Centraal Museum verwerft belangrijk werk over Utrechtse stadsgeschiedenis | De Utrechtse Internet Courant Centraal Museum verwerft belangrijk werk over Utrechtse stadsgeschiedenis | De Utrechtse Internet Courant

Centraal Museum verwerft belangrijk werk over Utrechtse stadsgeschiedenis

Centraal Museum verwerft belangrijk werk over Utrechtse stadsgeschiedenis
Foto: Centraal Museum
Het Centraal Museum heeft één van de twee schilderijen waarop de overgave van de stad Utrecht in het rampjaar 1672 is afgebeeld verworven. Op het schilderij is te zien dat het stadsbestuur van Utrecht de sleutels overhandigt aan de Franse koning Lodewijk XIV.

Het Centraal Museum heeft één van de twee schilderijen waarop de overgave van de stad Utrecht in het rampjaar 1672 is afgebeeld verworven. Op het schilderij is te zien dat het stadsbestuur van Utrecht de sleutels overhandigt aan de Franse koning Lodewijk XIV.

“Dit werk is belangrijk voor de Utrechtse stadsgeschiedenis. […] Tot nu toe bezat het Centraal Museum geen enkel stuk dat naar dit dramatische, maar ook cruciale moment in de Utrechtse geschiedenis verwijst”, zegt artistiek directeur Bart Rutten.

Voor zover bekend is er maar één ander werk waarop deze overgave is afgebeeld en dat schilderij hangt in Versailles, één van de woonplaatsen van Lodewijk XIV. De nieuwe aanwinst van het Centraal Museum, die ‘De overgave van de stad Utrecht op 30 juni 1672’ wordt genoemd, is ook afkomstig van het Franse hof.

Het schilderij is in opdracht van Lodewijk XIV gemaakt, en dat is te zien. Lodewijk, met triomfantelijke blik en zijn maarschalksstaf duidelijk zichtbaar, zit pontificaal op de voorgrond op zijn witte paard. Naast hem staan de uitgedoste Franse troepen. Ze steken duidelijk af tegen de in het zwart geklede Utrechtse bestuurders die de koning nederig de stadssleutels aanbieden.

De ommuurde stad
De komende maanden is het schilderij te zien in het Centraal Museum. “In de zomer van 2020 speelt het schilderij ook een glansrol in de grote tentoonstelling ‘De ommuurde stad’ waarin de geschiedenis van de Utrechtse stadsverdediging op diverse manieren zal worden verteld”, zegt conservator René de Kam.

5 Reacties

Reageren
  1. Martin W.J. de Bruijn

    Een geweldige aanwinst! En nu moet er na vele decennia hoognodig weer een expositie met een totaaloverzicht van de stadsgeschiedenis komen die recht doet aan het belang van Utrecht in het verleden. Als het Centraal Museum niet weet hoe dat moet — en daar lijkt het op — dan moet het maar eens een kijkje nemen in bijvoorbeeld Munster, waar een prachtig historisch stadsmuseum gratis voor iedereen toegankelijk is.

  2. Felix Visser

    Interessant schilderij. Gezien de datum op het werk – 1671 – is die overgave een lange-termijn voorbereiding geweest… Ook de spelling van de stadsnaam is curieus: UYTREQUE.
    Frankrijk toen al het centrum van de wereld. Alles valt nu op z’n plaats… ;o)

    @ Martin – vraagje: hoezo weet het Centraal Museum niet hoe dat moet? Wat moet?

  3. Léon

    Geweldige aanwinst! Hoe meer kaarten van Utrecht hoe beter. Ik kijk uit naar die expo in 2020.

    @ Felix: klinkt als een mooi fonetisch verfranste versie van Utrecht 😉

  4. Martin W.J. de Bruijn

    @ Felix Visser. Dat moet omdat een oude en eerbiedwaardige stad als Utrecht dat meer dan waard is. Dus ‘moet’ in de betekenis van ‘behoort’. En als je dat decennialang hebt nagelaten, dan heeft het er alle schijn van dat je niet weet hoe dat moet. Laten het Centraal Museum en de gemeente Utrecht dat maar als een aansporing beschouwen. Dan hoef ik al dan niet buitenlandse bezoekers niet meer uit te leggen dat zo’n staande expositie van de stadsgeschiedenis er niet is. Daar begrijpen ze meestal helemaal niets van.

  5. Felix Visser

    @ Martin : Akkoord, maar bedenk wel dat het verschijnsel ‘museum’ ongelofelijk onder (politieke) en derhalve financiële druk staat.
    Volgens een politicus die recentelijk een breed TV-podium kreeg omdat hij nu eenmaal bekend is, zeker niet omdat hij hoegenaamd maar IETS met kunst heeft, maar toch uit dien hoofde de meest recente, flagrante dooddoener over kunst – ‘Laten we eerlijk zijn, kunst is toch maar een hobby?’ – mocht ventileren.
    (NB een hobby waarvoor men in officiële en door de overheid gecontroleerde en gefinancierde instituten kan worden opgeleid tot beroepskunstenaar! Hoe gek kan het worden?).

    Dit even tussendoor als culturele klimaatschets.

    Maar laten we terugkeren naar het CMU. In de afgelopen 10-15 jaar is daar onder het vorige en het nieuwe directoraat heel veel veranderd. Het museum schenkt meer dan ooit aandacht aan de stad, haar geschiedenis en de voortbrengselen van plaatselijk en regionale kunstenaars. Kortom erfgoed en hedendaagse cultuur van de streek. Dat is goed en het veroordeelt stad en streek niet tot een ingekeerd en wereldvreemd gebied, maar voegt juist iets toe. Niet alleen maar de grote kunst, die overal ter wereld al wordt getoond in de hoop op de gunst van de horden, maar even tijd voor macro en wie weet, verwondering.

    Schrijf een serieus plan voor zo’n stadsmuseum, ga eens praten met Down Under, met Maarten van Rossem (die musea en geschiedenis een warm hart toedraagt). Misschien een idee om het leeg gekomen Oud-Amelisweerd nieuw leven in te blazen – onder auspiciën van het CMU? 50 vrijwilligers staan te trappelen om weer te beginnen!
    Het behang laten zitten, desnoods achter ontspiegeld glas, dat maakt het nóg kostbaarder – en is minstens goed voor bussen Chinezen. Simpelweg lijn 2 verlengen, combiticket met het CMU en klaar is Kees.

    O ja, bijna vergeten: de plaatselijke politiek, onze Raad, Schepenen en Burgervader warm praten en gember in het fondament steken om eens substantieel in de bus te blazen. Fluitje van een cent. Toch?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).