De herinrichting van het Ledig Erf in Utrecht start op 5 oktober De herinrichting van het Ledig Erf in Utrecht start op 5 oktober

De herinrichting van het Ledig Erf in Utrecht start op 5 oktober

De herinrichting van het Ledig Erf in Utrecht start op 5 oktober
De Tolsteegbarrière vanuit de Wijde Doelen
De herinrichting van het plein Ledig Erf en de omgeving start op maandag 5 oktober. Rijbaan, stoep en terrassen komen op dezelfde hoogte, waardoor het een echt plein wordt. Daarnaast krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte.

De herinrichting van het plein Ledig Erf en de omgeving start op maandag 5 oktober. Rijbaan, stoep en terrassen komen op dezelfde hoogte, waardoor het een echt plein wordt. Daarnaast krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte.

De omgeving bij de Tolsteegbarrière – zoals de straat bij het plein Ledig Erf heet – is nu overvol, chaotisch en moet beter en veiliger. Voordat er corona uitbrak reden er dagelijks 9000 fietsers over het plein, ook zijn de stoepen niet goed ingericht waardoor er soms weinig ruimte is voor voetgangers.

De huidige inrichting voldoet ook niet meer door de komst van station Vaartsche Rijn, de ontwikkeling van Rotsoord, het Museumkwartier en de groei van de stad. Samen met bewoners en ondernemers is daarom een plan voor herinrichting gemaakt.

December

Er komen onder andere meer fietsparkeerplekken en de bushalte van lijn 2 verplaatst naar de Wijde Doelen. Ook worden de rijbaan en de stoep anders ingericht. Eind december moet het werk zijn afgerond.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Een impressie zoals gepubliceerd door de gemeente Utrecht

De werkzaamheden vinden plaats in vier fases. In oktober wordt eerst gewerkt aan de Oudegracht en daarna aan de Wijde Doelen. De eerste drie weken van november gaat het plein van de terrassen op de schop en tot slot wordt in vier weken de rijbaan en de Tolsteegbrug aangepakt.

Doorgaand fiets- en autoverkeer wordt omgeleid, net als buslijn 2. Voetgangers en fietsers met de fiets aan de hand kunnen het werk altijd passeren. Alle woningen, horeca en andere gebouwen blijven bereikbaar.

23 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    “fietsers met de fiets aan de hand”
    Woehahahaha, zoiets kunnen ze alleen op het stadskantoor bedenken.

  2. Gregor

    We gaan weer eens herinrichten! Geld is gratis!

  3. JdV

    Zullen we een pooltje maken? 2 x inzetten. 1e keer op hoeveel langer het gaat duren dan de geplande duur. 2e keer op met hoeveel de begroting zal worden overschreden. Fles champagne voor de winnaar.

  4. Koel Hoofd

    DIt is het plan wat op iBabs staat:
    https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/994f319a-33a6-4c0e-89b3-8122d1fe87a3

    De gemeente is het contact met de realiteit volledig kwijt dankzij de fietsobsessie en de bestuurlijke drang om te willen scoren.

  5. Fvr

    Prachtig plan. Ik kan niet wachten tot wordt opgeleverd. Zo wordt onze (binbenstad) nog mooier.

  6. Herman

    Stad wordt alleen maar mooier door al deze herinrichtingen.
    De meeste inwoners zijn daar maar wat blij mee. Natuurlijk zijn er ook bewoners die wat minder blij zijn, vraag me altijd af of dit standaard boze reacties zijn of dat ze vanaf hun zolderkamer de wereld beleven?

  7. Karla

    En ook hier geldt: we ZEGGEN dat er meer ruimte komt voor de voetganger, maar uiteindelijk blijkt er vooral meer ruimte te komen voor de horeca, reclameborden, rondslingerende fietsen en voor fietsterroristen die denken dat verkeersregels niet voor hen gelden.
    Kijk even naar de Voorstraat en Wittevrouwenstraat, het laatste voorbeeld van gemeentelijke mooipraat.

  8. Jeroen

    @Koel Hoofd, dank voor het delen van de link.

    Ben wel benieuwd waar je nou precies problemen mee hebt in dit plan. Worden de fietspaden dadelijk te breed of te smal, de stoep onbegaanbaar, het terras onveilig?

  9. Justin

    Heel blij met alle op fietsen gerichte herinrichtingen in deze mooie stad. Ga zo door! De jankerts zitten aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Schone lucht, een leefbare stad, en klimaatneutraal. Dat is waar we naartoe gaan.

  10. Laurens

    Mooi plan, hopen dat het op schema wordt opgeleverd

  11. Jolanda

    Tegelijkertijd de Voorstraat, Nachtegaalstraat, Burgemeester Reigerstraat, Oudwijkerdwarsstraat en de Lange Nieuwstraat op de schop. Gemeente Utrecht op het stadskantoor is altijd al een kei in plannen geweest toch? Ik vind het echt briljant.

  12. Koel Hoofd

    @Herman
    Utrecht heeft nog niet zo lang geleden de klimaatnoodtoestand uitgeroepen.
    En wat doen ze….het klimaat nog meer nodeloos belasten.
    Dat wordt dan verhuld met links populistische terminologie gelardeerd met milieuprietpraat en vooral: voorrang en het ultieme comfort voor de fietser.
    Want met dat zotte argument kunnen ze extra miljoenen pinnen in Den Haag.

    Ik ben wel voor dat pooltje van JdV….

  13. Leon

    Mooi plan. Goed idee.

  14. Karla

    @Justin: het plan is goed, de technische uitvoering meestal ook. Maar daarna geldt het recht van de sterkste weer. En dan schieten de voetgangers, voor wie het allemaal bedoeld was, er weer bij in.
    En sorry dat ik je roze bril even bewasem, maar ik ben inmiddels ervaringsdeskundige op dit gebied. Woon jij ook in gebieden die op deze wijze op de schop zijn gegaan? Of kijk je niet verder dan de mooie plaatjes van de gedroomde situatie?

  15. Antoine

    Mooi hoor!
    En ik blijf maar hopen dat de hopeloos verwaarloosde Straatweg ooit een budget toebedeeld krijgt: die heeft het allerhardst een stevige herinrichting nodig…!

  16. Maya

    Jammer dat de vuiniscontainrrs in het park Manenborg worden gedumpt naast speelplein kleine bos. Daar lopen de ratten overlastgevend rond. Die hebben straks nog meer eten aan restafval van horeca. Laat die horeca hun eigen afval bijhouden aub. Geen afval in een park dat rijksmonument is. Denk aan onze kinderen.

  17. Jacques

    Mooi dat het plan waarvan het eerste idee enkele jaren terug uit het brein van de buurtburgemeester van de Twijnstraat e.o.en mijzelf is ontstaan nu wordt uitgevoerd. Nu nog het aansluitende stuk van de Ooster- en Westerkade tot uitvoering brengen alsmede het autovrij maken van de oostelijke kant van de Oudegracht tot aan de Hamburgerstraat. Dan is er een geweldige looproute naar de binnenstad.

  18. ilvy

    Hartstikke mooi!

  19. Ger

    wordt best mooi, daarna direct dat Ledig Erf ook aanpassen.

  20. PeterH

    En weer zo’n ontwerp waar de dominantie van de auto wordt vervangen door de dictatuur van de fiets. De fiets wordt nog wat verder de openbare ruimte in gerommeld en de voetganger zoekt het maar uit. Inderdaad woehahaha, fiets aan de hand is een zeldzaamheid, volle vaart over het trottoir komt vaker voor.
    Scheiding van verkeersstromen is bij dit college/deze wethouder blijkbaar alleen van belang als automobiliteit er bij betrokken is.

    Met vriendelijke groet,

    PeterH

  21. Kees

    @ Peter H

    Er is geen dictatuur van de fiets.

    Hou toch eens op met die Wilderiaanse zware overdijvingen, die ook nog eens onzin zijn. Bij mijn weten kan je in 2/5, 3/5 van het centrum nog gewoon met je auto komen. Zelfs daar kan je gewoon met je auto komen, ook strakjes.

    Dikke nonsens wat je zegt dus.

  22. PeterH

    @ Kees

    Natuurlijk is het een hyperbool, of het een overdrijving ala Wilders is weet ik niet, ik ken de mans retoriek niet noch deel ik zijn opvattingen.
    Mijn motivatie is deze: het vernieuwde ledig erf vertoond veel trekken van een shared space. Trottoirs ontbreken, alleen een indicatie van een rijbaan.
    Fietsers kunnen dus ongehinderd van deze hele ruimte gebruik maken. Dat zullen ze dus ook doen, bij voorkeur langs de kortste route. En daar voetgangers tegenkomen. En gebruik maken van “hun recht van de sterkste”. Het is ca 15 kg lomp metaal + berijder op snelheid tegen vlees en botten. Een ongelijkwaardigheid dus. Van ongestoord flaneren is dan even geen sprake.

    Ik kom tot mijn overdrijving omdat ik: nog nooit door een auto van een trottoir getoeterd ben, nog nooit een auto me rijdend op een trottoir geschampt of geraakt heeft, iets wat me met wielrijders nogal eens overkomt.En als je zo’n pedaalproleet zegt dat hij op een trottoir rijdt slimmigheden terugkrijgt als “denk u, of ja dat weet ik”. Trieste is dat daar dan een breed fietspad naast ligt.
    Dat gevoegd bij de vrije teugel die dit college/ deze wethouder dit type weggebruikers ( verkeersdeelnemers kan ik ze niet noemen) geeft kom ik inderdaad tot deze hyperbool, zeker gezien de beperkingen die andere weggebruikers opgelegd krijgen.

    Met de vrije teugel bedoel ik o.a. het weghalen van zebrapaden op fietspaden waar ze op het autorijbaan deel blijven liggen, het naadloos laten overgaan van fietspaden op trottoirs, het ontlasten van verantwoordelijkheid “omdat het kwetsbare verkeersdeelnemers zijn enz”. Een behoorlijk aantal wielrijders krijgt daar blijkbaar een gevoel van onaantastbaarheid door.

    Naar mijn idee werkt dat onveiligheid voor de meest kwetsbare verkeersdeelnemers nl de voetganger in de hand.
    En noem dat auto dominantie vervangen door fietsdictatuur.

    Om mij onduidelijke redenen ( ik schreef mijn eerste bijdrage als voetganger) heeft u de bereikbaarheid van de binnenstad met een auto aangegeven.
    Voor alle duidelijkheid: de laatste keer dat ik met een(met personen volgeladen auto) in het centrum parkeerde is ruim 21 jaar geleden.
    Een auto is niet het meest geschikte vervoersmiddel in de binnenstad. Dat doe ik dus……met de fiets of te voet. Er worden helaas wat veel bushaltes opgeheven.

    Jammer dat u mijn stelling onzin vindt, maar dat is uw goed recht.

    Met vriendelijke groet,

    PeterH

  23. Kees

    @ Peter H

    Ik zie bij de herinrichting een zeer duidelijk onderscheid tussen stoep en straat. Het wordt daar alles behalve een shared space. Ik zie zelfs nog niet eens veel verschil met de huidige situatie.

    Mijn verwijzing naar bereikbaarheid met de auto zet ik hier neer, omdat er door bepaalde reaguurders net gedaan wordt alsof Utrecht zo auto-onvriendelijk is, terwijl dat in de praktijk reuze meevalt. In vele andere steden in Nederland waren een Oude- en Nieuwe-gracht al sinds de jaren tachtig/ negentig autovrij geweest. En had er een parkeergarage onder de Maliebaan gelegen. Om maar eens wat te noemen. In Utrecht blijft de auto; het ook in het centrum, winnen van voetgangersgebied of fietsgebied.

    Dat je aangereden wordt dor fietsers heeft vooral met het gedrag van sommige fietsers te maken, niet zozeer met een straatinrichting. Ik word trouwens zelf nog best wel vaak bij zebrapaden of in andere situaties, zowel als voetganger of als fietser, toch echt vaak bijna aangereden door auto’s; en het is aan mijn eigen handelen (wegspringen) te danken dat dit vaak niet gebeurd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).