Suggesties van de ChristenUnie voor een beter fietsbeleid in Utrecht worden opgepakt door de wethouder. Dat blijkt uit de reactie van wethouder Lintmeijer op het Actieplan ‘Utrecht fietst’ dat de ChristenUnie dit voorjaar het college aanbood. In het actieplan staan richtlijnen en concrete maatregelen voor verbetering van de fietsverkeersituatie in Utrecht.
In een persbericht meldt de ChristenUnie blij te zijn met het feit, dat de wethouder met een aantal van de suggesties gelijk aan de slag gaat. ‘Andere verbeterpunten, zoals het inlopen van het achterstallig onderhoud op de fietspaden, blijven echter nog liggen’, stelt fractievoorzitter Mirjam Bikker. ‘Er moet nog stevig aan de weg getimmerd worden om van Utrecht écht de Fietsstad van Nederland te maken.’ De ChristenUnie zal hier bij de behandeling van de begroting 2013 aandacht voor vragen. De partij vindt dat de gemeente nog meer gespitst moet zijn op de belangen van de fietser. Bikker: ‘Op dit punt is nog veel winst te behalen. Of het nu gaat om tijdelijke wegaanpassingen, onderhoud of het sneeuwvrij houden van de fietspaden.’ De ChristenUnie is blij met de eerste verbeteringen die de wethouder aanbrengt. Vanaf nu wordt elk nieuw verkeerslicht voorzien van een wachttijdvoorspeller, zoals die onder andere bij het Ledig Erf al in gebruik zijn. Ook de hoofdfietsroutes door Oog in Al, over de Marnixlaan, Kardinaal de Jongweg en de Beneluxlaan worden veel sneller vanwege beter afgestelde verkeerslichten.
Tegelijk lopen bewoners nog steeds tegen veel knelpunten aan, zoals het tekort aan fietsparkeerplekken in het stationsgebied dat volgens de ChristenUnie volgend jaar nog eens met 64 procent toeneemt. Bikker: ‘Ook ligt er binnen de gemeentegrenzen maar liefst 15.000 vierkante meter aan fietspaden met achterstallig onderhoud en is op de Crouweldijk in Leidsche Rijn de LEDverlichting nog steeds defect. Bovendien worden werkzaamheden niet in één keer goed geregeld. Neem bijvoorbeeld de fietspaden in het centrum van Vleuten, die opnieuw aangelegd moesten worden omdat de geulen niet fietsvriendelijk waren. Daar is werk aan de winkel en de ChristenUnie blijft zich inzetten voor een fietsvriendelijker Utrecht.’
1 Reactie
Reagerende merwedezone is geen AR-zone..meer groene zone in de stad is welkom .. tussen stations/Jaarbeurs en buitenwijken een greenline in Utrecht!