Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar de herinrichting van de Maliebaan in Utrecht is begonnen. Zo’n tien jaar geleden werden de eerste bewonersavonden georganiseerd, waarin de plannen over onder meer een autovrije middenbaan werden toegelicht.
Na die avonden volgden nog vele informatiebijeenkomsten en inspraakmomenten, en het onderwerp werd een discussiepunt met voor- en tegenstanders. Eerder dit jaar liet de gemeente al weten dat de werkzaamheden deze zomer zouden starten, en inmiddels is men begonnen met het verwijderen van het asfalt op het kruispunt met de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat.
De middenbaan van de Maliebaan wordt autovrij en is straks alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Het gemotoriseerde verkeer moet dan gebruikmaken van de ventwegen. Deze straten worden bovendien smaller gemaakt, met het idee dat auto’s hier straks minder hard rijden.
Tekst loopt door onder afbeelding
Kruising
De kruising met de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat wordt ook opnieuw ingericht. In het midden komen twee ‘eilanden’ met bomen, die aansluiten op de dubbele bomenrijen langs de Maliebaan. De verkeerslichten verdwijnen en het verkeer dat over de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat rijdt, krijgt straks voorrang.
Wat hetzelfde blijft, zijn de parkeerplekken langs de ventwegen. Auto’s moeten daar nu schuin achteruit inparkeren en dat blijft zo. Ook blijven er aan weerszijden van de Maliebaan twee voetpaden liggen. Tot slot wordt ook het riool onder de straten vernieuwd. De verwachting is dat de werkzaamheden ongeveer een jaar duren.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bus 8
Vanwege de herinrichting rijdt buslijn 8 in de richting het Oorsprongpark een andere route. De haltes Stadsschouwburg C, Maliebaan, Burg. Reigerstraat, Oudwijkerdwarsstraat, Oosterstraat, Homeruslaan, A. van Ostadelaan, Rosarium, Dillenburgstraat, De Hoogstraat, Prinsesselaan, Hobbemastraat en Diakonessenhuis-Noord richting Oorsprongpark vervallen.
“Maak gebruik van halte Stadsschouwburg B of Oorsprongpark C. Voor de overige haltes kun je via halte Oorsprongpark C overstappen op (of blijven zitten in) een lijn 8 terug naar Lunetten”, schrijft U-OV.
Gekoppelde berichten

De herinrichting van de Maliebaan in Utrecht start naar verwachting deze zomer
De herinrichting van de Maliebaan is al tien jaar een discussiepunt binnen Utrecht. De gemeente…

Herinrichting Maliebaan in Utrecht weer stap verder; volgend jaar starten de werkzaamheden
De herinrichting van de Maliebaan in Utrecht is weer een stap verder. Omwonenden en andere…
27 Reacties
ReagerenHelemaal geweldig, dit heeft natuurlijk veel te lang geduurd en gaat voorlopig vast een hoop overlast geven. Maar als het straks klaar is zal het vast een enorme verbetering zijn en kunnen we van een mooie Maliebaan genieten.
Mooi!
Maar er mogen ook wel wat kleine straatjes in de binnenstad opnieuw worden gelegd; er zitten me toch een partij hobbels en deuken. Dat is niet zo prestigieus, maar het zou wel fijn zijn als een ambtenaar zich daarover wat meer zou bekommeren.
Heel fijn!
Benieuwd naar het eindresultaat.
Vraag: blijft het asfalt op de middenbaan liggen of wordt dat verwijderd? Hoe gaat dat precies eruit zien?
Geweldig en gewoon gelijk de helft of helemaal de parkeerplekken weghalen en niet terug brengen zo als ze nu gaan doen, laat al die kantoor mensen en notarissen/ advocaten maar op de fiets net zo als Rutte en er is openbaar vervoer. Utrecht parkeervrij, parkeren aan de rand van de stad en verder met de fiets of openbaar vervoer!!!
Ja want er lag nog niet genoeg op de schop in de stad Utrecht….. Kunnen we niet eerst dingen afmaken voor het volge de start?
Wel lekker dat ik straks met mn fatbike over een strakke middenbaan kan rijden vanaf de biltstraat naar lepelenburg! Op de plaatjes te zien kunnen mn vrienden ook naast me rijden, wel 5 rijen dik! Eindelijk geen last meer van auto’s.
Heeft veel te lang geduurd ook. Bewoners die nu veel meer auto’s direct langs hun huizen krijgen moeten niet zo zeuren, hadden ze dat maar aan moeten geven! Oh dat hebben ze maar naar inspraak is niet geluisterd!? Nouja, alsnog niet zo zeuren. De Maliebaan is voor iedereen!
Waardeloos
Je kan straks nergens meer komen met de auto. Je zal maar iemand nodig hebben.. of moeten verhuizen.
Bovenstaande berichten zijn natuurlijk van de gemeente zelf
En hoe moet ik dan vanaf de Nachtegaalstraat met bus 8 naar het Diakonessenhuis komen? Dat word op de site van U-OV niet uitgelegd.
Er staat allen maar iets over eindpunt Lunetten en dat is de andere kant op.
Ook hier zijn verkeersmodellen toegepast en zou het verkeer dat nu niet meer over de Maliebaan kan en niet veel overlast elders gaan opleveren, dat die modellen niet erg kloppen weten we inmiddels: https://www.duic.nl/algemeen/rechter-veegt-gebrekkig-onderzoek-over-verkeersbesluit-van-gemeente-utrecht-wederom-van-tafel/
Asfalt op de middenbaan blijft liggen, is geen budget om daar wat moois mee te doen. Wordt dus een dode plak asfalt daar, de door de gemeente beoogde flaneer boulevard kun je, op een paar fietsers en een verdwaalde wandelaar na, in de praktijk vergeten.
De ovonde die ze zonder stoplichten aanleggen tussen de Nachtegaal en Reigerstraat wordt best mooi, en mogelijk maken ze het zo dat na de verkiezingen er weer verkeer op de middenbaan wordt toegestaan.
Fantastisch, elke dag tweemaal minutenlang omrijden…
@Wil, aan wie vraagt u dit? Aan mij? Ik weet het niet, zelfs niet als toekomstig ondernemer in De Nachtegaalstraat. En het maakt mij ook niks uit. Ons bestuur doet wat het wil en de verbouwing is al aan de gang. Duurt een jaar?!. Veel plezier alvast.
Top! fijn voor Utrecht.
Beetje á la Wilhelminapark (situatie Koningslaan) waar veel inwoners van Utrecht en bezoekers van genieten. Komt de stad ten goede.
Kan de gemeentelijke voorlichter op een tekening/plattegrond even duidelijk laten zien hoe de vervanging van lijn 8 gaat?! Dit is toch geen voorlichting?
Deze info is zo marginaal, dat werkt niet! Alvast dank!
Dat wordt vast een verbetering! Nu een racebaan en een gevaarlijke kruising.
Weg met al dat blik
mooi plan van de gemeente
De huizen aan de Maliebaan dateren uit de tijd van paard-en-wagen maar ik lees niets over een verbod op zwaar verkeer op de ventwegen. Je zal er maar wonen of kantoor houden!
Er blijven twee voetpaden liggen: wat gebeurt er dan met het eerste officiële fietspad van Nederland?
Het wordt vast mooi hoor, maar om nou zoveel geld uit te geven om dat handjevol fietsers en voetgangers op de noord-zuidroute een hele ‘boulevard’ aan ruimte te geven?
Allemaal gaan flaneren in de Maliebaan dan maar, of het maliespel nieuw leven inblazen.
Over paar jaar heeft men er al weer spijt van en gaat men weer jaren bakkeleien over de herinrichting wat e.e.a. weer in oude glorie moet herstellen.
Dat is namelijk een hele lange traditie in Utrecht…
@wil hier kan je meer lezen en zien: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/verkeersprojecten-in-oost/maliebaan-verbeteren-straat#c450821
(vind het wel een klein beetje kwalijk dat DUIC dit soort linkjes nooit deelt in hun berichten)
Verdrietig. College zet door ondanks bewoners. Oplossing op zoek naar een probleem, terwijl er geen geld meer om echt belangrijke dingen te doen.
Meer info: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/verkeersprojecten-in-oost/maliebaan-verbeteren-straat
De afsluiting van de Maliebaan zorgt nu al voor een totale verkeerschaos in Utrecht Oost.
Heeft de gemeente hier de eerste 3 reactieplekken gekocht en is de reactiemogelijkheid daarna gesloten?
Het werd tijd dat er wat geld wordt gepompt in dit buurtje.
@ Van Dam, als je een hartaanval krijgt brengen we je met de kruiwagen naar het ziekenhuis 🙂
Buslijn 8 richting het Diac (Oudwijk en omgeving), hoe rijd die tegenwoordig? Of moeten de mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer het maar uitzoeken.
Wat slecht dat U-OV niets heeft gemeld bij de haltes waardoor oudere mensen die naar het Diak moesten er niet konden komen. Dat kan toch niet richting een ziekenhuis! Je kunt op z’n minst tijdig een alternatief bieden.
Ik heb U-OV gebeld en ze erop aangesproken.