail
De Cartesiusweg blijft nog de hele zaterdagochtend afgesloten voor wegverkeer. Dat heeft ProRail in overleg met de aannemer en de gemeente besloten.

De Cartesiusweg blijft nog de hele zaterdagochtend afgesloten voor wegverkeer. Dat heeft ProRail in overleg met de aannemer en de gemeente besloten.

Donderdag is tijdens sloopwerkzaamheden het treinviaduct over de Cartesiusweg in Utrecht verschoven. In overleg met de gemeente en aannemer BAM is toen besloten tijdelijk geen wegverkeer onder het viaduct door te laten. Het afsluiten van de Cartesiusweg zorgde voor een verkeerschaos op omliggende wegen.

Het sluiten van het viaduct heeft geen gevolgen voor het treinverkeer omdat het viaduct buitengebruik is. Het is niet duidelijk wanneer de weg weer open kan gaan.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Katja

    De hele ASW één grote file, waarbij de mobiliteitswaanzin weer eens treffend wordt geïllustreerd. Iedereen zo nodig met eigen vervoer van A naar B…

  2. Stronk

    De Utrechtse bewoners als lab-ratten.

    Wat een geniale laboratoriumopstelling om het effect van de toekomstige Stadsboulevard te voorspellen!
    Als je dit had voorgesteld als live experiment had iedereen je gekielhaald,
    maar nu het toch plaatsvind is dit een uitgelezen kans om de verkeersmodellen van de gemeente Utrecht te modelleren en finetunen met echte deelnemers.

    De resultaten van het experiment lijken op het eerste gezicht niet heel hoopvol,
    het volledig dichtgooien van de Cartesiusweg leidt dus tot totaal verkeersinfarct rond het centrum, waarbij de Oudenoord, Amsterdamsestraatweg en de Graad van Roggenweg bijna helemaal tot stilstand komen.

    Ik ben nieuwsgierig wat het in de toekomst met de helft verminderen van de capaciteit hier (de geplande Stadsboulevard West) in werkelijkheid gaat aanrichten?
    Zeker met het huidige nieuwe college en de nu potentiële knip bij de Weerdsingel / Monicabrug erbij lijkt het erop dat we in een interessant experiment met echte deelnemers gaan belanden.

    Of vind men vanuit de afdeling verkeer dat langzaam rijdend verkeer geen file is, en gaat men volhouden dat het langzaam rijdend verkeer toch “doorstroomt”en dus geen probleem is.
    Lijkt me toch een minpuntje voor de leefbaarheid van de bewoners rond het centrum, krijgen we dit soort langzaam rijdende stinkende files dagelijks voor de deur.
    Op de Oudenoord kunnen ze daar nu al ruim 3 jaar van meegenieten, en veranderd er ondanks dat het voor iedereen duidelijk is dat er iets niet werkt helemaal niks.

    Het lijkt er zo toch bijna op dat het autovrij krijgen van het Utrechtse centrum voor de rijke bewoners aldaar,
    voor de Utrechtse politiek belangrijker is dan de welbevinden en de gezondheid van het plebs buiten de Utrechtse grachtengordel.

    Zij de pittoreske autovrije binnenstad en de schone lucht, de armere omwonenden rond het centrum en ondiep een permanente file,
    en een luchtkwaliteit die met veel goochelen en rekentrucjes waarschijnlijk op papier net onder de Europese norm wordt gehouden,
    zodat men als gemeente niet hoeft op te treden.

    Ik zou dat links misschien maar uit GroenLinks wegstrepen,
    hier zit echt weinig solidariteit of overlast eerlijk verdelen meer in.

  3. BW

    Vanuit Oog in Al toch ook een positief geluid: de dagelijkse files op de Lessinglaan / Joseph Haydnlaan zijn door het afsluiten van de Cartesiusweg ineens helemaal verdwenen. Ook wel weer eens lekker… 😉

    De situatie van de afgelopen dagen is natuurlijk niet helemaal representatief voor de toekomst omdat de Cartesiusweg niet volledig zal worden afgesloten door de Stadsboulevard, maar de capaciteit wordt door de Stadsboulevard wel gehalveerd. De huidige situatie maakt twee zaken echter wel duidelijk: 1) het gebruikelijke verkeersaanbod door Oog in Al betreft blijkbaar voornamelijk doorgaand verkeer (dus maak aub weer een op-/afrit bij Douwe Egberts zodat Oog in Al wordt verlost van dat doorgaand verkeer) en 2) het verkeer aan de westkant van de stad loopt hopeloos vast zodra de doorstroming wordt aangetast. Nu maar hopen dat het nieuwe college B&W iets met deze ervaring gaat doen…

  4. Chantal

    @Stronk: enorm goed experiment juist! Hopelijk gaan de deelnemers nadenken en op zoek naar een alternatieve (jawel, dat is er wel!) wijze van vervoer. Beetje zonde van de tijd immers om in de nabije toekomst steeds zo vast te staan. Ze staan niet in een file, ze zíjn de file.

  5. Ap

    Deze afsluiting laat weer zien dat er redundantie nodig is in het Utrechtse wegennet. Daarmee bedoel ik dat als er een incident is of er werkzaamheden zijn, er een alternatieve route met voldoende capaciteit moet zijn.

    Ontwikkelingen als de Westelijke Stadsboulevard en de knip Weerdsingel, zullen in de normale situatie al voor opstoppingen, extra milieubelasting en langere aanrijtijden van de hulpdiensten zorgen. Bij incidenten zoals deze loopt de westkant van de stad dan helemaal vast.

  6. Yoshua

    Bewoners van de stad hebben eigenlijk geen auto nodig voor in de stad.
    Het nieuwe bestuur zou er eens over na moeten gaan denken om prachtige parkeergarages te bouwen net buiten de stad, zodat mensen die buiten de stad werken daar hun auto kunnen droppen en met het OV naar huis kunnen gaan.
    Nu staat alles vast op doorgaande routes, laten we daar dan fietsroutes van maken zodat de binnenstad fiets/auto/scootervrij kan worden.
    We moeten erkennen dat we een enorm probleem hebben auto/scooter (vervuiling) en fietsers (huftergedrag).
    Fietsers weren uit de binnenstad is toch echt de toekomst.

  7. Frits

    @Stronk,
    De capaciteit van een weg wordt bepaald door het knelpunt, niet door het breedste punt. Dus de vraag is of jouw relaas klopt. Wat is nu de capaciteit van de knelpunten, en wat wordt het?

  8. Gerard Brugmans

    @Yoshua:
    Die prachtige parkeergarages net buiten de stad staan er al een tijdje, maar worden nauwelijks gebruikt. Een stadse autobezitter zal daar pas zijn auto parkeren als het simpelweg verboden wordt om met zo’n ding de stad in te rijden. Elk ander halfbakken plan zal mislukken, omdat een autobezitter altijd een smoes heeft om door te rijden, liefst tot aan z’n voordeur.

  9. Yoshua

    @Gerard Brugmans, Dan moet dan maar snel verboden worden.
    Auto’s horen niet in een stad net zoals scooters en fietsen niet horen in een stad.
    Of we gaan lopen of we pakken de bus, geen andere opties mogelijk.

  10. Tjeetje

    @ Yoshua

    Dat alles is er allemaal al.

    Dat het allemaal niet goed uitgewerkt is en functioneert komt door het typische Utrechtse halfbakken gedoe.

  11. Verwondering

    Als ik het dus goed begrijp mogen alleen een bepaald soort mensen die voldoen aan een vooraf gesteld aantal eisen in de stad wonen. Hoezo links? Dit is pure in en uitsluiting van groepen mensen. @ Yoshua en zelfs fietsers mogen de stad niet meer in wat jou betreft? Dat gaat ver zeg, want sinds wanneer is er iets mis met de fiets als vervoermiddel? Ik bedoel hoe duurzaam (groen!) wil je het hebben.. En bovendien dus niet erg sociaal, los van wat al genoemd is qua sociale tegenstelling (arm/rijk) die het gevolg is van het groenlinkse beleid, sluit je ook de minder valide mensen uit. Zo woon ikzelf aan de rand van het centrum en werk in het stadskantoor. Ivm mijn aandoening, waardoor ik minder valide ben, kan ik niet alle afstanden belopen. Ook helaas niet de vaak (in het perspectief van de minder valide mens) grote loopafstanden op Utrecht Centraal.. Voor bijna alles zoals woon-werk verkeer neem ik daarom de fiets. Dacht dat het feit dat ik de fiets vaak neem toch wel een goede zaak was…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).