De fiets- en voetgangersbrug over de Kromme Rijn in Utrecht komt er voorlopig toch niet De fiets- en voetgangersbrug over de Kromme Rijn in Utrecht komt er voorlopig toch niet

De fiets- en voetgangersbrug over de Kromme Rijn in Utrecht komt er voorlopig toch niet

De fiets- en voetgangersbrug over de Kromme Rijn in Utrecht komt er voorlopig toch niet
De Mytylweg in Utrecht. Bron: Google Maps
De fiets- en voetgangersbrug die de Mytylweg en de Weg naar Rhijnauwen met elkaar moest verbinden komt er voorlopig toch niet. De gemeente Utrecht heeft ervoor gekozen het project voorlopig stil te leggen omdat de kosten hoger zijn dan verwacht en omdat de ontwikkelingen van de eventuele verbreding van de A27 worden afgewacht.

De fiets- en voetgangersbrug die de Mytylweg en de Weg naar Rhijnauwen met elkaar moest verbinden komt er voorlopig toch niet. De gemeente Utrecht heeft ervoor gekozen het project voorlopig stil te leggen omdat de kosten hoger zijn dan verwacht en omdat de ontwikkelingen van de eventuele verbreding van de A27 worden afgewacht.

In oktober 2022 liet de gemeente weten dat er een fiets- en voetgangersbrug zou komen over de Kromme Rijn. Deze zogenoemde Mytylbrug zou ervoor zorgen dat het netwerk van fietspaden en wandelpaden aan de oostkant van Utrecht beter in verbinding staan. Destijds werd gezegd dat de bouw in 2024 zou beginnen.

Nu is echter besloten het plan voorlopig stil te leggen. Bij het verder uitwerken van de plannen is namelijk gebleken dat de kosten hoger zouden uitvallen en dat er niet genoeg geld is voor de brug.

Rijkswaterstaat

Daarnaast is het zo dat Rijkswaterstaat een groot deel zou betalen en dat het project samenhangt met de verbreding van de ring Utrecht. “Doordat er nog geen duidelijkheid is over de verbreding, is de betaling door Rijkswaterstaat nog onzeker”, schrijft de gemeente in een wijkbericht.

Momenteel lopen de gesprekken over een alternatief plan voor de ring Utrecht nog. “In afwachting van die gesprekken zetten we de planvorming van de Mytylbrug voorlopig stil.” Tot slot schrijft de gemeente wel van plan te zijn om het project weer op te pakken zodra er geld beschikbaar is. “Want de Mytylburg is een waardevolle verbinding in dit deel van de stad.”

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Robbert

    Er is in 2020 een motie (PvdA, D66, VVD) aangenomen om de brug te versnellen, de gemeente is 2 jaar kwijt geraakt in een discussie of de brug recht of een beetje scheef moest liggen en na 3 jaar lag er een startdocument van 11 pagina’s. Dus het college heeft lak aan de raad: https://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/af174ad8-8331-4857-abee-285810aac302?documentId=70c9aed6-f8ec-49bc-9c49-e82914e2dafd

  2. Nina

    De gemeente heeft afgelopen week nog gedreigd om alleen tijdelijke woningen toe te staan in Polder Rijnenburg, als de verbreding van de A27 bij Amelisweerd wordt afgeblazen en nu hangt deze brug af van het juist wel doorgaan van diezelfde verbreding.

    Snapt u het nog?

    Bron: https://www.ad.nl/utrecht/tijdelijk-wonen-in-polder-rijnenburg-dat-is-alleen-bespreekbaar-als-verbreding-a27-niet-doorgaat~a9da886c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

  3. Dirk Prinsen

    Bizar!

    @Wethouder Van Hooijdonk: waarom wel tramhaltes vernieuwen en deze belangrijke brug niet? Een brug die daadwerkelijk iets toevoegt aan:
    – goede doorstroming fietsverkeer Lunetten-USP (v.v.);
    – veiligheid kruispunt Platolaan doordat fietsverkeer Lunetten andere route kan nemen;
    – veiligheid voor fietsers die vanuit stad maar Maarschalkerweerd fietsen en rechtdoor het kruispunt kunnen oversteken en zodoende geen haakse bocht hoeven te maken.
    – Maarschalkerweerd prachtig verbindt aan Rijnsweerd voor zowel fietsers als wandelaars.

    Zorg dat maatschappelijk geld goed besteed wordt en maak de juiste keuzes voor onze stad. De stad heeft meer aan de Mytylbrug dan aan nieuwe tramhaltes.

  4. Marco

    De wegverbreding bij Amelisweerd zou behalve een stuk bos zo’n twee MILJARD euro kosten. Terwijl alle experts verwachten dat de wegverbreding meer autoverkeer aantrekt, waardoor je binnen de kortste tijd slechts bredere file’s hebt..
    Doe mij maar zo’n fietsbrug!

  5. Katja

    Verbreden A27 is totaal onnodig (ja, ik heb een auto), en als dat 100-en miljoenen kost gaat zoiets door, maar een goedkope fiets-voetgangersbrug niet. Hoezo auto’je pesten in Nederland ? Elk flutdorp krijgt een op-afrit bij een snelweg. Hoe meer opritten, des te eerder volstromen van de weg. A12, afrit Houten-Oost (dorp), en 800 meter verderop afrit Bunnik (dorp) Hoe gek wil jet het hebben ? En dan te bedenken dat de snelwegen ontworpen waren voor een, inderdaad, snelle verbinding tussen de grote steden. Zonder al die extra op-afritten.

  6. Anoniem

    Bizar!

    @Wethouder Van Hooijdonk: waarom wel miljoenen besteden aan het verfraaien van tramhaltes (nice-to-have) en geen geld besteden aan de Mytylbrug (need-to-have)? Lijkt mij een duidelijk voorbeeld van de verkeerde prioriteiten stellen.

    Een brug die bijdraagt aan:
    – een extra fietsroute naar USP vanuit Lunetten
    – de veiligheid van kruispunt Platolaan – Weg tot de Wetenschap doordat aanzienlijke aantallen fietsers vanuit richting Lunetten/Koningsweg op een andere manier USP kunnen bereiken en het hierdoor rustiger wordt.
    – de veiligheid van fietsers uit Utrecht Oost die gaan sporten in Maarschalkerweerd, doordat fietsers rechtdoor kunnen oversteken bij kruispunt Platolaan en geen haakse bocht meer hoeven te nemen.
    – de ‘natuurlijke’ verbinding tussen Maarschalkerweerd en Rijnsweerd.

    Spreekt u ook weleens gezamenlijk met projectleider Mytylbrug en projectleider kruispunt Platolaan van de Gemeente Utrecht? Of is het ieder voor zich? Hier lijkt het wel op en dat is doodzonde voor de stad. Kom aub terug op uw besluit en hevel dat gealloceerde geld van de tramhaltes over naar de Mytylbrug. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald…

  7. Rutger

    Het alternatief plan voor de verbreding van de provincie en gemeente schiet totaal niet op en hangt bijvoorbeeld op dat de wethouder de NRU niet wil verbeteren omdat er dan mogelijk meer verkeer op komt.

    Bovendien gebruikt ze de A27 nu als drogreden om de brug te schrappen, financiering hangt daar namelijk helemaal niet meer vanaf: https://www.duic.nl/algemeen/46-miljoen-voor-nieuwe-bruggen-en-tunnels-in-utrecht-maar-waar-moeten-ze-komen/

  8. Sj

    @dirk; lekker op de hoogte. De gemeente gaat niet over tram en de tramhaltes, dat is de provincie.

  9. Utrechter2

    @Katja: dat is bewust beleid geweest. Snelwegen zijn veel veiliger dan provinciale wegen, dus begrijpelijk dat in dat kader het netwerk zo werd ingericht dat auto’s zo snel mogelijk op de snelweg zitten. In de jaren erna kwam wel het inzicht dat er daardoor meer files zouden ontstaan.

    Verder:
    De bevolking gaat nog flink doorgroeien, want ook de gemeente Utrecht wil de Nederlandse en Europese grenzen niet sluiten voor anderen.
    De gemeente Utrecht doet hetzelfde als wat ik boven beschreef: ze wil met de stadsboulevard, waar het college miljoenen in gaat steken, auto’s de ring opduwen.

  10. Stuif

    Ze moeten meer haast maken bij de demkabrug daar wordt je van je fiets afgereden door bromfiets en wielrennes.

  11. Peter

    @Utrechter2: het vreemde besluit over de brug en het alternatief dat bij de provincie en wethouder ligt voor de A27, dat een te laat en ondermaats rapport heeft opgeleverd, doet afvragen of Groen Links Utrecht wel echt tegen verbreding van de A27 is?
    Daarnaast hevelt de wethouder het budget van de brug a 1 mio wel additioneel over naar het GL prestigeproject Maliebaan waar vrijwel niemand op zit te wachten.
    @Sj analyse Dirk is spijker op zijn kop en de provincie zou ipv tramhaltes te gaan pimpen dit budget in de brug kunnen steken, provincie heeft een project versneld aanleggen fietsverbindingen.

  12. Dirk Prinsen

    @Sj: misschien heb je gelijk, maar dan zijn er genoeg andere actuele Lot-projecten te bedenken die minder prioriteit zouden moeten krijgen, dan de Mytylbrug. Benieuwd overigens wat de Fietsersbond hiervan vindt.

  13. Anoniem

    En vanuit Mytylbrug kan je prachtig via De Boeijelaan naar USP komen (scenic route). Eventueel kun je ook nog snellere variant tzt maken via Weg naar Rijnsweerd langs de oude tennisclub Rijnsweerd. Hoppa, en dan heb je pas echt spreiding van fietsers.

  14. Klaasjan

    Zo, dat is ook weer een besparing.

  15. HenQ

    @Katja
    Echte dorpen zoals Wijk bij Duurstede en Amerongen hebben helemaal geen snelweg- of spooraansluiting. Misschien een enkel buslijntje als je geluk hebt, daar moet de forens het mee doen. Toch is de provincialeweg er erg druk, dat komt ook zeker bij gebrek aan fatsoenlijke spoorverbinding.

  16. Wim

    Ik snap er geen snars meer van. Onze wethouder motiveert het afblazen met dit project vanwege de onzekerheid over de verbreding van de A27. Wat een bizarre drogreden. Beste wethouder, u verzet zich zélf tegen deze verbreding. Wat is er dan logischer dan de aanleg van de brug los te koppelen van de verbreding van de A27. En de financiering dan? Welnu, een hobbyprojectje, zoals onzinnige Maliebaanproject, minder en voila.

  17. Dirk Prinsen

    @Sj: je hebt gelijk. Neemt niet weg dat er genoeg andere actuele “Lot”-projecten zijn (bv Maliebaan) die minder urgent zijn of geen toegevoegde waarde bieden ten behoeve van de stad en mogelijk prestigieuzer zijn voor haar carrière. Haar geliefde fietsers gaan daadwerkelijk wat hebben aan de Mytylbrug! Zie ook punt van Anoniem (1259 uur). Wat mij betreft noemen ze die brug voortaan naar mevrouw Van Hooijdonk, zolang die er maar komt!

  18. Klaasjan

    Wijk bij Duurstede heeft al stadsrechten sinds 1300 HenQ.

  19. Koel Hoofd

    De overheid trapt niet de changage van Utrecht over de A27
    De gemeente doet nooit haar huiswerk
    Er moet 72 miljoen euro worden bezuinigd.
    En nu is het sprookje uit…

    @anonomiem
    Het is al sinds 2014 decreet van onze slinkse gemeente dat u al fietsend gezond wordt, dus hoe verder u omfietst hoe beter het is voor het klimaat.
    Veel succes verder.

  20. Freek Vonk

    Mytylbrug: JA
    Maliebaan: NEE

  21. RABE

    Geen prestige project, dus we doen het niet.

  22. JR

    @ Wim

    De raad laat zich weer piepelen, of netter gezegd, in slaap sussen, door de wethouder. Zoveel is duidelijk.

  23. W. Kéba vdr Wal

    En dan de Merwede lijn, niet dat -kanaal, dezelfde tramlijn die net opnieuw en daarna weer opnieuw vernieuwd is over dezelfde route opnieuw aanleggen en beetje anders weer, als de vele miljarden (geld) maar rollen; blokken en lego doos tic, maar dan voor grote lui. Ik hoop dat hun ‘ns rollen, niet vd lach maar eruit 3n gezond verstand erin. Provincie wegen kunnen drukte kanaliseren en afremmen, ‘bufferen’, temperen, maar dan moeten die verbreed of 1 richting worden en goede gescheiden fiets-wandel weg (geen grote verre (d)omweg routes) en meer stops trein en stop-trams en minder opritten snelweg ipv. verbreding: Je kan nl. provn!cie wegen veiliger, breder en er meer van maken. Een kleine en grote ring trein, eventueel ook op/met 1rail, 1 of halverwege 2 uitwijkende richtingen = veilig±100%, zoals in Zwitserland en…Soestdijk .. ons klein Zwitserlandse heerlijkheid, ja zonder probleem. Een tram op water nivo op vecht hoogte richting Overvecht-Zuilen, een “smal”fietspad deels óver water vd Oudegracht, naast de dock-paden op docknivo, als snelroute. Met zigzag of lift bij sommige brugjes omlaag, Van Lauwerecht noorddeel t/m. Goylaan, na Tolsteeg afsteek op water-nivo. Ontlast veel fiets drukte! De Mali baan binneNkort malle baan?! 324 jaar met rust gelaten sedert Napoleon.. Nu ineens gekke dingen met weinig voor veel geld? Méer stations: Groenekan (nabij A27 met Park&Go) en Fort Blauwkapel – Ben Gurion Voordorp – Overvecht ns – Nije(&Oude) noord ns – A’damse straatweg “international” ns – Lombok wallstreet – Utrecht cs jaarbeurs – Utr.CS 2 Catharijne Justitiaplein – Balijelaan, aftak under/overground Smaragdplein ns – Hoograven zuid – Laag & West raven corner(Park&go) ns – Huis de Geer – City plaza – Vianen – Culemborg -sneltrein- Tiel c. – Kesteren ns – Rhenen ns – Apeldoorn – Harderwijk – Harderhaven – Biddinghuizen – Airp. Lelystad (Schiphol2 ..) – Lelystad – Marken – Hoorn – Enkhuizen – Alkmaar – Wijk a.zee – Beverwijk – IJmuiden -overdekte sprinter duinroute- Zandvoort noord – Zvrt. ns – Haarlem ns – Cruquius – Hoofddorp Schiphol – Maarssen – Bussum Zuid – H’sum Meent – ~west – ~cs – ~oost – Huizen west – ~oost – Spakenburg – Nijkerk Cario (Nkk.zuid) – Nijkerk cs – Ede – Amersfoort – Bilthoven – Zeist c. undergrd. – De Bilt dorpstraat ns – Utr.Oost WKZ – UMC /Uithof – Heidelberglaan und.gr. – Biltstraat Oorsprong park ns (Rozenprieel) – Oudwijk ouddorp (Alphen plein) – Nagtegaal-Reijger stat.ns. – Malibaan Spoorwegmuseum ns – Abstede ns – Balijelaan -sneltrein- Utrecht Cs jaarbeursplein. Een hele (slimme) slierten reeks mgl. met 1 rail en 3-8 x per uur.. en zeker ook veel m”io, miljoenene, maar dan heb je ook wat en laat men wat sneller z’n onheilige co²-bom car staan.
    En een beter wissel geld. Geef A27 ipv verbreding een smart tram – fiets en wandel baan en minder opritten en meer Park&go’s. Tram is groener dan groene electra bus btw; de accu arme tramin vergelijk met accu-rijke bus: accu is pfast-co²-stik&fijn stof in kwadraat! Heel fijn. Succes! Voor de politico en -ka die dit durft te lezen en aandurft, die presteert op end meer dan al dat weinig opleverende.. De weg versmal bij Wilhelminalaan en “Boulevard” leidt en lijdt tot juist meer files en infarct – te veel stop en optrek dàn, = factoor méer co² .. succesarmoe!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).