D66 en GroenLinks: omwonenden blokkeren regelmatig einde Kanaalweg | De Utrechtse Internet Courant D66 en GroenLinks: omwonenden blokkeren regelmatig einde Kanaalweg | De Utrechtse Internet Courant

D66 en GroenLinks: omwonenden blokkeren regelmatig einde Kanaalweg

D66 en GroenLinks: omwonenden blokkeren regelmatig einde Kanaalweg
Borden en hekken op de Kanaalweg. Op het witte bord staat 'Uitsluitend toegang voor omwonenden'. Bron: Google Maps (2019)
De Utrechtse D66 en GroenLinks krijgen al een tijdje signalen dat omwonenden het einde van de Kanaalweg afsluiten voor voorbijgangers. Ze zouden op eigen initiatief versperringen neerzetten of afzetlinten gebruiken. De twee partijen vragen wethouder Lot Van Hooijdonk (Mobiliteit) om opheldering over de verkeerssituatie. 

De Utrechtse D66 en GroenLinks krijgen al een tijdje signalen dat omwonenden het einde van de Kanaalweg afsluiten voor voorbijgangers. Ze zouden op eigen initiatief versperringen neerzetten of afzetlinten gebruiken. De twee partijen vragen wethouder Lot Van Hooijdonk (Mobiliteit) om opheldering over de verkeerssituatie. 

Fietsers en andere voorbijgangers worden door de blokkades gedwongen om te draaien en een andere route te nemen. Deze openbare weg maakt echter deel uit van het ‘rondje stadseiland’: een recreatieve wandel- en fietsroute langs de oevers van het Merwedekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal.

“Wanneer hiervan melding gemaakt wordt bij politie of handhaving, wordt de situatie afgebroken om snel daarna weer te worden opgezet”, is te lezen in de schriftelijke vragen. “Ook zijn er momenten geweest dat de weg geblokkeerd werd met hout, autobanden en andere obstakels.”

‘Hinderlijk’

Maarten Koning (D66) en Peter van Corler (GroenLinks) noemen het een “zeer onwenselijke situatie” die voor de weggebruikers en andere omwonenden erg frustrerend is. Daarom dienden ze er schriftelijke vragen over in bij de wethouder.

Mogelijk blokkeren omwonenden de weg, omdat ze last hebben van de weggebruikers. Een openbare weg is echter door iedereen te gebruiken, zeggen GroenLinks en D66: ‘Is het college het met ons eens dat de openbare weg van iedereen is, beschikbaar en vrij moet blijven, en dat deze nooit belemmerd mag worden door omwonenden die het allicht hinderlijk vinden dat er mensen en voertuigen zijn die van deze openbare weg gebruik willen maken?’

30 Reacties

Reageren
  1. Thuisblijver

    Het blijft apart volk: ipv de tuinman laten ze de politie eens in de zoveel tijd het onkruid weghalen. Ik zou zeggen: Cameraatje er op en dan weet je het zo. Maarten en Peter kunnen ook een bezoekje brengen (als ze durven), en vragen wat er aan de hand is. ‘s Avonds rijden daar ook de meest idiote figuren met lachgas flessen rond en een ballon in hun giecheltje. Da’s ook niet lachen. Misschien zijn daar die borden voor.

  2. Pieter

    Ik snap ook wel dat de bewoners van deze beschaafde, altijd netjes opgeruimde woonwijk niet zoiets vervelends als fietsers en wandelaars langs hun prachtige vrijstaande villa’s willen hebben.

  3. [email protected]😉

    Misschien hebben de bewoners last van het strandpaviljoen en de bezoekers ervan, volgens mij wonen de bewoners er al jaren eerder en werden zij ineens geconfronteerd met een stadsstrand.
    En als de situatie dan onleefbaar wordt doormiddel van vele geparkeerde auto’s en ander vreemd lachgas volk, ja dan houd het ook op.

  4. René

    Of gewoon territoriumdrift.

  5. M

    Het zou schelen om dat kamp daar eerst eens op te ruimen. Daarna wat handhaving laat op de avond zodat het er wat leefbaarder wordt.

  6. Lombokker

    Het is nog veel erger. Als er bij het stadsstrand Oog in Al iets te doen is, dan staan er verkeersregelaars die alle bezoekers langs het Amsterdam-Rijnkanaal sturen. Dat is al het geval sinds er brand is gesticht bij de horeca van het stadsstrand.

    Als blijkt dat de gemeente dit gedoogd, dan gaan we dat hier in de wijk ook maar doen. We hebben namelijk nogal eens last van weggebruikers die met hun van een ‘sportuitlaat’ voorziene voertuigen rondjakkeren, wat vooral ‘s nachts heel vervelend is.

  7. Pee

    Waarom is het niet duidelijk waarom ze dit afzetten?

  8. MJPD

    Een verbodsbord voor auto’s en motoren houden voetgangers en fietsers toch niet tegen? Ook niet als er “Uitsluitend toegang voor omwonenden” bij staat. Ik zou dat gevoegelijk negeren. Het zal hier wel gaan om lachgasrijders, waarop niet wordt gehandhaafd ook al geef je de kentekens van de handelaren door aan de politie.

    “Wanneer hiervan melding gemaakt wordt bij politie of handhaving, wordt de situatie afgebroken om snel daarna weer te worden opgezet”

    Aha, want dan wordt er opeens wel gehandhaafd…?

  9. Luuk Upuuk

    Tja, is toch een woonwagenkamp? Die menen altijd hun eigen rechtsregels te kunnen hanteren en als ze dan aangepakt worden , is het de boze overheid die discrimineert. Maar … het is niet van vandaag of gisteren. De foto hierboven van Google Earth geeft aan dat in mei 2019 de situatie al zo was. En dan nu pas komt de politiek in actie…………….

  10. JJ

    @ lombokker

    Het recht in eigen hand nemen is nooit goed en pleit enorm tegen jou en je buurtegnoten. De weg is niet van jullie buurt, maar van iedereen. Jullie hebben geen voorkeurspositie op die weg.

    Is het er hinderlijk door anderen, dan moet achtereenvolgens de politie gebeld worden, de gemeente ingeschakeld worden, de wethouder benaderd worden> wordt er dan nog niet geluisterd, petitities, dan nog niet: lokale media ingeseind, dan nog niet: huur je met de buurt een advocaat en ga je massaal demonstreren (die demonstratie meld je dan van te voren aan uiteraard, dan kan de demo alleen vanwege heel uitzonderlijke redenen belemmerd worden).

    Aangezien jullie dit allemaal niet gedaan hebben is de actie van jullie buurt een enorme tokkie-(vergeef me voor deze benaming) actie die keihard aangepakt dient te worden. Dat hebben jullie dan als buurt zelf verdiend, ook al hebben jullie inhoudelijk gelijk en inhoudelijk nog zoveel punten te maken. Ik snap dat tuigvolk op die weg de reden is voor protest van de buurt. Jullie hebben met deze acties echter jullie eigen glazen ingegooid. Doei.

  11. Bill

    @[email protected]: De vele geparkeerde auto’s van SOIA?? Kent u de plek wel? Dit is aan de andere kant van het kanaal, flink stukje lopen, de bezoekers van SOIA zetten daar echt geen auto’s neer.

    Nee, zoals hierboven gezegd lijkt het mij inderdaad tijd dat er bij die “villawijk” zelf wordt gehandhaafd.

  12. Koel Hoofd

    Ik kan die bewoners helemaal begrijpen! Overlast is niet fijn, en mensen die obsessief bezig zijn met het eigen vermaak veroorzaken overlast.
    Wel ludieke actie van ze eigenlijk.
    Mja, zolang het geen “groen asociale leefstraat van de elite” is zal dit niet gedoogd worden.

  13. Bromsnor

    Bromsnor denkt: Eerst even gaan praten en kijken wat er aan de hand is, dan pas oordelen.

  14. Ooginaller

    Zo ben ik zelf ook erg benieuwd naar de stenen die er door de ruiten zijn gegaan bij The white ox, een leuk nieuw restaurant met een prachtig terras van waaruit je een perfect uitzicht op dit stukje Utrecht hebt…

  15. Cico

    Voordat die strandtent er zat was ik gefascineerd door die ruïne van een sluishuisje dat er stond (misschien staat het er nog steeds). Fietste op die weg, maar werd met toch een partijtje smerig aangekeken. Toen er blaffende honden uit die caravans werden losgelaten ben ik rechtsomkeer gegaan. Wat een gek stukje Utrecht. Ik zie het gewoon als territoriaal tokkie gedrag, dat claimen van openbare ruimte.

  16. Katja

    Hoe komen ze aan die hekken en borden ?

  17. Vera

    Absoluut territoriumdrift van het woonwagenkamp. Er rijden daar idd geen auto’s, alleen fieters en wandelaars om SOIA te bezoeken of te genieten van een rondje langs het kanaal. Absurd om stelselmatig op deze manier de openbare weg te blokkeren, voorbijgangers uit te schelden of honden op los te laten. De weg is niet van het kamp, dus rotzooi als autowrakken en halve jacuzzi’s opruimen en zelfgeknutselde verboden toegangborden verwijderen. De gemeente komt het kamp stelselmatig in van alles tegemoet (onlangs een heel hekwerk aan de achterzijde laten plaatsen, om ‘overlast’ vanuit SOIA te verminderen- waarbij het kamp een heel stuk van het gemeenschappelijke grasveld heeft gekregen). En bezoekers worden omgeleid via de woonwijk en kanaal aan de achterzijde, wat een stuk om is en voor overlast elders zorgt. Waanzin dat hoe meer het kamp zich misdraagt, hoe meer de gemeente het kamp ontziet. Handhaven!

  18. D'n Jos

    Simpel, als de woonwagenkamp-bewoners dit stukje openbare weg in hun bezit willen hebben dan betalen ze maar de grondprijs voor de gehele weg en de kosten voor het aanlegfen van een alternatieve weg aan de gemeente. En eigenlijk moet hier de zaak omgrdraaid worden. De woonwagenkamovewonees betalen nu al niet de marktconforne grondprijs en dezrlfde afdrachten aan de gemeente als andere woningeigenaren, fus die moeten wellicht een toontje lager gaan zingen. Hrt afsluiten van een openbare weg is gewoon strafbaar gedrag. Dus of giga boetes erop of straffen.

    Is er een maatschapelijk probleem dan gaat men maar een gesprek aan met gemeente en politie ipv eigen rechter te spelen.

  19. J

    Meerdere keren gezien dat het de aannemer Wilhelminawerf is die dit doet

  20. Koel Hoofd

    Vind het wel een ludieke actie van de bewoners.

    Het is ook een teken dat D66 en GL eens moeten gaan nadenken waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Want een doelstelling van Utrecht is om “de gezondste stad van Nederland” te worden, daar is dat rondje stadseiland onderdeel van. Dan leef je in een wereldvreemde bubbel want gezondheid is niet maakbaar.

  21. J

    Aan de andere kant idd

  22. WIm

    Wat mij dan weer ontzettend verbaast is dat er raadsvragen nodig zijn om dit probleem aan de orde te stellen en dat ons bestuur kennelijk geen enkele neiging tot handhaving/correctie heeft. Wat een ontzettend labbekakkerig stelletje toch in dat stadskantoor.

  23. Martin van Diederik

    Ik wandel daar regelmatig met mijn hond en ben elke keer weer verbaasd over de materialen die gewoon langs de openbare weg liggen. Veel metaal, ook gevaarlijk lijkt mij. Ook bij de woningen zelf ligt enorm veel rotzooi. Volgens mij is de grond daar zwaar vervuild, ook een ongezonde woonomgeving.
    De beste oplossing is natuurlijk daar de boel af te breken, de grond schoon te maken en de bewoners elders te huisvesten. Volgens mij is er wel een betere bestemming te bedenken dan de permanente vervuiling die nu plaats vindt.

  24. Koel Hoofd

    @Martin van Diederik
    Je kletst. Daar heeft nooit industrie gestaan.
    Omdat het er niet uitziet zoals jij vind dat het er moet zijn is geen reden om die bewoners te verkassen naar een plek die jou beter uitkomt.
    Voordat Utrecht er een zonodig pretpark van moest maken, was het zelfs een gewoon park waar je rustig van het uitzicht op het kanaal kon genieten.
    Maar die zielepoten van D66 en GL begrijpen niet wat rust of groen is want die willen vermaakt worden ten koste van de rust en groen, daarom staat er nu nephoreca op de punt.

  25. kaatje

    Hier wordt al jaren met een grote boog omheen gelopen. De oevers zijn geconfisceerd door de bewoners met voertuigen zonder kenteken en verzameling van oude spullen. Een naargeestige bende. Als buurtbewoner zou ik het heel wenselijk vinden als er wordt gehandhaafd.

  26. Marc

    het beleid van Groenlinks is juist om de wegen soort van te blokkeren door er stadsboulevards van te maken , weg doorstroming en lekker 20 min later thuis dan voor de komst van de stadsboulevard .en nu zijn er weer plannen om van de Socrateslaan een stadsboulevard te maken!!

    hoe vaak mag een wethouder nogblunderen en met geld blijven smijten?

  27. Moi

    Waarom zou het woonwagenkamp dit toch doen? Hebben ze hun roeping als verkeersregelaar gemist?
    Het lijkt me toch een leuke dagtaak. Of zou het iets met de dominantie van SOIA op deze plek kunnen hebben?
    Dit was jaren een rustige plek waar je vrij kon gaan zitten.
    Op dit moment bepaalt soia waar je mag gaan zitten en waar je je fiets mag laten. Op de gehele noordpunt staan hun attributen en borden.
    Het rondje noordpunt hebben ze de kop in weten te drukken door van het fietspad een wandelpad te maken.
    De bar draait overuren, rijen bij de kassa en wc’s. Was dit het (bestemmings) plan van de gemeente voor een rustige fietsroute?
    Ik denk dat er eens naar soia en hun plannen gekeken moet worden als het gaat over de leefbaarheid van dit stukje Utrecht.

  28. Thuisblijver

    Ha, leuk kamp. Jaren geleden liep daar een mafkees te schieten op z’n buren. Voordat ie uit de bak kwam heeft de gemeente, om escalaties te voorkomen, ergens verderop bij de demkabrug een privé kampje voor hem ingericht a 365.000 Euro. Da’s maar 1 euro per Utrechter. Waar hebben we het over. Wel makkelijk dat je zo ruziënde buren uit elkaar kan halen. De wieltjes kwamen toch van pas.
    Voordat ik iedereen over één kam scheer, er zijn kampjes waar geen enkel probleem is en goed in de buurt passen, maar de Kanaalweg is wel de grootste overlastgever. Kost tonnen per jaar (bron: woonwagenexploitatie bv). “Ja”, schrijft iemand: “we betalen gewoon belasting” en noemt dan huur, gas, water en licht op. Belastingdienst gaat inmiddels akkoord met 6% (soort van forfaitaire heffing). Ik heb mijn loonstrook nog even bekeken: BT (bijzonder tarief): 56%! Gemeente trapt er trouwens elke keer weer in (je kiest groen, maar dit krijg je er bij). Intussen wordt de bibliotheek gesloten, zwembad kost een fortuin voor een gemiddeld gezin en de plantsoenen worden maar één keer per jaar opgeruimd. Stad kan zoveel mooier, maar dan moet het geld niet gaan naar lui die er zogenaamd een vrije traditie op na willen houden. Hobby’s kosten geld, dus niet door een ander laten betalen, zelf eerlijk voor werken en zelf betalen.

  29. Ik

    Ik fietste eind mei van het stadsstrand naar huis toen de woonwagenkampbewoners die obstakels op de weg legden. Eentje vroeg of ik met beter voelde dan anderen, omdat ik over de openbare weg langs hun obstakels fietste. Ze hielden me tegen en eentje werd zelfs fysiek.
    Ik heb destijds geen klacht of melding ingediend, omdat het om een woonwagenkamp ging had ik het gevoel dat er toch niet veel mee zou gebeuren. Blij om te merken dat er wel iets gebeurt met de signalen en deze mensen niet de openbare weg mogen blokkeren.

  30. JJ

    Gewoon verplaatsen dat kamp naar de rand van Leidsche Rijn. Als men een openbare weg niet respecteert, die van de hele gemeenschap is, waar de gemeenschap voor betaalt, sterker nog, de gemeenschap subsidieert het woonwagenkamp, dan rest er niks anders dan het kamp te verplaatsen. De grond daar is ook te veel geld waard voor dit soort fratsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).