Het ziet ernaar uit dat de herinrichting van het gebied rondom het Ledig Erf in Utrecht in 2025 begint. In deze eerste fase worden de Bleekstraat, Balijelaan, Rijnlaan, Waalstraat, Diamantlaan en het Ledig Erf aangepakt. Tijdens de tweede fase van de werkzaamheden, die ergens tussen 2026 en 2030 moet plaatsvinden, krijgen de Vondellaan, Albatrosstraat, Briljantlaan en deel van de Catharijnesingel de definitieve inrichting.
De plannen voor de Zuidpoort, zoals dit gebied wordt genoemd, hebben veel stof doen opwaaien. Op het Ledig Erf moet namelijk een stadsplein komen waar de auto niet meer welkom is. Toen dit in 2022 in het destijds opgestelde coalitieakkoord verscheen, voelden omwonenden en gemeenteraadsleden zich aan de kant gezet. Een andere optie, waarin een fietsstraat zou worden aangelegd waar de auto te gast is, zou namelijk nog onderzocht worden. De gemeente liet in een reactie daarop weten het participatieproces aan te passen en ook de variant met de fietsstraat verder te onderzoeken.
Nu laat de gemeente weten dat de plannen zijn ontwikkeld op basis van onderzoek en inbreng van buurtbewoners en weggebruikers. “Veel bewoners hebben aangegeven dat zij graag willen dat het gebied meer ruimte biedt voor voetgangers, fietsers en groen, en dat de leefbaarheid, verkeersveiligheid, oversteekbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte worden verbeterd.”
Tekst loopt door onder afbeelding
Brug
Het doel van de herinrichting is om het gebied beter aan te laten sluiten op de binnenstad. Er moet meer ruimte komen voor voetgangers, fietsers en groen. Om dit te bereiken wil de gemeente de Vaartscherijnbrug afsluiten voor auto’s. Om te voorkomen dat het verkeer straks via omliggende straten gaat rijden, worden ook daar maatregelen genomen. Het centrum moet goed bereikbaar blijven.
Tijdens de eerste fase, die in 2025 moet beginnen, worden het Ledig Erf en de Bleekstraat, Balijelaan, Rijnlaan, Waalstraat en Diamantlaan als eerste heringericht. Ook een aantal andere straten krijgt in deze periode een tijdelijke nieuwe inrichting zoals de Vondellaan, Albatrosstraat, Briljantlaan en deel van de Catharijnesingel. In de tweede fase van de werkzaamheden, die tussen 2026 en 2030 moet starten, krijgen deze straten de definitieve inrichting. De gemeente zegt de bewoners te betrekken bij het maken van de ontwerpen voor deze plannen.
Tekst loopt door onder afbeelding
Wethouder
“De Zuidpoort wordt steeds drukker door de groei van de stad. Er zijn weinig veilige oversteekplekken voor fietsers en voetgangers. Daarom willen we dit gebied aanpassen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “Met dit plan creëren we meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen en maken we een betere verbinding tussen het zuidelijk deel van de binnenstad, het Ledig Erf, station Vaartsche Rijn en Rotsoord. Bovendien komt er zo meer ruimte voor de reizigers van en naar station Vaartsche Rijn en voor het toenemende aantal voetgangers en fietsers die het Ledig Erf oversteken.”
Gekoppelde berichten
Onrust over plannen voor het Ledig Erf in Utrecht; bewoners voelen zich aan de kant gezet
Het Ledig Erf gaat op de schop. Als het aan het college van burgemeester en…
Onderzoek naar toekomst van Ledig Erf in Utrecht wordt voortgezet waarbij participatie is aangepast
Hoe gaat het Ledig Erf in Utrecht er in de toekomst uitzien? Eerder ontstond er…
Vier vragen over de nieuwe verkeersplannen rond een autoluw Ledig Erf
Het zal voor niemand als een verrassing komen; de gemeente Utrecht probeert autoverkeer in de…
Plannen voor Ledig Erf in Utrecht zijn rond; doorgaand autoverkeer moet plaatsmaken voor stadsplein
Het Utrechts college heeft de plannen voor het Ledig Erf bekendgemaakt. Het moet worden ingericht…
37 Reacties
ReagerenIk zou zeggen, tel de keren dat de gemeente zichzelf tegenspreekt in dit stukje.
Verder wilde ik er maar niet teveel over zeggen.
Mooi plan!!
Dus tegen de tijd dat ik klaar ben met studeren.Maar deze gemeente kennende zal het budget minstens verdriedubbelen en pas afgerond zijn in 2030 met een aantal onnodige ovondes om het ov nog moelijker te maken.
Tja de bewoners kun je net zo goed vergeten hè lot. Daar ben je als wethouder niet voor in dienst.
Oh oh oh. Geen enkel draagvlak voor een knip op het Ledig Erf. Maar zo gaat dat in een stad waar bewonersparticipatie een volstrekte wassen neus is: de wethouders wil is wet en wordt altijd doorgezet.
Blijkbaar zit liegen in het dna van deze wethouder. Juist de uitkomst van de buurt was tegen het plan dat er komt.
Maar dat ze haar eigen plan trekt en nergens naar luistert is geen vreemd gedrag …
Tja waarom ook aan de bewoners denken die bij hun huis moeten komen. Dat is iets waar wethouder lotje blijkbaar niet voor gekozen is. Bewoners wat moet je daarmee!
Goede ontwikkeling die door dit stadsbestuur verder wordt ingezet. Het uitfaseren van het autoverkeer in en rond de binnenstad. Ruimte voor veel meer groen, voor voetgangers en de fiets. Zo komt er langzaam maar zeker een einde aan de alleenheerschappij van de auto in onze stad.
Voor mensen uit West Utrecht wordt het Diak dus onbereikbaar, indien ze niet in staat zijn om te fietsen?
Hoezo is dat sociaal?
Dit gebied is – relatief – kort geleden al grondig aangepast. Toen door onbenullen. Hoop dat nu kundiger wordt doorgezet.
Jammer dat in en om centrum veel geld gestoken wordt, terwijl Straatweg, en heel noord-west achterblijft. Zélfs met kleine verbeteringen tot aan de Marnixlaan in 2024: de Straatweg zou méér prioriteit moeten krijgen, zéker met de immense toename aan nieuwe woningen daar! (Een fietspad dat in breedte gehalveert wordt door geparkeerde fietsen waar geen plek voor is, een téringzooi overal, wegdek dat meer lijkt op een Belgische lappendeken met gaten, afwatering die verrot is, gebrek aan oversteekplekken, waardeloze en kille straatverlichting – lelijk bovendien –
Ziet mooi uit!
En wanneer start de herinrichting van de Jutfaseweg? Op utrecht.nl staat nog ‘uitvoering najaar 2023’ maar daar lijkt nog niets te gebeuren
Erg mooi!
Beste burgers met een auto, geniet nog even van de binnenstad. Over een paar jaar is de binnenstad alleen nog bereikbaar voor fietsers .
U bent dan niet meer welkom, u mag uren in de files staan om van Noord naar Zuid, of van West naar Oost Utrecht te komen.
Luisteren doet dit College wel, uitvoeren wat de meeste burgers/ bewoners willen niet.
Dat is het resultaat van een zgn ” links” College, Het is een grote schande dat deze ” volksvertegenwoordigers ” onder leiding van L.van Hooydonck maar door mogen gaan!
Hans Spekman….waar ben je?
Als iemand die hier bijna dagelijks langsmoet erg blij met deze plannen, want de driehoek Ledig Erf, Vaartsche Rijn en Bleekstraat is echt vreselijk nu. Heel benieuwd naar het eindresultaat!
@koelhoofd: hoe kom daar bij? Lees anders de plannen even!
Mooi! Ziet er niet uit nu. Weg met die auto’s
Omdat er geen scheiding is tussen fiets- en voetpaden, zal het er voor de voetgangers alleen maar onveiliger op worden.
Is dit dan niet door de provincie of de Overheid te stoppen vraag ik me af? Er word totaal geen rekening gehouden met de bereikbaarheid van de 4e stad van Nederland, laat staan met de bewoners die een auto hebben en in de meeste gevallen hem natuurlijk ook nodig hebben, op de paar thuiswerkende yuppen met een bakfiets na.
Als zelfstandig ondernemer heb ik nu besloten om geen werk meer aan te nemen binnen de grachten en net daar buiten. Ten 1e kan ik mijn bus niet meer kwijt, ten 2e als ik hem al kwijt kan betaal ik ongeveer 6 euro per uur, tel uit je kosten en ongemak om met spullen te slepen.
Ik hoor om me heen hetzelfde geluid, collega’s nemen geen werk meer aan in de binnenstad, jammer voor de bewoners maar het is te duur en niet praktisch meer met parkeren.
Dus, als iedereen dit goed blijft vinden dan zullen de binnenstadbewoners zelf moeten gaan schilderen, loodgieteren, dakkappellen plaatsen, zonnepanelen etc.
Dit College is echt besnuffeld.
Er wordt geknipt zodat al het verkeer via de t Goylaan moet ….
Bij de Weerdsingel was herkenbaarheid van de doorgaande fietsroute in asfalt van belang, bij het Ledig Erf is dat belang ineens weg.
Bewoners zijn door de wethouder volledig buiten spel gezet en mogen nu nog meepraten over de bankjes en plantenbakken.
Afsluiten, maar geen goed alternatief. Dom plan.
@Boogschutter: bijna goed, als u het woord auto vervangt door fiets klopt ie helemaal.
Helaas leert de ervaring dat het Wester- en Oosterkade project in uitvoering een absoluut drama was voor bewoners en ondernemers. Niet omdat de bouwvakkers hun vak niet verstaan, maar omdat de gemeente op een aantal punten ernstig te kort schiet, en niemand zich verantwoordelijk lijkt te voelen. Een paar verbeterpunten voor dit project.
– Doorlooptijd: wees eerlijk en helder over hoe lang de werkzaamheden gaan duren, ook als dingen tegen vallen.
– Communicatie: Wees pro-actief, de smoes ‘toevallig komt er volgende week een bewonersbrief aan’ is na 10 keer wel op. Daarnaast, reageer binnen 1, maximaal 2 dagen op prangende vragen en overlast.
– Schades: Er gaan bezittingen van bewoners stuk (auto’s, huizen, fietsen). Door werkzaamheden en door het niet deugdelijk afsluiten van wegen. Neem verantwoordelijkheid, herstel de schades.
– Houd de openbare ruimte netjes: Plannen staan vol met begrippen als ‘poort van de stad’ ‘waarde volle publieke ruimte’. Maar gedurende de lange bouwperiode is het een rotzooi. Aannemers staan schots en scheef geparkeerd. Dixies blijven maanden ongebruikt staan. Overal is afval. Ga met respect om met de algemene ruimte.
– Gemeente, laat je niet uitkleden. Bij de herontwikkeling van de Ooster en Wester-kade is het volgende mis gegaan: verkeerde afvalbakken besteld, verkeerde straatlantaarns besteld, verkeerd natuursteen voor de trappen besteld, historische werfkelder vernield van de boekenbar, 2x hoofdstroom kabel geraakt. Wie voor de kosten opdraait is niet duidelijk, maar heb helaas het vermoeden dat dit de belasting betaler is.
Los van de inhoud van de plannen, hoop ik dat de gemeente leert van wat er mis is gegaan bij het project in het zelfde gebied dat nog steeds niet is afgerond. En oog voor buurtbewoners heeft, we zitten jaren in de rotzooi. Een klein beetje begrip zou fijn zijn.
Nieuwe slechte ideeën. Bevolking wordt minimaal geraadpleegd. Nog even en ik besluit deze stad maar gewoon te verlaten.
Het Utrechtse verkeer wordt steeds meer ieder voor zich en Lot voor ons allen. De voetganger kan zijn borst weer eens nat maken, als ik de artist impression zo zie.
@W:
mooi is niet per definitie veilig. Dit ontwerp heeft alles van bestuurlijke gemakzucht en het recht van de sterkste- en dat is niet de voetganger.
Met vriendelijke groet,
PeterH
“Veel bewoners hebben aangegeven dat zij graag willen dat het gebied meer ruimte biedt voor voetgangers, fietsers en groen, en dat de leefbaarheid, verkeersveiligheid, oversteekbaarheid en kwaliteit van de openbare ruimte worden verbeterd.” : dit wil iedereen wel voor de eigen straat, niet wetende dat de gemeente dat als een knip interpreteert.
Is zoals al eerder voorspeld het doortrekken van het fietsstraat singelprofiel nu toch door Lot definitief onder de tafel geschoven?
@ JdV haha,
ik heb de auto allang vervangen voor de fiets.
Bevalt uitstekend moet ik zeggen!
Stedenbouwkundige plannen zijn beter te begrijpen op een tekening dan met geleuter …
Ik zie uit naar de knip die er komen gaat! Dit maakt de buurt veel beter. Er is nu veel te veel verkeersdoorstroom — vooral ‘s ochtends in de spits is dit onveilig en vervelend. Je denkt voortdurend: dit is niet een geschikte omgeving voor auto’s, gezien de dichtheid aan wandelaars en fietsers.
Eerst de knip op de Tolsteegbrug, waardoor het centrum niet meer direct toegankelijk is vanaf Westerkade/Oosterkade. En daarna ook de knip in de VaartscheRijnbrug.
Zo mogen morgen beginnen, met deze herinrichting!
Al dat geknip geeft onnodig sluipverkeer in straten die daar niet op berekend zijn
@Joop De punten die u noemt lijkt me vooral de verantwoordelijkheid van de aannemer en niet van de gemeente? Dat de aannemer bij vertraging, overlast en schade naar de gemeente wijst, lijkt me niet terecht. Dan kunnen de bouwvakkers nog zo vriendelijk zijn.
@ Robbert
In de consultatie is de knip van tafel geveegd. Dus: de wethouder zet de knip gewoon door.
Zo gaat dat met dit college. Consultatie is in Utrecht whitewashing van vooropgezette plannen.
Gewoon zeggen dat het in samenspraak is gemaakt is genoeg. Je hoeft niet daadwerkelijk te luisteren naar burgers. Gewoon zeggen dat je het doet is genoeg.
En dan elkaar prijzen uitreiken voor bestuurder van het jaar.
Hopelijk gaat deze wethouder in 2026 niet een vierde (!) termijn aan, bij te lang aan de macht gaat men teveel in zichzelf geloven en het volk negeren.
@eric als er hier een aannemer, stucadoor of dakdekker komt werken dan betaal ik de parkeerkosten. Daar hoef jij toch niet voor op te draaien? Ik heb ook nog bezoekerskorting dus kost me niet al te veel.
Sommige mensen begrijpen consultatie verkeerd en denken dat dit betekent dat de bewoners hun zin krijgen. Dit is een misvatting. Er wordt geluisterd naar de omgeving en als er ECHT prangende zaken zijn waar niet goed over is nagedacht, dan kan er gekeken worden of dit in of aan te passen is. Met verkiezingen stem je ergens voor, met een consultatieronde mag je je mening geven. De gemeente is op geen enkele manier verplicht om daar gehoor aan te geven. Ik zou willen dat de gemeente dit aan het begin van een inspraaktraject eens duidelijk maakt aan de deelnemers.
Geweldig dit, zouden ze op meer plekken moeten doen!