CDA Utrecht wil ‘verkeershufters’ aanpakken | De Utrechtse Internet Courant CDA Utrecht wil ‘verkeershufters’ aanpakken | De Utrechtse Internet Courant

CDA Utrecht wil ‘verkeershufters’ aanpakken

CDA Utrecht wil ‘verkeershufters’ aanpakken
Archieffoto 't Goylaan in Utrecht
Het CDA Utrecht wil meer politie en handhaving inzetten om de verkeersveiligheid in Utrecht te verbeteren. De partij richt zich vooral op een aantal ‘beruchte’ verkeerspunten zoals ’t Goylaan, de Rijnlaan en Oudenoord.

Het CDA Utrecht wil meer politie en handhaving inzetten om de verkeersveiligheid in Utrecht te verbeteren. De partij richt zich vooral op een aantal ‘beruchte’ verkeerspunten zoals ’t Goylaan, de Rijnlaan en Oudenoord.

Sander van Waveren van het CDA heeft daarvoor gepleit tijdens een debat over het nieuwe Integraal Veiligheidsplan, dat donderdag werd besproken. Het CDA vindt dat verkeersveiligheid in het nieuwe veiligheidsplan nadrukkelijker de aandacht zou moeten krijgen.

De partij zegt dat verschillende verkeerspunten in Utrecht berucht zijn, omdat daar vaak verkeersregels overtreden worden. Voorbeelden van zulke verkeerspunten zijn: ’t Goyplein, de Pijperlaan, de Rijnlaan, Oudenoord en het stationsgebied. Er zou nu te weinig aan worden gedaan.

Van Waveren: “Wij denken dat verkeershufters hun gedrag zullen aanpassen, als je vaker een verkeersagent neerzet die boetes uitdeelt. De gemeente moet natuurlijk zorgen voor goede inrichting van straten, maar soms is de politie echt nodig.”

De burgemeester gaf aan meer inzicht in de capaciteit van bijvoorbeeld handhaving te geven. Van Waveren hoopt dat dit op korte termijn dan ook zal leiden tot meer handhaving op straat en een verbetering van de verkeersveiligheid.

12 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Chapeau CDA. Verkeershufters kun je niet hard genoeg aanpakken. Zoals fietsers zonder licht, fietsers op de stoep, fietsers die door rood rijden, fietsers die geen richting aangeven, snorscooters die hetzelfde doen als fietsers, buschauffeurs die veel te hard rijden, fietsers die tegen het verkeer inrijden, vrachtwagens die op willekeurige plekken hun wagen stilzetten, fietsers die in het voetgangersgebied fietsen, bontkraagjes in zwarte vw’s die veel te hard rijden, automobilisten die niet hands free bellen.
    Pak ze!!!!

  2. Liane

    Tja, je gaat de politiek in, omdat? Je niks weet van bestaand eregelgeving en wetgeving.

    we hebben voldoende wetgeving en regelgeving in Nederland om verkeersovertreders, die bedoelen ze namelijk, aan te pakken.

    Echter, er is geen politiecapaciteit dankzij de nationale politie en dus dankzij de VVD. De Burgemeester mag niet meer eigenhandig bepalen hoeveel agenten hij nodig heeft. Hij krijgt ze. Er is landelijk te weinig capaciteit om echt goed te kunnen optreden. Dat moeten ze bij het CDA in een dermate grote stad als Utrecht toch ook weten, dat het zo werkt. Anders heb je er niks in de gemeentepolitiek te zoeken. Lijkt alsof er weer even gescoord moet worden door het CDA. Er zal wel weer wat rond gaan in de stad en men moet even bonuspuntjes scoren. Overigens zat het CDA landelijk in e de kabinetten met de VVD die de nationale politie en de giga bezuinigingen badacht hebben. Dat je het maar even weet.

  3. AP

    Helemaal eens om verkeershufers aan te pakken. Daarnaast echter ook kijken naar de oorzaak van dit gedrag. Slechte doorstroming en foutieve afstelling van VRI’s ( verkeerslichten) leiden tot frustratie en lokken dit gedrag als het ware uit.

  4. Erwin

    Handhavers van de gemeente hebben geen enkele zeggenschap met betrekking tot het RVV en de WVW.
    De politie is de laatste jaren zo afgeknepen en hebben zo veel werk op hun bord liggen dat verkeer geen prio heeft.
    Het CDA roept dus maar wat.

  5. Yoshua

    Vreemd verhaal,verkeershufters aanpakken op rotondes en kruisingen waar vooral gemotoriseerd verkeer is.
    Laat ze de echte verkeershufters maar eens aanpakken.
    Tussen 16.00 en 19.00 uur kan je duizenden verkeershufters vangen op het traject Wilhelminapark- Nobelstraat.
    Misschien is 1 op de 10 automobilisten een verkeershufters.
    10 van de 10 fietsers zijn verkeershufters, die moeten ze aanpakken.
    € 500.- boete per fietsende verkeershufter, en de stad wordt schathemeltje rijk.

  6. Utregter

    Het Fietsterrorisme of Fietshufterij is erg groot in Utrecht en fietsers worden al jaren op geen enkele wijze aangepakt door de Linkse Politiek. Door ROOD rijden is bijvoorbeeld heel normaal in Utrecht. Geen richting aangeven en ga zo maar door.

  7. blm

    Mis Overvecht in het rijtje (gebeuren veel ongelukken), en de Singel (bewezen veel te hard/hufterig gereden)… en ja wat wordt verstaan onder verkeershufters? alle verkeersdeelnemers die regels overtreden of gevaarlijk rijden? Dus iid ook fietsters zoals hierboven al genoemd.

  8. Wim Vreeswijk

    Utrecht is op 5 gemeentes ná de meest overbevolkte gemeente van heel Nederland, met uiteraard hierbij extreem veel verkeerscongestie en hierdoor ontstane irritatie bij de vele chauffeurs. Desondanks gaat de gemeenteraad onverminderd door met het steeds voller proppen van Utrecht. Je kunt beter de verkeerspolitie naar Lotte van Hooijdonk sturen om haar te waarschuwen voor haar megalomane bevolkingsplannen op slechts 94 km2.

  9. Katja

    Ga eens posten op de ASW ? Kun je veel geld ophalen (contant afrekenen !)

  10. Cico

    CDA is goed in open deuren intrappen zonder iets te specificeren. Iedereen wilt iets tegen verkeershufters (ook al zijn we dat soms zelf).
    Waar haalt het CDA de politie capaciteit vandaan? Dat schijnt nogal een ding te zijn de laatste jaren.

  11. Toine Goossens

    @ Liane en Cico,

    Verkeersregel handhaving gaat elektronisch. Dat wordt betaald door de wegbeheerder, dat is de gemeente, dus Lot van Hooijdonk.
    Utrecht handhaaft ook parkeerovertredingen al lang elektronisch. Wie Den Haag kent, die kijkt wel uit, daar is een prent is zo verdient. Laat dat nou een stad zijn waar de VVD al heel lang in het college zit.

    De ANWB leden vinden Utrecht de meest onveilige stad van Nederland. De meest onveilige kruispunten van Nederland liggen in Utrecht. Dat krijg je met slecht beleid dat louter naar de vervoerswijze kijkt en weginrichting ondergeschikt vindt aan politieke dogma’s.

    Een wethouder die alleen voor de eigen achterban opkomt, is geen objectief bestuurder.

  12. Piet Snot

    @ Toine Goosens

    Volgens mij is 1) de gemeente niet de weggeteerde van alle wegen, maar zitten er ook provinciale wegen tussen.

    2) Elektronische handhaving is niet de oplossing om verkeershufters aan te pakken, zoals dus ook blijkt, want er is al voldoende elektronische handhaving en toch hebben we nog genoeg mensen die zich niet aan de regels houden. Dan heb je dus gewoon politie op de weg/ op straat nodig. Daarvoor heb je veel meer capaciteit nodig en dis is er nu net niet vanwege de VVD en het CDA (landelijk).

    3) Ik ben wel benieuwd naar cijfers van het ministerie waaruit blijkt dat de gevaarlijkste kruispunten van het land in Utrecht liggen. Alle 10 de gevaarlijkste? Ik ben benieuwd.

    @ Utregter, gaan we weer lekker niet gefundeerd anti-links roeptoeteren?

    In Utrecht wordt COLLEGE-beleid gevoerd, het is dus niet zo dat Groen Links kan doen wat ze wil. Een Groen Links wethouder doet dat wat het college wil. Waar D’66 dus nu over gaat en waar in het vorige college deze laatst genoemde samen met de VVD een grote rol in had. Niks links aan dus, maar collegebeleid van meerdere partijen. Maar deze feiten/ deze waarheid wil er vaak niet in. Ook niet herhaaldelijk vermelden en herhaaldelijke uitleg. Waarschijnlijk lees je dit topic of deze reactie zelfs niet meer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).