Het leek goed nieuws voor de actiegroep die de sloop van panden op de Van Sijpesteijnkade wil tegenhouden. Onderzoeksbureau Posad constateerde begin deze maand weliswaar dat de voorgestelde sloop een logisch gevolg is van de plannen van de NS, ontwikkelaar van dit deel van het stationsgebied. Maar volgens Posad zijn alternatieven wel degelijk mogelijk.
GroenLinks-raadslid Pepijn Zwanenberg die vorig jaar september via een motie om het onderzoek vroeg toonde zich enthousiast over de uitkomst. “Dit is heel goed nieuws. We willen heel graag de historische bebouwing behouden en nu blijkt het technisch mogelijk. We zijn heel benieuwd naar de reacties van omwonenden op de uitkomsten.”
Die vreugde lijkt van korte duur. B en W van Utrecht laat in een brief weten veel waardering te hebben voor het onderzoek van Posad maar vindt sloop van de panden nog steeds noodzakelijk. Indien de gemeenteraad deze mening niet deelt, zal zij moeten kiezen voor nieuwe onderhandelingen met de NS Stations over de terugkoop van de panden. Pas dan zijn er mogelijkheden om met nieuwe plannen te komen.
Hieronder de brief van het college en de beoordeling van de voorstellen van Posad.
Beoordeling rapportage POSAD Van Sijpesteijnkade (.pdf)
Commissiebrief over Posadrapport van Sijpesteijnkade (.pdf)
4 Reacties
Reagerensloop alweer ‘n misser binnen stationsgebied
Al die vriendjespolitiek met die klote NS en Prorail.
B&W denkt puur aan hun eigen belang en hebben flinke oogkleppen op. Stel je voor dat je wat teruggeeft aan de burgers. We mogen alleen maar slikken en betalen, vooral hun zogenaamde dienstreisjes en verder moeten we onze kop dicht houden. Alles wordt naar z’n moer geholpen. Er mag geen 1 stuk historie blijven bestaan want ze willen perse interessant meedoen met de andere grote steden. B&W…jullie zijn walgelijk
Kortom, als de gemeenteraad echt niet wil dat de panden verloren gaan bestaat er dus de mogelijkheid – met instemming van B&W – om opnieuw in onderhandeling te gaan met de NS en de panden terug te komen. Dus in tegenstelling tot de titel is het niet alleen geen gelopen race, maar liggen er ook nog genoeg goede kaarten voor een goede afloop. Zeker nu NS vastgoed ook al aangegeven heeft voorlopig toch geen trek te hebben in het opstarten van 90m hoge woningbouw op die locatie. Kortom; het grootste deel van de Sijp blijft voorlopig buiten de ontwikkelingen. Nu is het wel zaak om met alle voorstanders van behoud van de Sijp om goed door te pakken!
Het college biedt een deur op een kier. De gemeenteraad geeft zich nog niet gewonnen. Nota bene de coalitiepartijen liggen flink dwars. De politiek is ontstemd dat er sinds 2009 geen dialoog is geweest maar er ondertussen weer allerlei nieuwe dwangpunten opduiken. Het college moet inzicht geven in wat de financiële consequenties zijn van een aantal scenario’s voor behoud. Wat op dit moment echt dwingend is, is het HOV-viaduct. Wordt die niet op tijd gebouwd, valt de hele planning als een kaartenhuis in elkaar. Daar begint in april de bestemmingsplanprocedure voor. De VVD pleit voor behoud van ongeveer vijf panden. Misschien is dat een kansrijk scenario. In ieder geval moet alles in het werk worden gezet om te voorkomen dat de Van Sijpesteijnkade een levenloze betonnen plint wordt zoals onder Hoog Catharijne.