College: geen extra bushaltes Vredenburg | De Utrechtse Internet Courant College: geen extra bushaltes Vredenburg | De Utrechtse Internet Courant

College: geen extra bushaltes Vredenburg

College: geen extra bushaltes Vredenburg

Er komen geen extra bushaltes op de Vredenburg. Althans, als het aan het college van B & W ligt, zo meldt destadutrecht.nl. De extra bushaltes zouden ten koste gaan van de eerder vastgestelde randvoorwaarden zoals bomen op straat, toegankelijkheid voor lichamelijk gehandicapten en ouderen en bereikbaarheid van de fietsenstalling.

De winkeliers vrezen een terugloop van het aantal klanten, als er minder bussen stoppen op de Vredenburg. Hierop besloot de gemeenteraad een second opinion aan te vragen om te onderzoeken of er toch geen ruimte is voor meer bushaltes.

Maar uit het onderzoek van adviesbureau Witteveen+Bos blijkt dat meer bushaltes altijd ten koste zullen gaan van andere functies. In het onderzoek werden vijf mogelijke alternatieven en de consequenties ervan, onderzocht. Geen van allen bleek zonder consequenties.

Daarom heeft het college uiteindelijk besloten om vast te houden aan het oorspronkelijk ontwerp voor Vredenburg dat op dit moment al wordt uitgevoerd.

15 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Ongelooflijk, wat is Utrecht toch een dorp (met een gelijkwaardig college) in dit soort beslissingen. Geen auto’s in de binnenstad? Dan alles inzetten op openbaar vervoer, om vervolgens datzelfde OV te gaan inperken. Echt té absurd voor woorden….

  2. Michiel

    Goed dat die bushaltes er niet komen. De illusie dat mensen speciaal de bus pakken om bij het Vredenburg te komen (nog geen 5 minuten lopen vanaf het centraal station!) om vervolgens daar te gaan ‘shoppen’ is net zo achterhaald als de Hoog Catharijne zelf.

  3. Jan

    En terecht. In de tijd dat je op de bus staat te wachten kun je net zo goed naar het station lopen of een volgende halte. Meer groen op/nabij het Vredenburg maakt het juist alleen maar aantrekkelijker!

  4. Rob van Doesburg

    Michiel, als je wat slechter ter been bent is een ‘stukje’ van de Neude al een marathon. De extra bushaltes zijn een must als je de markt wil bezoeken bv.

  5. HH

    1. Als je Utrechtse in je naam hebt staan moet je HET Vredenburg schrijven en niet DE Vredenburg. Bovendien is dat de naam van het gebouw of bedoelt men dat er bussen bovenop dit gebouw gaan stoppen 😉 ?

  6. Rob van Doesburg

    HH, op alle slakken zout leggen of ook nog inhoudelijk reageren?

  7. HH

    Beste Rob van Doesburg, of bussen op straatniveau of op gebouwen rijden en stoppen lijkt mij op de onderhavige locatie tamelijk inhoudelijk. En het graag duidelijk willen hebben van de in Nederland gebruikelijke geslachtelijke onderscheiding tussen DE en HET heeft tot doel inhoudelijk onderscheid duidelijk te maken, anders krijg je bovenstaande verwarring 🙂 . Van mensen die van schrijven hun beroep maken (krantenredacties bijvoorbeeld) mag je kennis van dit onderscheid verwachten.

  8. Frederik

    Als je slecht ter been bent, ga je ook niet op de markt rondstruinen, lijkt mij.
    Dus, geen bussen op Vreeburg, vanaf station of Neude snel & gemakkelijk te belopen.
    En inderdaad, bomen platen = geef sfeer.

  9. Luukupuuk

    Denk eens aan alle bussen die uit het oosten ko men. Tussen Neude en station is er dus geen halte.
    Dat is niet het plezierigste stuk (Potterstraat-Vreeburg of Hoog Catharijne) Utrecht om te lopen. Ik ben ervan overtuigd dat het mensen uit de provincie zal weerhouden om naar Utrecht te komen. Maar misschien is dat wel de bedoeling……..

  10. Michiel

    Luukupuuk, maar de Potterstraat richting Vredenburg (de Lange vie) is juist zo’n vervelend stuk vanwege al die bussen. Dat lijkt al die bezoekers aan de Bijenkorf (en andere voetgangers in grote getale) overigens niet te deren.

    Houdt het mensen nu echt tegen als ze 5 minuten moeten lopen vanaf een bushalte? In dat geval moeten we bij iedere winkel snel een halte plaatsen.

  11. Rob van Doesburg

    Beste Frederik, als je al het stuk van Neude tot de markt hebt gehad dan kun je niet meer als je slecht ter been bent. Dan is over de markt een brug te ver. En inderdaad een aantal bomenplaten zou leuk zijn maar echte bomen hebben mijn voorkeur, En Michiel houd van de hyperbool, overdrijven is ook een kunst. % minuten lopen vanaf een bushalte houdt inderdaad veel ouderen en mensen die slecht ter been zijn tegen. Denk aub een aan uw medemens. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.

  12. Erik

    Mensen, wel lezen. Geen EXTRA bushaltes. Er komen voor een groot aantal lijnen wel haltes maar niet voor allemaal, dat past gewoon niet.

    *zucht*

  13. Ronald

    Toevalligerwijs nét een onderzoek in Trouw dat parkeerbeleid géén invloed heeft op winkel omzet:

    http://www.trouw.nl/tr/nl/4504/Economie/article/detail/3664609/2014/05/31/Niet-parkeerruimte-maar-winkelaanbod-speelt-winkeliers-parten.dhtml

    “Echter: het aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeergeld heeft niet of nauwelijks invloed op de omzet van winkeliers. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Onderzoeker Giuliano Mingardo spreekt van een ‘hardnekkig Hollands misverstand’. ”

    In hoeverre 5 minuten extra lopen zou uitmaken is nu ook een interessante vraag wellicht…

  14. Nick

    Er was altijd een halte op Vredeburg en die kan dus gewoon terugkomen.
    er zijn een aantal overstapmogelijkheden bij de bijenkorf die anders vanaf de Neude of het station gelopen moeten worden, ook als het regent en wanneer je slecht ter been bent. Daarnaast is het ook waardeloos dat wanneer je even wat wilt halen op bijvoorbeeld de steenweg (niet iedereen gaat hele dagen shoppen) je een eind moet lopen, veel mensen pakken dan liever de auto en parkeren voor de deur bij bijvoorbeeld winkelcentrum overvecht, (meer uitstoot, minder gebruik OV en minder omzet binnenstad)
    Daarnaast zijn de bomen grote onzin op dat stukje verloren stad, niemand wandelt daar want het leid naar niets boeiends. zet dat paar extra bomen gewoon op het marktplein.

  15. Nick

    Ronald, mooi onderzoek in de Trouw, er klopt alleen niets van, de ondervraagden zijn mensen die de binnensteden bezoeken, daarvan is maar 22 % met de auto. De mensen die dus niet komen omdat het parkeren te duur is,komen in dit onderzoek niet naar voren. Op basis van deze uitkomsten wordt bepaald dat parkeergeld en ruimte niet van belang zijn.

    Als ik in een boekwinkel ga vragen of mensen kunnen lezen, hoor ik waarschijnlijk alleen maar ja als antwoord. Dan kan ik dus concluderen dat er geen analfabeten zijn in Nederland? want niemand gaf aan niet te kunnen lezen..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).