‘De gamewereld is veel kleurrijker dan wordt gedacht’ | De Utrechtse Internet Courant ‘De gamewereld is veel kleurrijker dan wordt gedacht’ | De Utrechtse Internet Courant

‘De gamewereld is veel kleurrijker dan wordt gedacht’

‘De gamewereld is veel kleurrijker dan wordt gedacht’
Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Eline Muijres (29), Romy Halfweeg (23) en Roy van der Schilden (29) van Games [4Diversity].

Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubriek geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Eline Muijres (29), Romy Halfweeg (23) en Roy van der Schilden (29) van Games [4Diversity].

De naam zegt eigenlijk al een hoop: Games [4Diversity] wil diversiteit binnen de game-industrie verbeteren en de diversiteit die er al is zichtbaarder maken. Hier zet de non-profitorganisatie zich sinds 2015 voor in. Het gaat niet alleen om de diversiteit van de personages in games, maar ook van degenen die de games spelen en ontwikkelen.

“Rondom hen heerst een stigma: dat het allemaal witte hetero mannen zijn met zwarte T-shirts”, vertelt Eline, die zelf ook in de game-industrie werkt. “Wij willen laten zien dat dit beeld niet klopt. En dat er bijvoorbeeld ook veel vrouwen, homo’s en transgenders zijn die games maken en spelen.”

Romy knikt: “Als ik – als vrouw – zeg dat ik in de game-industrie werk, is dat voor veel mensen al een moment van bewustwording. Daar hadden ze eigenlijk nog nooit echt over nagedacht. Het is echt veel kleurrijker dan mensen in eerste instantie denken.”

Volgens Roy heerst er zelfs een schaamte bij sommigen om te zeggen: ik ben een gamer. “Zij voelen zich niet thuis in de gamewereld. Dat is iets waar ik vroeger ook problemen mee had. Maar wij willen laten zien dat iedereen welkom is.” Games [4Diversity] wil graag een open platform zijn. “Iedereen moet bij ons hun gedachten kunnen uitwisselen, ook als je een beetje sceptisch bent.”

Genomineerd

Games [4Diversity] organiseert evenementen en deelt via hun social media platformen tips voor games die al divers zijn. Elke maand is het Games [4Diversity] Café in Café Fokus. Ook zijn er game jams waar je in één weekend met een groep een spel maakt en varen ze mee met de Canal Pride Utrecht.

Dit jaar stonden ze voor de tweede keer op een volle boot met veertig game developers in kleurrijke cosplay kostuums. “Het is ons meest zichtbare evenement”, zegt Romy. “Mensen waren super enthousiast.”

Inmiddels bestaan ze vier jaar en zijn ze genomineerd voor de Annie Brouwer-Korf prijs. Dat is een prijs die de gemeente Utrecht uitreikt aan mensen of organisaties die zich sterk maken voor de acceptatie en de zichtbaarheid van de roze gemeenschap in Utrecht. “Als je hierover in discussie gaat, zeggen mensen vaak hoe het allemaal niet zou moeten”, zegt Roy, “maar wij willen laten zien wat je allemaal wel kan doen om diversiteit binnen de game-industrie te verbeteren.” Of ze de prijs ook daadwerkelijk hebben gewonnen, horen ze eind juni tijdens het Midzomergracht festival.

Het volgende Games [4Diversity] Café is op woensdag 19 juni om 19.30 uur in Café Fokus.

 

1 Reactie

Reageren
  1. Cohen

    Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen die met games opgegroeid zijn nog steeds denken dat het alleen maar blanke geeky jongetjes zijn, wat natuur ook gewoon een suf raciaal stereotype is. En mensen die met games opgegroeid zijn… dat is tegenwoordig al bijna een hele generatie onder de 40. Maar goed, als die stigmas nog wel heersen dan denk ik dat Games4diversity goed werk doet.

    Een probleem met het diversiteitsevangelie in het algemeen vind ik wel dat individuën soms juist weer worden gereduceerd tot een stereotype. Als bedrijven zich op de borst kloppen over het percentage homo’s en transgenders, of nog erger, mensen met wat meer pigment, dat ze in dienst hebben bijvoorbeeld. Kennelijk gaat het dan helemaal niet om die individuën maar de identiteitsgroepen waar zij toe behoren en die manier van denken zou ik toch omschrijven als ‘racistisch’. Aan de andere kant is het wel weer belangrijk dat bedrijven een veilige omgeving zijn voor mensen met allerlei achtergronden. Als dat niet zo is snijden bedrijven zich zelf ook in de vingers omdat ze wellicht talent mislopen.

    Diversiteit in games zelf is al helemaal een interessant thema. Misschien komt de huidige discussie zelfs wel uit de gaming industrie [zie gamer gate]. Inmiddels weten we dat het destrastreuse financiële gevolgen kan hebben als je diversiteit té ver pushed in games, zoals Battlefield V heeft ondervonden. Er zijn ook games die er van profiteren of waarbij hyper-diversiteit niet meer dan logisch is, zoals de Sims. Ook flirten de eerste developers nu met een edgy geluid waarin ‘social justice’ en diversiteits clichés juist belachelijk worden gemaakt. Dit geluid lijkt populair te zijn bij de huidige pubers. Natuurlijk gaat het uiteindelijk om wat verkoopt. Het zijn interessante tijden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).