Extra daling oude dieselauto’s door milieuzone Utrecht vlakt af | De Utrechtse Internet Courant Extra daling oude dieselauto’s door milieuzone Utrecht vlakt af | De Utrechtse Internet Courant

Extra daling oude dieselauto’s door milieuzone Utrecht vlakt af

Extra daling oude dieselauto’s door milieuzone Utrecht vlakt af
Het effect van de milieuzone op de daling van het aantal dieselauto’s in Utrecht lijkt een ondergrens bereikt te hebben. In 2016 is dit aantal met 20 procent gedaald, vrijwel gelijk aan de landelijke daling.

Het effect van de milieuzone op de daling van het aantal dieselauto’s in Utrecht lijkt een ondergrens bereikt te hebben. In 2016 is dit aantal met 20 procent gedaald, vrijwel gelijk aan de landelijke daling.

In de drie jaar daarvoor, toen automobilisten nog hun auto konden laten slopen tegen een financiële vergoeding daalde het aantal oude diesels bovengemiddeld hard. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

In de gemeente Utrecht geldt al vanaf begin 2015 een milieuzone voor oude dieselauto’s. Daarom stelde het college een sloopregeling in waarbij automobilisten een vergoeding kregen voor het laten slopen en vervangen van hun oude diesels. In deze jaren daalde het aantal oude diesels elk jaar met gemiddeld 32 procent. Vorig jaar was de daling met 20 procent gelijk aan het landelijk gemiddelde. Wel was het aantal oude diesels in Utrecht met 1 500 stuks op 1 januari 2017 het laagst van de vier grootste gemeenten.

Van de vier grootste gemeenten is de daling van het aantal oude diesels in Rotterdam het grootst. Sinds maart 2014 is hier een sloopregeling ter beschikking gesteld die nog tot eind 2017 loopt. Rotterdammers met een oude diesel ontvingen een subsidie voor het laten slopen van hun auto. Sinds begin 2016 is in Rotterdam een milieuzone van kracht voor oude dieselauto’s en is het aantal voertuigen bijna gehalveerd tot 2 200 stuks. Vergeleken met 2010 is de daling 86 procent.

In Amsterdam en Den Haag zijn nog geen milieuzones voor personen- en bestelauto’s van kracht. Het aantal oude diesels nam begin 2017 in deze steden af met respectievelijk 24 procent en 20 procent ten opzichte van een jaar eerder.

8 Reacties

Reageren
  1. JdV

    TNO zegt: Er is geen enkel meetbaar bewijs dat het verbod voor oude diesels positief bijdraagt aan een stijgende kwaliteit van de lucht cq daling van de verontreiniging.
    Dus: 6 miljoen gemeentegeld en een veelvoud daarvan uitgegeven door particulieren. Resultaat: 0,0
    Bedankt, GL.

  2. Michiel

    Ik durf de stelling aan dat fijn stof uit een oude diesel minder slecht voor je gezondheid is dan uit een nieuwe. Fijn stof uit een nieuwe is fijner en dringt dieper door in je longen……. fijn stof bestaat immers uit zeg 2 fracties: de hele fijne 0-5um en grovere 5-10um.
    En wat zou de verhouding oude/nieuwe diesels zijn, nu en over 5 jaar??

  3. Simon

    In Amsterdam is wel degelijk een milieuzone voor bestelauto’s.

  4. Harry

    @JdV: Dat zegt TNO helmaal niet. TNO zegt dat het wel degelijk effect heeft op de hoeveelheid fijnstof en roet in de lucht. https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/5/effect-milieuzone-utrecht-minder-fijnstofuitstoot-maar-bijdrage-aan-verbeterde-luchtkwaliteit-vooralsnog-niet-aangetoond/

  5. Toine Goossens

    Deze CBS publicatie slaat helemaal nergens op. Dat weet het CBS zelf ook. Op 30 juli 2015 publiceerde het een persbericht onder de kop: ´Minder oude auto’s na aanpassing wegenbelasting´.

    Citaat uit dat bericht:
    Het aantal oude auto’s neemt voor het tweede jaar op rij af. Begin 2015 zijn er bijna 14 duizend auto’s van 25 jaar of ouder minder dan een jaar eerder. Tot begin 2013 steeg het aantal oude auto’s nog. De daling van het aantal personenauto’s van 25 jaar of ouder heeft vooral te maken met het aanscherpen van de regels voor de wegenbelasting vanaf begin 2012. Tot 2012 waren auto’s van 25 jaar of ouder volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Vanaf 1 januari 2014 zijn alleen oldtimers van 40 jaar of ouder volledig wegenbelastingvrij.

    Voor die tijd importeerden Nederlanders met een laag inkomen op grote schaal oude Duitse dieselauto´s. Niet alleen is die import daardoor gestopt, maar die auto´s zijn ook op grote schaal afgedankt. Nogal logisch als je voor je oude barrel ineens de hoofdprijs aan belastingen moet gaan betalen. In de statistiek bij dat bericht zie je dat perfect terug.
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31/minder-oude-auto-s-na-aanpassing-wegenbelasting

    Vandaag schrijft het CBS: ´Het gaat hier om dieselauto’s van voor 2001.´. Natuurlijk daalt dat aantal. Op een gegeven is een auto op en doe je deze weg. In 2016 publiceerde het CBS dat diesels in 2015 gemiddeld net voor hun 16 levensjaar worden gesloopt. Ik houd het erop dat het merendeel van de nog rijdende diesels campers betreft. Die gaan lang mee.
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/20/personenauto-s-steeds-ouder

    Ik nodig de redactie overigens uit om uitgebreid aandacht te besteden aan de gemeentelijke monitor luchtkwaliteit 2016. Met uitzondering van één meetpunt voor stikstofdioxide is er gen enkele overschrijding meer van de Europese luchtkwaliteitswaarden. De lucht is gezond.

  6. Jaap

    Dat het aantal oude diesels nu minder snel afneemt is logisch. De invoering van de milieuzone had tijdelijk een versnellend effect. Dat effect is nu voorbij. Daarom zou je de milieuzone nu net zo goed weer af kunnen schaffen.
    Overigens zijn dit CBS cijfers en gaan over het aantal in de stad Utrecht geregistreerde auto’s. Volgens de gemeente Utrecht gaat er maar 10% van de Utrechters met de auto naar de (binnen)stad. Wat er in Utrecht rondrijdt komt vooral van buiten de stad. Daar heeft het CBS geen gegevens over.

  7. Bash

    @ JdV

    De milieuzone is al ontworpen toen er nog VVD-wethouders van verkeer waren in Utrecht. Je loopt de verkeerde partij te bashen, wederom.

  8. cas

    Is de daling niet een effect van de sloopregeling i.p.v. de milieuzone…. Hoe was het geweest als de sloopregeling er niet was? Het is makkelijk toeschrijven aan de milieuzone, maar is gewoon niet te bewijzen wanneer meerdere regelingen tegelijk lopen en met elkaar samenhangen.
    En dan mag je ook alleen de oude diesels meerekenen die in bezit zijn van mensen die binnen de milieuzone wonen. Voor mensen daar buiten heeft de milieuzone nooit een beperkend effect gehad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).