Crowdfundingsactie tegen verbreding van de A27 lijkt een succes te zijn | De Utrechtse Internet Courant Crowdfundingsactie tegen verbreding van de A27 lijkt een succes te zijn | De Utrechtse Internet Courant

Crowdfundingsactie tegen verbreding van de A27 lijkt een succes te zijn

Crowdfundingsactie tegen verbreding van de A27 lijkt een succes te zijn
Het ontwerp van de overkapping van de A27
De crowdfundingsactie die op touw is gezet om de verbreding van de A27 tegen te gaan, blijkt een succes. Met nog een maand op de teller, is al tachtig procent van het benodigde bedrag opgehaald. Het totaalbedrag van dertigduizend euro gaat gebruikt worden om onderzoek te doen en een ‘juridisch correct’ beroepschrift op te stellen.

De crowdfundingsactie die op touw is gezet om de verbreding van de A27 tegen te gaan, blijkt een succes. Met nog een maand op de teller, is al tachtig procent van het benodigde bedrag opgehaald. Het totaalbedrag van dertigduizend euro gaat gebruikt worden om onderzoek te doen en een ‘juridisch correct’ beroepschrift op te stellen.

De crowdfundingsactie is gestart op 23 november en eindigt op 13 januari. Het initiatief is opgestart door inwoners van Utrecht Oost, het gebied dat dichtbij de A27 -oftewel Ring Utrecht- ligt. Verschillende bewonersgroepen hebben zich sinds 2010 georganiseerd in Kerngroep Ring Utrecht, om zo de acties tegen de verbreding te versterken.

De kerngroep is tegen de verbreding, omdat het volgens hen nadelige gevolgen heeft voor de directe omgeving. Zo moet er een stuk bos gekapt worden, wat slecht is voor de natuur, en is er sprake van verslechtering van de luchtkwaliteit. Andere klachten gaan over geluidsoverlast, onveiligheid en aantasting van het cultuurhistorisch landschap.

In eerste instantie was het geld enkel bedoeld om een onafhankelijk ingenieursbureau onderzoek te laten doen naar de nut en noodzaak van de verbreding. Omdat volgens de kerngroep de Minister die over de verbreding gaat, Minister Schultz van Haegen, niet wettelijk verplicht is het onderzoek te doen wil de kerngroep het heft zelf in handen nemen.

Toen de crowdfundingsactie eind november werd opgezet, was echter nog niet duidelijk of het plan überhaupt door zou gaan of niet. Deze week was het zover: Minister Schultz van Haegen zette haar handtekening onder het plan voor de verbreding, wat betekent dat er een juridisch geldig besluit ligt. Nu wil de kerngroep in het geval dat er meer geld op wordt gehaald dan het benodigde bedrag, het extra geld gebruiken om een beroepschrift op te stellen tegen het besluit. Want, zo schrijft de organisatie, ‘besluit is geen uitvoering’.

22 Reacties

Reageren
  1. Stefab

    -was echter nog duidelijk- moet denk ik zijn- was echter nog onduidelijk-, laatste alinea.

  2. Bernd

    Mostert na de maaltijd met een sterke nimby-smaak.

  3. Frits

    Beetje laat…

  4. Angela Gallé

    “Minister Schultz van Haegen zette haar handtekening onder het plan voor de verbreding, wat betekent dat het definitief doorgaat.”. Dit is niet correct. Het betekent dat er nu een juridisch besluit ligt. Een volgend kabinet kan besluiten het niet uit te voeren. Er is nog geen enkele financiële of juridische verplichting aangegegaan door de minister (melding van 28 nov jl).

    Met vriendelijke groet,
    Angela Gallé

  5. Rob Huibers

    Frits en Bernd hebben een jaar of wat niet opgelet, sinds eind 2008 om precies te zijn. Zo’n plan maken duurt jaren. Het verzet is begonnen toen de eerste voornemens bekend werden en gaat nu natuurlijk verder. Geeft niet hoor jongens, je kan niet alles weten.
    Dat Nimby verhaal is een dooddoener. Mensen verzetten als ze daar een reden voor hebben. Als je niet in verzet mag komen tegen iets dat in je achtertuin gebeurt, wanneer dan eigenlijk wel? De landgoederen zijn een soort achtertuin, maar dan van heel Utrecht, Bunnik, Zeist.

  6. waldorff

    Dank voor je verhelderdende uitleg Angela!

  7. wimutrecht

    Al eerder heb ik uitgelegd dat Amelisweerd/Rhijnauwen nooit bos(sen) is/zijn geweest. Het zijn aangelegde landgoederen met een nog steeds herkenbare tuinstructuur. Het is groen, eigendom van de gem. Utrecht en ligt voor een groot deel binnen de gemeentegrens van Bunnik die er helemaal niets aan doet want dat doet Utrecht. De structuur van Amelisweerd aan de stadszijde is al decennia lang een verrommeld zootje met als toppunt van zooi, de Kampong pisgoot. Het plan nu maakt aan die verrommeling een einde door het groene dak wat zorgt voor een natuurlijker verbinding tussen het groene stadslint langs de Krommerijn, de sportvelden en draagt zorg voor een wandelgebied van de stad over de A27. Alle geklets van jaren over een niet bestaand verleden van oerbossen etc. is een historische vergissing of glashard liegen door de actievoerders van het eerste uur (vanuit het verzorgingshuis) en de 2% inwoners van stad en ommelanden die geloof hechten aan de fabels en sagen over dit gebied wat niet anders is dan een stadspark. Ruim 90% van de inwoners wil simpelweg een verbreding en wel om het volgende:
    Iedere dag staat alles vol van
    W.A.Vultostraat/Goylaan/Rubenslaan/Koningsweg/Waterlinieweg/Provincialeweg/Biltsestraatweg/Noordelijke Randweg/wegen van en naar HoutenNieuwegein en natuurlijke de A27/A28/A12. We zien wel de A2 meer doorstromen dankzij de verbreding maar ja uiteindelijk moet je de A12 op en vervolgens de A27/A28.
    Tot slot zou het goed zijn dat er een politieke beweging in Utrecht en omliggende dorpen die de bereikbaarheid (OV/fiets/auto) en de economische/kennis centrum en innovatieve ontwikkeling van het vroegere BRU gebied als speerpunt poneert. Bijkomend voordeel is het uitschakelen van het meest feodale bestuursorgaan wat Nederland kent; de provincie. Een verdergaande bestuurlijke eenwording van het BRU gebied kan een volgend doel zijn. In de stad moeten een aantal van Hooydonk besluiten ongedaan gemaakt worden waarbij herstel en aansluiting van de OV infrastructuur van de Oosterspoorbaan prioriteit moet hebben. Onder het mom van een lintpark is het een doodordinair fietspad geworden met een hoge mate van overbodigheid behalve op zondag want dan kun je jouw kind de beginselen van fietsen bijbrengen. Volgens mij moeten er genoeg mensen bereid zijn om die handschoen op te nemen.

  8. Puk

    Dit poste ik in het eerdere topic over de verbreding. Onderstaande reactie is net zo goed op dinosaurus Wimutrecht gericht. Misschien niet helemaal ontopic, maar de strekking en het gevoel zijn duidelijk.

    “Tuurlijk joh, laten we de aloude plannen weer uit de kast halen.

    We leggen een stadssnelweg pal naast de Dom en nog 1 over de Springweg. We dempen de zojuist uitgegraven singel. We geven lekker de auto de ruimte.

    Ook de Abstederdijk breken we af, zoals in de plannen staat en ook daar leggen we een 6 baans stadssnelweg aan.

    Op de plek waar het Wilhelminapark ligt maken we een groot verkeersplein, zodat de auto de goede richting kan kiezen.

    Van de Neude maken we een parkeerterrein, net als het Vredenburg. We heffen het voetgangerswinkelgebied op, want dat heeft namelijk geen enkele winkel windeieren gelegd en daardoor is Utrecht zo onaantrekkelijk geworden. We maken parkeervakken voor elke winkel, zodat mensen makkelijk met de auto kunnen gaan naar hun favoriete winkel, want meer dan 1 winkel hoef je toch niet te bezoeken. We zien in het straatbeeld ook helemaal niet dat de meeste mensen met de fiets het centrum bezoeken en de fiets massaal gebruiken als vervoersmiddel tussen de wijken.

    We maken groene golven, zodat overstekend verkeer heeeeeeel lang moet wachten, want de auto is heilig!

    AUTOAUTOAUTOAUTOAUTO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    dat is dus cynisme.

    Even voor de duidelijkheid. Toen Utrecht, net als andere steden in de jaren ’80, bol stond van de overlast, ook met name echt last had van het autoverkeer in de stad (te veel), was de stad zeer onaantrekkelijk geworden. De meeste mensen wilden hier echt niet wonen. Dat was eigenlijk al in de jaren zeventig ingezet. Steden waren vies, goor, onveilig. Mensen wilden wonen in de nieuwe nieuwbouwplaatsen als Nieuwegein en Houten. Zeker in Houten, waar de fiets vol;op de ruimte kreeg.

    Sinds men in is gaan zien dat het zo niet langer kon en men eigenlijk de mens de meeste ruimte is gaan geven, is de stad weer heel aantrekkelijk geworden. De oude stad heeft van nature in zich dat het meer charme heeft dan de dorpen die nieuwbouwstad zijn geworden. Vandaar dat de het nu precies omgekeerd is qua populariteit; sinds de stad weer aan leefbaarheid is gaan werken. Het is niet voor niks dat alle wijken die nu zo aantrekkelijk zijn, in de jaren zeventig en tachtig heel hard een het verpauperen waren en je er voor een schijntje een huis kon kopen. Nu noemen we dat yuppenbuurten. Omslagpunt: ergens de jaren negentig/ begin jaren 2000. De mensen die weer in de stad gaan wonen vinden het heerlijk dat ze zich met de fiets kunnen verplaatsen in de stad en dat er rust is in hun woonbuurt. Wel alle voorzieningen op loop-en fietsafstand.

    Wil je jezelf verplaatsen met de auto, dan moet je niet in Utrecht gaan wonen. Vanuit Utrecht ben je binnen een straal van 1 uur- 1,5 uur reizen met het OV het snelst op de plek van bestemming en kun je binnen die tijd het merendeel van Nederland bereiken. Dat is een paar jaar geleden onderzocht en komt in meerdere onderzoeken naar voren. Ben je een fanatiek autoaanhanger, het vervoersmiddel van de vorige eeuw, dan kun je beter niet hier gaan wonen en Utrecht mijden in je reisschema. En dat onderzoek vond plaats ver voordat Lot van Hooijdonk haar intrede deed in de (Utrechtse) politiek. Er wordt hier wethouder van Hooijdonk veel verweten waar ze uiteindelijk niet voor verantwoordelijk is en was. Dat is wel erg veel eer voor haar. Ik hoor en zie hier vooral veel mensen dingen roepen die aantoonbaar onjuist zijn. Mensen die niet weten van de hoed en rand, die niet weten waar de klepel hangt. Etc.. Het auto ontmoedigingsbeleid is al begonnen ergens in de jaren tachtig, toen de stad de grenzen bereikt had van wat de stad kon handelen. Toen is men radicaal anders gaan denken binnen overheden. De eerste plannen om de auto minder ruimte te geven dateren van toen. Het is jammer dat de VVD de klok weer terug aan het draaien is, alleen maar om de verstokte autogebruiker als kiezer te winnen/ paaien. Het is gewoon doelgroepenmarketing.

    De auto is maar een middel, een vervoersmiddel, een machine> machines zijn altijd verbonden aan een specifieke tijd in de geschiedenis. We hadden paarden, karren, koetsen, postkoetsen, trekschuit, paardentrams, fietsen, treinen, trams, bussen, auto’s, vliegtuigen, weer treinen, weer fietsen, weer trams, elektrische auto’s en in de toekomst die hyperloop. De auto hoort bij de 20e eeuw. Wij leven in de 21e en zijn al lang tot de conclusie gekomen dat het zo niet langer kan met de auto> denk eens aan China waar een middenklasse is ontstaan die allemaal een eigen auto willen. Dat kan helemaal niet. China kan die gevolgen helemaal niet handelen, Qua ruimte niet in de steden en qua luchtverontreiniging niet.

    Mensen die hier dus zo hard blijven vasthouden aan de auto moeten eens bij zichzelf te rade gaan. Waarom zoeken ze geen baan dichter bij Utrecht, die makkelijk met het OV te bereizen is.? In deze tijd van flexibiliteit (zo gaat de werkgever namelijk ook met jou om; je wordt er zo “uitgeflikkerd”) hoef je echt niet meer trouw te blijven aan je baas, zeker als je door te werken voor een andere baas je leefomstandigheden kan verbeteren. Ik denk dat maar weinig mensen het lef hebben en de moed hebben om actief naar een andere werkgever te stappen en te vragen wat de mogelijkheden zijn, of ze je daar willen hebben. Probeer het eens. Nooit geschoten, altijd mis. Waarom verhuizen de mensen die nu massaal aan de auto vast houden niet wat meer richting de plek van hun baan?

    Soms gebeurd het dat een stadsbestuur een andere koers inzet dan jij graag gezien had. Dat wil niet zeggen dat de stad voor de lange termijn, of voor de meeste bewoners, de verkeerde keuzes maakt. Het zijn dan alleen keuzes die toevallig niet in jouw straatje passen. Dat zal je altijd wel houden ten aanzien van enkele beleidspunten. Ik vind het woningbouwbeleid in Utrecht ruk en ik vind de nauwe banden tussen het bestuur in Utrecht en de vastgoedmarkt veel te innig en dat werkt in mijn nadeel. Zo is er altijd wel wat. En ja, ,natuurlijk, verhuizen binnen de Randstad is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ook weer niet onmogelijk. Rotterdam en Den Haag zijn relatief goedkope plekken om te wonen bijv.. In andere streken ben je vaak beter af. Het is er goedkoper, groener, schoner. (Culemborg is rustig en goedkoop en vlakbij Utrecht> 15 minuten met de trein> meerdere treinen per uur en dat worden er nog veel meer). Waarom je zelf zo martelen?

    Het enige beleid dat toekomstgericht is, is de auto ontmoedigen. Het ding neemt belachelijk veel ruimte in, maakt veel verkeersslachtoffers, is momenteel nog niet schoon, kost de overheid kapitalen aan infrastructuur.

    Als de man/ vrouw,die andere middelen tot zijn beschikking heeft, de auto mijdt, dan blijft er juist veel meer ruimte over op de wegen voor mensen die echt afhankelijk zijn van de auto, natuurlijk zijn die er. Die mensen krijgen dan alle ruimte. Dat komt juist ten goede aan de economie. Het is bekend dat een hele grote groep mensen de auto gebruikt voor verkeersbewegingen binnen hun eigen stad voor stukken die je ook had kunnen fietsen of zelfs lopen (tot aan 20-25 minuten reistijd). Dat is een vorm van luxe die in een stad als Utrecht gewoon niet kan. Daar is het ontmoedigingsbeleid voor bedoeld. Het komt niet uit de mensen zelf, met alle gevolgen van dien voor de bewoners (fijnstof, luchtvervuiling, lawaaioverlast = stress, dodelijke ongelukken, opstoppingen> vertragingen). Daarvoor zijn we hier met te veel en we hebben besloten dat we de historische structuur van het centrum en haar omliggende wijken niet verder willen aanpassen. We hebben gezien toen we dat wel gingen doen wat voor negatieve impact dat op de stad had.”

  9. Angela Gallé

    @Wimutrecht: “Ruim 90% van de inwoners wil simpelweg een verbreding en wel om het volgende: Iedere dag staat alles vol van W.A.Vultostraat/Goylaan/Rubenslaan/Koningsweg/Waterlinieweg/Provincialeweg/ Biltsestraatweg/Noordelijke Randweg/wegen van en naar HoutenNieuwegein en natuurlijke de A27/A28/A12. We zien wel de A2 meer doorstromen dankzij de verbreding maar ja uiteindelijk moet je de A12 op en vervolgens de A27/A28.”

    >> Graag een link naar onderzoek dat bewijst dat 90% een verbreding wil. Wij hebben in ieder geval bewijs dat 8000 + 1000 mensen tegen verbreding zijn. En bijna de helft van de Tweede Kamer. En nou jij weer ;). Verder zou het handig zijn als je je verdiepte in de materie: https://www.snelwegen-utrecht.nl/big-data/

    “Tot slot zou het goed zijn dat er een politieke beweging in Utrecht en omliggende dorpen die de bereikbaarheid (OV/fiets/auto) en de economische/kennis centrum en innovatieve ontwikkeling van het vroegere BRU gebied als speerpunt poneert. “& “Volgens mij moeten er genoeg mensen bereid zijn om die handschoen op te nemen.” >> Niet om ‘t een of ander, maar wat doe jij er zelf aan? Ik kan uit ervaring melden dat al dit soort dingen allemaal heel logisch klinkt vanaf je beeldscherm totdat je er achterkomt wat de werkelijke politieke belangen zijn.

  10. Ruud

    Die mensen die hier tegen zijn staan daar zelf waarschijnlijk nooit in de file! Rijdend verkeer achter je huis lijkt mij beter dan elke dag file van dampende auto’s. Ik kan me de protesten rond Amelisweerd nog herinneren. Dat is ook gewoon doorgegaan. Niet zeuren, verbreden die hap!

  11. herman

    Het plaatje zegt genoeg, zowel het verkeer als de natuur worden beter van dit plan.

    Heel snel aan de slag dus!

  12. Zen

    @ Ruud

    Nee hoor, door de acties is de snelweg niet dwars door Anelisweerd aangelegd en de landgoederen. Zo zijn de landhuizen ook van de sloop gered. De snelweg is onder grote maatschappelijke druk verplaatst naar waar hij nu ligt en deels verdiept aangelegd. Google er maar eens over. De acties hebben zeer veel zin en nut gehad!

    En ja, ik sta wel eens een kwartier in de file. Heen en terug, maar dat hoort bij de keus die ik maak voor de auto op dat moment. Dat kwartier hoort gewoon bij je reistijd. Lijkt me inmiddels toch wel slim om daar rekening mee te houden ipv er boos over te worden. Er willen te veel mensen met de auto daar rijden. Ik vind trouwens langzaam rijden of stilstaan helemaal niet zo erg voor mezelf. Het zit in je state of mind. Accepteren dat je jezelf neerlegt bij de situatie waar je op dat moment niets aan jan veranderen . Rust vinden ipv je stuur opvreten. Lekker muziekje op, beetje alleen met je gedachten zijn. Dat.

  13. Redelijk

    @ Angela, ik denk idd ook dat eerder zo’n 65% van de Utrechtse bevolking juist tegen verbreding is. Dat bewijzen juist alle steekproeven. Ook de reacties op de Facebookpagina van Duic laten dit zien. Daar zijn overigens bijna alle inhoudelijke Posts gericht tegen verbreding.

    Juist omdat dit waarschijnlijk de realiteit is moeten een aantal heerschappen nogal vaak benadrukken voor verbreding te zijn. Het debat kapen noemt men dat.

  14. Rob Huibers

    Amelisweerd een oerbos? Ik heb nog nooit een echt betrokkene A een oerbos horen noemen. Dat is een oude retorische truc, @wimutrecht. Je tegenstanders iets volkomen onzinnigs in de mond leggen en hem dan voor leugenaar uitmaken.
    Leuk geprobeerd.
    Voor de mensen die het zo erg vinden om in de file te staan en anderen verwijten dat zij tegen meer snelwegen zijn heb ik een nieuwtje. In de file staan is een keuze. Niemand is ertoe verplicht.

  15. Barend

    Zoho. Angela Gale. Bewijs dat ca 8000 + 1000 Utrechters tegen zijn. Dat zijn er nogal wat zeg. Op een bevolking van ruim 17 mln. Big deal hoor.

    En @ redelijk. Terug naar de lagere school joh. Leren tellen. En daarna nog naar een statistiek lesje.

  16. Baas030

    Doei Schultz. Te idioot voor woorden, gewoon tegen de wensen van de provincie, gemeente en bewoners in handelen. Echt een goeie politica die luistert naar degenen die d’r gekozen hebben

  17. Redelijk

    @ Barend

    Nou, ik tel op het oorspronkelijke Facebookbericht over het ondertekenen van het verbredingsplan door Schultz op de Facebookpagina van DUIC 245 mensen die de verbreding niet leuk vinden, er boos of verontwaardigd over zijn, tegen 71 mensen die kennelijk de verbreding een goed idee vinden. op 316 stemmen.

    Ik weet niet waar jij hebt leren tellen, maar ik kom nog veel hoger uit dan op 65%, namelijk op ruim 77%. Maar ja, dat is maar een steekproef natuurlijk.

    Echter wijzen eerdere steekproeven en onderzoeken uit dat ongeveer 65% van de Utrechters tegen verbreding is. Ik bedoel maar.

    En ja, 9000 handtekening/ steunbetuigingen ophalen is aardig wat, leert de geschiedenis. De geschiedenis leert dat die 9000 een vele grotere groep van tegenstanders representeren. Helaas kwam de petitie pas een paar dagen voor sluiting breed in het nieuws. Volgens mij zijn er binnen een dag al 1000 steunbetuigingen binnen gekomen en na de sluiting dus nog eens 1000. Dat ging dus aardig hard. Daar kunnen vele onderzoekers op een universiteit je iets over uitleggen. Denk je dat het zo makkelijk is? Ga het maar eens proberen.

    Ik heb wel eens een petitie voor verbreding van de A27 gezien, maar die bleef steken op een tiental stemmetjes. Ik bedoel maar dus.

  18. Henk van H.

    @ redelijk

    Ach ach ach. U kletst maar door. Waarom zou er een petitie voor aanleg moeten zijn. Het kabinetsbesluit ligt er al. Nogal onzinnige kletspraat van u. En die aanleg is geen Utrechtse zaak, die petitie daarentegen is een eng Utrechts nimby-aktietje..

  19. Redelijk

    Henk van H.

    Grappig zo’n trucje om mensen weg te zetten als Nimby. Lekker makkelijk, hoef je niet op de inmiddels zeer vele argumenten in te gaan waarom deze verbreding een dom plan is; waardoor er geen geld beschikbaar is om de echte knelpunten aan te pakken. Juist het aanpakken van die knelpunten vebetert de doorstroming effectief wat in jou belang zou moeten zijn. Voor veel minder geld kunnen binnen de bestaande tunnelbak extra rijstroken gecrëerd worden, zonder extra onnodige verbreding, waardoor je het korte- en lange- afstands verkeer al van elkaar kan scheiden.

    Verder dan “u kletst”, zonder te zeggen waarom dan, kom je niet. En dat is jammer. Want ik ben wel benieuwd waarom datgene wat ik zeg dan kletspraat is.

  20. Redelijk

    @ Henk van H.

    De minsieter heeft een handtekening gezet. Nu begint het pas. Nu kunnen mensen bezwaar aan tekenen bij de Raad van State en bij de Hoge Raad. Zo werkt dat in Nederland, zo werkt onze democratie en dat heeft een reden. Besluiten van een minsiter kunnen nog steeds getoetst worden door een oanfhankelijk aparaat. Naast omwonenden die vanwege allerlei redenen bezwaar kunnen aantekenen tegen de besluitvorming, en er zijn legio mogelijkheden te bedenken waarom omwonenden dit zullen gaan doen, zijn er ook nog allerlei belangenclubs die deze mogelijkheid hebben en we hebben natuurlijk een gemeemnte en een provincie. Zij moeten vanuit hun functie wel bezwaar aantekenen, omdat zij het belang van stad en provincie overzien en bewaken. Zien zij dat de besluitvorming van de minister slecht onderbouwd is en nadelig gaat uitpakken voor de belangen die zij behartigen, dan moeten zij wel in actie komen. Dat is precies de reden waarom zij bestaan. Ook dit is zoals democratie in Nederland en in het westen werkt. En systeem waarbij meerdere lagen elkaar keuren en toetsen, zodat er geen belsuitvorming doorheen geramt wordt die slecht ten goede komt aan een bepaalde groep in de samenleving. Zo werkt onze decmoratie simpleweg niet.

  21. Barend

    Hey redelijk, puk, kuch, jansen, etc.

    Wat is een minsieter?

  22. Redelijk

    @ Barend Dank je voor het compliment. Mensen die afwijken van de inhoud, hebben geen inhoud.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).