De herinrichting van de Maliebaan is al tien jaar een discussiepunt binnen Utrecht. De gemeente heeft aan DUIC laten weten dat de werkzaamheden naar verwachting komende zomer van start gaan, een halfjaar later dan de eerdere planning.
In mei zullen bewoners en omwonenden geïnformeerd worden over de planning van de herinrichting. Dit is twee jaar nadat zij konden reageren op de voorlopige plannen van de gemeente. Het plan is om de middenbaan autovrij te maken en deze in te richten voor fietsers en voetgangers. In de zomer van 2023 werd nog gezegd dat de werkzaamheden een jaar later zouden starten, maar dat is niet gebeurd.
Maarten Rossem sprak vorige maand over zijn ervaringen in een werkgroep ‘die zich had voorgenomen om de Maliebaan te bevrijden van doorgaand snel verkeer’. “Het was een samenwerkingsverband met diverse enorm ijverige personen en er leek schot in te zitten. Er kwam een plan en de gemeente was ook voor. Het zag er kortom naar uit dat het ging gebeuren. Dit was jaren geleden en er is ondertussen niets gebeurd.”
Commissies
Van Rossem is inmiddels al een tijdje uit de werkgroep gestapt. Dit heeft hij destijds gedaan vanwege de vertraging die volgens hem voortkwam uit ‘geouwehoer, commissies, verschillende projectleiders met andere ideeën, en niet te vergeten de halvegare bewoners van de Maliebaan zelf’.
Het herinrichtingsplan, waarbij auto’s enkel via de ventwegen kunnen rijden en de middenbaan een promenade wordt die bestemd is voor voetgangers en fietsers, lijkt er nu dus echt te komen. De verwachting is dat de werkzaamheden komende zomer van start zullen gaan, nadat bewoners en omwonenden in medio mei zijn geïnformeerd over de definitieve planning.
Het fragment over de Maliebaan is te horen in de aflevering ‘Waarom niks werkt?!’.
52 Reacties
ReagerenHet lijkt me ook volstrekt belachelijk om de Maliebaan her in te richten.
Het is niet bijzonder druk, je wil op de ventwegen niet van je sokken gereden worden en het is de enige normale verbinding naar de Reigerstraat en Nachtegaalstraat vanaf de berekuil. Of gaan we dat verkeer allemaal langs het Wilhelminapark leiden?
En indien je het via de ventwegen wil doen… wie is daar de dupe van, bewoners toch? Juist via de middenbaan is het prima zodat je niet van je sokken gereden wordt op de ventwegen.
Ik snap dat het voor Maarten wel mooi is, zo’n promenade dichtbij zijn woning, maar het is een onheilzaam plan waar echt niemand iets mee op schiet (groener hoeft het niet te worden) en belachelijk veel gaat kosten.
Wat Van Rossem niet door lijkt te hebben is hoe hij wethouder Van Hooijdonk heeft uitgedaagd om tot een totaal krankzinnige afsluiting van de middenbaan te komen.
Met alle verkeersgevolgen voor de ventwegen maar ook andere wegen rondom dit gebied en een groot deel van de binnenstad. Sterker nog het kan maar zo worden dat hij door de afsluiting straks moeilijker zijn eigen straat uit kan rijden.
Dus straks ligt er een lege plak asfalt waar Maarten zijn Maliespel kan gaan spelen. Want budget voor een herinrichting is er niet.
En nog een kink in de kabel: er schijnen flinke damwanden geslagen te moeten worden en het grondwater wordt verlaagd, daar schijnen de oude bomen niet goed tegen te kunnen. Dus nog meer kaalslag, Maarten bedankt.
Beste redactie,
Wat is de nieuwswaarde van het aanhalen van een podcast waarin een hoogbejaarde stadsbewoner meent zijn mede stadsbewoners te moeten uitschelden voor halvegaren. Voor een zichzelf serieus nemend nieuwsmedium is dit misplaatst.
Vriendelijke groet,
Henk
Geen geld voor jeugdzorg, wel geld voor een onnodige herinrichting van de Malibaan. Maar vooral naar de landelijke politiek blijven wijzen mense!
Van Rossem is zelf de meest ouwe zeur die er rondloopt, dankzij hem is er nu een ontwerp dat helemaal niet iets bijdraagt aan de hele situatie daar en juist vervelender maakt voor de bewoners
Maarten moet niet hoog vsn de toren blazen, meneer wordt al jaren met een taxi doir heel Nederland gesjees door zijn straat ( Frans halsstraat rijd weinig verkeer ,had ze eigen beter druk kunnen maken om mijn moeder die ruim 40 jaar de rommel op heeft geruimd in zijn huis ,familie van Rossum shame on you.
Zonde van het geld. Er wandelen daar ook weinig mensen ..
Mijn orginele verwachting was dat de Maliebaan een mooi park ging worden. De afsluiting van een belangrijke verkeersader is een groot probleem, maar er zou veel moois voor terug komen.
Nu blijken ze gewoon de autoweg roze te verven en klaar. Zonde van de moeite in dat geval en dan kunnen ze het beter gewoon een weg laten.
Het is een compromis, dit plan. Het ware beter geweest om de gehele Maliebaan te ontdoen van die middelste autoweg. Evenwel dit prima idee vermocht het niet te halen. Nu moeten we dus genoegen nemen met dit halfje. Beter dat halve ei dus, dan die lege dop.
In 2017 zei van Rossum dat hij zijn hoed zou opeten als Trump zou winnen. Deze zogenaamde Amerikakenner heeft zich nooit aan zijn woord gehouden.
Maarten ga eerst maar eens je mond spoelen en daarna tandenpoetsen jochie.
Veel bewoners van de Maliebaan zitten helemaal niet te wachten op de afsluiting van de hoofdrijbaan.
Gaat leuk worden als die vrachtwagens ( die de Nachtegaalstraat moeten bevoorraden ) over die ventwegen moeten rijden straks…
Mooi nieuws, het zal de binnenstad weer een stukje leefbaarder maken. Ik vond de Maliebaan wel erg veel ruimte geven aan auto’s.
je zou bijna geloven dat het een 1 april grap is, helaas…
Ik zou bijna denken dat het een 1 april grap is, helaas….
Toe maar, nog meer onnodige geldverspilling om de hobby’s van GroenLinks/ Pvda/ D66/ CU nog even uit te voeren. Totaal onnodig weer.
Ja Maarten van Rossum, zo werkt dit College, lak aan de burgers!
Het aantal files in de gemeente neemt hand over hand toe door het herinrichten van wegen. Vleutenseweg, Amsterdamsestraatweg, knip in de Catharijnesingel, aanpassing Ledig Erf en het plan van de Maliebaan. Wat doet dat met de luchtkwaliteit?
Bovendien kosten al deze aanpassingen enorm veel geld, dus nog hogere lasten voor de inwoners van de gemeente. Maakt dit de stad nu echt leefbaarder?
Deze inwoner is wel ongelooflijk blij met de herinrichting die is voorgesteld door van Rossem. Ruimte voor fietsers, wandelaars en het monument zoals ‘ie bedoeld is. Die zoef, zoef auto’s rijden maar wat zachter of een rondje om. Al die ondernemertjes die toch alleen aan zich zelf denken houden maar eens rekening met de buurtbewoners. Joe
Mooi zo. Meer ruimte voor wandelaars en fietsers. Wat is aan de hand met de knip van de Catharijnesingel? Die zou in maart worden uitgevoerd.
Sterkte aan alle bewoners en bedrijven aan deze ventwegen. Het verkeer over de hoofdbaan zal nu goed te doen zijn (en bovendien zonder gevaar, mits fietsers zich aan de wet zouden houden bij de kruising). Straks kijken ze vooral naar een lege wandelpromenade terwijl het verkeer, wat gewoon vanaf Berenkuil richting binnenstad zal blijven rijden, langs je voordeur komt rijden. Laten we hopen dat de promenade zo aangelegd wordt dat dit een ondoordacht LvH project is wat makkelijker teruggedraaid kan worden.
Afsluiten van de Maliebaan is weer een te ambitieus plan van de Utrechtse ambtenaren met dekking van de gemeenteraad.
Ik snap persoonlijk niet wat er moet veranderen. Vaak als ik met de scooter richting school ga vindt ik dit de fijnste weg, omdat er niet veel hobbels enz, niet altijd mega druk is, er zijn veel bomen en wat wil je nog meer?
Waarom zou je al het verkeer (met uitzondering van voetgangers en fietsers) op 2 banen ipv 4 banen laten rijden. Dit is toch vragen om problemen en chaos?
los nog van het feit dat er ook allemaal mensen wonen en werken op de parallelbaan.
Daarnaast moeten de hulpdiensten er ook gewoon normaal langs kunnen.
Persoonlijk hoop ik, dat er is een keer een balletje gaat rollen van “hey waarvoor doen we dit allemaal eigenlijk!?”
De bewoners van de Biltstraat kregen eerst de bussen en enorm zware (vracht)verkeer van de singel die weer open weerd gegooid te verwerken, Toen de bussen van de Nachtegaalstraat erbij en het verkeer .13 buslijnen. en een overflow aan verkeer, de monumentale, beschermd stadsgezicht woningen aan de Biltstraat en de straten er achter vertonen scheuren en de mensen worden zwaar overspannen. Vroeger reden er 2 buslijnen. Nu 13 aan beide kanten karavanen vol. Nu krijgen de bewoners de ellende van de Maliebaan er ook nog bij etc. Inmiddels is de nachtegaalstraat een smerig ondergekotst puber openluchtpretpark geworden ipv een gezellige winkelstraat, zoals het was, en raken mensen letterlijk overspannen aan de Biltstraat en de zijstraten tussen de Kruisstraat en het Hogelandse Park. Er zijn inmiddels 300 verzoeken tot handhaving gedaan bij de gemeente in een paar maanden tijd, omdat buschauffeurs als gekken rondrijden na 23.00 uur helemaal. Levensgevaarlijk. Wij hebben overal scheuren in huis door te zware elektrische bussen die naast de enorme hoeveelheid aan vervuilende bussen op een grote Duitse tank uit de 2e wereldoorlog klinkt als ie langsrijdt. Nu krijgen we ook nog deze onzin erbij. Maliebaan had functie. Dit wordt nutteloos. Stop deze onzin. En hou het zoals het is
Stop met teld uitgeven, gemeente Utrecht. Er is een begrotingstekort van meer dan 80 miljoen euro en er komt een financieel ravijnjaar aan.
Dit gaat mij elke dag minuten kosten, en waarvoor? Niemand weet het.
Dit is al zowat de mooiste laan van Utrecht!
Echt, er zijn toch heus wel gebieden in Utrecht te verzinnen die méér baat hebben bij een facelift dan de Maliebaan?.
Ik wandel hier regelmatig en met een paar drempels of sluizen is de snelheid hier heus wel terug te dringen.
Hetzelfde met hoog Catherine eerst singel weg nu weer terug auto’s over de ventweg kan allemaal en meneertje Rossum met paard en wagen terug naar zijn jeugd
Ha! Na het gedeeltelijk herstel van de stadsbuitengracht een tweede historische blunder teruggedraaid:
“Met andere woorden, zou’t geen tijd worden, dat wij’t jakkeren met stofopblazende auto’s en motorvoertuigen over het middenpad van de Maliebaan gingen verbieden en voor dat verkeer de beide beklinkerde buiten rijpaden gingen aanwijzen, het oostelijk pad voor het verkeer richting de Biltstraat en het westelijk klinkerpad voor de beweging in de richting Maliesingel. (…) Dat zou, dunkt mij, heel wat verstandiger zijn dan onze heele Maliebaan maar aan het geweldig autoverkeer prijs te geven.”
Aldus een anonieme auteur in de rubriek ‘Kijkjes van den Dom MLXXI’ in de Utrechtsche Courant van 3 juli 1920. (Via Delpher)
Van Rossem heeft zich door een paar buurtbewoners voor het karretje laten spannen en is zo de kop van jut geworden.
@Henk
u woont op de Maliebaan?
De Maliebaan is een historische plek die nu in ere hersteld gaat worden. Zoals dat ook met de catherijnesingel is gebeurd. Dat je niet meer snel door kunt tuffen met je bolide is de prijs die we daar voor betalen. We krijgen groen, rust en een mooie wandel- en fietspromenade voor terug. En je Volvo, tesla en bmw kun je elke avond daar nog steeds rustig parkeren. En in de ochtend sluit je je weer aan bij je soortgenoten op de snelweg. Muziekje aan, podcast luisteren en dóór (of niet).
De Roeptoeter: het feit dat voertuigen snel en direct toegang krijgen tot de winkelstraat langs de Reiger/Nachtegaalstraat is het probleem. Voertuigen stromen met gevaarlijk hoge snelheden van de Berenkuil deze straten vol met fietsers op. Dit leidt tot ongelukken omdat veel bezorgers niet afremmen of verantwoordelijk rijden. We kunnen niet veel auto’s en fietsers op deze wegen accommoderen en ze aangenaam maken om te bekijken. Er wordt een keuze gemaakt en er zijn veel meer mensen die fietsen en wandelen dan een paar verwende automobilisten die erop staan om voertuigen in dat gebied te brengen. Dit is een noodzakelijke verandering en vooruitgang om Utrecht meer te richten op wandelen en fietsen.
@Henk
Helemaal mee eens. Maar veel belangrijker vind ik de kritiek van degenen die het over het plan zelf hebben. Een kwalijke erfenis van L van H in een ravijnjaar.
Wat een vreselijke geldverspilling, geen geld voor ouderenvervoer en andere zaken ,
@realist heeft blijkbaar nog nooit van geoormerkt geld gehoord! Maar gewoon blijven roeptoeteren
afgezien van de enorme geldverspilling,, die met dit project gepaard gaat, heeft het totaal geen prioriteit. De mankracht die hiervoor nodig is, kan beter ingezet worden ten gunste van de woningbouw. Onze burgemeester jammerde onlangs weer op de tv over het enorme financiele ravijn, waar de gemeente Utrecht zich voor geplaatst ziet en het extra geld dat weer uit Den Haag moet komen. Waarom niet eens goed kijken naar de lopende projecten en strepen/bezuinigen waar dat mogelijk is?
@niels: o shit, minuten? Boeie! Haha
Erg goed plan, eindelijk. Goed werk van de gemeente
Het werd een keer tijd dat de werkzaamheden starten. En als straks de middenberm toch afgesloten is voor verkeer is het misschien ook wel te gebruiken als festivalterrein. Van maliesingel tot museumlaan kan je makkelijk meer dan 10duizend bezoekers kwijt.
wel s voetgangers geteld op de Maliebaan?
en, kom je aan twee handjes vol per dag?
moet daar zo’n breed wandelpad voor worden gerealiseerd?
‘t is ‘n schande zou Anton Geessink zeggen
Zullen we al die plannen als Maliebaan, Graad van Roggeweg, Ledig Erf, Catharijne knip etc. etc. eens on hold zetten en inzet maken van de verkiezingen in 2026. Dan kunnen inwoners er tenminste hun mening over geven.
Kan er weer eens gemarcheerd worden.
Havermelkelite 2/4/2025 – 11:26
Ach ja. Je doet je naam in ieder geval eer aan 🙂
Ik ben profietser maar ook tegen geld verspilling. Er rijden bussen, auto’s, fietsers en hulpdiensten over de reigerstraat en nagtegoalstraat, die zullen blijven. Nu worden de stoplichten weggehaald en gaat iedereen ofwel via de begraafplaats langs het Wilhelminapark naar die straten (en verder) of via de Ventwegen.
Dit wordt gevaarlijk voor de spelende kinderen op straat en fietsers. Die kunnen nu nog relatief veilig over de ventwegen of zijstraten fietsen. Of hebben jullie ook al een afsluiting geregeld vanaf de begraafplaats? Misschien een gouden hek plaatsen aan het begin? Niet iedereen gaat ineens over de middenweg fietsen op de Maliebaan. Alleen dagjesmensen,opgevoerde electrische (bezorg)scooters en fatbikes.
Hoe het nu doorstroomt, ook richting lepelenburg is toch prima? Want als je dit doordrukt, sluit dan aub ook vredenburg voor al het auto en busverkeer. Maak 1 lange promenade tm de nobelstraat. Singels ook volledig autovrij maken, als je dan toch bezig bent met de fietsersbond. Hoe graag ik het ook zou zien, is het niet handig voor de stad.
Het is echt een onzalig plan dat onnodig geld gaat kosten en gaat leiden tot ongelukken bij jonge kinderen, fietsers en hondjes. Let maar op.
Eindelijk gaan ze beginnen en het zal vast mooi en beter worden.
Wat wel meteen de optie doet om er een festivalterrein van te maken. Van de maliesingel tot aan de museumlaan kan je makkelijk meer dan 10duizend bezoekers kwijt.
@Maliebaanbewoner: in 2017 was Trump reeds president, dus dat lijkt mij sterk. Tenzij hij toen nadrukkelijk trek had in een hoed.
Leuk al die boomers in de comments die boos zijn. Ik heb ook een auto en rijd bijna elke dag over dat stuk. Heel fijn dat deze ruimte van de auto’s wordt teruggeven aan de fietsers en voetgangers. Ik ben met liefde 2 minuten langer onderweg naar huis
Mooi ! Trek je niets aan gemeente van wat de anderen zeggen.
@
Linkse hobbys kosten de burgers ontzettend veel geld en irritaties!
Hoe een extreme splinterpartij als Groenlinks het toch weer steeds voor elkaar krijgt om dwaze dingen te doen, en dit soort zaken er doorheen te drukken met steun van andere Coalitiepartijen als de Pvda/D66 en CU. Later constateren dat het niet werkt ( zie Goylaan, Marnixlaan, knip Catharijnesingel, en straks Ledig Erf en Graadt van Roggenweg)
De stad Utrecht prijst zich uit de markt op wat toeristen na, het is simpelweg te duur en onbereikbaar geworden, mits je in de file wil staan!
Maart 2026 is er de kans om een ander College te krijgen.
Hans Spekman met Rood Vooruit bijvoorbeeld, met het CDA en de VVD.
De stad moet weer terug naar de burgers van Utrecht en niet schreeuwende meeuwen ( lees 1 dags wethouders en raadsleden)
@Iris, als je op de middenbaan van de Maliebaan rijdt heb ik op mijn fiets geen last van je. Als die middenbaan afgesloten is kom ik (en in die 2 minuten nog veel anderen) je op mijn weg wel ineens tegen. Liever niet dus. Of ga zelf ook lopen of fietsen.
We krijgen hier aan de Maliebaan gewoon een tweede Goylaan!!!
Daar beng ik erg bang voor, verschrikkelijk!
Levensgevaarlijk is die nog altijd! Lees het artikel hierover in AD afgelopen week! Het wachten is daar op het ergste………
Nog steeds zo gevaarlijk, zelfs nà zoveel aanpassingen!
Dank aan L.v.H!!!
Géén geld voor jeugdhulp, maar wél héél véél geld voor deze onnodige grote wijziging! Totaal niet nodig, dat is het ergste.
Ik woon zelf aan de Maliebaan. Prachtige straat. Zeker niet druk op de middenbaan. Herinrichting echt zonde van het geld. Gaat alleen maar gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Zeker op de ventwegen waar o.a. kinderdagverblijven zitten. Geld kan beter gaan naar zaken die echt belangrijk zijn zoals de jeugdzorg.
@Sj heeft blijkbaar nog nooit van gemeenschapsgeld gehoord. Geld opgebracht door de burgers.
Wat een verschrikkelijk onzin plan is dit toch.
De Maliebaan is prima zoals het nu is.
Niet te veel doorgaand verkeerd verkeer in het midden, ver van de bebouwing. Wat langzaam verkeer en parkeren aan de rand.
Wandelen er tussenin. Echt prima.
Als je er al ‘de vaart’ uit zou willen halen maak dan het kruispunt met Nachtegaalstraat / Brgemeestere Reigerstraat een plateau. Verder: klaar, afblijven en geen geld aan uitgeven.
Dit is echt een totale overlast veroorzakende verspilling van geld die mij doet afvragen of de verantwoordelijken niet onder curatele gesteld zouden moeten worden door het rijk.