College Utrecht wil groene stadsboulevard aan westkant Utrecht | De Utrechtse Internet Courant College Utrecht wil groene stadsboulevard aan westkant Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

College Utrecht wil groene stadsboulevard aan westkant Utrecht

College Utrecht wil groene stadsboulevard aan westkant Utrecht

Een groene stadsboulevard. Dat moet de binnenstadsring bij Zuilen en Ondiep worden, als het aan het college van B en W ligt. Dat blijkt uit het concept verkeersplan voor 2020.

Het autoverkeer aan de westkant van Utrecht moet worden ontmoedigd, om zo de wijken Zuilen, Oog in Al en Kanaleneiland leefbaarder te maken.

In het plan laat het stadsbestuur weten de Pijperlaan, Joseph-Haydnlaan, Lessinglaan, Spinozaweg, Thomas-à-Kempisweg, Cartesiusweg, Sint-Josephlaan en Marnixlaan om te willen bouwen tot een stadsboulevard met brede troittors en fietspaden en een dubbele rij bomen op de middenbermen.

Majellaknoop op de schop

Om dat te bewerkstelligen zullen de wegen worden teruggebracht tot één rijstrook en krijgt de omgeving van majellade Majellaknoop een nieuwe verkeerscirculatie met éénrichtingsverkeer voor auto’s.

Frits Lintmeijer (wethouder verkeer): “We willen met deze maatregelen de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren door een groene, goed oversteekbare stadsboulevard te maken. We stimuleren het doorgaand verkeer voor een andere route te kiezen dan via Utrecht West.”

Wel reductie nodig

Om de plannen te laten slagen is er wel een reductie van het autoverkeer van 21% nodig. Maar, zo stelt het college, dat zal vanzelf gebeuren door de nieuwe indeling, waarin automobilisten zullen kiezen voor een andere route.

Inspraak

Bewoners en belanghebbenden kunnen in een consultatieronde laten weten wat ze van de plannen vinden. Daarvoor ontvangen zij een uitnodiging van de gemeente. Afhankelijk van de inbreng stelt de gemeente de plannen bij. De gemeente zegt hierbij alle belangen mee te nemen.

19 Reacties

Reageren
  1. Marcel van Luijn

    En waar zal die 21% autoverkeer zich daarna bevinden? Of denkt Lintmeijer dat mensen ipv de auto nu de fiets gaan nemen? Zoals na eerdere “fietsboulevard”-projekten van GL?

  2. Esther

    Misschien helpt t om verkeer vanaf A2 Amsterdam niet naar het centrum van Utrecht te leiden via west (afslag 7) maar via de fly over?! (Afslag 8 ). Eenrichtingsverkeer. … kom je dan nog bij je woning op de vleutenseweg of moeten we dan de hele ring af?

  3. Robb

    Die Lintmejijer die wordt steeds gekker!!! En let maar op dit krijgt hij er door heen.
    Half utrecht is al onbereikbaar, en wordt met dit plan alleen maar erger!

  4. Ron

    @Esther, dat is toch het verleggen van het probleem. Afslag 8 staat tenslotte net zo vast.

  5. Joris

    Waanzin, 21% reductie m’n reet. Laat ze eerst bereikbaarheid verbeteren ipv meer ellende. Ring Noord bijvoorbeeld.

  6. Brulvis

    Ik ga stemmen voor de raadsverkiezingen. Maar niet op Lintmeijer of Groen Links. Wat doen ze zelf aan de doorstroming. Rij eens vanaf de Majellaknoop tot einde overvecht. Beetje pech en je moet 10x stoppen. En dat op een doorgaande weg. Moet volgens mij anders kunnen. Hoeveel uitztoot zal dat besparen. O sorry, nooit onderzocht.

  7. Jasper

    Op papier ziet het er mooi uit, maar 2020 is nog ver weg.
    Het verkeer aan deze kant van de stad mist gewoon een goede ringverbinding om de stad heen, de Zuilense Ring ligt te ver om de stad heen. Het zal nog veel werk kosten om verkeer vanaf de westkant naar oa. Overvecht/Tuinwijk via de ring te krijgen.

  8. Ronald van Voorthuizen

    De reductie van 21% zal vanzelf komen? Waarom dan? Zorg eerst maar voor die reductie, voordat je een verkeersinfarct veroorzaakt. 2020 is het sowieso al drukker dan nu, dus de ondercapaciteit zal straks nog meer zijn!
    Linkse dromers zorgen voor reëele problemen.

  9. A. Vlaming

    Prachtige plaatjes, maar realistisch? of is de verkiezingscampagne op volle gang. Mensen in Noordoost wordt voorgeschoteld, dat ze na knip Monicabrug via Ring moeten gaan rijden, kijk Votulastkrant. Mensen op de ASW worden *gerustgesteld* met verkeersmodel, wanneer na knip monicabrug verkeer op de ASW niet gaat toenemen, want alle autos gaan straks via de ring, met 37000 autos per dag op Cartesiusweg. Mensen van de ring krijgen mooie plaatjes met 21% reductie van verkeer. Hoe zit het eigenlijk heren en dames van GroenLinks?

  10. koeman reklame

    koeman reklame is hier niet blij mee,
    eerst de jarenlange spanning i.v.m de
    ondertunneling, het slopen en nu dit
    kost ons veel omzet,net als jaren terug
    met de rioleringswerkzaamheden dit
    heeft toen 11 maanden geduurd, geen
    compensatie helemaal niets, er werd bij
    de gemeente gezegd algemeen belang
    dus gewoon pech
    ik hoop dat de wethouder dit keer wel
    rekening met ons houd

    Yda en Pierre Koeman

  11. Bram de Goede

    Echt een heel mooi plan, meer mensen zullen gaan fietsen i.p.v. de auto te pakken, het is gewoon leuker om te fietsen op mooie stadsboulevards, zoals de Maliebaan er al een is. Maar het overige autoverkeer moet veel slimmer worden begeleid. Met een dynamische verkeerssysteem kunnen de opstoppingen geminimaliseerd worden. Knips in de weg alleen gebruiken tijdens momenten dat het echt nodig is en verkeersstromen slim aanpassen om het waterbed effect te voorkomen.

  12. Bram de Goede

    Een extra brug over het Amsterdamrijnkanaal tussen Overvecht en Lage Weide en Leidsche Rijn Noord zou een oplossing kunnen betekenen voor fietsen, bussen en auto’s aan de Noord Westkant van de stad om de Stadsboulevards meer kans van slagen te geven. Het verkeer kan dan beter gespreid worden over de wijken.

  13. Ongelooflijk

    B&W gaan met onze stad om alsof het een speelgoed stad is. Laten ze nou eerst eens de lopende zaken fatsoenlijk afbouwen, Leidsche Rijn fatsoendelijk afronden en dan pas komen met die wilde ideeën van ambtenaren en hun bevriende relaties.Of denkt iemand dat zo wethouder dit op een goed avond bedenkt? Dat zijn slechts marionetten niet meer en niet minder.

  14. Luukupuuk

    Het wordt eens tijd dat de fietsverkeer in de binnenstad ontmoedigd wordt. Je bent je leven als voetganger vaak niet veilig.

  15. Roos de Haan

    Ja, fijn 1x 1 rijstroken. Beter wonen. Hoe meer asfalt, des te meer auto’s. Maar… de vraag is wel hoe je verkeer verleidt om sneller de buitenring te gaan nemen….
    Dan ligt hier een afrit om een slag te maken: lang de afrit bij de Wolfgang Pauliweg alsjeblieft niet eerst Lage Weide Ingaan, maar eerder aantakken op de ring!! Nu moet het verkeer met bestemming Den Haag/ Rotterdam of Den Bosch en Arnhem eerst naar het noorden, dan een knik nemen, voordat het diezelfde km. terug gaat richting zuid. Dus wat doen de meeste van automobilisten met genoemde bestemmingen: juist… die houden de binnenring zo lang mogelijk aan met als gevolg opstoppingen aldaar. Bleh!

  16. pauline

    Drogreden! Dat is wat het is. Er zijn in Utrecht te weinig wegen om de stad te ontsluiten. Daar waar er een ontsluitingsweg is, is menig bestuurder blij dat hij er zonder drempels, wegversmallingen, verkeersdrempels en rotondes kan rijden.
    Maar dat mag niet van een paternalistisch ingesteld bestuur.
    Groen daar ben ik helemaal voor, maar dat heeft geen zin als je verkeersdeelnemers blokkeert en dwarszit, waardoor ze onnodig veel langer hun uitlaatgassen produceren.

  17. Jiri

    Is het misschien ook zo netjes om gebruikers van deze wegen te vragen naar hun mening en, zoals ik, ook de bewoners van Lombok? Hebben die geen last van deze flauwekul maatregelen? Wanneer stopt Utrecht eens met dat autootje pesten en gaan ze de stad eens besturen op gebieden die wel de noodzakelijke energie, tijd en geld verdienen? Ik hoop zo erg dat dat verlepte GroenLinks wordt weggevaagd bij de Gemeenteraadsverkiezingen. Man man man, wat een drama partij is dit! Schande voor Utrecht!

  18. Jurjen Lerou

    Ik denk dat de ambitie van het plan goed. Richtlijnen over luchtvervuiling zijn een goede aanleiding om de huidige situatie aan te passen. Het kan niet zo zijn dat we midden in een woonwijk een dikke vette snelweg nodig hebben omdat we allemaal dwars door de stad willen cruisen en ook graag binnen 5 minuten op de snelweg willen zitten. Dus ja de richting is goed maar wel graag aangevuld met een directe wijkontsluitende weg voor Zuilen. Een uur in de stad in de file staan is ook niet acceptabel.

  19. Bewoner

    Het ontbreekt deze wethouder aan visie. Bewoners moeten wel op een eenvoudige manier bij hun huis kunnen komen. Zolang er geen alternatieve routes zijn. Heeft dit plan geen enkele zin. Standsboulevard met een grote file er op. Dit levert alleen maar ergernis op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).