D66 stelt vragen over de fietsen bij station Vaartsche Rijn in Utrecht D66 stelt vragen over de fietsen bij station Vaartsche Rijn in Utrecht

D66 stelt vragen over de fietsen bij station Vaartsche Rijn in Utrecht

D66 stelt vragen over de fietsen bij station Vaartsche Rijn in Utrecht
Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie wil tot een oplossing komen voor de ‘fietsparkeersituatie’ bij station Vaartsche Rijn. De politicus stelt voor om tussen de perrontrappen extra fietsenrekken te plaatsen en de rekken langs de Baden-Powellweg te vervangen voor groen.

Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie wil tot een oplossing komen voor de ‘fietsparkeersituatie’ bij station Vaartsche Rijn. De politicus stelt voor om tussen de perrontrappen extra fietsenrekken te plaatsen en de rekken langs de Baden-Powellweg te vervangen voor groen.

Eerder deze maand publiceerde DUIC al een artikel waarin te lezen was dat voetgangers en fietsers elkaar stevig in de weg zitten bij station Vaartsche Rijn. Doordat fietsers hun rijwielen achterlaten op de stoep, pakken voetgangers het fietspad en moeten geïrriteerde fietsers bellend en zigzaggend langs de voetgangers.

Dit is ook de D66-politicus Joost Vasters opgevallen. Hij heeft dan ook schriftelijke vragen ingediend, niet alleen voor de situatie bij station Vaartsche Rijn, maar ook bij andere stations waar het in de toekomst mogelijk drukker wordt.

Makkelijk

“Fietsparkeren moet volgens de fractie van D66 zo makkelijk mogelijk zijn, met stallingsplekken dicht bij de bestemming zijn en liefst fietsend te bereiken”, aldus Vasters. De politicus stelt dan ook voor om extra fietsenrekken direct langs het water en tussen de perrontrappen te plaatsen. De rekken die nu langs de Baden-Powellweg liggen kunnen dan verplaatst worden en vervangen door groen en picknickbankjes.

Ook vraagt Vasters aan het college of zij de mogelijkheid zien om de openbare ruimte tussen de stationstrappen aantrekkelijker in te richten om op die manier fietsers te ‘verleiden’ gebruik te maken van de stallingen. Tot slot roept de politicus op om de openbare fietsenstalling van NS beter onder de aandacht te brengen.

Maandag werd al bekend dat er extra maatregelen bij het station waren genomen, maar ook dat die niet echt leken te werken.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Realist

    D66 had zich beter kunnen afvragen of Utrecht zich wel moest profileren als fietsstad want er is bij de politiek geen inzicht in het gedrag van fietsers waardoor de fietspuinhoop alleen maar groter wordt. Het niet overzien van de gevolgen van ingevoerd beleid is overigens een typisch links progressief kenmerk.

  2. Lexus

    Rekken vervangen door groen. Als dat geen oplossing voor het fietsenprobleem is!

  3. Katja

    Handhaven, wellicht ?

  4. G. Impie

    Dat de voetgangers veilig moeten kunnen lopen interesseert dhr Vasters niet, als de luie en verwende fietsers maar dicht bij hun bestemming kunnen parkeren.
    Ik dacht dat Utrecht de voetganger meer de ruimte zou geven ?
    De gemeente is blijkbaar toch niet zo inclusief als het om voetgangers gaat…

  5. Wies

    Lekker gaan picknicken aan de Baden-Powellweg. Alsof iemand dat gaat doen, temeer nu je verderop een grote groenstrook hebt. Overigens zijn de stoepen en bushaltes langs deze weg al vrij krap tijdens de ochtend- en avondspits, geef liever ruimte aan voetgangers. Komt dit raadslid überhaupt weleens hier???

    Ik stal mijn fiets altijd netjes en loop dan naar het station. Zie niet in waarom anderen dat niet kunnen.

  6. Koel Hoofd

    Fietsrekken vervangen voor pick nick bankjes, zweef lekker door joh.
    Het is niet gek dat D66 in de landelijke peilingen is gehalveerd en onderweg is naar de uitgang. De enige die D66 nog serieus neemt zijn D66ers, de rest van Nederland lacht ze uit. De afstraffing komt met de PS verkiezingen 2023.

  7. Caspervc

    Kan niet het hele talud naast de Coop tot de Bleekstraat worden afgegraven voor een grote stalling? Dan kan de fietser er zo via de Bleekstraat in, en dan intern door naar de perrons.
    En dan handhaven, handhaven en handhaven in de openbare ruimte.

    Ander idee: registratiesysteem voor fietsen. Niet geregistreerd = opgeruimd.

  8. Barend

    @ Koelhoofd.
    Nee hoor, ik ben een D66-er die D66 allang niet meer serieus neemt. Dat wil zeggen, het feestende Utrechtse smaldeel van mijn partij.

  9. Wil

    Ach koelhoofd toch, je doet je naam geen eer aan. Dat van die afstraffing hoorden we vaker van je, en heeft nog nooit plaatsgevonden.

  10. Jos

    Waar reageert D’66 altijd alleen op berichten in de pers? Zijn zij uit zichzelf niet alert op wat er speelt in de stad of samenleving? Dat is toch deel van het vak politicus.

  11. Statler

    Groen en picknick bankjes. Mijnheer Vasters is tevens blind voor de typisch Utrechtse fietsers mentaliteit. Hier rest slechts cynisme.
    Utrecht is aan het verworden tot kabouter Plop stad.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  12. Binnenstadbewoner

    Ook met fietsenrekken zal het chaotisch worden. Die rekken staan in no time vol met weesfietsen waardoor fietsers hun fiets dan maar ergens tussen proppen. Enige dat helpt is consequent en permanent handhaven. Dus fietsen verwijderen en boetes uitdelen.

  13. Jos

    *waarom bedoelde ik.

  14. Klaasjan

    Uiterst naief om te veronderstellen dat met wat extra rekken en wat groen de zaak opgelost is. Ander voorstel: dagelijks alle wild geparkeerde fietsen meteen weghalen. Hup, op de auto en afvoeren. Dat ingewikkelde administratiesysteem (zie het andere artikel daarover) laten we dan maar even zitten.

  15. Rivierenwijk

    De oplossingen HANDHAVEN en/of RUIMEN:
    4x

    Telling bij 14 reacties. Het blijft nog wat achter…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).