Controle op snelheid en rijden door rood; flitspalen op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht gaan vrijdag aan Controle op snelheid en rijden door rood; flitspalen op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht gaan vrijdag aan

Controle op snelheid en rijden door rood; flitspalen op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht gaan vrijdag aan

Controle op snelheid en rijden door rood; flitspalen op de Kardinaal de Jongweg in Utrecht gaan vrijdag aan
Bron: Google Maps
De twee flitspalen op de kruising van de Kardinaal de Jongweg bij de Meester Tripkade gaan vanaf vrijdag 17 maart officieel aan. Wie vanaf dan harder dan 50 km per uur rijdt of het rode licht negeert, kan een boete in de brievenbus verwachten. De gemeente Utrecht, de politie en het Openbaar Ministerie verwachten dat bestuurders hun rijgedrag hierdoor gaan aanpassen en dat de verkeersveiligheid op de weg verbetert. 

De twee flitspalen op de kruising van de Kardinaal de Jongweg bij de Meester Tripkade gaan vanaf vrijdag 17 maart officieel aan. Wie vanaf dan harder dan 50 km per uur rijdt of het rode licht negeert, kan een boete in de brievenbus verwachten. De gemeente Utrecht, de politie en het Openbaar Ministerie verwachten dat bestuurders hun rijgedrag hierdoor gaan aanpassen en dat de verkeersveiligheid op de weg verbetert. 

De vaste flitsers staan op het kruispunt Kardinaal de Jongweg ter hoogte van Meester Tripkade en Antonius Matthaeuslaan. De Kardinaal de Jongweg is een drukke ontsluitingsweg van de stad Utrecht. Het Openbaar Ministerie heeft besloten de flitspalen te plaatsen nadat de provincie Utrecht en de politie een aanvraag hadden ingediend, waarin zij aangeven dat op deze weg vaak te hard en door rood wordt gereden. In de omgeving van de weg liggen basisscholen en voorzieningen. Er steken daardoor veel fietsers en voetgangers de kruising over, waardoor te hard en door rood rijden zorgen voor veel risico.

In de afgelopen periode zijn de flitspalen getest. Vanaf 17 maart krijgen alle overtreders een boete bij een te hoge snelheid en rijden door rood. Flitspalen staan 24 uur per dag aan en overtredingen worden direct doorgestuurd naar het CJIB. Na ongeveer drie jaar wordt gekeken of de verkeerssituatie verbeterd is. Het Openbaar Ministerie beoordeelt dan, na overleg met de politie en de gemeente, of handhaving met een flitspaal nog langer noodzakelijk is.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Mensen denken anders al paar maanden dat die palen gewoon aanstaan…
    Er wordt heel braaf daar gereden sinds die paal er is neergezet.
    Nu nog die debiele fietsers aan hun verstand peuteren dat ze vooral niet door moeten rijden. Want de snelheid die er bij de auto eruit wordt gehaald, wordt met schouderklopje aan die fietsers gegeven. Echter, een E-fietser op 30km in botsing met E-SUV op 50km/u geeft nog steeds een dodelijke afloop voor de fietser.
    Geen hogere wiskunde maar toegepaste natuurkunde.

  2. Lombokker

    Goede zaak, er gebeuren regelmatig ongelukken op deze racebaan, en een paar jaar terug is er zelfs iemand doodgereden op deze kruising. Het mooiste zou zijn om bij iedere kruising zo’n kast neer te zetten, met één camera die regelmatig van plaats wisselt.

  3. Stephan

    Vervelend wat naar

  4. De count

    Ah, staan die nu pas aan. Het werkt in ieder geval wel (verassing?!?). Nu nog de groene golf ietsies ruimer afstellen zodat de laatste 2 auto’s ook door groen kunnen. Of wordt dat het verdienmodel? Hopen dat die gas bijgeven en te hard en/of door rood rijden

  5. Stephan c

    Wat naar dat hier erg vaak hard wordt gereden.
    Eeg vervelend wanneer ik rol over deze straat

  6. Stephan maximus

    Wat naar dat hier zo vaak hard wordt gereden en door rood, erg vervelend als ik door de straat wil rollen.

  7. Pascal

    Graag ook op meer andere grote wegen zoals graadt van roggeweg, Vleutenseweg, cartesius

  8. De count

    Ah, dacht dat ze al aan stonden. Werkt goed, een flitser op de tripkade mag er ook nog wel bij. Zeer regelmatig knallen ze daar door rood de KdJ op. Wat me wel zorgen baart is de afstelling van de groene golf. Recent lijkt het wel of de laatste auto in de rij het net niet haalt en de lichten al naar oranje / rood gaan. Het cynische in mij zegt dat dat de manier is om de palen terug te verdienen. Even gas bij en te hard en/ of door rood

  9. Cico

    Kom op, vast panel reageerders. Ik lees nog maar een enkel boos commentaar over ‘die fietsers’ onder een artikel over autoverkeer. Ik vind dit maar magertjes, jullie kunnen beter!

  10. Wim Vreeswijk

    Dat is dan weer kassa-ping voor onze armlastige gemeente Utrecht.

  11. Henk

    Was deze weg verkeersonveilig? Ik geloof er niets van. Je zou hier gewoon weer 70 moeten kunnen rijden!

  12. JdV

    Geen enkel probleem. Ff naar 50 met dank aan flitsmeister, en dan gewoon weer gas op de lollie. 70 of 80 is prima haalbaar op deze ruime wegen. Toppie!

  13. W

    @wim: wederom bijzonder slecht geïnformeerd, de “opbrengsten” gaan naar de staatskas.

  14. Hans

    Sommigen denken wellicht: ‘Geen enkel probleem. Ff naar 50 met dank aan flitsmeister, en dan gewoon weer gas op de lollie. 70 of 80 is prima haalbaar op deze ruime wegen. Toppie!’

    Gelukkig komt deze mentaliteit slechts voor bij een kleine, merkwaardig onvolwassen groep van veelal mannelijke automobilisten bij wie het puberbrein nooit tot volle wasdom is gekomen. Zij hebben dus het verstand van een aardappel. Laten wij hopen dat zij niet teveel betrokken zullen raken bij verkeersdelicten die zwaar lichamelijk letsel of erger tot gevolg kunnen hebben. Heremijntijd, zij kunnen maar niet vatten of begrijpen of wensen niet te snappen – en gaan dus vol ‘op de lollie’ – (daar heb je dat puberbrein weer) waarom maximumsnelheden door de wetgever zijn ingesteld. Namelijk om prima vermijdbare, dramatisch eindigende verkeersongevallen te voorkomen. Ongevallen overigens, waar zij onschuldige derden willens en wetens in meesleuren.

  15. JdV

    Klopt helemaal Hans. Die boete die u krijgt omdat u 4 kilometer te hard rijdt is geheel terecht, want tenslotte had er zo maar een gigantische ramp kunnen gebeuren op deze brede 2-baans weg zonder fietsers of voetgangers door die extra 4 kilometer. Het is absoluut geen verdienmodel om honderden miljoenen binnen te harken met miniscule overtredingen van de snelheid. Welnee. Proest.

  16. Tim

    @JdV – ten eerste, bij elke limiet kan je er net overheen gaan, en er zit al een flinke correctie in de meting.
    Ten tweede gaat het om statistiek – heel veel voertuigen met hoge snelheid veroorzaken een paar dodelijke ongelukken. En een dodelijk ongeluk is natuurlijk wel degelijk een gigantische ramp voor de betrokkene en nabestaanden. Dat is het soort risicodenken waar het puberbrein slecht toe in staat is.

    Dat kan ik van mezelf overigens ook nog wel herinneren van toen ik onder de 21 was – gelukkig heb ik altijd geluk gehad bij mijn slechte inschattingen.

  17. Hans

    @JdV wie de schoen past trekke hem aan 😎

  18. Hans

    @ JdV in uw optiek is het verschil tussen 50 km/h en 70 of 80 slechts 4 km/h?
    Wat een wonderlijke rekensom is dat.

  19. JdV

    Wat een hoop Hanzen hier. Nummeŕen dan maar. @ Hans2: in uw optiek zal er pas geflitst worden bij 70 of 80 en niet bij 54? Wonderlijk.
    @Hans 1: kijk naar de foto bij het artikel. Geheel veilig om daar 70 te rijden.
    @Tim: leuk geheel feitenvrij theorietje. Hoeveel ( dodelijke) ongelukken zijn er gebeurd op deze 2 wegen in de laatste zeg 5 jaar waarbij de te hoge snelheid de oorzaak was? En met hoeveel % is de stijging dan? Ik durf te wedden 0,0.

  20. Hans

    JdV blijft volharden in het goedpraten van diens ongetwijfeld door hem zelf zo ervaren ‘sportieve rijstijl’. Zijn pogingen om Tim te betichten van ‘feitenvrije theorietjes’ door een statisch argument toe te willen passen op een specifiek stukje weg, ik vind het aandoenlijk in al zijn klunzigheid.

  21. Hans

    statisch moet zijn ‘statistisch’

  22. JdV

    Fijn hans 1 of 2. Aandoenlijk, daar ga ik voor.

  23. Statler

    Als automobiele motorrijder geef ik @Hans gelijk. Een bestuurder van een dergelijk zwaar en snel vervoermiddel heeft een zekere verantwoordelijkheid. De consequenties van een inschattingsfout kunnen enorm zijn. Daarom: camera,s op gevaarlijke punten: prima!
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).