Nadat begin oktober dit jaar bekend werd dat QBuzz door het Bestuur Regio Utrecht (BRU) is verkozen tot nieuwe vervoerder in de stadsregio Utrecht is vervoersbedrijf Connexxion opnieuw in beroep gegaan tegen de gunning. Dat heeft Connexxion bevestigd aan RTV Utrecht. Volgens een woordvoerder van Connexxion is vorige week beroep aangetekend, maar een toelichting op de inhoud van het bezwaar wil de vervoerder niet geven.
Volgens het BRU kwam QBuzz ten opzichte van Connexxion met een betere prijs-kwaliteit verhouding voor de regio én de reiziger. Daarbij krijgt de stadsregio Utrecht met de nieuwe vervoerder de beschikking over het schoonste wagenpark van Nederland volgens het BRU. Qbuzz werd in april 2008 opgericht door Rob van Holten, Leon Struijk en NS en heeft in de afgelopen periode drie concessies verworven door een kwalitatief hoogwaardig aanbod van openbaar vervoer. Qbuzz vervoert iedere dag circa 100.000 klanten met 1.700 medewerkers en 500 bussen. Tot december 2013 is Connexxion nog verantwoordelijk voor het tram- en busvervoer in de regio. Eerder gunde het BRU het openbaar vervoer ook al aan Qbuzz, maar eindeloze rechtszaken zorgden ervoor dat de hele procedure opnieuw moest. Connexxion is al meer dan 100 jaar actief in de regio. Met de komst van Qbuzz zullen bijvoorbeeld ook de bekende GVU-stadsbussen uit het Utrechtse straatbeeld verdwijnen.
De aanbesteding van het openbaar vervoer verloopt volgens wettelijk vastgestelde procedures en de bepalingen in het bestek. De wet voorziet in beroepsmogelijkheden; vanaf de bekendmaking van QBuzz als nieuwe vervoerder kon zes weken bezwaar worden gemaakt tegen het gunningsbesluit. Het genomen gunningsbesluit wordt pas onherroepelijk als binnen de bezwaarperiode geen bezwaar zou worden ingediend of na afronding van die eventuele procedures. Connexxion heeft nog geen officiële bekendmaking gedaan van het aangetekende beroep en ook vanuit het BRU is nog niet officieel gereageerd op de kwestie.
4 Reacties
ReagerenConnexxion een slechte verliezer?
Het gedrag van Connexxion lijkt in ieder geval niet in het belang van de reiziger te zijn.
het spijt mij niks dat Connexion niet heb gewonnen.
ze rijden met vreselijke oude slechte vieze en herrie makende bussen.
over de vervuiling nog maar te zwijgen.
en Qbuzz gaat er voor zorgen dat we volgend jaar december daar van verlost zijn.
dus wat mij betreft hoop ik dat uiteindelijk Qubuzz defenitief zal winnen.
En zouden die “oude” bussen misschien het gevolg kunnen zijn van het uitblijven van de nieuwe concessie? Je gaat immers geen nieuwe investeringen doen in een markt die je waarschijnlijk binnen een jaar, of twee, kwijt bent. Ik vind dat qua bussen Utrecht met het GVU altijd wel redelijk voorop heeft gereden, lage instap, steeds iets stiller, langere bussen, etc. Qbuzz moet het straks schoner en goedkoper doen, dat komt uit de lengte of uit de breedte. Dus minder bussen, slechtere dienstverlening, etc. Een trend die al is ingezet en al heeft bewezen dat het niet goed is voor het OV in de regio Utrecht. Maar ja, terug naar een gemeentelijk bedrijf zullen we niet gaan.
Dat GVU/Connexxion met ouder materiaal rijdt is logisch. Zolang een consessie niet definitief is komt er geen nieuw materiaal. Men denk dat alle bussen worden vervangen, vergeet het maar. Die gele bussen waar nu nog Connexxion opstaat blijven gewoon rijden, met een andere naam er op. Het moet toch te denken geven dat de BRU (Bestuur Regio Utrecht) al 3 keer een consessie via beroeps procedures is terug gefloten. En die organisatie geeft de consessie uit. Dat is puur amateurwerk. Weet men nog dat de BRU een stukje trambaan ging vervangen dat i.p.v. 6 weken, bijna 6 maanden duurde. De consessie moet weer terug naar de provincie. overigens heeft Qbuzz de consessie in Rotterdam e.o. niet meer. Ook zal Qbuzz die idiote bezuinigingen van het BRU moeten doorvoeren. Ik beklaag het personeel van het GVU en Connexxion als Qbuzz wint. het personeel in Groningen/Friesland gesproken, die zouden graag weer onder de vlag van Arriva willen rijden. BRU beslis maar over mensen die het OV nodig hebben, die door u beleid meer betalen voor minder service.