Frans Ritmeester van de Domkerk zit niet stil in de crisis. Het crowdfunding project ‘Draag de Dom’ kan als een voorbeeld dienen voor alle kerken in Nederland. Gaan Utrechters dit experiment steunen?
De luchtbogen van de Domkerk zijn toe aan onderhoud. Door het vijf jaar lang mislopen van subsidie ontbreekt hier echter budget voor. Ondanks dat staat Frans Ritmeester, directeur Protestantse Gemeente Utrecht (PGU), er positief in. Met een vernieuwend project van ABN AMRO SEEDS gaat hij de crisis te lijf. Ritmeester: “Denk out of the box. Met traditioneel denken gaan we deze kerken niet in stand houden.”
Op de luchtbogen van de Domkerk staat veel spanning. Zij dragen namelijk het dak en maken deel uit van het skelet. Voor het behoud van de kerk is de renovatie cruciaal. “De urgentie is niet dat morgen de Domkerk instort. De urgentie is dat we nu iets moeten doen, anders vallen de kosten veel hoger uit en is er paniek”, vertelt Ritmeester.
100.000 euro

De kosten voor het onderhoud van alle bogen is 100.000 euro. Religieuze instellingen zijn niet winstgevend en veel kerken kampen met een teruglopend ledenaantal. Daarbij zijn er minder inkomsten vanuit het Rijk. De vier rijks monumentale kerken die in handen zijn van de PGU, ontvangen al vijf jaar geen subsidie meer. In totaal lopen zij daarom 450.000 euro mis.
Ritmeester heeft een hele tijd gehoopt op subsidie, maar realiseerde zich dat wachten niet de oplossing was. Hierom bedachten hij en ABN AMRO SEEDS een ingenieus plan om de restauratie toch te kunnen verwezenlijken. Het project ‘Draag de Dom’ is het eerste crowdfundingproject voor religieuze instellingen van ABN AMRO. Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren, waarbij er direct contact is tussen ondernemers en investeerders. Met ‘Draag de Dom’ hoopt de PGU 50.000 euro op te halen. De andere helft dragen zij zelf bij. De restauratie begint wanneer het budget toereikend is.
De investeerder, dat kan iedere Utrechter zijn. “In de eerste instantie hebben we het op de particulier geënt. Met donaties van klein naar groot, iedere gift is welkom”, zegt Ritmeester. “We zitten nog na te denken wat we willen aanbieden als tegenprestatie. Er zijn al wat creatieve ideeën, zoals lezingen of een rondleiding over het Domplein. Het moet in ieder geval bij de doelgroep passen.”
Meer mensen bij de Dom betrekken
Ritmeester wil zich namelijk niet beperken tot de kerkgangers: “De mensen met een passie voor God hoeven we niet meer te benaderen.” Met ‘Draag de Dom’ moeten er meer mensen bij de Dom worden betrokken. “Er zijn ook andere liefhebbers van de Dom”, vertelt Arthur van de Graaf, directeur van ABN AMRO SEEDS. “Bijvoorbeeld liefhebbers van architectuur, van orgelmuziek, mensen die in de buurt een onderneming hebben, liefhebbers van klassieke muziek of andere concerten. Het kunnen ook inwoners van Utrecht zijn die de Dom gezichtsbepalend vinden voor de stad.”
Een vergelijkbaar project werd al eens in Dresden, Duitsland, opgezet. Ritmeester: “Daar is een complete kathedraal herbouwd die platgegooid is in de oorlog. Daar is 100 miljoen opgehaald met crowdfunding. Als dit experiment lukt, is het een leer voor onze Vereniging voor Kerkrentmeesterlijk Beheer. Het is voor ons als kerken een nieuwe deur die open gaat”, zegt Ritmeester. Ritmeester hoopt dat het project vanaf april van start kan gaan.
(Door Cathérine Minczeles)
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.