De alcoholleeftijd in Utrechtse horeca moet beter worden nageleefd. Deze conclusie van de gemeente Utrecht wordt onderschreven door de Utrechtse horeca. Wel wordt er een oproep gedaan ana gasten om automatisch een ID kaart te tonen.
Wel wil de Koninklijk Horeca Nederland (KHN) Utrecht een nuance aanbrengen in de cijfers die de gemeente onlangs naar buiten bracht. Het is nu nog vaak ongemakkelijk voor ondernemers of personeel om naar het ID te vragen van gasten. Dit kan erg ongastvrij aanvoelen.
KHN hoopt dan ook dat de nieuwe campagne ’18 jaar? Bewijs ’t maar’ zowel het horecapersoneel als de gasten nadrukkelijker ondersteunt bij de verplichting om de ID te laten zien als er door jongeren een biertje of wijntje wordt besteld.
Veel ondernemers en hun personeel moeten nadrukkelijker vragen naar de ID’s van jongeren. Dat is nog geen automatisme. KHN Utrecht voorzitter Erik Derksen: “Deze cultuurverandering vraagt om inzet van alle partijen. Wij als horecaondernemers moeten echt verbeteren in de naleving en dan zou het ook helpen als onze gasten daarbij helpen door automatisch de ID te tonen.”
4 Reacties
ReagerenDe enige baat die uitbaters van het cafewezen in utrecht hebben ,,is verkopen ,, bier verkopen , zoveel mogelijk
Het zijn ondernemers
Alle opgelegde regels,aangaande woonomgeving, gezondheid gasten
Dat zag je met rookverbod etc
Uitbaters werken alleen mee
Als er zware straffen worden opgelegd
Zolang dat niet gebeurt
Zullen er stomdronken jongelui door de utregse binnenstad blijven brallen
Portieken vol pissen
Politie handen vol werk bezorgen
Voor uitbaters telt maar een belang
Eigen belang
Pubers van 17 jaar die toch proberen alcohol te kopen, alhoewel ze weten dat het tegen de wet is , harder aanpakken i.p.v. de uitbaters. Als het in het pubercircuit rondspreekt dat iedere poging bestraft wordt mer € 300,- ofzo is het volgens mij gauw afgelopen.
De enige baat die Sjorsen hebben is alles op een hoop gooien en er dan tegen aan trappen om zichzelf een beter gevoel te geven.
@Sjors. Zoals met alles heb je goede en slechte… ondernemers (e.d.) met eindeloos veel variaties daartussen). Een goede ondernemer (daar zijn er gelukkig heel veel van) denkt eerst aan het belang/welzijn van zijn klanten/gasten of clientèle: anders is hij immers vroeg of laat gedoemd te mislukken. Ik raad je aan zorgvuldige keuzes te maken. Mocht je je desalniettemin toch moeten identificeren: zie het als een compliment en heb je wellicht toch nog de eeuwige jeugd..