Na jarenlange discussies, protesten en juridisch getouwtrek lijkt de kogel nu toch echt door kerk; de Weerdsingel Oostzijde krijgt naar alle waarschijnlijkheid rood asfalt. Was D66 eerder nog kritisch, recent is bekend geworden dat de partij toch voor rood asfalt is. Daarmee is er een meerderheid in de gemeenteraad van Utrecht. Meerdere omwonenden zien het echter niet zitten.
D66-raadslid Joost Vasters stelde in november nog kritische vragen aan het college van B&W. Volgens hem was er sprake van onduidelijk beleid en werd niet helder onderbouwd waarom de Weerdsingel Oostzijde van rood asfalt zou moeten worden voorzien. Naar aanleiding van deze kritiek heeft de gemeente het hiaat in het beleid aangevuld en een zogenoemd Afwegingskader verharding hoofdfietsroutes gepubliceerd.
In de tussentijd is Vasters dieper in het dossier gedoken. Dit heeft voor hem nieuwe informatie opgeleverd, laat hij weten. In de Omgevingsvisie Binnenstad 2021 is opgenomen dat rond de hele Utrechtse singel rood asfalt wordt aangebracht. Daarmee ligt er dus al een raadsbesluit over het vraagstuk. Ook ontdekte Vasters dat er eerder in de coalitie was afgesproken dat rond de hele Utrechtse singel rood asfalt wordt aangelegd.
Inhoudelijke argumenten
Naast deze wat technische en politieke argumenten zijn er ook inhoudelijke argumenten waarom D66 voorstander is van het verder fietsvriendelijk maken van Utrecht. Het aanbrengen van het rode asfalt moet van de Weerdsingel Oostzijde namelijk een aantrekkelijke route maken voor fietsers.
Vasters: “Voor D66 is het helder dat de fietssingel een belangrijk onderdeel is van het fietsnetwerk”. Volgens Vasters moet de binnenstadas langs het Vredenburg ontlast worden van de vele fietsers. “De fietsroute langs de Weerdsingel Oostzijde is hiervoor een van de routes”, aldus Vasters.
Verzet
Vanuit omwonenden is er al jaren verzet tegen de plannen. Buurtbewoners vrezen dat de Weerdsingel Oostzijde een onveilige fietsracebaan wordt en dat het stadsgezicht wordt aangetast. Vasters zegt hierover de esthetische argumenten te begrijpen. Veiligheid is voor hem niet het grootste issue, want uit onderzoek zou blijken dat de plannen veilig zijn.
Ook op andere plekken in de stad, zoals de Leidseweg, is de straat op dezelfde manier ingericht als het plan voor de Weerdsingel Oostzijde. Wel kan Vasters zich voorstellen dat het gevoel van veiligheid minder wordt als fietsers sneller kunnen fietsen.
Onlangs schreef DUIC een uitgebreid artikel over de kwestie en de betrokkenheid van bewoners bij de toekomstige inrichting van de Weerdsingel OZ, als onderdeel van de serie NIMBY?. Dit artikel is hier te lezen.
Gekoppelde berichten
Gemeente en bewoners in de clinch over inrichting Weerdsingel Oostzijde
In deze serie over NIMBY -not in my backyard-, in Vlaanderen ook wel NIVEA –…
Inrichting Weerdsingel-Oostzijde Utrecht stap dichterbij; rotonde eruit, klinkers en asfalt erin
De nieuwe inrichting van de Weerdsingel-Oostzijde in Utrecht is weer een stap dichterbij. De gemeente…
Mogelijk toch klinkers op de Weerdsingel in Utrecht; rotonde lijkt daarentegen wel te verdwijnen
Er komen na reacties van omwonenden mogelijk toch klinkers te liggen op de Weerdsingel Oostzijde…
Plannen Weerdsingel verder uitgewerkt; bewonersgroep en gemeente Utrecht nog niet op één lijn
Bij het verder uitwerken van de plannen voor de Weerdsingel Oostzijde is de gemeente meerdere…
Vijf vragen over participatie in Utrecht
De bomenkap en woningbouw aan Ivoordreef, de knip op het Ledig Erf, de herinrichting van…
28 Reacties
ReagerenMooi snel asfalteren en weer door!
Ach ja, als je in 2026 tegen een begrotingstekort aanloopt van 21 miljoen euro, is dat als gemeente natuurlijk geen reden om geldverspilling tegen te gaan…. zelfs niet als de betalende inwoners het ook nog eens helemaal niet willen 🙄
Men verhoogt “gewoon” de gemeentelijke belastingen en de parkeervergunningen. Hoe dan?
Man man man, omdat de plaatselijke elite rood asfalt niet mooi vindt moet er jarenlang gediscussieerd worden? Wat een verspilling van tijd en geld. In Kanaleneiland of Overvecht had die weg er allang gelegen, of denk je dat er daar gevraagd wordt welke kleur asfalt de bewoners mooi vinden? Klassenjustitie bestaat nog steeds.
Oud nieuws
Het zou zo leuk zijn als de gemeente de gemeente zou doen wat bewoners willen. Maar nee hoor we gooien er gewoon asfalt op. En dan lees ik vandaag op Duic ook het volgende mooie stukje;
Madelinde Winnubst: ‘De gemeente Utrecht moet de burger serieus nemen’
Dat serieus nemen gaat dus nooit gebeuren.
Oke, de gemeente luisterd wel maar doet er uiteindelijk niets of bijna niets mee. B.v. de parkeerapp welke als zeg niet bruikbaar voor grote groepen werd gezien. En na heel veel geklaag en protest ging of gaat de gemeente de app aanpassen.
Waarom doen mensen nog protesteren tegen de gemeente want helpen doet het niet zie asvalt en misschien zelfs rood. Afijn, zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen en de gemeente luister maar doet er niets mee ook al vinden bewoners welke het geld opbrengen via de belastingen voor dit gedoe dat het anders moet.
D66 voorstander van rood asfalt? Mooi voorbeeld van bikeshedding 🙂
Weer het zoveelste mooie voorbeeld van ‘bewonersparticipatie’ waar niet naar geluisterd wordt.
De gemeenteraad heeft niets op met bewonersmeninkjes, lijkt het wel.
@Nina:
de wethouder en het college hebben haast: al hun plannen MOETEN geimplementeerd zijn voordat Utrecht definitief door het financieele ijs zakt. Er wordt nu een complete stad naar een monomane visie omgevormd. Een omvorming die in de toekomst niet, dan wel tegen zeer hoge kosten gecorrigeerd kan worden, en dit college en deze wethouder zijn zich daar zeer wel van bewust. U kunt het als over het graf heen willen regeren zien.
@ Nico
Pff. Is toch een volstrekt non-issue. De bewoners willen klinkertjes, de gemeente mooi strak asfalt. Nou en, de wereld vergaat niet.
De bekende draaikonterij
Wat heeft GL ze in ruil beloofd?
Ik begrijp het bezwaar van de omwonenden niet, en het lijkt me ook nogal vergezocht. Kijk naar de aanpassingen aan de andere delen van de singel aan de oostkant van de stad: Wittevrouwensingel, Maliesingel, e.d. – daar is toch niets mis mee? Alleen maar logischer om dat zoveel mogelijk hetzelfde te hebben. Lijkt mij dus gewoon gezeur eigenlijk.
De discussie over de rotonde is overigens weer net een ander verhaal. Daarvan zie ik ook niet waarom die weg zou moeten.
@nico, die parkeerapp heeft mij al zat geld gekost.
Bij langer bezoek vergeet je ‘m of aan te zetten (boetes) of uit te zetten (saldo raakt op).
Belachelijk dat de verantwoording voor het parkeren niet bij het bezoek ligt.
En ik moet dan ongemakkelijk een tikkie gaan sturen omdat iemand een uurtje op bezoek is geweest?
En dan even ontopic: als de gehele singel rood asfalt heeft is het prima om door te voeren.
De fietsracebaan gebruiken de bewoners zelf ook als ze ergens de votulastfietsroute oprijden. Nimby geneuzel.
We wouden stenen, ze gaven ons rode pek.
Bewoners kijken niet verder dan hun eigen stukje singel. Leven in een bubbel. Ondertussen is het aantal inwoners en daarmee dus ook het aantal fietsers enorm gegroeid. En die enorme groei zet gewoon door.
Asfalteren dus.
Zo kennen we D66 weer, net als bij de Maliebaan lijken ze de kant van de bewoners te kiezen om uiteindelijk onder druk van Groen Links met de coalitie mee te stemmen.
Wel mooi dat nu uitgezocht is dat in het coalitieakkoord is vastgelegd dat rond de hele singel een fietsstraat met rood asfalt komt. Dan lijkt de discussie over het Ledig Erf opgelost. Maar daar is het ineens niet meer van belang….
Heren heren toch loop toch niet eens te zeuren over de bewoner van Weerdsingel. Klets eens over de inhoud, waar het echt om gaat.
Het rode asfalt, de fietsstraat, zal het verkeersrisico voor fietsers niet verkleinen. Bepaalde automobilisten blijven gewoon doorscheuren.
Het gaat erom dat de plannen zo wie zo uitgevoerd zouden worden.
” In de Omgevingsvisie Binnenstad 2021 is opgenomen dat rond de hele Utrechtse singel rood asfalt wordt aangebracht.
Daarmee ligt er dus al een raadsbesluit over het vraagstuk.”
Dus die avonden die gehouden zijn voor omwonende waren dus voor spek en bonen.
Dit was toch vorige week al bekend?
Het “verzet” tegen het rode asfalt kwam van een klein groepje luidruchtige bewoners. Persoonlijk vind ik het als bewoner van de weerdsingel een uitmuntend plan. En velen met mij
Binnenkort weet niemand waar dit ook alweer over ging.
Het wordt toch asfalt met klinkers in het midden?
Wat een verrassing. NOT!
Zoals ik al zei bij het artikel van 20 december: “Participatie van dit college en deze gemeenteraad is een totale farce en betekent dat ze anderen wel wat laten zeggen, maar dat ze er goed voor zorgen dat hun oren pot- en potdicht zitten. Met als resultaat dat men alleen maar nog woedender wordt. Vraag dan niks.
Nu ligt op de Leidsekade een halfzacht compromis van een strook klinkers in het midden en de rest asfalt. Lelijk en onveiliger dan alleen asfalt of alleen klinkers. Zo gaat het dan worden op de Weerdsingel Oostzijde. En reken maar dat ze dat allang van tevoren wisten.”
Ihkv klimaatverandering (hallo D66) moet de vele regen zo snel mogelijk de bodem in. Dat gaat niet lukken met asfalt, wel met klinkers. En wat is er mis met die leuke rotonde ?
@ Jochem
Dat gezeur over participatie komt me in dit geval de keel uit. Een paar bewoners die lopen te miepen dat ze geen fietsasfalt willen maar klinkertjes. Volkomen logisch dat het gemeentebestuur hier niet naar luistert en voor het grotere belang kiest. Klaar, over en uit.
@ Jochem
Je kletst uit je nek en weet niet waar je het over hebt. Wat er komt te liggen lijkt helemaal niet op Leidsekade. Kijk naar Maliesingel, zo wordt het. Is uitstekend te doen, mijn beste.
Heeft niets met NIMBY te maken, maar met onnodige geldverspilling en onveiligheid. Doordat ze ook rood asfalt in de bocht gaan leggen zullen weer (blijkbaar zoals het vroeger was, voordat de scherpe bocht er was) mensen in het water belanden.
Maar vooral: het hele plan houdt bij de Hopakker op. Want daar is beschermd stadsgezicht. Dus er wordt nu op een paar honderd meter asfalt gelegd en daarna houdt dat opeens toch weer op.
En laten we wel wezen, welke fietser kiest ooit de iets langere route omdat er soepelrijdend asfalt ligt ipv de kortste? Gaat echt niemand voor omfietsen.
Er is gewoon geen valide argument voor de aanleg. Daarom is er verzet.
@ Mirella
Dat is wel het allergrappigste non-argument dat tegen de herbestrating ingebracht is zeg: “Doordat ze ook rood asfalt in de bocht gaan leggen zullen weer mensen in het water belanden”. Je moet er maar opkomen; een beter bewijs van de onzinnigheid van het verzet is niet te leveren.
@ Jochem
Ik fiets twee keer per dag over de Leidseweg en ik kan je verzekeren: het fietst heerlijk. Een absolute vooruitgang tov de klinkerbestrating van vroeger.