Een mobiele kentekencamera wordt ingezet om te controleren of brom- en snorfietsen op het fietspad rijden. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer driekwart van de brom- en snorfietsers op het fietspad rijdt op plekken waar dat niet is toegestaan volgens de gemeente. De mobiele kentekencamera wordt ingezet vanaf 15 april.
De gemeente controleert samen met handhavers en de politie brom- en snorfietsers op snelheid, de plaats op de weg en het dragen van een helm. Maar er blijven plekken waar deze voertuigen doorsteken of op fietspaden rijden. De mobiele kentekencamera moet ervoor zorgen dat regels beter worden nageleefd en de verkeersveiligheid verbetert.
Verkeersveiligheid
Wethouder Lot van Hooijdonk: “Helaas zien we dat teveel brom- en snorfietsers zich niet aan de regels houden. Brom- en snorfietsers zijn breder én gaan sneller dan andere fietspadgebruikers. Dit kan onveilige situaties veroorzaken en drukte op het fietspad. Wij vinden het belangrijk dat iedereen veilig gebruik kan blijven maken van het fietspad.”
De mobiele kentekencamera wordt ingezet voor minimaal één jaar, op plekken met een verhoogd risico op verkeersongevallen. Dit gebied wordt aangegeven met verkeersborden. Brom- en snorfietsers die op het fietspad rijden waar dit niet mag worden beboet. De camera gaat op 15 april in werking en handhaaft 24 uur per dag. In september 2024 meet de gemeente opnieuw hoeveel brom- en snorfietsers zich aan de regels houden.
45 Reacties
ReagerenHeel goed idee! Nu moeten ze maar een vaste kamera van maken, en hang ze overal waar er een “geen bommers” bordje hangt.
Goede actie. Vooral op de ASW worden de regels maximaal aan de laarzen gelapt.
Wellicht ook een idee om Fatbikes van kentekens te voorzien met een helmplicht. Dit ook controleren. Je wordt door deze apparaten ook vaak door 13 jarigen met 50km/h voorbij geracet.
Goed begin! Daarnaast graag actieve handhaving op opgevoerde fatbikes. Trajectcontrole op snelheid, fuiken opzetten en fatbikes meteen innemen als ze zijn opgevoerd.
Pak die fatbike’s maar eens aan die gaan de snorbrommers voorbij terwijl ze geen helmplicht hebben .
Er rijden kinderen op die dingen die er niet eens normaal mee om kunnen gaan .
Als je iemand van zo’n fatbike van zijn sokken rijd dan heb je een probleem omdat die dingen geen verzekering hebben .
Helmplicht.
Leeftijdsgrens invoeren.
Verplichte verzekering.
Dat zal een hoop ellende schelen , in plaats van te kijken wie er wel of niet op het fietspad rijd.
Nu nog kentekens voor e-bikes. Kaching!!
Ik hoop dat er maatregelen komen, het fietspad is een racebaan geworden met het stoplicht als startschot. Opvallend dat meeste reacties enkel over jongeren en fatbikes gaan. Terwijl, aanvullend, ik minstens zoveel last heb van ouderen op e-bikes die gevaarlijke capriolen uithalen om maar vooraan te rijden. De snellere vervoersmiddelen zorgen voor een ratrace, iedereen wil als eerste weg zijn en als dat niet lukt de ander inhalen. Gevolg veel verkeersbewegingen een onrustig verkeersbeeld en meer potentieel gevaarlijke situaties. Een oplossing lijkt mij dan ook weer erg moeilijk, het zou zo fijn zijn als we ook genoegen zouden nemen met een plaatsje op de 2de rij bij het volgende stoplicht
Ik sluit me aan bij Pee, maar nog een toevoeging: rijbewijs voor fatbikes
Alsof auto’s op de rijbaan niet harder rijden dan snorbrommers, het bevordert de verkeersveiligheid dus niet. En dat de gemeente er alles aan doet om zoveel mogelijk belastinggeld binnen te harken is al lang bekend.
De vorige week bijna van mijn sokken gereden door een vrouwelijke wielrenner die op hoge snelheid door rood reed. Het overkomt mij ca eens in de vier jaar.
Dat maak ik nooit mee met snorfietsen fatbikes en andere kantekenplaat ‘verplichten’.
Conclusie: Kentekenverplichting voor racefietsen, snelfietsers en een rijbewijsverplichting opleggen. Pas dan heeft handhaving effect.
Omdat Toine een keer bijna door een wielrenster wordt aangereden pleit hij voor een generieke maatregel om alle fietsers een kenteken te geven.
Wat lost dat op Toine? Had je dan snel het kenteken opgenomen? En was je daarna snel naar het politiebureau gerend? Manmanman
Deze wethouder krijgt een schijn van geloofwaardigheid als ook stevig ingezet wordt op het weren van fietsers op trottoirs en in voetgangersgebieden, en ander inmiddels gebruikelijk wangedrag van fietsers, maar nee..Diep treurig.
Big Brother is watching you ! De maatschappij wordt steeds enger!
Briljant idee! Brommers en snorders doen nu maar wat omdat de pakkans nihil is. Een grote ergernis voor fietsers. Dat fietsers menigmaal zelf ook gevaarlijk en onverantwoord gedrag vertonen doet daar niets aan af.
Ik hoop op termijn op permanente camera’s in de binnenstad en op routes waar het fietspad het snelste is en dus veel wordt misbruikt door scooters.
Elke fatbike ,elektrische fietser of opgevoerde scooter gaan mij voorbij!
En de wielrennen waar Toine het over heb… het is gewoon te druk op elke fietspad!
N=1 is voor Goossens de maat der dingen
Als je het dan heel objectief bekijkt moeten die elektrische bakfietsen dan ook van het fietspad…
En hoe zit dat elektrische snorscooter met blauw kenteken die max 25 km/h rijdt? Een elektrische snorscooter mag rijden op elk fietspad.
https://indebuurt.nl/nijmegen/nieuws/verkeer/mag-dat-met-je-bromfiets-op-fietspaden-en-wegen~49585/
Electrische scooter met blauw kenteken die gewoon max 25 km/h rijd, waar moet ie dan? Deze scooter msg op elk fietspad.
Zie schema
https://indebuurt.nl/nijmegen/nieuws/verkeer/mag-dat-met-je-bromfiets-op-fietspaden-en-wegen~49585/
Boetes zijn hier véél en véél te laag!
Omdat @Sj,
last heeft van een taal achterstand, post hij hier een rare reactie op mij.
@IBB,
Dat is geen enkele reden om door rood licht te rijden. Uw reactie leidt af van het feit dat veel fietsers zich heer en meester voelen en lak hebben aan verkeersregels.
@Wim, N=1 telt op bij de maat der dingen. Dat leidt mede tot een veelheid van klachten over fietsers. Ik fiets veel en zie het verschil in gedrag tussen fietsers en andere weggebruikers. Toezicht en handhaving op fietsgedrag is een ramp in Utrecht. Ga eens in Den Haag kijken en verbaas U er over dat fietsers zich daar wel aan de regels houden.
De foto die de redactie plaatst is een leuke voor het verkeersexamen. Wie is hier in overtreding?
De dame op de voorgrond omdat zij rechts geen voorrang geeft?, of de fietser, de wielrenner en de snorfietser?
Geldt hier een passeerverbod? Nee er is geen sprake van een doorgetrokken streep op het fietspad. Wat daar gebeurt mag, maar is niet wenselijk en vindt om de haverklap op de te drukke fietspaden plaats. De veiligheid op fietspaden neemt belangrijk toe door met passeerverboden te gaan werken.
Als de wegbeheerder nu ook eens zorgt dat de regels toepasbaar zijn en veilig, wil ik me daar wel aan houden. Maar als je als bromfietser gedwongen wordt op een 60 weg te rijden, kies ik toch voor het fietspad. Puur uit veiligheid.
Dhr Goossen zit overduidelijk nooit op een fiets. Het verkeer op een fietspad reguleert zichzelf.
Passeerverbod? Waar nodig, is dat al inbegrepen in het verbod op gevaarlijk rijgedrag. Dus: je mag links van de streep om in te halen, maar niet als er tegenliggers zijn.
Nou dan mogen ze ook wel de wielrenners wel
aanpakken.
Want die denken ook dat e hele weg van hun is.
Ze horen op het fietspad.
Ze gaan niet eens an de kant.
En als je er netje is van zegt.
Krijg je een grote mond terug van ze.
Het zijn gevaren op de weg.
Toppie, nu die e-bikers nog.
Massa = kassa voor de gemeente…
@Bjorn 11/4/2024 – 12:02:
“…terwijl, aanvullend, ik minstens zoveel last heb van ouderen op e-bikes die gevaarlijke capriolen uithalen…”
Ik kan verklappen dat 99.9% van alle niet fietsende verkeersdeelnemers last hebben van gevaarlijke capriolen uithalende fietsers, ongeacht de leeftijd van de desbetreffende fietser.
Op willekeurig welk trottoir, willekeurig welk stoplicht, willekeurig welke kruising, willekeurig welk zebrapad, is er maar één sluipmoordenaar:
De Fietser.
Ik denk dat het hele probleem dat Nederland met snelle ebikes snel is opgelost als de RDW en ILT eens die 250W-verplichting gaat handhaven. In de EU is gelobbyd voor een verschil tussen continuevermogen (het vermogen dat een motor geeft over een testperiode van 30 minuten) en piekvermogen, terwijl de letter en de geest van de wet heel duidelijk zijn dat er geen verschil is tussen die twee. Een beetje ebike kan acceleren met 500 tot 700 watt en nog steeds legaal zijn. Op basis van een formule die ik op Reddit heb gevonden (Koppel = Vermogen÷(cadans÷9,55)) kom ik bij 110 W (vermogen kruissnelheid normale fietser) – 250W (vermogen kruissnelheid 28 km/h) met een cadans van 85 tpm uit op een koppel van 15 tot 28 Nm. Hoe kan het dan toch dat zo’n beetje elektromotor qua piekvermogen met gemak minstens >40 Nm (400W) kan leveren, het vermogen wat een onvermoeide wielrenner levert? Wattage zegt alleen wat over de maximumsnelheid. Koppel zegt wat over acceleratie. En een hoog koppel is gevaarlijker in de stad, omdat je sneller sneller fietst dan de doorsnee fietser.
Zou er ook een camera zijn voor slecht presterende bestuurders ….
Ach @Erwin,
Toen u nog geboren moest worden besloten wij in de stad te blijven wonen. Fietsend en wandelend, dat laatste zelfs met de kinderwagen, naar het werk. Maar geweldig dat u u zelf te kijk zet met het posten van idioterie.
Ja het verkeer regelt zichzelf, dus geldt het recht van de sterkste. Weet u, juist daarom heeft een democratie wet- en regelgeving.
Tja, @Bram, volledig met u eens. Maar het vlees is zwak, en dat bedreigt de (ervaren) fietsveiligheid. De ANWB leden verkozen ca 7 jaar geleden Utrecht al tot meest fietsonvrienlijke stad. Waarvan akte.
Alle elektrische fietsen helmplicht en ook hetzelfde als snor scooters op de weg en niet op het fietspad!!
En laten we ook meteen die brede bakfietsen van t fietspad weg houden,waaraan ik mij irriteer.
Of lekker gezellig met z’n tweeën kletsen naast elkaar….of je fiets perse voor mijn auto wil zetten bij tstoplicht..
Nog even…en dan moeten we allemaal dezelfde pakjes aan.
Laten we ook de pedelecs meenemen, die mogen ook niet op het fietspad.
En kunnen we dat apparaat dat de snelheid meet ook eens op de busbaan zetten?
Fatbikes die 40/50km rijden, verplichten als pedelec verplichte voorwaarden. en mensen die dat niet opvoeren gewoon laten als ” normale” elektrischefiets. De wetten bestaan al. Nu wel uitvoeren.
Scooters harder laten rijden en de weg op kijk naar Duitsland en België is niet zo moeilijk.probleem opgelost 👌
Bizar hier weer. Fatbike die 40/50 km rijdt @ Brandon? Net zoiets als in het centrum 80 met je auto? Zo een hoop onzin hier. Ik werk op de Biltstraat. De enige die achterlijk met zn fiets omgaat is de bezorgers groep. Op de Biltstraat kan je met geen enkele fiets harder dan 18. Wittevrouwensingel idem. Voorstraat idem. Vredenburg idem Eykmanlaan idem. Ik fiets hier vaak. Burgemeester Reigerstraat, Nachtegaalstraat kan allemaal niet. Nobelstraat echt niet. Oudkerkhof ook niet. De fatbike hetze is een journalisten ding. 18 miljoen mensen en volgens de laatste peiling 681 dood door de fiets. Ik geloof daar nog niet de helft van. Een als het al zo zou zijn welk percentage is dat van van onze fietsende bevolking? Heel normaal dat dit gebeurd. Niet zo zeuren, laat het gewoon gebeuren?!
Het is als scooter niet fijn als je 45km max rijd, en er een stoet auto’s achter je rijd omdat het te langzaam gaat.
Misschien toch de scooters wat harden laten rijden om mee te kunnen komen in het verkeer, iedereen tevreden.
Is dit een soort hetze of zo???……kijk naar die k*tbakfietsen op het fietspad…….ze vliegen je aan alle kanten voorbij!!!….de snorbrommers moesten naar de rijbaan omdat ze te breed en te snel waren voor het fietspad …….zo’n bakfiets is 2x zo breed ,elektrisch en volgens mij zijn die dingen nog opgevoerd ook……..
Wat een onzin weer. Lekker alles controleren, zo vermoeiend hier dat ge-betuttel. Ik rijd zelf op een snorfiets en wordt aan alle kanten voor t snotje gereden en ik moet een helm op. Daarnaast mag ik niet op de weg rijden, alleen op fietspaden. Moet ik in de ijle lucht oplossen?
Dan moeten de fietsers die tegen verkeer in op de fietspad ook bestraffen.dat is ook onveilig
Wat een onzin hier dit land van de fietsgoden, iedereen heeft zich aan regels te houden en kennis te hebben van verkeersregels dat geld voor iedereen op een fiets zowel electrisch of niet, de roep om helmen, rijbewijs, verzekeringen zou voor iedere fietser moeten gelden aangezien je aan het verkeer deelneemt, waarom alleen personen met een kenteken.
Gaat de politie en de gemeente ook controleren oo huftergedrag van langsschrurende automobilisten? Je bent je leven niet zeker op de brommer! En wat gaat men doen tegen fatbikes en speedoedelecs? Die passen dan ook ‘n iet op het fietspad (maar daar wordt niets aan gedaan)… Kortom: kortzichtig politiek geneuzel voor de bühne!
Dan maar toch een klapkenteken aanschaffen. Straks moeten fietsen zelf een kenteken. Lijkt wel nood Korea hier.
Helemaal mee eens om de e bikes en scooters te controleren maar de grootste ergemissen zijn niet alleen .aar ebikes en scooters er moet ook eens een kentekens op gewone fietsen komen en anders de fiets penning weer invoeren want we geven a deren wel de schuld maar kijk eens naar de andere fietsers of ze rijden door rood of ook te hard en kikken ook niet goed uit en lappen hun regels aan hun laars door veel en vaak op verkeerde helft tegen de fiets richting in te fietsen . Dus kom niet klagen over alle scooters en e bikes kijk ook eens naar ze zelf voor uw eigen overtredingen voor dat jullie gaan klagen !!!!