De duurzame spijkerbroek als ode aan de stad | De Utrechtse Internet Courant De duurzame spijkerbroek als ode aan de stad | De Utrechtse Internet Courant

De duurzame spijkerbroek als ode aan de stad

De duurzame spijkerbroek als ode aan de stad
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk was bij het evenement waarbij mensen konden helpen met broekspijpen knippen.
Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Daan Broekman (26), mede-eigenaar van De Rode Winkel.

Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Daan Broekman (26), mede-eigenaar van De Rode Winkel.

Een half jaar lang heeft Daan Broekman samen met zijn collega’s spijkerbroeken ingezameld zodat er nieuwe exemplaren van gemaakt kunnen worden, met aan de binnenkant een speciaal Utrechts design. Er zijn nu ruim duizend broeken van Utrechters gespaard die binnenkort worden gerecycled: van Utrechters voor Utrechters.

Het idee voor de speciale broek komt voort uit een idee van jeansmerk Kuyichi en een samenwerking met jeanswinkel De Rode Winkel. Drie jaar geleden gingen zij, net als De Rode Winkel een jaar eerder, failliet en maakten daarna een doorstart. “Een van de nieuwe eigenaren, Peter Schuitema, is een rasechte Utrechter. Hij wilde al langer een echt Utrechts product op de markt brengen en nu hebben wij samen de ontwikkeling daarvan in gang gezet”, aldus Broekman.

Gerecycled katoen

Kuyichi is vooruitstrevend op het gebied van gerecycled katoen. Ze brachten al broeken op de markt waarin twintig procent gerecycled katoen is verwerkt. “Na veel tests is gebleken dat dit de maximum hoeveelheid gerecycled materiaal is om een hoge kwaliteit van de broek te kunnen waarborgen. Zo’n broek willen wij daarom nu samen met hen verutrechtsen”, geeft Broekman aan. De broek ligt nog op de ontwerptafel. Ze zijn er namelijk nog niet helemaal over uit hoe de Utrechtse broeken eruit moeten zien, maar er zijn wel ideeën. Zo is het plan om aan de binnenkant van de broek de skyline van Utrecht te schetsen en andere Utrechtse teksten te plaatsen.

(Tekst gaat onder afbeelding door)

Alleen de pijpen van de broek kunnen gebruikt worden, omdat in de bovenkant van broeken teveel metalen zitten. De broekspijpen worden door een shredder gehaald, waardoor ze versnipperd worden tot kleine vezels. Deze vezels worden aan elkaar gemaakt tot draad. Bepaalde draden zijn dan van gerecycled katoen en andere draden van nieuw katoen. Zo wordt de stof opnieuw opgebouwd.

“We zijn nog aan het kijken of we iets met de bovenkant van de broeken kunnen doen. Zo kan je er bijvoorbeeld isolatiemateriaal van maken. Wanneer je dit doet, wordt het product wel een stuk minder waard. Recyclen is vaak downsizen. Daarom zijn wij nu in gesprek met het Centraal Museum. Zij hebben binnenkort een tentoonstelling waarin gerecyclede materialen terugkomen. We willen misschien met hen samenwerken, zodat er bijvoorbeeld een groot kunstobject van gemaakt kan worden. Dat kunnen wij later in de etalage hangen. We zijn er dus nog niet over uit wat de bestemming van de overige broeksdelen wordt, maar zeker iets met het oog op recycling.”

De speciale editie jeans wordt onder goede arbeidsomstandigheden geproduceerd in Turkije. Alle fabrieken waar Kuyichi produceert zijn volledig gecertificeerd en zij gaan dan ook regelmatig naar de fabrieken om te kijken hoe het daar gaat.

Broekspijpen knippen

Twee weken geleden introduceerde De Rode Winkel het idee voor de Utrechtse spijkerbroek met een speciaal evenement waarbij mensen konden meehelpen met broekspijpen knippen. De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk was erbij en hielp mee.

Waarom dan een specifieke Utrechtse spijkerbroek en geen algemene duurzame spijkerbroek? “We maken een Utrechtse spijkerbroek omdat we trots zijn op ons stadsie. Veel Utrechters zijn bezig met duurzaamheid en bewust consumeren. GroenLinks is een grote partij in onze stad, dus je merkt dat dit belangrijke thema’s zijn. Als bedrijf willen we daar iets mee doen. Vandaar een duurzame spijkerbroek met een ode aan onze stad.”

Broekman is blij met de reacties van mensen die broeken hebben afgestaan en merkt dat veel mensen bezig zijn met duurzaamheid. Met de Utrechtse spijkerbroek willen De Rode Winkel en Kuyichi duurzaamheid toegankelijk maken voor de consument. “Een duurzaam product hoeft namelijk niet duur te zijn. De broek wordt verkocht voor een normale prijs tussen de 90 en 120 euro. Er worden duizend broeken voor heren gemaakt en duizend voor vrouwen. We zijn met zo’n 400.000 Utrechters dus dat moeten we wel kunnen verkopen. Als Utrechter moet je natuurlijk een Utrechtse

2 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Meest duurzaam is nog altijd een paar jaar met dezelfde spijkerbroek blijven lopen tot die begint te slijten en dan nog laten repareren.. Dat je dan voor lul loopt volgens de vele fashion victims is dan een bijzaak die er niet toe doet.

  2. Simon

    @Harry, dat wordt ook niet ontkend in dit bericht. Er moeten nog steeds nieuwe broeken gemaakt worden, ook als iedereen in jouw voetsporen zou treden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).