Chaos op A12: spookrijden en rode kruizen massaal genegeeerd | De Utrechtse Internet Courant Chaos op A12: spookrijden en rode kruizen massaal genegeeerd | De Utrechtse Internet Courant

Chaos op A12: spookrijden en rode kruizen massaal genegeeerd

Chaos op A12: spookrijden en rode kruizen massaal genegeeerd
Bestuurders op de A12 bij het Utrechtse knooppunt Oudenrijn hadden gisteravond massaal lak aan de rode kruizen. De Verkeersinformatiedienst (VID) telde in minder dan een half uur minimaal 50 tot 100 bestuurders die het verbod negeerden. 

Bestuurders op de A12 bij het Utrechtse knooppunt Oudenrijn hadden gisteravond massaal lak aan de rode kruizen. De Verkeersinformatiedienst (VID) telde in minder dan een half uur minimaal 50 tot 100 bestuurders die het verbod negeerden. 

De verbindingsweg vanuit Arnhem richting Den Haag en Den Bosch was wegens een ongeluk gesloten. Veel bestuurders kozen alsnog voor de parallelrijbaan en negeerden de rode kruizen. Een tiental bestuurders bedacht zich na 50 meter en reed achteruit op de snelweg of keerde de auto midden op de A12. Deze gevaarlijk situatie leidde bijna tot botsingen.

De VID en de Rijkswaterstaat informeerden de politie. Deze kwam even na 21:00 ter plaatse en daarna is geen enkele bestuurder de fout in gegaan. De bestuurders die de roze kruizen hebben genegeerd, zijn zover de VID dat kan zien, ontkomen aan een boete.

11 Reacties

Reageren
  1. Alert

    Hoezo ontkomen deze mensen aan een boete? Er hangen overal camera’s. Spookrijden zou eigenlijk inleveren van je rijbewijs moeten inhouden.

  2. kees berger

    Hoezo ontkomen? Hangen er nog steeds van die ‘low resolutie’ speelgoedcameraaatjes waar je tegenwoordig voor een habbekrats een HD dashcam voor in je auto kunt kopen. Op de A2 hangen wel camera’s die een nummerbord zelfs kunnen lezen (trajectcontrole) en die worden toch niet gebruikt. Misschien een ideetje om die wat meer verspreid op hotspots te hangen.

  3. Berrie

    Spookrijden, spookrijden… wat hadden ze dan moeten doen, rechtdoor rijden?

  4. @berrie

    Nee, niet doorrijden, stoppen en wachten natuurlijk.

  5. Leo

    geen boetes want politie voert acties.

  6. sowieso

    Ehm…is het niet een btje voorbarig te zeggen dat deze mensen de rode kruisen negeerden? Als ik daar elke dag zou rijden en het mag normaal gesproken wel, dan zou ik dat misschien ook over het hoofd zien. Vet gevaarlijk dus van rijkswaterstaat…

  7. Wesley

    Ik heb er gister zelf ook gereden ,Het was een gevaarlijk situatie. Ook de waarschuwingsborden waren niet tijdig te zien pas op 300 a 400 meter van het ongeluk . Foutje dus..

    Ik ben ook door gereden en ter plaatse gestopt en gevraagd of het de bedoeling was te stoppen of door te rijden. Desbetreffende onderzoeksmedewerker verzocht door te rijden met een arm zwaai zodat het verkeer niet vast zou lopen !

    Onduidelijk situatie

  8. @ sowieso en @ wesley

    Beiden reacties tonen aan dat jullie rijbewijs onwaardig zijn, net als zovelen. Het verkeer is geen spelletje.

    Op het filmpje is te zien dat de rode kruisen ver van te voren aangegeven worden. Sowieso geeft aan nog niet eens op de kruisen te letten, aangezien hij er dagelijks rijdt. Weet niet welke logica dat is?

  9. Frank

    Het probleem zit in de naïeve gedachte van de overheid i.c. rijkswaterstaat, dat als de overheid een maatregel treft met de haar ter beschikking staande middelen, die maatregel ook werkelijk feilloos opgevolgd wordt op de manier waarop zij voor ogen heeft, zonder zich ook maar in de geringste mate te bekommeren om de psychologie van de verkeersdeelnemer.

    Het probleem zit hier in het feit dat van een bepaalde richting (Den Haag/Rotterdam) *alle* rijstroken afgekruist zijn. In 95% van de gevallen is het zo, dat bij wegwerkzaamheden of calamiteiten slechts een deel van de beschikbare rijstroken afgekruist is, waardoor de weg naar de gekozen bestemming op z’n minst deels behouden blijft. De verkeersdeelnemer is er eenvoudigweg niet op bedacht dat het ook zo kan zijn dat een complete snelweg geblokkeerd is met kruizen, waardoor hij of zij een afslag zal moeten nemen die hem/haar van de bestemming afleidt.

    Verkeersdeelnemers wordt hier in feite meegedeeld dat je om naar Rotterdam/Den Haag te gaan, de afslag Amsterdam moet nemen. Dat is een onverstandige, want tegenstrijdige, maar op z’n minst onheldere aanwijzing, waardoor een deel van de verkeersdeelnemers gaat denken: “Kan niet. Zal wel een foutje zijn”. Alleen een tekstbord had dit (mogelijk) kunnen voorkomen, maar die borden zijn daar (kennelijk) niet.

    Dit probleem valt te zien als het oplossen van een cognitieve dissonantie. De waarneming komt niet overeen met de -gebruikelijke- waarden. Eén van beiden moet dan aangepast worden. En in dit geval hebben de verkeersdeelnemers dat ongetwijfeld opgelost door te denken dat er sprake is van een foutje. Even later worden ze daarop pas gecorrigeerd als de realiteit niet overeen blijkt te komen met hun gedachte. En dan moeten ze wat.

    Het feit dat dat hier zo massaal gebeurt, geeft al aan dat rijkswaterstaat de praktische gevolgen van haar handelen niet goed heeft overzien.

    Het ware dus mogelijk beter geweest om toch maar een file te laten ontstaan en die opstopping dan maar via een pisstraaltje over één rijstrook of de vluchtstrook te leiden zodra die mogelijkheid er is. Een rij stilstaande auto’s in de verte wordt door een verkeersdeelnemer namelijk beter begrepen als een volledige blokkade dan een door rode kruizen totaal geblokkeerde route die ogenschijnlijk geheel open ligt.

  10. @Frank

    Dat hele verhaal heb je nodig om te zeggen: mensen hoeven zelf geen seconde na te denken tijdens het autorijden. Zegt genoeg. ‘Psychologie van de verkeersdeelnemer’ my ass, een paar honderd euro aftikken helpt waarschijnlijk beter dan jouw geneuzel voor de psychologie van de verkeersdeelnemer.

  11. Frank

    Je bent een schoolvoorbeeld van iemand die lijdt aan de gevolgen van het Dunning-Kruger effect. Je bent te dom om te beseffen dat je te dom bent om hier intelligente uitspraken over te doen.

    Want nee, dat helpt niet beter. Niet in de laatste plaats helpt dat (met name in dit geval) niet beter omdat de ‘straf’ dit probleem niet voorkomt. En op lange termijn ook niet omdat de straf pas veel later komt dan het feit en niet op het moment zelf. Dat is ook het gebrek van het verschijnsel verkeersboete. En overigens de hele basis van de continuïteit van het overheidsinkomen dat hierdoor gegenereerd wordt. Zie de recente snoeiharde kritiek van de rekenkamer.

    Als boetes namelijk beter zou helpen, zouden er al lang geen boetes wegens te hard rijden meer uitgeschreven worden. Maar zolang snelwegen nog gebouwd worden om er 160 over te rijden waarna de overheid er een bordje 100 naast zet, geldt ook daar dat er een discrepantie is tussen aanwijzingen en realiteit die door de automobilist opgelost wordt door het één in overeenstemming te brengen met het ander. Omgevingen zoals de cockpit in een vliegtuig zijn, met het oog op veiligheid gebaseerd op het dwingend vermijden van tegenstrijdige aanwijzingen. Om ongelukken te voorkomen. Daar komt nu eenmaal psychologie bij kijken. En geen boetes. Of jij dat nou wil of niet.

    Je kunt in je mentale eenvoud wel zeggen: ” ‘Psychologie van de verkeersdeelnemer’ my ass”, maar dat is net zoiets als ontkennen dat je ademt.

    Je kunt dat wel ontkennen, maar daarmee is het nog niet weg. Ons hele verkeerssysteem is gebaseerd is op psychologie en cognitie. Dat gaat in het algemeen structureel ook wel goed.
    Het gaat echter fout op het moment dat er een kneus van RWS achter een desk een knop indrukt, zonder dat-ie besef heeft van de consequenties van z’n handelen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).