Het college van B & W heeft ingestemd met het definitieve stedenbouwkundig plan voor de Van Sijpesteijnkade (westflank noord). De straat die bijna helemaal tegen de vlakte gaat krijgt duizend vierkante meter horeca-ruimte en het rijksmonument op nummer 25 wordt een ‘architectonisch icoon’.
De oplossing die is gevonden voor het rijksmonument is, volgens de gemeente, ‘prikkelender en uitdagender’ dan de eerdere plannen. Naast het rijksmonument is nu ‘hoogtemaat L met een setback’ mogelijk in plaats van hoogtemaat M. Hoe het architectonisch icoon eruit gaat zien is nog niet duidelijk.
Setback
De hoogtemaat L met een setback slaat op de de hoogtekaart. Die geeft een hoogte-differentiatie weer volgens een S,M,L, XL principe, met relatief laagbouw in de richting van Lombok en hoogte-accenten langs het spoor en bij de OV-terminal.
In het stedenbouwkundig onderzoek naar de compositie van de nieuwe kantoren en woningen wordt op deze manier gestreefd naar een directe samenhang met het stadskantoor. Daarbij wordt de hoogtekaart gehanteerd.
Horeca
Er komt zoals in eerdere plannen al duidelijk was in elk geval horeca. In totaal gaat dit vijftienhonderd vierkante meter beslaan, te weten 1000 m2 voor de Van Sijpesteijnkade en 500 m2 voor het Forum. Ook deze aanpassing is op verzoek van de gemeente doorgevoerd om zodoende een meer levendige ‘plint’ te krijgen.
Voor de levendigheid en sociale veiligheid is het belangrijk in de plinten aan de Van Sijpesteijnkade, centrumvoorzieningen toe te staan die passen bij de positie van deze kade, aan een van de belangrijkste fietsroutes binnen Utrecht en als één van de entrees tot het plangebied. Er komt op de passanten en treinreizigers gerichte detailhandel, zakelijke dienstverlening en creatieve bedrijvigheid.
Zichtbare geschiedenis Sijpesteijnkade
Zoals ook al bij eerdere brieven aangegeven, zal aan de architect(en) bij de opzet van de nieuwbouwplannen de opdracht worden meegegeven om de geschiedenis van deze locatie zichtbaar te maken.
Deze creatieve benadering, waarbij op een eigentijdse wijze wordt gerefereerd aan de historie van de plek zoals door het opnemen van delen van de oude bebouwing, wordt door de NS als een waardevolle verrijking van het plan gezien.
Complexe situatie
De ontwikkeling van de Westflank Noord is complex omdat op deze plek veel belangen samenkomen:
-het belang van omwonenden voor een ontwikkeling die rekening houdt met de leefbaarheid van de binnenstad en de menselijke maat;
-het belang van de gemeente Utrecht om in het westelijke deel van het Stationsgebied ruimte te creëren voor nieuwe en aantrekkelijke woon- en werkfuncties met een schaalsprong ten opzichte van de huidige situatie;
-het belang van NS Stations voor een haalbare ontwikkeling die een positieve bijdrage levert aan het functioneren van de OV-terminal met in de nabijheid een hoogwaardig stedelijk gebied.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.