Contract Regiotaxi Utrecht beëindigd na vele klachten | De Utrechtse Internet Courant Contract Regiotaxi Utrecht beëindigd na vele klachten | De Utrechtse Internet Courant

Contract Regiotaxi Utrecht beëindigd na vele klachten

Contract Regiotaxi Utrecht beëindigd na vele klachten
Het provinciehuis in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
Het contract van De Vier Gewesten (DVG), de vervoerder die sinds ruim een jaar verantwoordelijk is voor de Regiotaxi in de regio Utrecht, wordt beëindigd. Het aantal klachten is te hoog en de stiptheid van de ritten onvoldoende.

Het contract van De Vier Gewesten (DVG), de vervoerder die sinds ruim een jaar verantwoordelijk is voor de Regiotaxi in de regio Utrecht, wordt beëindigd. Het aantal klachten is te hoog en de stiptheid van de ritten onvoldoende.

De Vier Gewesten werd in oktober 2016, aan het begin van de contractperiode, voor het eerst op de vingers getikt. De Provincie Utrecht laat vandaag weten dat de kwaliteit die DVG leverde ondanks de extra inzet van chauffeurs toch beneden peil is. Op korte termijn wordt een nieuwe aanbesteding gedaan voor de regionale taxidienst.

In maart 2017 berichtte DUIC dat DVG nog steeds kampte met problemen. De dienstverlening bleef onder de maat. De PvdA-fracties in de gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht en de Provinciale Staten wilden dat er opnieuw gekeken werd naar de aanbesteding. PvdA-raadslid Maarten van Dijk uit Stichtse Vecht: “Zeker voor deze kwetsbare doelgroep is het van groot belang dat zij kunnen rekenen op goed en betrouwbaar vervoer.”

Overbruggingsmaatregelen

Ondanks stevige kritiek werd het contract met DVG in september van dit jaar toch verlengd tot en met 2020. De regionale fracties uit de gemeenteraden waren daarvan niet op de hoogte. Ruben Post, fractievoorzitter van de PvdA te Utrecht, liet toen weten dat een andere aanbieder de voorkeur had.

Dat gaat nu ook gebeuren. Er wordt een nieuwe aanbesteding gedaan, naar verwachting kan de nieuw gecontracteerde vervoerder vanaf 1 april 2018 aan de slag. Tot die tijd blijft DVG verantwoordelijk voor de Regiotaxi. Er worden overbruggingsmaatregelen getroffen om te zorgen dat de dienst tot die tijd betrouwbaar is.

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Jolanda

    Dat werd tijd! Blij dat deze vervoerder aan de kant gezet wordt. Graag nu wel een capabele vervoerder inzetten via een degelijke aanbesteding!

    Ongelofelijk slechte planning, regelmatig meer dan 1,5 uur op een aangevraagde rit gewacht. Terwijl de rit een kwartier te vroeg of te laat mag komen. Ik doe niet moeilijk over een half uur speling, daar hou ik rekening mee, maar dat ik afspraken in een ziekenhuis mis omdat DVG geen ritten in kan plannen. Dat kan niet! Ik heb gehoord van mensen die een crematie missen door de onkunde van dit bedrijf!
    Chauffeurs die de weg niet weten, niet met een TomTom om kunnen gaan, geen of nauwelijks Nederlands spreken. En dan ook nog onbeschoft zijn.
    Opgeruimd staat netjes.

  2. JdV

    Tja, als je als gemeente alleen selecteert op de laagste prijs en kwaliteit niet als criterium telt moet je ook niet klagen. If you pay peanuts you get monkeys to do the work.
    Gelukkig was er nog wel een pot met geld voor een paar extra fietsstraten of een subsidie aan een vriendenclubje.

  3. Thomas

    “Tja, als je als gemeente alleen selecteert op de laagste prijs en kwaliteit niet als criterium telt”

    Integendeel. De gemeente kiest vaak bij aanbestedingen blind voor hele grote (en dure) bedrijven omdat de ambtenaren bang zijn voor zijn risico’s en hun vriendjes een gunst willen verlenen.

    Er worden zelfs nep-aanbestedingen geschreven waarbij van tevoren is besloten dat de huidige dure partij het mag blijven doen.

    Dan schrijft de gemeente een aanbesteding die zo vaag is dat alleen de huidige partij een goed bod kan doen, zodat ze altijd de hoogste score halen.

  4. Jimmy Butler

    Wat een complotten hier. De gemeente doet haar werk: ze bestraft een slecht presterende partij door de gunning in te trekken. Hoe uit deze beperkte feiten wordt gedestilleerd dat er een nep-aanbesteding gedaan zou kunnen zijn, dat fietsstraten hier een direct verband mee hebben en dat prijs het enige criterium was voor deze aanbesteding, zonder kwaliteitseisen, is een raadsel.

  5. De Utrechter

    Het resultaat van aanbesteden. Heel jammer dat o.a. het bedrijf Schoonhoven Buytendijk hierdoor niet meer bestaat. Met hen was dit nooit voorgevallen.

  6. Arjan Verhoeven

    Zou het niet een stuk makkelijker worden als elk taxi-bedrijf kan optreden als Regiotaxi? Pasje mee, taxi regelt het verder met de gemeente en die stuurt een rekening voor wat je zelf moet betalen, of handelt het af met AWBZ.

    Dan hebben taxibedrijven een echte reden om de best mogelijke service te bieden.

    Nu hebben taxibedrijven vooral een reden om in het gevlei te komen bij de gemeente, moeten er ambtenaren nadenken over het juiste “serviceniveau”, met scores voor tijden en klachten, en is er vervolgens een monopolie.

    Als je zelf je taxi mag kiezen dan kies je bijvoorbeeld voor Henk van PrimaTax, aanbevolen door de buurvrouw van 107. “De schat, hij reed gister gewoon een stukje om langs de apotheek, was toch de laatste rit zei-ie. Hij wist zelfs dat ik jarig was.” En als Henk dan toch niet aardig genoeg is de zware tas naar 3 hoog te sjouwen dan probeer je toch maar ‘s het advies van Bep van 109 die zweert bij Kees van FantaTax.

    Is het arrogantie dat de gemeente denkt de beste taxi te kunnen uitzoeken? Hebben ze niks te doen? Nee, de enige reden is dat er gemeentegeld naartoe gaat, en dat biedt een optie voor ambtenaren om zich ermee te bemoeien.

    Wat ooit was “Sonja moet een taxi voor d’r controle maar kan het niet betalen” wordt als vanzelf adviseurs, trajecten, een projectbureau, meer ambtenaren, een aanbesteding, ruzie, advocaten, en een gemeenteraad die zich gaat buigen over wie eenvoudige dienstverlening het best kan verzorgen. De Raad, relatief jong en gezond, baseert zich op “mijn tante woont ook in een verzorgingshuis en de PrimaTax was te laat”. Wie weet het nou beter dan degene die morgen om 8:30 in het ziekenhuis moet zijn en gewoon de vertrouwde Henk wil hebben?

    Het wordt er allemaal niet goedkoper, efficiënter of beter van.

  7. Toine Goossens

    @Arjen,

    Het taxisysteem is daar te duur voor.
    Elke burger die medeburgers wil helpen kan dit doen. Een app is daar een perfecte oplossing voor. Gereden km´s afrekenen tegen een normale km prijs. De doelgroep rekent af met de OV chip kaart, dat systeem is er al. Een chiplezer in de auto van elke vrijwilliger is de enige investering. De app wordt gemaakt door een ondernemer die ook het systeem beheert. Ook die ondernemer krijgt enkele centen per km.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).