D66 Utrecht wil station bij A12 en stations Lunetten en Leidsche Rijn opwaarderen - De Utrechtse Internet Courant D66 Utrecht wil station bij A12 en stations Lunetten en Leidsche Rijn opwaarderen - De Utrechtse Internet Courant

D66 Utrecht wil station bij A12 en stations Lunetten en Leidsche Rijn opwaarderen

D66 Utrecht wil station bij A12 en stations Lunetten en Leidsche Rijn opwaarderen
Het spoor in Utrecht bij station Vaartsche Rijn. Archiefbeeld DUIC / Robert Oosterbroek
D66 mist concrete plannen voor nieuwe stations in Utrecht. Woensdag werd bekend dat ProRail een investering van 3,5 miljard euro gaat doen in de verbetering stations en nieuwbouw. Echter mist de fractie plannen voor nieuwe stations waar ze volgens de partij nodig zijn, of de opwaardering van enkele bestaande stations.

D66 mist concrete plannen voor nieuwe stations in Utrecht. Woensdag werd bekend dat ProRail een investering van 3,5 miljard euro gaat doen in de verbetering stations en nieuwbouw. Echter mist de fractie plannen voor nieuwe stations waar ze volgens de partij nodig zijn, of de opwaardering van enkele bestaande stations.

D66 zegt dat ProRail onvoldoende vooruit kijkt; door de groei van Utrecht is in de toekomst meer spoor nodig. D66-raadslid Susanne Schilderman: “Er komen duizenden woningen bij in de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12-zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordt.”

Echter zijn in de plannen van ProRail geen concrete plannen voor de aanleg van een nieuw station aan de A12, tussen knooppunt Oudenrijn en Lunetten, of het opwaarderen van stations Lunetten en Leidsche Rijn. Fractievoorzitter van D66, Jony Ferket, zegt: “Laten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten.”

ProRail presenteerde woensdag toekomstplannen voor het spoor in Nederland. Daar werden geen concrete nieuwe stations in genoemd. Daar moet eerst over worden gesproken met onder meer de betreffende gemeentes. Er zou volgens de organisatie zo’n 3,5 miljard nodig zijn om stations aan te passen en nieuwe te bouwen. Dat geld moet worden opgebracht door overheden en vervoerders.

15 Reacties

Reageren
  1. Jeroen

    Waar aan de A12 wil D66 dan een station? Er ligt in de buurt van de Merwedekanaalzone helemaal geen spoor.. Een tramlijn, aftakkend van die door Kanaleneiland via de Europalaan, Balijelaan en Croeselaan lijkt met voor Merwede een stuk slimmer..

  2. Tim

    Wat een apart voorstel. Er is geen spoor, en als dat aangelegd zou worden, is het alsnog geen logisch onderdeel van een treinlijn. Bovendien is er echt niet zoveel ruimte, op veel plekken is al bebouwing best dicht aan de A12, zo’n spoor ga je echt niet zomaar inpassen. Zie tevens niet in waar die “duizenden” woningen langs de A12 zouden moeten komen. Alleen ten noorden van Galecop is eventueel nog ruimte vrij, voor de rest kun je daar niet bouwen zonder eerst te moeten slopen.

  3. Frank

    “Een nieuwe railverbinding via de zuidkant van Leidsche Rijn Centrum naar Rijnenburg, Nieuwegein, Houten-Noord en Bunnik.”

    Zou de D66 weten dat je met die railverbinding niet bij CS kan komen?

    “Bovendien moeten de stations Leidsche Rijn Centrum en Lunetten worden opgewaardeerd tot Intercity-stations.”

    Zou de D66 weten dat je met een sprinter sneller kan optrekken en dus sneller bij CS bent? Verder is het natuurlijk überhaupt een absurd idee dat volledig onhaalbaar is.

  4. Fred

    @Jeroen
    Klopt inderdaad, het is totaal niet logisch om een treinstation langs de A12 te bouwen aangezien daar geen spoor ligt.
    Voor de Merwedekanaalzone is het meest logisch een aftakking van de tramlijn over de Europalaan, die dan eventueel verder via ‘t Goylaan via Lunetten aansluit op station Lunetten.
    Dan Stations Lunetten en Leidsche Rijn Centrum opwaarderen tot IC-stations.

  5. S

    Het zou mooi zijn als station Leidsche Rijn eenzelfde functie kan krijgen als Vaartsche Rijn. En dat er ook intercities zullen stoppen die de verbinding met het noorden (Amsterdam – Den Helder) beter maken. Nu moet je eerst overstappen op Utrecht CS.

  6. Marco Knol

    Zouden ze bij D66 ook al weten dat er meer treinen gaan rijden tussen Leiden en Utrecht CS en dat het aantal sprinters op Leidsche Rijn richting CS dan best wel hoog is zodat je eigenlijk altijd een prima verbinding en aansluiting hebt?
    En dat de bedoeling van een Intercity nu juist is om snel van centrum naar centrum te komen en niet overal en nergens onderweg te stoppen.

  7. Herman

    D66 roept, zoals wel vaker maar wat zonder daarover na te denken.
    Deze zogenaamde toekomstplannen zijn een Telegraaf vertaling van een plan dat al jaren oud en bekend is. Een van de daarin te openen stations, Zoetermeer Lansigerland, is inmiddels al geopend.
    D66 is met open ogen erin getrapt door haar streven even te willen scoren.

  8. Utrechter

    De enige locatie waar zonder veel moeite duizenden woningen gebouwd kunnen worden, is Rijnenburg. En laat het college (met D66) nou net hebben voorgesteld om er windmolens en zonnepanelen op fantastische bouwgrond te plaatsen. Niet erg consistent die visie. En van Lunetten een intercity-overstapstation maken op de Uithoflijn is geen gekke gedachte, ware het niet dat Vaartsche Rijn daar al voor bedoeld was…?

  9. Ties

    Als Lunetten een ic-station zou moeten worden, moet het wel aansluiten op de lijn naar Arnhem en de Uithof lijn.
    Dus een stukje noordwestelijker dan nu. Het perron loopt al een heel eind die kant op.

  10. Martijn

    Waarom wil D66 zoveel? Ze doen helemaal niks anders dan dingen roepen NADAT ProRail aangeeft geld te reserveren. Ik mis concrete plannen van D66.

  11. Berk

    Lekker D66 bashen hier, maar wat voor concrete ideeen hebben de andere partijen dan?

  12. Koel Hoofd

    @Berk D66 verdiend het om gebashed te worden want dit is gewoon dom en ondoordacht. En dat is dan ons stadsbestuur!

  13. Dirk

    Anderen hebben in de comments al goed verwoord waarom dit voorstel bizar is.

    Landelijk is D66 best scherp, maar hier in Utrecht roepen ze incoherente dingen. Jammer, want verbeterd openbaar vervoer is hard nodig in zo’n hardgroeiende stad en dit soort amateurs doen de zaak meer kwaad dan goed.

    Ik hoop dat ze intern een stevig gesprek gaan voeren over hoe het nou heeft kunnen gebeuren dat ze zo slecht uit de verf komen hiermee.

  14. Derk van Dorth

    Intercitystations zijn die stations die het meeste langeafstandsverkeer hebben. Daar zouden Lunetten en Leidsche Rijn nooit aan kunnen voldoen, in tegenstelling tot Eindhoven en Den Bosch. Qua dienstregeling zal het ook echt niet passen, zeg ik als expert. Zoals vaker roept D66 maar wat.

  15. Jean

    Laten ze eerst maar wat meer treinen maarssen Amsterdam inzetten 2 per uur en overstappen BREUKELEN 10 minuten belachelijk

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).