Het college stapt over op duurzamere alternatieven voor de dienstauto’s. Vanaf medio 2019 zijn er bovendien niet 3, maar 2 auto’s beschikbaar voor het college: een hybride dienstauto en een 100% elektrische dienstauto.
De huidige dienstauto’s worden vervangen, omdat de leasecontracten aflopen. Daarnaast wil het college in lijn met het coalitieakkoord en het Actieplan Schoon Vervoer 2015-2020 duurzamere alternatieven voor het vervoer van het college.
Taxivervoer
Taxivervoer is ook overwogen, maar uiteindelijk is er toch voor ‘eigen’ vervoer gekozen. Deels omdat een taxi niet de flexibiliteit biedt die het college noodzakelijk acht en deels omdat de reistijd in een dienstauto gebruikt kan worden als werktijd. In een taxi kunnen bijvoorbeeld geen vertrouwelijke telefoongesprekken worden gevoerd.
Er is wederom gekozen voor het afsluiten van leasecontracten, omdat dit onder andere de mogelijkheid biedt sneller over te stappen mochten er duurzamere alternatieven beschikbaar komen.
Actieradius
De burgemeester gaat gebruik maken van een hybride benzinemodel, de BMW 530e. De burgemeester heeft voor nu nog een hybride auto nodig, omdat hij in geval van calamiteiten in de regio snel ter plekke moet kunnen zijn. Een elektrische auto kan zo’n actieradius momenteel nog niet aan. Mocht er een 100% elektrische auto beschikbaar komen met een grote actieradius, dan stapt de burgemeester uiteindelijk ook over op elektrisch.
De rest van het college heeft een dergelijke verplichting niet en kan daarom gebruik maken van een 100% elektrische auto. Welk model dat wordt, is nog niet bekend.
11 Reacties
ReagerenKan van Zanen niet in een hybride stadsautootje rijden.
Hij rijd alleen in de regio een beetje rond met calamiteiten.
Om daar een BMW van €65000 voor in te zetten lijkt mij een beetje onzinnig.
Met een Hyundai IONIQ Plug-in van € 30000 kan hij prima rondjes rijden tijdens calamiteiten in de regio.
@Yoshua,
En jij vindt het wel passen om een burgermeester van een stad met meer dan 350.000 inwoners een burgermeester te laten rondrijden in een koekblik. Jij vindt uitstraling wellicht niet belangrijk, maar vele andere (bedrijfsleven, buitenlandse bedrijven, etc…) hebben daar wel beeld bij. En zou toch sneu zijn als onze burgervader in koekblik rondrijdt en daardoor de relaties met vele andere organisaties op het spel zet. Die 30K is dat het echt waar, want het kan aan de andere kant een veelvoud opleveren.
Het doet me denken aan Joop den Uyl uit de jaren zeventig die de Franse president en andere hoogwaardigheidsbekleders een broodje kaas liet voorzetten. Relaties en de daaruit voortvloeiende activiteiten zijn niet alleen strikt inhoudelijk, maar ook heel erg op de vorm. Of jij dat nu leuk vindt of niet. Mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar.
@Yoshua 21/11/2018 – 12:46
Och, u kunt het ook overdrijven. In een geval van nood kan het voorkomen dat de burgemeester met spoed op een locatie buiten Utrecht moet zijn. Dan wil je natuurlijk niet dat je stekkermobiel leeg is en je 40 minuten moet wachten totdat dat kreng een keer op 60% zit.
Daarnaast: nu ben ik de eerste die ergens vooraan staat als het neerkomt op het wijzen van onzinnige overheidsuitgaven, maar dit is gewoon een heel schappelijk en redelijk bescheiden karretje hoor voor een burgemeester. Leaseprijsje van pakweg 700 euro per maand. Waar hebben we het over? Een beetje Audi zit al snel boven de 1000 euro.
Daarnaast zal de tweede dienstauto (een Mercedes hybride diesel) worden vervangen door een volledig elektrisch exemplaar om in de stad te rijden.
Ter lering en vermaak 1: in Amsterdam rijden ALLE wethouders in een 530e. Tien stuks dus. In Utrecht zijn er drie dienstauto’s. We mogen niet klagen dus.
Ter lering en vermaak 2: de huidige derde dienstauto is een Nissan Leaf. Deze zal niet worden vervangen…..omdat hij niet gebruikt wordt, zo valt te lezen in de Raadsbrief vervanging dienstauto’s. Kennelijk is dat dan toch iets te min voor onze ‘groene’ bestuurders die overal het klimaatalarmisme prediken, om vervolgens zelf een een huidige Mercedes diesel pakken…. LOL!
De Kia Kona is volledig elektrisch en kan minimaal 400 kilometer rijden op 1 acculading. Maar uiteraard minder sjiek dan een grote BMW.
Een hybride BMW uit de 5-serie is een zeer redelijke en reprensatieve auto die past bij de burgermeester van een stad als Utrecht.
Dat de burgermeester van Schubbekutteveen op een trekker rondrijdt en die van Uden in een KIA is logisch, maar Utrecht is een grote stad met veel inwoners bezoekers en groot politie- en ambtenarenkorps das toch wel anders, dan ga je niet in een stuk Koreaans blik rondrijden.
Meest duurzaam blijft toch met die oude rammelbak tot op zijn laatste vezel door te blijven rijden.
@ JdV, je bedoelt “een dikke BMW”
@Yoshua,
Neem meer de fiets zou ik zeggen. Dan komt u regelmatig collegeleden tegen.
Keurige autokeuze. Jan kan prima op de achterbank doorwerken, want BMW maakt rijden geweldig!
Nee Atilla Vliegh, zo zitten de mensen HELEMAAL niet in elkaar. U misschien maar u bent geen afspiegeling van een doorsnee Utrechter die het absoluut geen bezwaar hebben dat de burgemeester zijn status overeind moet houden in een koekblik. Zo veel bijzonders is deze burgemeester ook al niet. Ik krijg nog € 70.000,– schadevergoeding van hem.
@Atilla Vliegh,
dus als hij niet in een dikke auto word rondgereden trekken zakenrelaties zich terug.
beetje veel materialistisch.