‘CDA maakt zich zorgen over toegankelijkheid van Utrecht voor automobilisten met een beperking’ ‘CDA maakt zich zorgen over toegankelijkheid van Utrecht voor automobilisten met een beperking’

‘CDA maakt zich zorgen over toegankelijkheid van Utrecht voor automobilisten met een beperking’

‘CDA maakt zich zorgen over toegankelijkheid van Utrecht voor automobilisten met een beperking’
Archieffoto
De Utrechtse fractie van het CDA zegt zich zorgen te maken over de toegankelijkheid van de stad voor mensen met een beperking. Nu al zou een deel van deze groep moeite hebben met het vinden van een parkeerplek aan de rand van het betaald parkeergebied, terwijl automobilisten straks overal in Utrecht moeten betalen om hun voertuig te parkeren.

De Utrechtse fractie van het CDA zegt zich zorgen te maken over de toegankelijkheid van de stad voor mensen met een beperking. Nu al zou een deel van deze groep moeite hebben met het vinden van een parkeerplek aan de rand van het betaald parkeergebied, terwijl automobilisten straks overal in Utrecht moeten betalen om hun voertuig te parkeren.

Bert van Steeg van het CDA zegt dat de fractie de afgelopen maanden op verschillende momenten is benaderd door mensen met een beperking, die niet in het bezit zijn van een gehandicaptenkaart. Omdat automobilisten hun voertuig aan de randen van het betaald parkeergebied neerzetten om vanuit daar door te reizen, hebben bewoners moeite om een plekje te vinden.

Mensen met een beperking worden hierdoor volgens Van Steeg extra getroffen. “Met name voor hen die de auto in het verleden eenvoudig voor, of nabij het huis konden parkeren, maar nu merken dat er alleen veel verder van het huis ruimte is voor hun auto.” Het CDA zegt zich zorgen te maken over de toegankelijkheid van de stad en heeft daarom schriftelijke vragen ingediend.

Maatwerk

Zo wil de partij onder meer weten of het college de problematiek voor mensen met een beperking die niet in het bezit zijn van een gehandicaptenkaart herkent. Ook is de fractie benieuwd op welke manier de gemeente rekening houdt met deze problemen nu er plannen liggen om in de hele stad betaald parkeren in te voeren. “Deelt het college de mening dat hier maatwerk nodig is […]?”

Tot slot zou het voor mensen met een beperking niet altijd duidelijk zijn hoe zij een gehandicaptenparkeerplek kunnen krijgen. In de regels hierover zou nu nog te lezen zijn dat er ‘nadere afspraken’ gemaakt gaan worden. “Waarom is de nadere beleidsregel nog niet gepubliceerd”, aldus Van Steeg.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Wat een onzin. Als in de hele stad betaald parkeren wordt ingevoerd is er dus geen rand meer aan het gebied van betaald parkeren waar mensen hun auto neerzetten aangezien ze geen zin hebben om te betalen. Er kan dus ook betoogd worden dat er juist méér ruimte zal ontstaan voor bewoners, al dan niet gehandicapt. Het cda laat zich wederom voor een karretje spannen.

  2. BW

    Waarom vragen die mensen dan geen gehandicaptenkaart aan? Daar is ‘ie toch voor? Of is dat afhankelijk van de mate waarin je gehandicapt bent en zijn ze daar te ‘goed’ voor?

  3. FH

    Gehandicaptenkaarten zijn het er en der ook heel duur, dus meer een dure jaarkaart. Daarnaast zijn er velen niet officieel gehandicapt maar toch niet in staat om alles, van west naar oost, bij wind, regen of hitte en in het donker te fietsen/lopen. (En stel je brengt je moeder regelmatig naar het ziekenhuis en/of doet verder de verplichte mantelzorgtaken inclusief oproepbaar zijn. O jippie mis beetje aftrekbaar.)
    Nog niet te spreken over voor wie er moet rijden voor werk op een fabrieksterrein oid, om een helder voorbeeld te noemen. (Nog erger als je de baan kan krijgen, een auto moet kopen maar op de wachtlijst moet voor een parkeerkaart ha ha.)
    Punt is dat het minder gaat om reguleren dan om simplistisch anti-autoidee plus geld terug moeten verdienen dat dus spilziek is uitgegeven. Want daarom worden het dure bewonerskaarten en komen er geen escapeparkeerplekken aan de rand vd stad, voor bewoners en bezoekers met auto+vouwfiets.
    Voortaan graag niet meer spreken van overheidsuitgaven maar gewoon van collectieve uitgaven.

  4. Bebe

    Zou fijn zijn als het CDA en de andere partijen zich ook zouden buigen over alle reclameborden en terrassen die het onmogelijk maken met een rolstoel gebruik te maken van de publieke ruimte.

  5. Jozias

    Het CDA probeert weer eens wat ophef te voorzaken voor eigen gewin (niet doorhebbende dat de meeste mensen in de stad echt wel begrijpen dat er EN wat minder ruimte voor de auto dient te zijn EN dat er betaald moet worden voor gebruik auto> zie uitslagen verkiezingen in Utrecht). Het autobezit en autogebruik daalt bovendien in de grote steden.

    Een beetje op emoties inspelen hier.

    Guttegutguttegut,

    Er zijn ontheffingen voor mensen met een beperking. Als sinds jaar en dag. Het enige dat daar niet goed aan gaat (af en toe) zijn ambtenaren die hun werk niet goed doen; iets dat wel een probleem is De regels zijn er wel gewoon al en daar is niks mis mee.

  6. Wim

    Voor een ieder wordt het een probleem als dat betaalt 0arkeren er komt een heel gedoe als je op visite gaat en er een verjaardag of feestje is.
    Die graaiclub moet gewoon opzouten , maar ja onze studenten zorgen dat ze er zijn en als ze klaar zijn gaan ze lekker buiten wonen

  7. Wil

    @wim: je visite kan ook met of, fiets of benenwagen komen. En waar die sneer naar studenten voor nodig is, is mij een raadsel. Zeker zelf nooit kunnen/mogen studeren.

  8. Jozias

    @Wim

    Veel studenten gaan nog niet eens stemmen.

    Hou eens op met die domme mythe dat het Utrechts beleid bepaalt wordt door studentenstemmen. Dat is onjuist. 1 blik op de kiesuitslagen maakt duidelijk dat Utrecht EN progressief stemt en op de VVD (in Leidsche Rijn met name); gemiddeld genomen de afgelopen 20 jaar.

  9. Statler

    @Jozias:
    kijk eens op Utrecht monitor, zoek op auto. Het resultaat zal u verrassen, zoniet dan bent u bewust misinformatie aan het verspreiden.
    CDA: doet niets anders dan de college-partijen, zich profileren. Nb: verkiezingsuitslagen zijn, gezien de klaarblijkelijke toename van het autobezit, geen afspiegeling van de Utrechtse populatie. Niet verwondelijk, de opkomst was historisch laag.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  10. Jozias

    @STATLER

    Ik zie geen enkele onderbouwing van uw claim. Grappig ook, iemand anders van desinfo beschulďigen terwijl je zelf voortdurend desinfo verspreid

    Ja: tijdens corona zijn er ietwat meer auto’s aangeschaft.Korte opleving.

    Toch is er een meerjarige dalende trend van autobezit (en gebruik) in de grote steden over een langere periode.

  11. Utrechtvoorutrecht

    @Wim Volgens mij geldt dit voor een groot gedeelte van Utrecht al. Omdat anderen zo nodig naar de binnenstad willen met de auto, betalen de bewoners.

  12. Jeroen

    @FH

    GPK zijn per definietie niet duur. Daar zijn vastgestelde leges voor. Hooguit de kosten van een keuringsarts, maar dan ben je er ook weer voor 5 jaar vanaf.

    Ik heb het idee dat de mensen die nu buiten de boot vallen die gene zijn die door de keuringsarts worden afgewezen voor een GPK. Desalniettemin toch niet heel “inclusief”.

  13. Rutger

    CDA probeert nog wat discussie uit te lokken, de coalitie partijen zitten zo aan het akkoord gebonden dat die de komende 3 jaar niet meer zelf een koers kunnen bepalen.

  14. Nina

    Wie slecht ter been is, heeft niet direct recht op een invalidenkaart.

    Utrecht alleen nog voor de mobiele mens die kan lopen en fietsen. Geweldig, toch?

    Het draagt alleen niet zo bij aan de inclusieve samenleving…..

  15. Zuilen

    @Jeroen

    Het is niet eenvoudig om een parkeerkaart te krijgen. Alleen bij een zware handicap wordt die verstrekt. Mijn vrouw kan slechts enkele minuten lopen maar is door keuringsarts niet gehandicapt genoeg verklaard.
    En alle reageerders moeten beseffen dat de bevolking vergrijst. Er ken steeds meer 70-plussers die slecht ter been zijn

  16. Statler

    @Jozias:
    ik moest glimlachen, u schrijft van alles, maar geen getallen, geen percentages,
    niets. De trend is neerwaarts? Prognose landelijk jaarlijks + 1%. Grote steden inderdaad dalend, maar den Haag is al jaren trend omhoog. Utrecht, (waar het hier over gaat ) had geen tijdelijke corona oprisping maar al jaren een stijgende trend die groter is dan de bevolkingstoename. 2018 102572 personenauto’s, 2019 103995, 2020 105410, 2021 108447. Van 295 personenauto’s per 1000 inwoners naar 302 per 1000 inwoners. Corona gaf alleen een versnelling in een toch al stijgende trend.
    Ik weet niet waar u uw informatie vandaan haalt maar mogelijk leeft u in een parallel universum. Overigens ben ik geen voorstander van ongelimiteerd autogebruik in deze stad, maar mijn bezwaar tegen dit bestuur is het wegnemen van acceptabele alternatieven, als bvb fijnmazig OV.
    NB: geef eens wat voorbeelden van mijn “voortdurende desinfo”. Misschien kan ik er iets van leren.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  17. Jozias

    @ STATLER

    Leuke getallen. Ze hebben alleen geen waarde zonder bronvermelding/ bronvermeldingen.

    Hier wel een echte en betrouwbare bronnen:

    https://www.tankpro.nl/elektrificatie/2022/02/23/autobezit-in-de-steden-neemt-af-daarbuiten-juist-toe/?gdpr=deny (2023)

    https://autodelen.info/publicaties/autobezit-klimaatmonitor (2016:

    https://klimaatmonitor.databank.nl/Jive?sel_guid=0cd1058b-1cb3-4fab-b213-121a4676588e (2016)

    Je kijkt bij trends ook nog eens altijd naar langjarige gemiddelden.

    De groetjes nog en succes met uw fantasatietjes. U bent een fantast. Daar wees Lexus u ook al op in een ander topic.

  18. Exces

    @Staler

    De uitslag van de gemeenteraadsverkiezing in 2022 was niet historisch laag. Hoger dan in 2014 bijv. en gewoon passend in een meerjarige trend:

    2022: 56%
    2018: 59%
    2014: 54%

    Meer dan de helft van de Utrechters sttemt. Stem je niet dan ligt die verantwoordelijkheid bij jou zelf. Ben je ontevreden? Wordt je lid van een partij of richt je er 1 op.

  19. Jeroen

    @Zuilen, dus voor 70-plussers met een auto die blijkbaar om een of andere reden niet met het openbaar vervoer kunnen moet het hele parkeerbeleid op de kop?

  20. Statler

    @Exces:
    u heeft gelijk, een historisch dieptepunt lag in 2010, met 52,5%. Een topje in 2018 van 59%, gevolgd door het dipje van 2022. Goed dat u me scherp houdt.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  21. Statler

    @Jozias:
    een laatste fantasietje dan. Blijkbaar ziet u de gemeente Utrecht niet als echte of betrouwbare bron. Toch maar een 2e poging: utrecht monitor.nl ,zoek op auto.
    Het resultaat zal u mogelijk niet aanstaan. Het zijn in elk geval weer die “leuke getallen”.
    Ik had eerder al aangegeven dat in de steden een dalende trend is, uw bronnen zijn dan ook geen verrassing. Maar Utrecht is al pre corona aan het stijgen procentueel, absoluut en aantal per persoon. Een trendbreuk. Te verwachten is dat die breuk redelijk snel gerepareerd zal gaan worden.
    Overigens apart dat u @Lexus er bij haalt.
    Ik laat dit item verder voor wat het is.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  22. Jozias

    @ Statlert

    U beweert van alles, maar staaft niets met feiten.

    Eerst noemt u getallen zonder bron.

    Nu noemt u een bron zonder een enkele verwijzing, zonder link, omdat u toch weet dat reaguurders lui zijn en niets checken.

    U kunt weer wat vinkjes zetten op de checklist: verspreider van desinformatie. Uw doel is weer behaald. Lekker verwarring zaaien, lekker twijfel zaaien, een alternatieve “waarheid” erin gooien, het wantrouwen in overheid nog verder voeden, tegenstellingen creëren tussen groepen mensen (poalriseren), etc., etc..

  23. Scherpschutter

    Komt het CDA nu mee. Al decennia de afbraak van de complete infrastructuur van de stad gefaciliteerd en gesteund, en dan maken ze zich zogenaamd ineens zorgen over de bereikbaarheid voor automobilisten met een beperking…LOL

    Man man man. Wie stemt toch op dit soort figuren? Wie zijn toch die mensen?

  24. JdV

    @statler: zucht. Het autogebruik in utrecht is niet alleen het gebruik van inwoners. Hele hordes mensen komen van buiten utrecht dagelijks naar de stad en maken daarvoor gebruik van wegen en parkeerplaatsen. U bent als iemand die 2 auto’s minder in zijn straat ziet staan en dan tot de conclusie komt dat het autobezit in NL met 20% afneemt. Hetzelfde voor de tegenstanders van de verbreding van de A27. Het is een rijksweg en heeft weinig te doen met Utrecht. Hij stopt niet in 030 dus veel gebruikers rijden gewoon door waar ze nu nog stl staan. Maar goed, blijf fijn in uw bubbel. Fiets ze.

  25. Jan

    @Jozias

    Hier is de bron van Statler: https://utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto

    Geen desinformatie dus en wat recentere cijfers dan waar u mee komt.

  26. Statler

    @Jozias:
    de gevraagde bron. Er is inderdaad behoefte aan, blijkt.
    https://utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  27. Statler

    @JdV:
    de discussie ging over de toename van het particuliere autoBEZIT in Utrecht sinds 2018, hierbij is geen sprake van auto’s van buiten. Ik verkeer in de comfortabele situatie van een Zweedse station en Franse petite voor de deur en een Duitse motor in de schuur . Daar staat ook mijn fiets, dus mijn bubbel is goed gevuld. Ik kijk derhalve, in tegenstelling wat u blijkbaar denkt, vanuit verschillende hoedanigheden naar het verkeer in en rond Utrecht.
    Op een informatiesite van de gemeente, Utrecht monitor, staat info over de stijging van het particuliere autobezit vanaf 2018. https://utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto
    Ik weet niet of ie werkt, 2e keer dat ik zo’n link maak. 1e is naar @Jozias gegaan, die er om vroeg.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).