CDA woedend: ‘Verkeersinfarct bij Westplein dreigt door manipulatie nieuwe verkeersplannen’ | De Utrechtse Internet Courant CDA woedend: ‘Verkeersinfarct bij Westplein dreigt door manipulatie nieuwe verkeersplannen’ | De Utrechtse Internet Courant

CDA woedend: ‘Verkeersinfarct bij Westplein dreigt door manipulatie nieuwe verkeersplannen’

CDA woedend: ‘Verkeersinfarct bij Westplein dreigt door manipulatie nieuwe verkeersplannen’
Uit nieuwe berekeningen blijkt dat de verkeerseffecten van het nieuwe verkeersbeleidsplan van het college van B&W veel te positief worden voorgesteld. Het CDA liet de plannen doorrekenen door de ambtenaren van de gemeente. Daaruit blijkt dat het college bij de berekeningen voor het Westplein bewust het laagste groeiscenario wordt aangehouden, terwijl dat er niet bij verteld wordt. Het CDA is woedend.

Uit nieuwe berekeningen blijkt dat de verkeerseffecten van het nieuwe verkeersbeleidsplan van het college van B&W veel te positief worden voorgesteld. Het CDA liet de plannen doorrekenen door de ambtenaren van de gemeente. Daaruit blijkt dat het college bij de berekeningen voor het Westplein bewust het laagste groeiscenario wordt aangehouden, terwijl dat er niet bij verteld wordt. Het CDA is woedend.

Ook blijkt dat het nieuwe verkeersplan, waar naar verluid zeker €100 miljoen extra voor nodig is, alleen op de Waterlinieweg een substantiële vermindering van het aantal auto’s veroorzaakt. CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren is woedend over de zoveelste manipulatie van het college met de verkeersplannen: “De inwoners en ondernemers van Utrecht wordt een reactie gevraagd op deze plannen, maar de echte effecten zijn door het college achtergehouden. Door voor essentiële punten met een laag groeiscenario te rekenen, in plaats van de hele bandbreedte te laten zien, wordt Utrechters een rad voor ogen gedraaid.”

Berekening Westplein

Van Waveren legt uit wat voor effecten de plannen hebben bij het Westplein. “Het college geeft in het eigen verkeersplan aan dat het autoverkeer op het Westplein naar 15.000 per dag zal dalen. Dat was nodig om aan een amendement van de coalitiefracties te voldoen, waarin dat als maximum werd gesteld voor een ‘maaiveld’-oplossing, zonder tunnel. Uit de berekeningen in opdracht van het CDA blijkt dat als Utrecht groeit naar de (door het college voorspelde!) 400.000 inwoners het werkelijke aantal auto’s een derde hoger zal liggen. Daarmee zijn er fundamenteel andere keuzes nodig om het verkeer naar het centrum toe te leiden.”

Het collegeplan (links) voor het Westplein volgens het lage groeiscenario – max 360.000 inwoners -versus de ambtelijke doorrekening (rechts) voor 400.000 inwoners. Het aantal auto’s op het Westplein daalt niet naar 15.000 auto’s per dag, maar naar ca. 20.000.
Het collegeplan (links) voor het Westplein volgens het lage groeiscenario – max 360.000 inwoners -versus de ambtelijke doorrekening (rechts) voor 400.000 inwoners. Het aantal auto’s op het Westplein daalt niet naar 15.000 auto’s per dag, maar naar ca. 20.000. Grafieken via CDA.

Effecten minimaal

Op de kaart met de effecten, die het CDA liet maken, blijkt dat er alleen een grote verschuiving is van de Waterlinieweg naar de A27. Het verkeersplan maakt verder voor het autoverkeer nauwelijks verschil ten opzichte van geen extra maatregelen nemen. Van Waveren: “Als dit plan met alle maatregelen en euro’s die het gaat kosten zo weinig effect heeft moeten we ons serieus afvragen waarom we eraan beginnen. Ik vraag me ook oprecht af waarom het college zelf deze berekeningen niet heeft laten maken.”

Het CDA liet de effecten van het nieuwe plan voor 2025 (‘Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen’) doorrekenen ten opzichte van het bestaande beleid. Dan blijkt dat er een schuif plaatsvindt van Waterlinieweg naar A27 en dat 4 andere routes in de stad tot maximaal 1500 auto’s per dag minder te verwerken krijgen. Voor alle overige routes is het effect niet waarneembaar.
Het CDA liet de effecten van het nieuwe plan voor 2025 (‘Slimme routes, slim regelen, slim bestemmen’) doorrekenen ten opzichte van het bestaande beleid. Dan blijkt dat er een schuif plaatsvindt van Waterlinieweg naar A27 en dat 4 andere routes in de stad tot maximaal 1500 auto’s per dag minder te verwerken krijgen. Voor alle overige routes is het effect niet waarneembaar.

De CDA-fractie vindt dat het college eerst helderheid moet geven over de verkeerscijfers voordat verder gewerkt wordt. De huidige plannen geven volgens de partij bewoners, ondernemers en belangenorganisaties geen duidelijk beeld van wat er gaat gebeuren. Van Waveren: “Het college heeft als motto ‘Utrecht maken we samen’ gekozen. Wat het CDA betreft betekent dat niet dat de helft van het werk door de oppositie gedaan moet worden. Verkeerswethouder Van Hooijdonk heeft de plicht om de inwoners én de raad volledig te informeren. Het moet eens opgehouden zijn met de plannenmakerij die vooral gericht is op mooie persberichten in plaats van daadwerkelijke verbeteringen voor de inwoners en bezoekers van de stad.”

De gemeente heeft inmiddels gereageerd.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Johan

    Het was al langer bekend dat onze verkeerswethouder van Lotje is getikt. Maar dat ze willens en wetens de cijfers manipuleert om haar verkeerspestmaatregelen door de gemeenteraad te duwen is van een ontluisterende andere categorie: valsheid in geschrifte, rijp voor het doen van aangifte.

  2. utrechtse vogel

    Nou, haar LOT lijkt me bezegeld.

  3. Jeroen

    Heeft van Hooijdonk hier al op gereageerd?

  4. Johnny

    Ook onthutsend: dat de VVD – de partij die zich toch voor bereikbaarheid en daarmee samenhangende economische groei zou moeten sterk maken – zich zo makkelijk door onze sjoemelwedhoudster in de luren heeft laten leggen.

  5. Peter V

    Klasse CDA dat jullie eindelijk in opstand komen.

    Lotje wil van Utrecht een dorp maken, en dan ook nog met de cijfers knoeien.

    Gauw weer naar de provincie sturen en zorgen dat het centrum weer goed bereikbaar is voor inwoners en bezoekers die nu ontmoedigd worden. Lekker voor de middenstand.

    Gauw beginnen met een groene zone…..je staat alleen maar stil in de stad.
    scheelt heel veel uitlaatgassen.

  6. MR

    Misschien moeten we dan nog meer ons best gaan doen om die door het college voorspelde daling van het verkeer wél te halen. Hoeven we niet te stoppen met de werkzaamheden en het is beter voor mens en milieu.

  7. Geenstijl@Utrecht

    Ik begrijp niet dat GroenLinks stemmers zich zo laten bedonderen door hun partij, en dan nog vertrouwen hebben in deze zgn groene partij.
    Voor echt groen moet je echt bij de klimaatpartij van Kees van Oosten zijn, die heeft pas verstand van zaken, zeker wat betreft de cijfers en de feiten.

  8. Jeroen

    Leuk idee MR, hoe wilde je dat gaan doen?

  9. Roderik

    Ik sta normasl gezien niet achter een party die geloof en politiek samen uitstraslt maar hulde aan het CDA hopelijk een ommekeer in de discussie en toch een tunnel onder het westplein die helemaal aansluit op de daalse tunnel. Dan ook nog even vanaf de graad van roggeweg een ondergrondse aansluiting op de nieuwe parkeergarages die er aan de jaarbeurs zijde komen. Dan zijn we een hoop rokend blik kwijt uit het straatbeeld terwijl het centrum wel bereikbaar blijft.

  10. Stronk

    Wat ik nou erg zwak vind is dat die politieke partijen dat narekenen van door het college verstrekte cijfers alleen doen als de visie hun niet bevalt!

    Lot past in Utrecht echt prima in een traditie van met verkeerscijfers sjoemelende bestuurders, dat heeft de heer van Oosten jaren geleden in zijn zwartboek op een voor iedereen navolgbare manier netjes voorgerekend. Als je iets meer dan basisschool had gevolgd was het met deze gegevens volstrekt duidelijk dat er gewoon ronduit gefraudeerd werd, en het heeft mij altijd ernstig verbaast dat hier vanuit de gemeenteraad gezien hun controlerende functie in onze staatsinrichting nooit iets mee gebeurde.

    Alleen gebeurde dat sjoemelen toen dus om projecten door te laten gaan waar CDA en VVD zelf groot voorstander van waren!
    Bij het voor autoverkeer zo bereikbaar mogelijk maken van (verkeer aantrekkende) projecten van hun bouwende vriendjes in het Centrum en HC was geen kunstje te min om maar niet toe te hoeven geven dat de luchtkwaliteit daardoor omlaag ging, en je daar volgens Europese normen dus eigenlijk niet meer mocht bouwen.

    Ik begrijp hieruit dat correct met cijfers omgaan in de Utrechtse politiek dus alleen relevant is als de daarmee onderbouwde visie niet in je straatje te pas komt, want anders ben je “een notoire dwarsligger” waar men niet mee in discussie wenst te gaan omdat “zijn toon je niet aanstaat” !
    Misschien tijd voor welgemeende excuses vanuit de politiek aan dit soort “dwarsliggers” die al jaren betogen dat die cijfers van de afdeling verkeer met alle politieke winden meedraaien en maar weinig met de werkelijkheid te maken hebben?

  11. Lex

    Hebben we nog kritische Journalisten in Utrecht die de gemeente politiek op de voet volgt ?

  12. Rob

    “Leuk idee MR, hoe wilde je dat gaan doen?”

    >>> “Alle bedrijvigheid het land uit, om te beginnen uit Utrecht”.

    Dat lijkt wel het credo te zijn van GroenLinks en met name het gemeentelijk verkeersbeleid hier. Het werkt ook nog, laatst zagen we nog een artikel over een bedrijf wat het hier niet meer zag zitten door de waardeloze bereikbaarheid en het betaald parkeren. De successen worden behaald, dus het beleid wordt verder uitgebouwd.

  13. Paul

    Manipulatie van cijfers is de gemeente niet vreemd. Jarenlang werden en worden? de luchtcijfers anders voorgesteld dan ze zijn.
    Zie artikelen van Kees van Oosten hierover.

  14. Michel Post

    En dat terwijl 15.000 auto’s per dag op het Westplein al veel te veel was om er een rustige stadsstraat van de te maken met 30 km per uur. Om het Westplein te redden is er een tunnel nodig, om de stad te redden is een tunnel nodig maar een rigoureuze autoknip bij de Daalse tunnel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).