Het college heeft op 13 januari besloten om de Cremerstraat in te richten als fietsstraat. De fietsstraat wordt onderdeel van de fietsverbinding tussen Vleuten, Leidsche Rijn en het centrum van de stad.
Dit is de eerste van verschillende ‘doorfietsroutes’, die de komende jaren in Utrecht komen. De doorfietsroutes zijn onderdeel van het Utrechtse hoofdfietsnetwerk, meer mensen zouden hierdoor de fiets moeten pakken. De fietsstraat krijgt een breedte van ongeveer 4 meter, waarbij de rijbaan wordt uitgevoerd in rood asfalt en de uitwijkstrook in klinkers.
In het ontwerp worden parkeerplaatsen langs het Cremerstraat en achter de Van Asch van Wijkschool opgeheven, zodat er langs de nieuwe fietsstraat ruimte vrij komt voor groen en bomen. Per saldo komt er in de straat 600 m2 groen bij, komen er 12 bomen bij en verdwijnen er 18 parkeerplaatsen. De gemeenteraad heeft in 2013 1 miljoen euro vrijgemaakt om te starten met de doorfietsroutes. In februari 2014 besloot het college om te beginnen met de doorfietsroute Cremerstraat.
ProRail
De Cremerstraat grenst aan een park- en groenstrook, waar ProRail de komende jaren veel werkzaamheden zal uitvoeren. Over enkele jaren wordt de spoorbaan tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn verbreed. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft op 18 december 2014 een ontwerptracébesluit gepubliceerd om dit mogelijk te maken. Voor de spoorverbreding zal ProRail een deel van de parkstrook gebruiken als werkterrein.
De parkstrook zelf zal kleiner worden, bomen en plantsoen verdwijnen. Er is een ontwerp gemaakt voor de herinrichting van de parkstrook. De strook wordt vooral gebruikt als wandelpark. De gemeente wil met ProRail afspraken maken over het compenseren van het groen.
11 Reacties
ReagerenLeuk hoor!
De eerste? Is de Troelstralaan ook al niet zo ingericht.
Men vergeet te vertellen dat 84% van de bewoners tegen deze onzalige plannen zijn; maar de gemeente kent geen andere weg dan doordrukken.
En waar halen ze in godsnaam die 600m2 extra groen vandaan?! Er verdwijnen minimaal 7 oude tot zeer oude bomen, maar men noemt alleen het plaatsen van nieuwe bomen (lees: sprietjes). Verder wordt er een deel van de groenstrook opgeofferd voor het afschuwelijke rode asfalt; moest er niet meer rekening gehouden worden met het milieu en de afvoer van hemelwater?
Kortom: we geven de strijd nog niet op!!
@Marjan,
ik had anders de indruk naar aanleiding van de participatie dat er niet heel veel mensen zijn die het ook maar iets lijken te interesseren… Wordt de weg dan zoveel breder??? Voor het milieu lijken me die fietsers in ieder geval niet zo’n probleem. Vraag aan een gemiddelde fietser waar die liever over fietst en hij/zij zal asfalt roepen. Dat is dus ook de reden voor de gemeente om rood asfalt te promoten om zo de mensen te laten fietsen.
Is het bovendien niet zo dat aan de zijkanten asfalt komt en in het midden klinkers? (kan ik mis hebben hoor)
Kortom: als er nou ineens een snelweg voor je deur zou komen, zou ik je groot gelijk geven om strijdbaar te zijn, maar om je nu druk te gaan maken over fietsers….
Opmerkelijk hoe je je druk kunt maken om het milieu als reactie op fietsstimuleringsmaatregelen. Dat noemen we CAVE: Citizens Against Virtually Everything. En daar krijg ik jeuk van.
Beste Marjan, 84% is tegen, bedoel je daar die rommelige en behoorlijk suggestieve enquête mee waar behoorlijk wat foutieve informatie instond?
– Van verdwijnen van bomen is niets concreets bekend en als dat al gebeurd komt dat door het spoor, niet door het fietspad.
– Afvoer van hemelwater verbeterd juist door het tegengaan van verstening
– De gemeente heeft in vroeg stadium meerdere bijeenkomsten georganiseerd, hier goed over gecommuniceerd en op basis van de resultaten het plan besproken in de gemeenteraad. Dat lijkt me een mooi democratisch proces. Als een paar boze bewoners, met verdraaide argumenten, honderden fietsers tegenwerken, dat is pas doordrukken.
In mijn deel van de straat heb ik vrijwel niets van weerstand gemerkt. Beetje jammer dat zelfs fietspaden tegenwoordig verworden tot NIMBY.
@marjan
Oude bomen gaan dood, vallen om, met alle gevolgen van dien. Beter preventief rooien dan wachten tot ze op iemands huis, auto of hondje vallen. En als er daarom nog een mooi, ruim fietspad (of fietsstraat) kan komen, dan zou toch iedereen blij moeten zijn?
@marjan: waar gáát dit over?! Ik mocht wíllen dat mijn straat een fietsstraat werd…
Ik verbaas me over de reacties tegen Marjan. Er wordt hier alleen maar gesproken over het stimuleren van fietsen en dat bewoners dat tegen zouden willen houden.
Ik begrijp dit niet, het fietsen door de Cremerstraat gaat nu ook zeer prima. Er rijdt nauwelijks verkeer aangezien er alleen bewoners rijden en de straat doodlopend is. Er kan tevens gefietst worden over de Vleutenseweg, aan beide kanten zelfs. Dit is geasfalteerd, dus de fietser die zo genaamd veel fijner fietst over asfalt kan daar ook voor kiezen. Ik fiets veel en mij gaat het fietsen door de Cremerstraat prima af. Er is hier ruimte en ook rustig.
Autorijden binnen Utrecht is namelijk al verre van aantrekkelijk wegens drukte, stoplichten, werkzaamheden en hoge kosten voor parkeren en weinig parkeergelegenheden. Bovendien is het openbaar vervoer ook niet goedkoop. Dus fietsen wordt al gestimuleerd. Ik heb echter ook een auto nodig voor mijn werk en ik vraag mij af in hoeverre ik nog goed kan parkeren als straks parkeerplaatsen verdwijnen. Ik betaal voor een vergunning dus ik verwacht ook dat ik normaal kan parkeren.
Verder is vier meter breed rood asfalt in de straat verschrikkelijk lelijk, maar dit is inderdaad een mening.
Dit hele project moet een miljoen euro gaan bedragen en is mijns inziens volstrekt onnodig. Dit geld kan veel beter aan andere projecten besteed worden.
Er zijn inderdaad wellicht wat ‘inspraakavonden’ georganiseerd maar ik krijg alles behalve het idee dat bewoners ook maar iets te zeggen hebben. Het gros van de Nederlanders heeft het vertrouwen in de politiek al lang verloren, dus ook in Utrecht. Die plannen liggen er al, samen met die van Prorail, en worden gewoon doorgedrukt. Ik kijk er niet bepaald naar uit om in een bouwput te wonen de komende jaren.
Helemaal met René eens. Dat ‘rode asfalt’ is storend lelijk, in bestuurlijk opzicht zijn de kaarten (altijd) allang geschud, er wordt met allerlei slimmigheden inspraak geveinsd, en tenslotte kost het allemaal bakken met gemeenschapsgeld. Ik vrees dat dat inherent is aan ambtenarij. Commercieel denkende partijen zouden totaal anders, en vooral veel minder meedogenloos te werk gaan, omdat er geen politiek statement hoeft te worden gemaakt. Maar voor het zóver is…
Hoe kun je het een fietsstraat noemen als de aansluiting van cremerstraat op daalsetunnel letterlijk ontbreekt in het afgelopen vrijdag gepubliceerde conceptplan?