Celstraf geëist voor veroorzaken dodelijk ongeval in Utrecht Celstraf geëist voor veroorzaken dodelijk ongeval in Utrecht

Celstraf geëist voor veroorzaken dodelijk ongeval in Utrecht

Celstraf geëist voor veroorzaken dodelijk ongeval in Utrecht
De 59-jarige automobilist die vorig jaar betrokken was bij een ongeluk op de Biltse Rading in Utrecht waarbij twee personen om het leven kwamen moet drie maanden de cel in, als het aan het Openbaar Ministerie ligt.

De 59-jarige automobilist die vorig jaar betrokken was bij een ongeluk op de Biltse Rading in Utrecht waarbij twee personen om het leven kwamen moet drie maanden de cel in, als het aan het Openbaar Ministerie ligt.

Twee broertjes en hun oppas stonden vorig jaar april te wachten bij de oversteekplaats bij de Biltse Rading. Toen zij bij een groen licht wilden oversteken werd een van de jongetjes en de oppas geraakt door een auto die op dat moment door rood reed. Het jongetje en de oppas komen te overlijden.

“De nachtmerrie van iedere ouder is voor de ouders van het jonge slachtoffer die dag werkelijkheid geworden. Dat zijn broer getuige is geweest maakt dit alles zo mogelijk nog verdrietiger. Ook de kinderen van de oppas hadden hun moeder nog graag zoveel langer bij zich gehad. Twee gebroken gezinnen, elk op hun eigen manier”, zei de officier van justitie.

“Verdachte was dusdanig langdurig afgeleid dat de hele verkeerssituatie aan haar voorbij is gegaan”, aldus de officier van justitie. Het Openbaar Ministerie meent dat er sprake is van dood door schuld.

Het Openbaar Ministerie eist 6 maanden gevangenisstraf waarvan 3 maanden voorwaardelijk tegen de 59-jarige vrouw uit Huizen voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval. Ook zou de vrouw twee jaar niet meer mogen rijden. De rechtbank doet volgende maand uitspraak.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Rob

    Effectief 3 maanden cel en 2 jaar met het OV..

  2. Koel Hoofd

    Zie hier de reden waarom je niet door een rood stoplicht moet rijden:
    OM eist straf voor dood door schuld want
    A het mag niet
    omdat
    B het gevaarlijk is en tot (zwaar) gewonde en/of dodelijke slachtoffers kan leiden.

    oozaak = gevolg

    Datzelfde geld overigens voor fietsers en overige verkeersdeelnemers…
    Dat geeft overigens geen garantie op dat je niet wordt platgereden indien je je wel aan de verkeersregels houdt, maar het reduceert wel de kans daar op.

    Sterkte voor de nabestaanden en aangeklaagde.

  3. Thommie

    Is 3 maanden (of 6 maanden) een passende straf voor wat hier is gebeurd?

  4. Lombokker

    @Koel Hoofd

    Zie hier de reden waarom je niet ‘heel even’ op je telefoon moet kijken als je aan het verkeer deelneemt.

  5. Wim van Kreel

    Las in het AD dat ze alweer bellend achter het stuur zat. De dood van twee mensen heeft schijnbaar weinig indruk gemaakt

  6. Wim van Kreel

    Las in het AD dat ze weer bellend achter het stuur zat. De dood van twee mensen maakt wein indruk op deze vrouw

  7. Le coq sportif

    Door rood rijden is in Utrecht de normaalste zaak van de wereld. Zo fokking veel mensen rijden bewust door rood. Maar ach, handhaving, das war einmal. Pas als er doden valllen wordt er opgetreden

  8. DvR

    Wat is er eigenlijk geworden van die dodelijke aantijding op de Marnedreef, heb er niets meer over vernomen. Inmiddels anderhalf jaar gelden..

    https://www.duic.nl/algemeen/politie-voert-op-verschillende-snelheden-remproef-uit-in-onderzoek-naar-dodelijke-aanrijding-op-marnedreef-in-utrecht/

  9. Toine Goossens

    @DvR,

    Daar is de verkeerssituatie niet veranderd. Terwijl dat heel eenvoudig is. Vijftien meter verder is een oversteek met voorrang. Het het oversteken op deze gevaarlijke plek op en het probleem is opgelost.
    Nee dus, die verkeersambtenaren zijn druk met het volgende Stadsboulevardproject. Geld én tijd verspillen aan iets wat goed functioneert.

  10. DvR

    @Toine
    Het ging meer om de veroorzaker, er stond een enorm remspoor en volgens ooggetuigen kwamen ze met een noodgang langs. Ik heb over een rechtzaak niets meer vernomen.

  11. Ies

    @Le coq sportif, denk je echt dat er wordt opgetreden nadat er doden zijn gevallen? Op de Niels Bohrweg zijn een paar jaar terug twee fietsers doodgereden. Terwijl al lang duidelijk is wat het probleem is, en de oplossing heel makkelijk uit te voeren is, verandert er gewoon helemaal niets. Idem bij Vleutenseweg en Biltse Rading. Er is geen geld voor, zeggen ze dan. Ze geven het liever uit aan de nutteloze transformatie van de Maliebaan.

  12. erwin

    @DVR: ja dat was een ieder wel duidelijk dat je dat bedoelde maar Toine wilde toch even een sneer naar de gemeente en ambtenaren kunnen maken dus vandaar.

  13. Toine Goossens

    Inderdaad, het gaat erom hoe en waarom de gemeente prioriteiten vaststelt. De belangrijkste prioriteit is veiligheid. Dat betekent het zo herinrichten van wegen dat de kans op een ernstig ongeval is geminimaliseerd.

    Burgers weten heel goed welke plekken dat zijn. Dus zou ook de gemeente dat kunnen weten. Een wethouder die zich daar verantwoordelijk voor voelt laat een inventarisatie van als onveilig ervaren plekken uitvoeren en analyseert vervolgens oorzaken, ervaringen en oplossingen.

    Dat daar geen tijd of geld voor is is een eufemisme. Dat geld en die tijd is er. Echter beiden worden verspild aan het verfraaien en inkrimpen van de binnenring. Wanneer wordt de politiek verantwoordelijke wethouder Lot van Hooijdonk door de Raad ter verantwoording geroepen? En als zij weigert om de prioriteiten te wijzigen, dan is een volgende motie van wantrouwen nodig.

  14. Pee

    3 maanden voor dood door schuld , belachelijk weinig.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).