CBS: Veel autobezit in De Meern en Leidsche Rijn, weinig in binnenstad | De Utrechtse Internet Courant CBS: Veel autobezit in De Meern en Leidsche Rijn, weinig in binnenstad | De Utrechtse Internet Courant

CBS: Veel autobezit in De Meern en Leidsche Rijn, weinig in binnenstad

CBS: Veel autobezit in De Meern en Leidsche Rijn, weinig in binnenstad
Auto's in de Utrechtse binnenstad. Archiefbeeld DUIC
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft een handige tool online gezet om te kijken hoe hoog het autobezit is per wijk. Wat blijkt: het autobezit in de Utrechtse binnenstad is enorm laag.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft een handige tool online gezet om te kijken hoe hoog het autobezit is per wijk. Wat blijkt: het autobezit in de Utrechtse binnenstad is enorm laag.

Landelijk gezien zijn er gemiddeld 0,9 auto’s per huishouden. In Utrecht ligt dit aantal op 0,6. De bedrijventerreinen in Utrecht, De Meern en Leidsche Rijn halen het gemiddelde omhoog. Zo zijn de aantallen in respectievelijk Oudenrijn, Lage Weide, Maximapark en De Meern-Noord met 1,7 -1,4 -1,3 – 1,1 auto’s per huishouden hoog.

De binnenstad laat een heel ander beeld zien. Het aantal rond de Mariaplaats, Domplein. Neude en Janskerkhof ligt op 0,2.  Bekijk alle aantallen van op de site van het CBS.

In Amsterdam hebben huishoudens gemiddeld 0,4 auto’s. In Rotterdam en Den Haag is dit 0,6.

13 Reacties

Reageren
  1. maarten van den oever

    Dat toont nog maar eens aan dat het verkeer dat wel voor onze deur langsgaat (de oude gracht) hier helemaal niks te zoeken heeft behalve als je per se midden in het centrum wilt parkeren, wat op zich al een last is voor onze straat. Wie hier een teen buiten de deur steekt moet eerst kijken of die er niet door een langsgierende auto af gereden wordt, speciaal van jonge uitgaanders. Het stuk tussen viebrug en sluis is ongeschikt voor auto’s , en de bewoners hebben ook zelf geen auto’s en willen die daar ook helemaal niet, en daarenboven is het verkeer daar ook compleet onnuttig en overbodig voor het bereiken van de winkels en horeca, omdat dat vanuit de parkeergarages veel makkelijker is.

  2. Martijn van de Waalberg

    Logisch toch? Je gaat niet in de binnenstad wonen vanwege de ruimte en bereikbaarheid voor je auto, wel in Leidsche Rijn. Lezen jullie mee Scherpschutter en andere benzinefreaks?

  3. Wim Vreeswijk

    Interessante vergelijkende CBS-informatie !
    Dit toont des te meer aan dat er in het centrum al vrijwel alle aumobilisten weggepest zijn en alle percentages ver onder vele andere gewogen gemiddelden liggen, zowel in andere wijken als in andere steden. Dit betekent ook dat de autovijandige milieuzone en haar abjecte belastinginning een volstrekt onnodige is gebleken.
    Het lijkt me dan ook een prima idee dat er nogmaals een gang naar de RvS moet worden overwogen, waarmee de onzin en waanzin van al die milieufetisjisten aangetoond kan worden.

  4. Bekijk het eens zo

    @ Wim, ik heb te veel uitlaatgassen geïnhaleerd, Vreeswijk.

    Nee hoor, het toont aan de gemiddelde Utrechter en zeker een grote hoeveelheid mensen die in de stad Utrecht het centrum wonen, prima zonder eigen auto kunnen. zij hebben de 21e eeuw al omarmd. In Leidsche Rijn wonen typische burgerlijke gezinnen die een huis met een tuintje willen hebben en nog met een voet in de 20e eeuw leven. Zij zien eigen autobezit nog als iets dat er bij hoort. Dat is er aan de hand.

  5. Jan

    Magische conclusies trekt die Wim Vreeswijk uit bovenstaande beperkte data…

  6. Wim Vreeswijk

    @Bekijk het eens zo, kuch,

    En dan heb ik het nog geen eens over ouderen, minder validen en gehandicapten, alsmede de vele Utrechters die allergisch zijn voor plensbuien

  7. bas

    Is er ook gekeken naar samenstelling van de huishoudens? als 50 % van de stad student is…logisch dat er minder auto’s zijn. maar dat maakt de milieufreaks natuurlijk niks uit……zolang ze in dit geval waardeloze cijfers maar voor zich kunnen gebruiken

  8. Ernst Cline ( nee niet anoniem )

    Het is een logisch te verklaren verdeling.
    Om de mensen die in het centrum wonen als de moderne wegbereiders van de 21e eeuw te zien en de rest als burgerlijk klootjevolk (want dat impliceert de reactie van ‘bekijk het eens zo’ nogal ) is een kort door de bocht conclusie.
    Dan ben je een vervelend zelfingenomen persoontje. Dat is er aan de hand.

  9. Bekijk het eens zo

    @ Ernst

    Nee hoor.

    Ik reageer op die ongefundeerde bagger die Wim Vreeswijk hier herhaaldelijk het web opknalt. Dan doe ik dat met een leuke overdrijving, net zo ongefundeerd, maar waarschijnlijk voor een groot deel nog waar ook. 😛

    Net als Amsterdam wordt Utrecht toch echt bevolkt door een grote groep van moderne jonge stadsbewoners en voor die groep is de eigen auto al lang niet meer heilig. Zij gebruiken op een flexibele manier vervoersmiddelen, aangepast op het moment waarvoor men het vervoersmiddel wil gebruiken.

    Trein, wanneer dat het snelst en handig is. Fiets in de stad. Bus als het slecht weer is of als fiets kaduuk is. OV-fiets in vreemde stad bij goed weer. Deel-auto (op basis abonnement) voor grote boodschappen in het weekend of als men op een wat onbereikbare plek op bezoek moet. Huurbus als men moet verhuizen.

    Men woont op plekken in de stad waar een auto niet handig en nodig is. zoals het centrum of de randwijken van Utrecht> Lombok, A’damesstraatweg e.o., Vogelenbuurt, Witte Vrouwen, Buiten Witte Vrouwen, Oudwijk, Watervogelenbuurt, Rivierenbuurt. Al deze plekken, die veelal bevolkt worden door deze groot stadse jongeling, zijn buurten waar je prima zonder eigen auto kan. In mijn eigen buurt staan op 50 meter afstand al 3 groenwheels, ik noem maar wat. En alles is te voet te bereiken. Ik hoef nog niet eens een fiets te gebruiken. Met de bus ben ik in 15 minuten op CS en dat is de lange optie. Vanuit CS kan ik met de trein 75% van Nederland in 1,5 uur tijd bereizen. Vaak heb ik minder tijd nodig.

    De jonge stadsbewoner is, door de drukke tijden en de drukke banen, gebaat bij een rustige maar toch stadse omgeving. Vandaar dat zij kiezen op plekken te wonen waar de auto passé is en er weer ruimte voor de fiets en de voet is en komt.

    Deze jonge stadsbewoner probeert ook, voor zover als zijn of haar baas dat wil toelaten, op eigen gekozen tijdstippen te werken, zodat men buiten de spits kan reizen. Helaas zijn weinig bazen, die vaak vanuit wantrouwen handelen, daar niet voor in.

    Dat maximaal een half uur langer reizen door niet voor de auto te kiezen is een bewuste keus die de meeste mensen wel kunnen ‘leien’.

  10. Toine Goossens

    50% van de reacties onder eigen naam! Dat is Utrecht zijn we samen.

    @Maarten,

    Bedenk eens drie redenen waarom mensen per auto naar de binnenstad komen. Bedenk vervolgens of deze mensen een alternatief hebben. Ik zie je reactie graag tegemoet.

  11. Wim Vreeswijk

    @ Bas

    Er zijn circa 65.000 studenten in onze stad dat is nog geen 20% van 340.000 Utrechters. Overigens vond ik de foto een fout, want die suggereerde enorm veel auto’s op de hoek Smeestraat en Oudegracht, wat in de praktijk toeval is.

  12. bas

    @ Wim,

    Heb je ook gekeken naar de concentratie per gebied? Die 20% kan wel meer dan 50% van een buurt of deel bezetten…..

  13. cas

    http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=84b0f1d3a7784534b383735afb0779c2&extent=-0.5325,49.999,11.4975,54.0578

    eerlijk, de cijfers spreken voor zich….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).